Visa alla inlägg skrivna 2015

lördag 19 december 2015 - 13:52

Det ordnar sig

julkrubba2

 

Det gick lite som det brukar gå med goda intentioner. I min krönika i Sevendaystidningen (s.21) skrev jag om mina planer att göra en DIY-julkrubba med  synnerligen låga ambitioner. Lite toapappersrullar, lite tändstickor. Trots de låga ambitionerna blev det inget av det, men suget efter en julkrubba fanns kvar. Så fann jag mig själv på Stockmann en söndag, inklämd mellan varma kroppar som i sin tur var inklämda i varma vinterjackor.

En julkrubba, en julkrubba, ett kungarike för en julkrubba!

Där fanns miljoner olika julpynt (till exempel små städer med sockerhöga barn, snögubbar och julklappar, och oändliga variationer av rödklädda tomtar), men inte en enda liten krubba fann jag. Egentligen borde jag väl inte vara förvånad.

Lösningen på min krubbelängtan fanns till slut betydligt närmare: i nedersta våningen i huset där jag jobbar finns Sacrum. Det är en kristen bokhandel med åtminstone tio(tusen) olika sorters julkrubbor. Krubbor i sten från Kenya, krubbor av bananblad, olivträd, porslin, gummi, krubbor att hänga i granen och krubbor att montera vartefter advent framskrider.

Till slut valde jag en minimal keramisk krubba från Peru. Jag har svårt att sätta ord på glädjen över den här minigrejen. Där står den på köksbordet i mitt stökiga hem, i mitt kaotiska liv – och bara utstrålar lugn. Där ligger ett litet barn och myser. Och utsätter sig frivilligt för den här världens kyla och mörker. Trots att det finns så mycket mörker verkar han ta det hela med ro. Det ordnar sig.

 

Nu tar jag julpaus i några dagar. Fridfull jultid till er alla!

lördag 19 december 2015 - 13:11

Gåva till mina läsare!

Här betar jag av ny milstolpe efter ny milstolpe. Förra veckan hade jag första gången en frågestund på bloggen, och nu för första gången kan ni som läser min blogg få en förmån.

Jag har nämligen fått tag på fem stycken rabattkoder som de fem snabbaste av er kan få som julgåva. Koderna ger 50 % rabatt pp Vasabladets, ÖT:s och Sydins digitala prenumerationer. Koderna gäller till och med 31.12.2015, så det här är en bra chans att vara den allmänbildande släktingen/pojkvännen/dottern/mostern som ger tidningsprenumerationer i julklapp!

Vill du ha en rabattkod så är det bara att mejla mig på liisa.mendelin ät gmail.com, så slänger jag iväg en kod som ger 50% rabatt på en digital prenumeration. Först till kvarn får mala! Gåvogivningen pågår i dag lördag och i morgon söndag, eller tills koderna tar slut.

 

SelfieDec

Och en tågselfie på det. Jag och den outfitkodade farbrorn bredvid mig är på väg till Kokkola för lite pre-julen-mys. Efter ungefär tio bad-hair-days kan jag nu ge en full tia till mitt hår.

 

PS. För transparensens skull: Jag får inga förmåner för att dela ut de här koderna. Jag är bara så glad över mina läsare att jag nappade på chansen när jag fick erbjudandet från Sevendays. Känns kul att få ge något tillbaka tlll er (eller de fem snabbaste av er).

fredag 18 december 2015 - 15:29

Kyrkpressenfie 7

Kyrkpressenfie7

Sista dagen på jobb innan julens ledighet går jag BaNaNaS med filtren! Allt för att dölja det gula skenet från lysrören, den gråa sucken som tränger sig in genom fönstret.

I dag är en skön dag. Många saker får en punkt efter sig, eller så får de gå i dvala tills jag återvänder på jobb nästa år. Vi har julmys mest hela tiden, och jag är väldigt nöjd över att vi lyckats producera en adventsljusstake med en korrekt diagonal linje.

Dagen till ära steg jag upp tidigare för att fläta en läpivetoletti ur min kusin Jennis och min syster Lauras oerhört snygga bok Letille.

