Det går att göra uppror

torsdag 17 december 2015 - 11:05 | 19 Kommentarer

Min goda vän och trogna läsare Ylva undrar:

Jag vet att du, liksom jag, har en svaghet för kläder och skönhet, samtidigt som du är kritisk mot modeindustrin och ytlighetssamhället - kan du inte berätta om hur du hanterar den spänningen? Och skriv jättegärna mer om klädminnen, loppisfynd och andra filosofier och historier kring kläder, jag tycker det är vansinnigt skoj att läsa. Har du ångrat att du lade ner Morgonminuter-bloggen, har du nångång tänkt på att göra ett liknande projekt eller blir det ofrånkomligt en prestationsfråga att klä sig på morgonen i så fall?

 

Jag ångrar inte att jag lade ner Morgonminuterna, och planerar inget liknande projekt. Det var en rolig tid, att samla så mycket tankar om kläder på ett enda ställe. Det kändes inte som en prestationsgrej, för jag fotade outfits bara när jag verkligen ville dela en rolig eller sällsynt lyckad outfit. I dag hinner jag inte lägga så mycket tid på kläder om morgnarna, så mina outfits har blivit lite tråkigare. Och tid för att fota kläderna finns det ännu mindre av.

Men här är ändå en gårdagens, bara för att:

outfitdec

Slakajeans från Kårens gratisloppis i Åbo. Vit skjorta från en hemma-gratisloppis. Vit NoaNoa-kofta från Krakow i Polen (där jag shoppade som en tok mellan förintelselägerbesöken, verkligen bisarrt). Den stora gula yllehalsduken fyndade mamma på loppis till min Frida Kahlo-outfit på penkis. Handväskan är loppis. Skorna är ett par Duckfeet som äntligen börjar bli lite mjukare nu under tredje vintern i bruk. Filtret heter något med Bokeh och jag missbrukar det med stor glädje.

 

Så till Ylvas huvudfråga: Hur hanterar jag spänningen mellan å ena sidan svaghet för kläder och skönhet, och å andra sidan kritiken av modeindustrin och ytlighetssamhället?

Jag tror att det går att göra uppror, och faktiskt – jag tror att det kan göras just genom att tränga djupare in i kläderna och skönheten. Den kommersiella modeindustrin är enligt mig en förvrängning av något som i sig är gott. En korruption. Det är inget fel med att uppskatta skönhet och att tycka om att uttrycka sig själv genom kläder. Men det kan bli fel om vi tar för lättvindigt på det.

Om vi inte stannar upp och tänker och känner efter. Varifrån kommer det här plagget? Vem har gjort det? Hur har fibrerna kommit till? Hur mycket kläder behöver en människa egentligen? Det kan låta som snobberier men jag tror att det är livsviktigt. Vi måste sluta utnyttja de människor som tar enorm skada i den globala klädproduktionen.

Skarmklipp 2015 12 16 20.54.45

En HBL–artikel av Julia Wiraeus som jag använde i min gradu. 

 

Jag tycker om kläder. För att kunna göra det med gott samvete försöker jag:

1. Köpa så lite nytt som möjligt.

2. Reparera de kläder jag har.

3. Sy om gamla kläder när jag får nya behov. 

4. Hitta det jag behöver på loppisar och klädbytartillfällen.

5. Fråga efter ursprunget. När jag väl har behov av något nytt så strävar jag efter att alltid fråga efter plaggets ursprung. Var görs tyget? Vem syr kläderna? Hurdana arbetsförhållanden har de? Får de organisera sig fackligt och hur långa är arbetsdagarna? Ofta möts jag av en förbluffande okunskap. På sistone har inhemska R-collection och Sievi fått gott betyg av mig, medan ett besök i Karhus flaggskeppbutik i Helsingfors centrum var direkt pinsamt. Det finns inget finskt med deras skor, förutom brändet och designen. Inget etiskt heller för den delen. Åtminstone kunde försäljaren inte påvisa något övertygande, utan började i stället pika mig för mina converse-skor (som jag ärvt av min syster och som är trådslitna och reparerade flera gånger). Ska jag stå där och efterlysa etik med de skorna liksom.

6. Leka med kläderna. Jag gör små brott mot normerna. Det finns för tusan inga stilregler som är eviga.

Skarmklipp 2015 12 16 21.09.29Bild.

 

Tack för frågan, Ylva! Jag ska försöka posta mera outfits och klädhistorier, för sånt är ju faktiskt vansinnigt skoj.

 

PS. En orsak till att jag lade ner Morgonminuterna-bloggen var att jag fick så få kommentarer, fastän statistiken visade på många besökare. Så, om du gillar en blogg och vill att den ska fortsätta finnas: försök kommentera då och då, som ett tack för att du får gratis underhållning. Kommentarerna betyder massor för min motivation att blogga, jag blir så glad varje gång jag ser någon annans rader än mina i den här bloggen.

