Visa alla inlägg skrivna oktober 2010

söndag 31 oktober 2010 - 19:44

Och det var diakonidagarna det

Helgens diakonidagar var mycket.


Spännande (vi studerande fick sova i ett spökhus).


Gulligt (200 gråa permanenter och några farbröder i kavaj).


Mysigt (Borgås stift har en viss mysfaktor som inte går att förneka)


.


Och inspirerande. Verkligen. Att träffa människor som ägnat sina liv åt att göra världen bättre. Människor som brinner för det goda. Som orkar skriva insändare fastän de bemöts av illvilja varje gång. Som orkar gå in i de mörkare dimensionerna av världen för att komma till roten av det onda och hitta ett sätt att arbeta emot det. Människor som varje dag möts av samhällets baksida men ändå orkar kämpa på för att hjälpa andra. Inte undra på att man bli imponerad och inspirerad.


.


Snart ska jag få söndagskvällshänga hos människor som gör mig lugn i magen. Tack för det.


 

fredag 29 oktober 2010 - 12:37

Asanas och diakoni

Två saker.

.

Ett.

Jag bara känner att jag måste få berätta,

mest för att jag är stolt.

Igår på yogan

klarade jag av både

uppochnedvänd lotus

och

bakåtkullerbytta.

Dessa är asanas som i början av hösten kändes helt omöjliga.

Jag blev så till mig av att jag faktiskt klarade av dem att jag förstås blev lite övermodig.

Då måste jag ju förstås klara av huvudstående också.

Det högtravande försöket blev till något som mest liknar

en kullerbytta

så att jag hamnade obehagligt nära tanten framför mig som inte alls log åt det lite smålustiga att jag hade lyckats trilla ner från huvudstående i sådan fart att jag faktiskt rullade hela vägen fram till hennes matta.

Men ändå.

Uppochnedvänd lotus och bakåtkullerbytta!

Får jag skriva in detta i min cv?

.

.

Två.

Jag åker på diakonidagar idag tillsammans med Stora E.

Där ska vi hänga med tanter i beiga koftor tänkte vi.

Och jag ska få gå på seminarier

om fördomar (vi och dom-tänkande)

och

människohandel.

Det blir så himla intressant att det kryper i benen på mig.

.

.

Trevlig helg!

torsdag 28 oktober 2010 - 16:58

"vi föds som original, men dör som kopior"

Så sa en farbror igår,
och jag skrev genast upp det på min hand.
Det lät så smart och insiktsfullt.
Jag
undrade om det verkligen kan vara så.
Så jag
frågade min granne när vi sammanstrålade i nattmatssyften.
Han trodde på motsatsen.
Bebisar är ju så himla lika varandra. Små kopior.
Medans vuxna
är originalla varelser som stakat fram sig på olika banor.
Hittat olika yrken och format olika liv.

Men.
Jag vet inte.
.

Jag tänker på rumban.
Du ska ha bra hållning.
Du ska lyckas med studierna.
Du ska ha det där vackra förhållandet också.
Nästan som på film.
Och det finns så mycket som du borde ändra på angående ditt utseende.
.
Håller vi inte på och kopierar oss själva?
ńndrar och trixar och kämpar.
För att bli en kopia av något annat.
Ett ideal.

Eller har vi ändå kvar våra inneboende original nånstans?
.
Vad tror du?


torsdag 28 oktober 2010 - 13:55

bungalow

Det finns mycket att säga om facebook, och jag är ofta den första att gnälla. Jag brukar dra fram nånting om att det är tokigt att det är så lätt att ha koll på folk fastän man egentligen inte vet nånting om hur folk mår på riktigt.


 


Nåja. Må så vara. Men det finns stunder då facebook är hejdlöst roligt. Som när jag hade denna dialog med min vinden-granne-vän:


 


min vinden-granne-väns statusuppdatering: hade glömt hur kallt kallt var. Brrrr. Tänk om man vore en liten liten fågel, då skulle jag flyga till Bahamas.


 


Jag: sen när du uppfunnit förvandla-människa-till-pi kuliten-fågel-laserstrålen så måste du komma ihåg att jag också vill komma med!