Heips!

torsdag 17 december 2015 - 11:05

Det går att göra uppror

Min goda vän och trogna läsare Ylva undrar:

Jag vet att du, liksom jag, har en svaghet för kläder och skönhet, samtidigt som du är kritisk mot modeindustrin och ytlighetssamhället - kan du inte berätta om hur du hanterar den spänningen? Och skriv jättegärna mer om klädminnen, loppisfynd och andra filosofier och historier kring kläder, jag tycker det är vansinnigt skoj att läsa. Har du ångrat att du lade ner Morgonminuter-bloggen, har du nångång tänkt på att göra ett liknande projekt eller blir det ofrånkomligt en prestationsfråga att klä sig på morgonen i så fall?

 

Jag ångrar inte att jag lade ner Morgonminuterna, och planerar inget liknande projekt. Det var en rolig tid, att samla så mycket tankar om kläder på ett enda ställe. Det kändes inte som en prestationsgrej, för jag fotade outfits bara när jag verkligen ville dela en rolig eller sällsynt lyckad outfit. I dag hinner jag inte lägga så mycket tid på kläder om morgnarna, så mina outfits har blivit lite tråkigare. Och tid för att fota kläderna finns det ännu mindre av.

Men här är ändå en gårdagens, bara för att:

outfitdec

Slakajeans från Kårens gratisloppis i Åbo. Vit skjorta från en hemma-gratisloppis. Vit NoaNoa-kofta från Krakow i Polen (där jag shoppade som en tok mellan förintelselägerbesöken, verkligen bisarrt). Den stora gula yllehalsduken fyndade mamma på loppis till min Frida Kahlo-outfit på penkis. Handväskan är loppis. Skorna är ett par Duckfeet som äntligen börjar bli lite mjukare nu under tredje vintern i bruk. Filtret heter något med Bokeh och jag missbrukar det med stor glädje.

 

Så till Ylvas huvudfråga: Hur hanterar jag spänningen mellan å ena sidan svaghet för kläder och skönhet, och å andra sidan kritiken av modeindustrin och ytlighetssamhället?

Jag tror att det går att göra uppror, och faktiskt – jag tror att det kan göras just genom att tränga djupare in i kläderna och skönheten. Den kommersiella modeindustrin är enligt mig en förvrängning av något som i sig är gott. En korruption. Det är inget fel med att uppskatta skönhet och att tycka om att uttrycka sig själv genom kläder. Men det kan bli fel om vi tar för lättvindigt på det.

Om vi inte stannar upp och tänker och känner efter. Varifrån kommer det här plagget? Vem har gjort det? Hur har fibrerna kommit till? Hur mycket kläder behöver en människa egentligen? Det kan låta som snobberier men jag tror att det är livsviktigt. Vi måste sluta utnyttja de människor som tar enorm skada i den globala klädproduktionen.

Skarmklipp 2015 12 16 20.54.45

En HBL–artikel av Julia Wiraeus som jag använde i min gradu. 

 

Jag tycker om kläder. För att kunna göra det med gott samvete försöker jag:

1. Köpa så lite nytt som möjligt.

2. Reparera de kläder jag har.

3. Sy om gamla kläder när jag får nya behov. 

4. Hitta det jag behöver på loppisar och klädbytartillfällen.

5. Fråga efter ursprunget. När jag väl har behov av något nytt så strävar jag efter att alltid fråga efter plaggets ursprung. Var görs tyget? Vem syr kläderna? Hurdana arbetsförhållanden har de? Får de organisera sig fackligt och hur långa är arbetsdagarna? Ofta möts jag av en förbluffande okunskap. På sistone har inhemska R-collection och Sievi fått gott betyg av mig, medan ett besök i Karhus flaggskeppbutik i Helsingfors centrum var direkt pinsamt. Det finns inget finskt med deras skor, förutom brändet och designen. Inget etiskt heller för den delen. Åtminstone kunde försäljaren inte påvisa något övertygande, utan började i stället pika mig för mina converse-skor (som jag ärvt av min syster och som är trådslitna och reparerade flera gånger). Ska jag stå där och efterlysa etik med de skorna liksom.

