Visa alla inlägg skrivna september 2012

söndag 30 september 2012 - 18:28

Multicultural Nature Trail

I lördags åkte jag ut till Björköby och vandrade med min församling. Det var så skönt att vara ute längre än  de minuter jag cyklar till och från skolan. Det var också kul att vandra i finländsk skärgård tillsammans med människor från andra länder. Allt blir liksom ett under. Ooh, lingonberries.


Vi var uppe i ett torn. Mäktiga vyer.

As I said: mäktiga.

Ja liksom mäktiga.

Sen vandrade vi.

Förundrades över fin mossa.

Hittade en underbar horisont.

Och en till.

Nu orkar jag igen!

tisdag 25 september 2012 - 19:31

Hängivenheten

Jaiks, jag har bokat min första intervju. Vild som jag var slutade mailet med orden: om du inte hinner svara så bongar jag dig ändå!

Kändes frimodigt. 

Ända sen jag kom på min intervjuidé i eftermiddags har jag gått runt och känt mig hängiven. Hängiven på yogan, hängiven under cykelturen hem. Hängiven när jag hämtade min risotto från Fredriks (den övernattade där). Hängiven när jag gjorde research på författaren jag ska intervjua och speciellt hängiven när jag skrev mailet. Nu är jag alldeles matt av all hängivenhet.

Det måste ju gå över.

måndag 24 september 2012 - 19:13

Jeppis

Klassresa till Jeppis idag. Så ljuvligt att tråma in sig i minibussen med fyra fina varelser och en fin lärare bakom ratten. Nästan som en storfamilj, fast med en rejäl bunt dagstidningar i stället för aku ankkor. Go north

Jag tycker om att besöka tidningsredaktioner. Det finns en sådan air av att alla vet exakt vad de ska göra. Och alla kan exakt det de ska göra. Expertisen.

Min klasskompis Linn bloggade om vår dag, med bilder. Det är lite sjukt: hon länkade till min blogg i inlägget och plötsligt hade 150 nya människor besökt lite skrik. Hejhej, hoppas ni inte ångrar klicket.


söndag 23 september 2012 - 20:43

Söndag

Jag skypechattade lite med Fredrik* idag. Det gör vi ofta, fastän vi ses varje dag. Mest handlar det om va jä do.

Jag chattade ner vad jag gjort sen vi senast sågs några timmar tidigare. Inte mycket. Slängde med ett gnäll  om hur jag alltid är så himla långsam. Att jag gjort så lite på så mycket tid. Slösat.

Han svarade: SUNDAY.

Det gjorde mig glad. Att han påminner mig om att jag inte alltid måste göra en massa saker och vara superproduktiv. Att jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag inte fixat allt som jag teoretiskt sett kunde ha fixat på några timmar.

Dagens gloria det.


*Ja han heter faktiskt så, inte bara F.


lördag 22 september 2012 - 17:06

Ge allt tre chanser

Idag var jag första gången på lugn yoga. Sivananda.

Jag visste att det skulle vara långsammare än min vanliga ashtanga. Tänkte ändå att jag skulle få bli lite svettig och lösa upp åtminstone en spänd hemulmuskel.

Men sivananda-yogan var så lugn att jag började frysa om fötterna och planera citymarket-besök där jag låg i dead mans pose och vilade efter några solhälsningar. Jag hann de facto planera hela min vecka under alla dead mans pose som återkom efter varje tillstymmelse till ansträngning. Jag tror att en rejäl promenad hade gjort mera susen för hemulryggen än det här med att andas turvis genom olika näsborrar. Och säga oooom.

Men vad vet jag.

Har nån av er hållit på med Sivananda? Lönar det sig? Blir det euforiskt sen?

fredag 21 september 2012 - 17:58

Biskop emerita

Hörde idag att hankenstuderande lite brådmoget kan gå runt och kalla sig business manager eller marketing proffessional fastän de inte har belägg för det. Lite kul tycker jag. Ungefär som att jag skulle gå runt och säga att jag är kyrkoherde. Eller biskop.

torsdag 20 september 2012 - 18:43

Ska de va så här?

Nej kan det faktiskt vara meningen... Senast jag suttit så här och pressat ur mig text som jag inte fullt greppar var inför en filosofideadline som gulis. Jag satt på akademin mitt på natten och bara pressade fram text om gamla filosofer och hoppades innerligt att jag skulle lyckas knapra fram ens en teori rätt.

Nu sitter jag här igen. Samma akademi, annan stad. Inte natt, men sent ändå. Jag pressar min hjärna till det yttersta för att förstå de rättegångshandlingar som ligger framför mig. Gör understrykningar, och försöker skapa struktur till artikeln som ska förklara vad hovrätten kom fram till. Samtidigt som jag vet att deadlinen var för fyra timmar sen och att jag verkligen inte är på TF längre. På TF där deadline närmast är ett symboliskt begrepp.

Jag sackar efter i studierna. Det är lite magiskt hur mina klasskamrater hunnit göra alla grejer redan. Och lite tragiskt hur jag sitter här ensam och stretar med en evigt lång att göra-lista.

Men på något sätt är jag nöjd ändå. För genom den här (saakelis) uppgiften har jag lärt mig massor om hur franchising-företag funkar, och blivit övertygad om att jag nog aldrig vill bli en privatföretagare i en sådan. För Kotipizza kan minsann stämma dig för att du gått i konkurs. Och vinna.

måndag 10 september 2012 - 14:19

Photoshop


Idag lär vi oss photoshop. Så här ser jag ut utan blodådror och födelsemärken (lite skrämmande). Och så här ser mitt livs första photoshop-montage ut:



Japp, jag är fortfarande kär i min nya studielinje.

fredag 7 september 2012 - 09:12

tadam tadam

Det kändes roligt i morse att gå ut ur mitt hem. 

Det var länge sen sist. Inte så att varje morgon på sistone varit blytung och ångestgrå, men så att det funnits en ganska hög tröskel. Sådär så att jag måste arbeta fram en positiv attityd, riktigt knåda fram lite livslust inför dagens arbetsuppgifter. Men i morse var det bara tadam tadam, jag tar på mig klänning för det är fredag och sen läderjackan och sen bara njuta av halvtimmespromenaden och väl på plats fortsätta att vara excited över allt det nya som det här studieåret för med sig.

Och jag hade helt rätt i att vara excited, för idag har jag fått låna till mig en systemkamera.  


onsdag 5 september 2012 - 18:35

Första dagen

Scored. Min första studiedag på media är så scored. Vilken fullträff.

Det måste vara så här det känns för konfirmanderna (hoppas jag). Att komma till färdigplanerad helhet, där planerarna verkligen tänkt på vårt bästa. Tänk att någon annan tänkt ut att det behöver satsas på dramaövningar i grupp första studiedagen. Förstås, så tänker vi ju på skribaläger också: samarbetsövningar, gemenskapgemenskap. Men att vi får göra sånt på universitet, det är lite galet. Galet bra.

Jag blir pirrig när jag tänker på vad som väntar oss, för ja, jag har redan börjat tänka på oss som oss. Utan att vi behövt dela tusen kaffen eller stop. Så där bara, lite fina personligheter, lite omtänksamhet, lite dramaövningar. Så blev du och du och du och du och jag ett vi.