 


min vinden-granne-vän: Du är sååååå välkommen med tipu-ystäväni! Vi kan bo i en bungalow, hämta Cokis från baren och chilla vid poolen.


 




Vid såna stunder tänker jag mig att facebook inte kan vara så farligt ändå.


 


Jag vill vara en pikuliten fågel med min vinden-granne-vän och bo i en bungalow och hämta Cokis från baren och chilla vid poolen. Jag vill.


 


Vad vill du?


 



 


Bilden är bild-googlad.


 

tisdag 26 oktober 2010 - 22:12

Försörjerskan

En till bra sak med syster på besök är att hon fixar mat på bordet.

.

Häromdan

fotade hon en gubbe på en marknad och

vips

hade hon fått en rökt lax att ta med sig hem.

En annan gång

var hon på hockeymatch och kom hem med en saftfalska.

(jordgubbsrabarber, jättegod)

En tredje gång

plockade hon med sig en gratis ost på stan.

(en sån där dyr lyxig smaklig)

.

Det är otroligt.

.

Jag vill också kunna försörja som hon.

Inga pengar inblandade.

Utan endast

ren och skär

jakt.

måndag 25 oktober 2010 - 20:33

Nytt liv

Det är kul med syster på besök,


för när hon använder min dator får internet plötsligt nytt liv.


Det här är det senaste fyndet,


som totalt ändrat min syn på Robyn.


Till det bättre.


 


söndag 24 oktober 2010 - 18:35

Hejdå, snygga tröjan från Zara!

Jag kunde inte stilla nyfikenheten.
Några snabba klickklick på eroakirkosta.fi.
Och nu vet jag.
Insikten.

Den hutlösa summan jag betalar åt kyrkan i året är
21,16
euro.
.
Det känns rätt lite.
Med tanke på ramaskriet.
.
Sen har jag ju minimala inkomster också.
Men det är en annan historia.
.

söndag 24 oktober 2010 - 00:09

autsch.



Jag lyssnar på en låt som gör ont i min själ.




På repeat.




Jag borde nog sluta.




Men det går inte.




Ibland är det skönt att vältra sig i det som gör ont i själen.




Kanske man bearbetar det svåra på det sättet.

lördag 23 oktober 2010 - 16:59

Vem vann då?

Mia vann!

.

.

Och priset är:


.


.

Inte en, utan två böcker!

.

Knappt lovlig av Katarina von Bredow

och

Kära Agnes! av Håkan Nesser

.

Båda handlar om kvinnor, en om helt nya sådana och den andra om lite äldre sådana. Båda böckerna är sådana där som man kan läsa snabbtsnabbt och som lämnar efter sig en svag insikt av hur människor faktiskt kan tänka. Galet men realistisikt.

.

.

Grattis Mia! Hoppas du får glädje utav böckerna.

Du får dem på diakonidagarna!

lördag 23 oktober 2010 - 16:05

Paneldebatten

Helt oförhappandes fick jag ett mail med bilder från paneldebatten.


Vet ni vad vi kom fram till där?
.
Att det finns element i studievärlden och vuxenblivandet som suger märgen ur oss.
Att vi behöver en studiepsykolog TypGenastNu.
Tänk på det.
.
Och att tidsplanering är viktigt.
En dag består av åtta timmar arbete, åtta timmar vila och åtta timmar sömn.
Vilar du tillräckligt?
Ņtta timmar!
.
Och sociala sammanhang är viktiga för vårt välmående.
Helst kravlösa sådana.
Ni vet, där man kan vara sig själv och känna att man får både ge och ta.
Utan att känna press på att ha promillen i blodet.
.
Och att vi alla har ett ansvar.
Just det.
Det kom vi fram till.

A n s v a r.
Om vi ser att en medstuderande mår dåligt.
Vad gör vi?

Det tål att tänkas på.
.

Och sen ett ps.
Närhelst man känner att nä tusan nu klarar jag inte av att planera mitt liv min ekonomi mina studier.
Så får man faktiskt mer än gärna söka sig till församlingens diakoni.

Diakonerna är nämligen proffs på att hjälpa i såna sammanhang.
Och alla får hjälp,
vare sig man hör till kyrkan eller ej.
.
Bra va?
.

.