6. Leka med kläderna. Jag gör små brott mot normerna. Det finns för tusan inga stilregler som är eviga.

Skarmklipp 2015 12 16 21.09.29Bild.

 

Tack för frågan, Ylva! Jag ska försöka posta mera outfits och klädhistorier, för sånt är ju faktiskt vansinnigt skoj.

 

PS. En orsak till att jag lade ner Morgonminuterna-bloggen var att jag fick så få kommentarer, fastän statistiken visade på många besökare. Så, om du gillar en blogg och vill att den ska fortsätta finnas: försök kommentera då och då, som ett tack för att du får gratis underhållning. Kommentarerna betyder massor för min motivation att blogga, jag blir så glad varje gång jag ser någon annans rader än mina i den här bloggen.

tisdag 15 december 2015 - 08:50

Tre tips

Tre bra grejer från mitt liv just nu:

1. Ricinolja. För ett tag sedan tipsade jag om den fantastiska konjac-svampen, som förenklat och förundrat min ansiktsrengöring med stormkliv. Nu när det är lite kyligare har jag ändå märkt att huden kan bli lite fnasig och torr, trots svampens underbara egenskaper. Lösningen för mig var att impulsköpa ricinolja på Ruohonjuuri. Det är en tjockare olja som efter en veckas bruk visat sig vara perfekt att smörja in ansiktet med efter rengöring med konjac-svampen. Trots att oljan är tjock sugs den in snabbt och får huden att kännas ren och återfuktad. Funkar fint som sminkborttagning och punktbehandling på blemmor och finnar, helt otroligt. Tydligen ska det gå att snabba på hårväxten också med den, men det har jag inte provat.

m risiinioljy nettisivut

Bildkälla.

 

2. Lotta Greens julkalender. Det roligaste jag sett på länge. Illustrationer! Videon! Den här bilden är min favorit hittills. Se på armarna, bara se:

04

Bildkälla.

 

3. Mensappen Clue. Bokför din menscykel, med allt vad den innebär av humör, kroppskänningar, motion, energinivå, PMS. Jag har använt den i över ett år nu och under den tiden lärt mig otroligt mycket om min kropp och mitt humör. De där återkommande dagarna när Rabbe är den mest irriterande människan som finns – ja, det kanske inte är honom det är fel på utan helt enkelt jag som har stuff going on. Det går att ställa in Clue så att den skickar ett alarm när PMS är på väg, vilket hjälper åtminstone mig i att i någon mån hantera mitt humör. Bra app. Gratis dessutom. Och till skillnad från de flesta andra mensappar så är. den. inte. rosa.

header2Bildkälla.

söndag 13 december 2015 - 17:11

Inte lipat på jobbet ännu

Nästa fråga! Nu handlar det om yrke och utbildning. Du kan ännu ställa nya frågor här. Det kommer bilder mot slutet av inlägget, så håll ut!

Julia undrar:

hur gammal är du? hur är det att jobba på Krykpressen? vad är dina arbetsuppgifter etc. Vad har du gått för utbildning?

 

27 jordsnurr är jag. Hade min första ålderskris i oktober när jag sörjde över att jag inte kunde förbli 26, det var en så himla bra ålder.

-

Jag trivs VÄLDIGT bra på Kyrkpressen. Där får jag chansen att göra mera fördjupande journalistik än på en dagstidning (ordentlig research före intervjun, tänka över temat några extra varv, diskutera det hela) och dessutom är mina kolleger läsande människor med intressanta tankar och åsikter så luncherna och kaffepauserna är roliga. Än så länge har jag inte gråtit på jobbet (vilket förr eller senare händer på alla jobb) så det är ett mycket gott betyg för stressnivån och trivseln.

