Visa alla inlägg skrivna maj 2010

måndag 31 maj 2010 - 17:15

Värsta effektiva dagen liksom

Oj halleluja.


Såhär effektiv har jag inte klarat av att vara på e v i g h e t e r.


  


Jag:


  


-började jobba innan morgonkaffet på pastorskansliet


-gjorde en to do-lista <3


-avverkade saker på to do-listan i  respektabel takt


-ringde samtal: bokade tusen tider hit och dit


-gjorde en lektionsplan för mitt andra läger i sommar (som vi har utan präst!!)


-lunchade med en kompis som spontant dök upp på akademill


  


  


Tror bestämt att jag ska göra en ett-foto-i-timmen grej i morgon, så att jag får berättat om mitt sommarteologi-liv sådär riktigt ordentligt.


  


Ha de!


  

lördag 29 maj 2010 - 13:37

Vasa

Var ska jag börja?


  


Med den fina lägenhten jag får bo i? Med stort trägolv som skräddarsytt för kvällsreggae?


  


Eller med mitt fina arbetsrum? Som jag gled in på via ett bananskal känns det som.


  


Eller med att jag redan haft besök i mitt hem, flerfallt, vilket betyder att jag är på god väg i min ambition att ha ett öppet varmt hem dit alla känner sig välkomna?


  


Eller kanske jag kunde berätta om mitt asketiska försök, att leva i två månader på det som en rinkka kan ge?


  


Jag vet inte. Men jag är här nu. Skriver mer sen när jag kan fokusera.


  


  


PS. Jag ska predika på söndag i dragnäsbäck kl 10 och i trefaldighetskyrkan kl 13. DS.

lördag 22 maj 2010 - 00:12

Paketera

Jag packar.

.

Ņker till Vasa i morgon.

Börjar jobba på måndag.

.



.


Den svåraste delen i mitt packande är

att välja

vilken kjol

som får komma med.

.



.


Sayonara!

lördag 22 maj 2010 - 00:06

Min själ får vila ut

Det var så fint på Taizèmässan igår.

.



.


Sången så vacker,

tystnaden så viktig.


.


.


Och tänk att så många kom,

fastän jag glömt bort att sprida ut små reklamlappar.


.


.


Den mässan visste vad den skulle.

torsdag 20 maj 2010 - 16:44

Taizèmässa

Ikväll kl 19

blir det

Taizèmässa

i Ņbo Domkyrka.


Du är välkommen.

.



.



Taizè är en broderkommunitet i Frankrike som blivit känd mest för tre saker:

.

1) Tusentals ungdomar besöker platsen årligen

.

2) Brödernas sätt att fira gudstjänst är väldigt sång-centrerat. Sångerna är vackra och meditativa och har översatts till fast hur många olika språk.

.

3) Bröderna är tydliga med vad de vill: arbeta för mindre lidande i världen. Det märks. De reser runt överallt och hjälper fattiga och utsatta. De äger ingenting. De har gett sina liv för att jobba för godheten.

.

.



.


Varför är Taizè så speciellt?

.


För mig handlar det om att det är så öppet. Alla är välkomna.

Oberoende av om man är luteran, katolik, ortodox, agnostiker eller ateist. Eller frikyrklig. Eller lyckligt ovetande om dessa gränser som människan byggt upp.

.



.


Ŗppenheten syns på många sätt, men speciellt i sångerna. De är enkla, och ofta uppbyggda kring ett visst bibelställe. Var och en är fri att själv ta till sig orden på det sätt som han/hon vill. Det är inte färdigtuggat och tolkat. Du får använda din hjärna. Eller låta bli.

.



.


Sådär. Nu ska jag gå hem och bära trasmattor till kyrkan.


torsdag 20 maj 2010 - 11:55

Inbjudan

Om du har lyckan att befinna dig i Stockholm i en nära framtid så kan jag varmt rekommendera detta:






En fotoutställning med finafina foton av min syster plus två till.

Skulle tiden, pengarna och arbetet se annorlunda ut skulle jag definitivt resa dit för att kolla in bilderna. Men nu blir det ni som får göra det i stället. Råkar ni vara på vernissagen så kan ni ju skicka en kärlekshälsning åt min syster från mig. Visst?

onsdag 19 maj 2010 - 23:10

Lite statistik

Ett stort tack till alla som vågade sig på att medverka i min läsarundersökning.

.


Mitt tack får symboliseras av denna bild:

.



.


Resultatet av läsarundersökningen ser ut så här:

.


Min blogg har hela 15 läsare.

Av dessa har två aldrig träffat mig.

Detta betyder att jag känner 86 procent av mina läsare.

.


Beat that, blondinbella!

.


Oj vad jag gillar empiriska experiment.


.





onsdag 19 maj 2010 - 22:44

Och vinnaren är....

.






.

.

Och priset är:

.





.




Berättelsen om Pi av Yann Martel

.




Den handlar om en pojke som flyter omkring i en livbåt på Stilla Havet tillsammans med en tiger. Varje ord handlar om överlevnad, på flera plan.

En otrolig och underbar berättelse.



.

.



Grattis Malena! Må boken ge dig många fina stunder i sommarsolen.

Eftersom det råkade bli just en teolog som vann så kan du hämta boken från ett postfack i gula huset. Jag lägger boken i ett tentkuvert, skriver ditt namn på, och lämnar det i M-facket. Går det bra så? Du kan hämta den redan i morgon.

tisdag 18 maj 2010 - 10:55

Loppisfynd

Se vad jag hittade i lördags, på frälsningsarmèns gårdsloppis:


 



 


 


 


Och:


 


Glöm för allt i världen inte att delta i tävlingen några inlägg ner! Lottdragningen sker ikväll, på min tack-för-hjälpen-med-flytten-fest. Ni vet, med pålitliga vittnen och sådär.

tisdag 18 maj 2010 - 10:47

Ett foto i timmen: söndag

09.00




10.00




11.00




12.00




13.00




14.00




15.00




16.00




17.00




18.00




19.00






Oj vad söndagar kan vara mysiga ibland!