Visa alla inlägg skrivna februari 2012

onsdag 29 februari 2012 - 17:11

distans

Inspirerad av den här bloggen har jag nu kollat upp hur många kilometer det är mellan mig och F. Jag har alltid tänkt att det är 500, för det är ju onekligen en imponerande siffra. Men nä, verkligheten (google maps) säger att det är 346. Jag är lite förvånad, kan man alls kalla sånt för distansförhållande? Går inte gränsen vid 499?

onsdag 29 februari 2012 - 11:54

Det är okej hörni.

En perfekt sak som min nya blogg fört med sig är att jag äntligen fått en blogglänklista som uppdaterar sig själv, och visar de nyaste inläggen högst upp. I flera år har mitt bloggläsande varit ett panikartat hoppande fram och tillbaka, jag har susat in på samma blogg tre-fyra gånger utan att där finns nåt nytt, jag har plockat adresser ur minnet och tänkt att "kanske hon har skrivit nåt nytt", fastän det sällan är så. Det här har gett mig bilden av att alla andra bloggare är sjukt aktiva och väldigt ofta har nåt nytt på gång, att de hela tiden bara producerarproducerar.

Men så är det ju inte. Ni andra bloggare uppdaterar inte alls så ofta som jag trott, och det gör mig otroligt lugn i själen. Det är okej att inte uppdatera varje dag, för det gör inte Zeitgeist heller.

tisdag 28 februari 2012 - 20:14

Some call it Träskända

Nu har jag sett Järvenpää. Där fanns en förvirrande taxistation, ett finskt Lärkkulla (kyrklig utbildningscentral) och en amica-restaurang utan vegealternativ. Jag har småpratat med finska kyrkliga byråkrater och suttit på ett nästintill meningslöst möte. Sen fick jag skjuts hem av en professor, det tog tre timmar och det var den bästa biten av hela Järvenpääparentesen.

Den nästbästa biten var att jag på håll fick se några ungdomar. De var så coola.

tisdag 28 februari 2012 - 19:54

Lite kär

Efter en paus på flera år har jag blivit lite kär i youtube igen. Mest för att där finns sånt här:


"Hur orkar ni hitta på sånt här?" vill jag ropa.

måndag 27 februari 2012 - 11:39

Pakko saada choko

Ni vet lejonkungen, och den där scenen där hyenorna bara väntar på en signal från Scar som ska låta dem jaga en gnuflock ner i en ravin där stackar Simba helt ovetande sitter och väntar på att bli dödad av en panikslagen gnuflock. Ni vet.

Då säger en av hyenorna (i finska versionen): nyt on nälkä, pakko saada gnu.

Jag har den känslan ganska ofta, inte att jag bara måste få en gnu, men choko. Men i och med min fattigdomsfasta har jag inte längre råd att nonchalant slänga in en platta i korgen när jag veckohandlar, så pakko saada choko-känslan har varit helt olidlig de senaste dagarna. Men nu har jag lösningen:

En burk kakao kostar lika mycket som en chokladplatta, men räcker till fast hur många chokladbollar och mudcakes som helst!

söndag 26 februari 2012 - 16:21

Att kanske ta ansvar för felköp


I dag var det min gudstjänstgrupp som fixade högmässan, och jag dök upp i grå kavaj och svarta stuprörsjeans. Kavajen och färgskalan kändes lite för anständig, så jag tog också trotsigt på mig min Led Zeppelin-tröja och lackade naglarna galet mörkgrå. Lite söndagsrevolt.

Den grå kavajen är ett panikköp från en månad sen då jag kände att jag behövde se proper ut (jag skulle leda en diskussion med två biskopar och 80 kyrkligt anställda, jaiks). När jag stod i H&Ms dunkla provrum i Vasa tänkte jag att det är bra att köpa ett basplagg i neutral färg när jag nu en gång köper nytt, och jag såg framför mig hur stilren (och unik!) jag skulle se ut i den kavajen i flera år framåt. Men redan samma dag såg jag en annan tjej bära precis samma H&M-kavaj, och följande dag ännu en. Sen märkte jag förstås att det var ett dåligt drag att köpa full syntet: materialet faller inte snyggt, blir lätt elektriskt och lockar dessutom snabbt fram svettfläckar. Vanligtvis skulle jag i det här skedet tänka att kavajen får hitta en ny ägare på loppis.