-

Mina arbetsuppgifter är dels att skriva artiklar till Kyrkpressen, men eftersom jag också jobbar på bokförlaget Fontana Media marknadsför jag även böcker. Jag layoutar annonser, sköter ett facebook-konto och pratar med kunder. Ibland är det stressigt att ha två olika arbetsgivare, men när det funkar tidsmässigt så är det skönt att ibland få släppa journalistjaget och bara fundera på snygga layouter ett tag. Förutom de här två blocken har jag en massa mindre och plottrigare arbetsuppgifter som ibland gör mig lite yr. Då ritar jag en mindmap och försöker ha feng shui igen.

-

Jag har studerat teologi vid Åbo Akademi i Åbo. Mitt huvudämne var Teologisk etik med religionsfilosofi, jätteintressant för den som obotligt funderar på livets mening. Förutom det har jag läst lite litteraturvetenskap (verkligen lite, men ändå) och som ett stort biämne Masskommunikation vid ÅA i Vasa, alltså media/journalistik. För att gå den utbildningen ska man vara verkligt motiverad för arbetsmängden är stor och tempot hetsigt. (Jag fick en utmattningsdepression under Vasaåret, men det berodde även på andra faktorer än utbildningen.) I våras blev jag klar teologie magister.

-

Lite bildregn på det:

mediaaret

2013. Mina studiekaveris på masskommunikation: Sören, Linn och Catrin. Daniel saknas på bilden. Liten men fin kärntrupp.

 

mediaaret2Så här såg jag själv ut under medieåret. Trött, sliten och med inre krav på att vara snygg och "mediecool" framför alla dessa kameror. På den här bilden har vi freezefreimat en väldigt rak mun.

 

Skarmklipp 2015 12 13 17.43.54

Min sista boktent vid ÅA innehöll de här böckerna. Jag måste ännu akta så att jag inte dreglar när jag ser den här typen av litteratur.

 

Skarmklipp 2015 12 13 17.45.42

Hopla. Nervositet inför en övningsgudstjänst, med min kurskamrat Claus. "Liturgiska övningar" är en av de roligaste kurserna jag gått vid Åbo Akademi. Vi fick lära oss allt som präster ska kunna i gudstjänster. Svårare och mera meningsladdat än vad man kunde tro.

 

Tack för frågorna Julia!

lördag 12 december 2015 - 14:22

Kvaliteten på Sevendaysbloggarna

Äntligen är det lördag, och äntligen har jag tid att blogga. (I övrigt har tiden gått åt till firmajulfest, simning, jobb, gräl, lenkki och byk-kaos.)

Nu ska jag börja svara på era frågor (som man för övrigt gärna får fortsätta ställa här).

Sofie frågar:

Vad tror du krävs för att få blogga på sevendays? Det är ju många av bloggarna här som inte blivit uppdaterade sen i somras, så kvalitén på många av bloggarna är ju usel.. Var du med från början på sevendays? Vad fick dig att börja blogga här? :)

 

Jag vet inte exakt vad som krävs för att få blogga Sevendays. Men jag har förstått att ett mål är att ha ett väldigt brett utbud av bloggar. Därför är det inte bara de vanligaste bloggtyperna som finns här (de vanligaste tror jag är mamma-, tränings-, mat-, inredning-, mode- och skönhetsbloggar), utan även andra nischer som kan tilltala andra människotyper än de vanligaste bloggläsarna. (Typ män.)

Den som inte driver de vanligaste bloggtyperna håller egentligen på och bryter ny mark. Har man en speciell nisch så är det svårt att veta hurdan ton man ska ha i bloggen, hur man ska balansera mellan fakta och personligt flashande. Det kan lätt leda till bloggtorka. Alla som bloggar här på Sevendays har inte en jättestor bloggvana, men sitter ändå på intressant kunskap och berättelser.

Sedan tror jag inte att bra kvalitet på en blogg nödvändigtvis behöver innebära att den uppdateras ofta. Bloggar som uppdaterar mera sällan kan ändå leverera otroligt bra innehåll. Som till exempel Patricia Rodas fotoblogg.

 

Skarmklipp 2015 12 12 15.03.11Min gamla blogg, liteskrik.blogspot.fi.

