Visa alla inlägg skrivna september 2010

tisdag 28 september 2010 - 17:02

Uppbyggande samtal

Jag råkade luncha med en av våra lärare idag. Samtalet gled in på min kand, och när jag förklarat grundtanke (gudsbilden i postkristen kultur) sa han:

"Varför hålla på med någonting så tråkigt som gudsbilder?"

Därpå följde några minuters utläggning och nu är hela min kandidatplan åt skogen.

Jag är inte den första att snacka gudsbilder. En av mina källor är ändå en dammig lunta tryckt 1927.

Så nu funderar jag i stället på narrativitet.

Religion är inte små dogmatiska lådor,

utan i stället

berättelser som får

själen att studsa

och hjärtat att steppa.

Och samtidigt gör all skillnad i världen.

onsdag 22 september 2010 - 22:55

Klick-klick

Jag insåg just att adlibris har fri frakt för studerande i september och att det finns massor av pocketar som kostar 3,90.

onsdag 22 september 2010 - 21:00

Hur det kunde vara och hur det är

Det är en av höstens sista soliga dagar.
.
Det är nu som man kunde klä sig i jordnära färger (orange, brunt, rött) och gå till parken och kasta höstlöv omkring sig. Gärna i sällskap av nån klädd i manchesterjacka eller -byxor. Man kunde också ta långa promenader längs med ån, och ta en tur med förin. Det kanske är första gången man plockat fram yllevantarna och den riktigt tjocka halsduken. Man kanske tar fina bilder till sitt facebook-album "hösten 2010 i Ņbo". Sen går man till ett mysigt cafè, beställer en chai latte och bläddrar lite i sina föreläsningsanteckningar, som ännu känns pirrigt intressanta. Man funderar på vilken spännande och fin höst det är, och fantiserar om hur ens liv kommer att utvecklas de närmaste veckorna.
.
I stället för allt sånt vackert, sitter jag inne i min grotta och knarkar finrexin. Och ser på barnfilmer. Febern har tagit mig, och det är rätt skönt. Jag säger "pah" åt alla stora obligations och deadlines och funderar i stället på om jag ska ägna min följande halvtimme åt att läsa nyaste Aku Ankka eller se ännu ett avsnitt av "olipa kerran...".
.
Hur det kunde vara och hur det är.
.
För att inte känna mig som en förlorare föredrar jag hur det är.

tisdag 21 september 2010 - 22:47

Taizètisdag

Hej på dig,

känner du mig så vet du antagligen att Taizè är rätt viktigt för mig. Varför det är så skrev jag om en gång i våras. Då lade jag också upp lite bilder från en Taizèmässa vi ordnade med några kompisar.
.
Nu har vi igen fixat ihop nånting.
.
Det är så att en broder från Taizè kommer på besök till Finland. Broder Stephen heter han.
Vi (mina kompisar och Församlingsförbundet) har ordnat ett tillfälle dit folk får komma och träffa honom. Vi kallar det Taizètisdag, och så här ser vår inbjudan ut på facebook:
.
När? 28 september
Var? Ņbo domkyrka

Kom och träffa broder Stephen från Taizè,
fira Taizèandakt och
dela gemenskapen över en bit mat i Ņbo domkyrka.

Kl. 18.15 Träff med broder Stephen
Kl. 19.00 Taizèandakt
Kvällsbit
-------------------------- -------------------------- -----------
Meet brother Stephen from Taizè and
participate in Taizè prayer in Turku Cathedral.
The event is bilingual.

6.15 pm Meeting with brother Stephen
7 pm Taizè prayer
Something small to eat
.

Känn dig välkommen.

måndag 20 september 2010 - 20:36

Som när jag var liten

"Vårtrötthet"

Konstaterade farbrorn idag

När mysrummet utlät en kollektiv suck
.

Hans morfaderliga approach

Frid i sinne

.

Som när jag somnade i bilen som 18-åring

Noll skuldbeläggande

I stället nostalgiska ord

.

Hakan i bröstet

Kinder djupt rosa

Lite dregel

Mössan på glid

Som när jag var liten

.

Hon tycker om mitt sovande

Hon trivs när hon får se mig vakna

Det är nåt av det bästa med min

Mamma

.

Tack farbrorn.

.

.

Mars 2009


söndag 19 september 2010 - 19:21

Mammabloggare alltså

Jag kan inte begripa mig på hur det är möjligt att mammabloggare existerar.