Men den tanken får se sig om efter ett nytt huvud att bosätta sig i, för nu har jag läst Modemanifestet. Vivienne Westwood talar i förordet om att ju mer man bär sina kläder, desto mer gör man dem till sina egna. Just nu känns det som att min gråa syntetkavaj tillhör H&M mera än mig, och jag känner mig lite lurad över att ha köpt ännu ett av deras dussinplagg i dålig kvalitet. Men om jag tar Westwoods ord till hjärtat och använder kavajen så mycket jag kan, på de mest fantasifulla sätt, så kommer det till slut bli jag som äger plagget, inte henkkamaukka. Så nu har jag bestämt mig för att ta ansvaret för mitt dåliga klädköp, i stället för att genast skyffla över det till loppiskretsloppet. Tack Vivienne, du har satt mig på plats.

torsdag 23 februari 2012 - 09:46

"studiestödsmetoden"

Min syster Maija berättade om ett klokt sparsätt när jag funderade på hur min fattigdomsfasta månne kommer att gå. Så enkelt, så imponerande:
"När vi bostadssparade hade vi "studiestödsmetoden". Vi lämnade just så mycket pengar som studiestödet var då på kontot, och om vi hade hundra mark (!) kvar var i slutet av månaden fick vi gå ut och äta. Aldrig har jag ätit så ofta ute på restaurang som då vi "sparade"."

PS. Jag lovar att snart sluta skriva bara om pengar här på bloggen, det är ju inte en pengablogg ni yrat in er till. Och inte en pengabinge heller för den delen, hehe

torsdag 23 februari 2012 - 09:26

1999 säger hej

Lite torsdagsmorgonsattityd till världen! Vad TLC-tjejerna måste ha haft roligt när de gjorde den här videon, tänk bara på kombon bikinitop och värmebyxor. Det var nog en hit 1999.




onsdag 22 februari 2012 - 09:49

Askonsdag

Sådärja. Nu har jag flyttat över ett litet överflöd från mitt konto till Gemensamt ansvar-insamlingen. Det känns lite skakigt att ha dubbelt mindre att klara mig på den här månaden till slut. När nästa studiestöd kommer räknar jag på nytt hur mycket jag får behålla och hur mycket någon annan behöver mer än jag. Jag har kommit på en enklare formel för kalkylen. Jag tar helt enkelt 3,35 (som är hälften av vad jag vanligtvis lever på per dag) gånger så många dagar som det är tills nästa inkomst ramlar in. Och för att göra det allra enklast så ger jag bort lika mycket som stannar kvar på mitt konto.

tisdag 21 februari 2012 - 20:03

Fira fira fira

Jag har nog aldrig firat fastlagstisdag så här på riktigt förr. Kanske för att jag inte haft så värst utmanande fastor tidigare. Det har liksom inte spelat så stor roll mellan idag och imorgon. Men i år spelar det roll, stor.

Och hur jag firat?

Jag fixade undan ute-ståhejet och fastlagsbullarna förrförra helgen med mina syskonbarn, så jag slapp ta den där turen till pulkabacken och trycka i mig fastlagsbullar. I stället gick jag runt i matbutiken vid lunchtid och lät mig köpa allt som jag hade lust med till lunch, utan att se på priserna. Det var så skönt, att liksom unna mig saker när jag under de följande fyrtio dagarna sannerligen inte kommer att unna mig saker. Åh, ravioli, champinjoner, körsbärstomater, fetaost, avokado. Och lyxiga wienerbröd, vilket jag aldrig köper annars. Nu är jag helt däst, och känner bara att askonsdagen, bring it on!


Det är ju löjligt roligt att fota sin lunch.