 

Jag har bloggat på Sevendays sedan starten i februari. Innan sajten öppnades var det en öppen ansökan som jag deltog i, och blev vald. Till en början var jag tveksam till om just jag passar här. Det kändes så kommersiellt och en stor del av det jag bloggat om tidigare handlar ju uttryckligen om konsumtionskritik. Jag var på något sätt rädd för att bli utnyttjad, för att "sälja ut mig". Haha. Gjorde till och med en lista på hur jag förhåller mig till annonsering, för att inte glömma var hjärtat står.

Jag övervanns ändå av frestelsen att få fler läsare, att få prata om mina hjärtefrågor med fler människor. Att uppgradera mitt bloggande (som jag ändå hållit på med i typ tio år). Och så är jag så förtjust i Linn (som jag studerade journalistik med). Därför är jag på Sevendays.

Tack för frågan Sofie! 

 

Skarmklipp 2015 12 12 15.03.42Mitt allra första inlägg på Sevendays.

tisdag 8 december 2015 - 15:20

Frågestund!

Koksselfie Fragestund

Detta go'vänner har aldrig hänt förr: En frågestund på Lite skrik.

Det ni ser här på bloggen är ju bara en liten del av vem jag är och vad jag tänker och gör. Precis som med allt annat där man bara ser en liten bit så finns det en del luckor i helhetsbilden. Jag har själv en massa små infoluckor om många olika bloggare – Var hittar hon tid till att träna så där saakelis mycket? Är hon nu tillsammans med den där typen eller inte? Hur rik är hon egentligen som har råd med så där många resor om året..? 

Därför tänker jag att det kanske finns luckor också hos er som läser min blogg.

Så här går frågestunden till: Du kära läsare ställer en fråga i kommentarerna till det här inlägget. Och jag – jag tänker faktiskt lova att svara på alla frågor.

Fråga på, kommentarsfältet är ert!

 

PS. Om du är totalt ointresserad av min person, så är det här också ett gyllene tillfälle att fråga till exempel om konsumtionskritik, ekologisk livsstil eller hur det är att vara en sån här snåljåp. Eller varför inte fråga om livet! Jag tänker på det hela tiden nämligen, på dess mening kontra meningslöshet och skönhet kontra fulhet. Eller fråga om tro!

PS2. Eller berätta om vad du önskar att jag skulle skriva om. Vad är det du hoppas ska finnas här när du klickar in dig på min blogg?

fredag 4 december 2015 - 12:31

Medieloppan

Denna regniga decemberfredag visade sig vara dagen då jag syns till också på lite andra platser än på mitt jobb.

Min krönika i Sevendays-tidningen kan ni läsa här (bläddra mot slutet). Den handlar om den konstiga längtan efter en julkrubba.

Och här är en artikel om adventsfastan i Vasabladet: Hon instagramstrejkar till jul. Älskar kärleken i kommentarsfältet.

Skarmavbild 2015 12 04 kl. 12.37.11

 

onsdag 2 december 2015 - 13:37

Kyrkpressenfie 6

Kyrkpressenfie6

Heippatirallaa, i dag är jag så trött att det behövs dessa dubbla filter för att inte skrämma slag på eventuella småbarn och hjärtsköra. Gick och lade mig för sent, somnade aldrig pga av hosta och när väckarklockan ringde passade jag på att välta ett vattenglas över hela mitt liv. Länge sedan jag varit en sån svärande farkost till morgonmonster.

Men på jobbet uträttar jag saker i bra takt. Kanske det är tröttheten som tar bort alla tankar om att det ska göras bra om det alls ska göras. Nu bara gör jag.

I morse ringde Heidi Kojonen från Vasabladet och intervjuade mig om adventsfastan, eller skärmfastan som hon genialiskt nog kallade det. Jag var lite disträ medan jag väntade på att få korrläsa hennes text (som var bra!). Lite orolig. Men som min kollega Nina sa: Det är nyttigt att påminnas om hur stort förtroende vi journalister förvaltar när vi tar hand om de ord som människor ger åt oss.