Jag har varit plastmamma i dagarna två åt två busiga ungar, och märkt följande saker:

-man hinner göra massor på en dag (för dagen börjar kl 6 och ska fyllas med parkbesök, biblioteksbesök, bustid hemma, matätande, kakkablöjstvättande och hundra saker till)

-man hinner inte göra nånting alls på en dag (jag såg mig själv plötsligt i en situation där jag hade prioriterat bort att tvätta egna tänder, kolla mig i spegeln, tänka på vad jag hade för kläder på mig och äta mat i lugn och ro. Det var liksom viktigare att hitta den där vanten som var försvunnen, eller att hindra storebror från att slå ihjäl lillebror.)

Så jag kan inte förstå hur det existerar så många mammabloggar som

a)uppdaterar flitigt

b)skriver roliga inlägg

c)kryddar inläggen med hur proffsiga foton som helst.


Jag kan bara inte förstå.

Men en stor eloge till mammabloggarna, för att ni orkar med det minimum av egentid som mammaskap innebär!




(ps. utan min systers hjälp skulle helgen gått åt skogen. Nu hade vi istället buskul med ungarna. ds.

tisdag 14 september 2010 - 16:17

En vinden-plats!

Egentligen skulle jag bara hämta en karamell* från vår amanuens.

Och det fick jag förstås (en röd med genomskinligt papper).

.

Men jag fick också en alldeles egen vinden-plats**.

.

Sådär bara.

Nu ska här minsann skrivas kand!

(bara kristologin blir avklarad först)


*detta berättar en del om mysfaktorn på vår fakultet

**som är ett eget skrivbord plus dator plus anslagstavla på en charmig vind


tisdag 14 september 2010 - 11:50

Innan lunch

Min nya strategi: man måst jobb för brööföödon.

Jag måste alltså ha mitt Kristologi-arbete färdigt innan lunch.

.

Den som inga färdiga texter har

den får gå med magen bar (alltså hungrig).

.


torsdag 9 september 2010 - 16:08

ett mycket typiskt dagboksinlägg.

Det är ganska sjukt att jag hållit på med att skriva en två sidors-grej nu i två veckor nästan. Kristologin blir liksom aldrig klar. Det är antagligen första grejen inom teologi som inte provocerar eller engagerar mig på något sätt. Jag är rätt fine med kristologifunderingarna från Kalcedonmötet år 451. Så kan vi gå vidare nu?

Jag tänkte börja med en grej här på bloggen: att avsluta med dagens grej att vara tacksam över.

Så.

Dagens grej att vara tacksam över:
att jag klarade av att studera koncentrerat en hel timme ungefär.

Sen har jag bara lunchat och kaffat och hängt och lyssnat och skrattat och funderat.

Nu ska jag hem och sen ska jag på församlingens unga vuxna stormöte och sen ska jag träffa pysselgruppen.

Jee, hösten har kommit igång.





bild härifrån

tisdag 7 september 2010 - 19:38

scoop

Nu är det minsann dags att interagera lite med andra bloggare. Min fina löparvän Heidi har nominerat mig till att skriva 7 hisnande fakta om mig själv och sedan nominera 7 andra bloggare att göra det samma. Så ohoy, här kommer årets "scoop":

1. Jag har ett asketiskt livideal. I min drömvärld äger jag så lite som möjligt och lever så enkelt som möjligt. Detta rimmar illa med verkligheten än så länge (jag menar, ni skulle ta en titt i min fulla kalender eller se hur mycket grejer jag släpar hem från alla världens loppisar och crazy indian shops).

2. Jag har egentligen ingen aning om varför jag började studera teologi. Men jag trivs.

3. Jag gör tråkiga saker roligare genom att göra dem till tävlingar. Just nu har jag roskisvecka i vår korridor. Det enda som motiverar mig till projektet är att göra det så mycket bättre än alla andra. Jag checkar läget varje morgon och skurar ur sophinkarna och skapar nytt disksystem. Allt är en tävling.

4. Jag kan öppna en läppomada-burk med endast en hand.

5. Det händer rätt ofta att jag börjar dansa utan att det finns musik. Ibland till andras glädje, ibland till andras förlägenhet.

6. Jag tänker för mycket. Därför är jag väldigt långsam ibland.

7. Jag är pedant. Ni skulle se mina kvällssmörgåsar. Mästerverk i symmetri.


HUj vad svårt det var. Man ska ju liksom vara rolig när man gör såna här listor, annars blir det bara ett enda uppräknande av saker som ska göra mig intressantare och häftigare i andras ögon.

Eftersom jag alltid ska vara lite speciell så ńNDRAR jag nu nomineringen till:

Berätta om tre höjdpunkter i ditt liv. Uppmana sedan tre nya människor göra samma sak.

Ni är utmanade!:

Riksu. Kvinnan som just flyttat till Ylivieska av alla ställen och som jag saknar något oerhört.

Fröken Julie. Har man en så snygg blogg som hon har så är det bara rätt att fylla den med lite livshöjdpunkter.

Stora E. Snälla berätta, du skriver så roligt!