Kommentarer

  • Linda Holm

    17.12.2015 14:06 (3 år sen)

    Det här modeinlägget gillar jag!! "Finns inga stilregler", TACK! Med ens blev min dag mycket bättre!!

    • Liisa Mendelin

      17.12.2015 15:04 (3 år sen)

      Nåmen, vad roligt att höra!


  • Alexandra

    17.12.2015 14:27 (3 år sen)

    Hejsan!
    Måste passa på att kommentera, så du inte lägger ner bloggen ;)
    Jag ser supermycket fram emot klädhistorier, eftersom jag själv är en liten loppisjunkie.

    • Liisa Mendelin

      17.12.2015 15:04 (3 år sen)

      Haha, bra att någon tog det inbäddade hotet till sig :D.

      Jess, en till loppisjunkie, high five!

    • Linda Holm

      17.12.2015 18:29 (3 år sen)

      Jag vill också läsa mer om sånt!

      • Liisa Mendelin

        17.12.2015 19:19 (3 år sen)

        Jes, bra att veta att det är flera!


  • Henrik

    17.12.2015 18:27 (3 år sen)

    Trots att jag nästan aldrig kommenterar läsar jag alla inlägg med intresse och nöje :)

    Jag uppskattar verkligen dina tankar!

    • Liisa Mendelin

      17.12.2015 19:19 (3 år sen)

      Å Henrik, jag trodde att jag hade förlorat dig! Kul att du fortfarande läser :)

      • Henrik

        18.12.2015 22:50 (3 år sen)

        Så länge jag är välkommen fortsätter jag hänga efter dig :)


  • Eva

    17.12.2015 23:33 (3 år sen)

    Jag läser också :)

    • Liisa Mendelin

      18.12.2015 10:18 (3 år sen)

      Härligt, roligt att ha kvar någon tråd till dig efter den där taizéresan för länge sen :)


  • Ulrika Fellman

    18.12.2015 09:50 (3 år sen)

    Jag är helt med på din linje! Dock är jag lite dålig på att reparera mina kläder och går istället med trasiga jeans och toppar och känner mig ofta lite rojsig :P Men det ska jag ändra på! Ska till Vasa på konsert ikväll så jag måååste väl lappa detdär knät nudå..
    Klädhistorier vill jag också höra, sånt är kul!

    • Liisa Mendelin

      18.12.2015 10:20 (3 år sen)

      Ja, det är svårt att få det där reparerandet att ske. Jag har en ansenlig hög med kläder som borde få sig en omgång kärlek, men det är svårt att få det gjort. Ett tag var jag duktig på att alltid reparera kläder när jag såg på film eller något annat från datorn. Numera är det oftare släckta lampor och mys som gäller.


  • Lina Hassel

    18.12.2015 11:32 (3 år sen)

    Ojnej, nu måste jag ju direkt slänga in en kommentar! Din blogg känns så träffsäker, 100% hurra, och så viktig. Om du skulle sluta blogga skulle jag säkert spendera en dag under täcket, om inte ännu längre. *lovord och hyllningar*

    Och angående inlägget, mer sånt! Jag älskar mode och kläder, mest sådant med en historia. Det skulle vara roligt att t.ex. få ta del av dina bästa loppistips och vilka loppisar som har de största guldkornen.

    • Liisa Mendelin

      18.12.2015 12:34 (3 år sen)

      Oj, så sprittande härliga ord, tack! Jättevärmande att höra. Ska kanske göra lite lettering-art av din kommentar under julhelgen om jag får lust att pyssla :D :D

      Ooh, en loppisguide borde jag ha gjort då när jag ännu var en frekvent besökare. De senaste åren har besöken blivit färre. Jag har ju redan det mesta jag behöver, och den enorma mängden kasserade grejer på loppisar gör mig lite moloken. Men loppistankar har jag ju, så det vore skoj att skriva om dem! Tack för das Tips!


  • Heidi

    21.12.2015 13:05 (3 år sen)

    Tack för intressant inlägg! Mitt ständigt dåliga samvete fick ett andningshål. Jag gillar också kläder - men inte hur de massproduceras. Nu borde jag bara lära mig att sy utan att tappa förståndet. Det får bli mitt nyårslöfte!

    • Liisa Mendelin

      03.01.2016 20:34 (3 år sen)

      Låter som ett fenomenalt nyårslöfte. Börja smått. Nål och tråd, en lös ficka, ett litet hål. Eller så går det också att anlita sömmerska– det gjorde jag första gången någonsin i somras och det är något jag verkligen kan rekommendera. Ångrar inte en enda cent som gick till att en sömmerska kollade mina mått och sydde ett par byxor perfekta för just mig.


  • ett ritstift i din rumpa

    03.01.2016 19:21 (3 år sen)

    Funderar själv också en del på den här typen av frågor. En allt kraftigare konsumtionskritisk sida har vuxit fram i mig samtidigt som jag fortfarande har kvar ett ganska stort intresse för kläder. Är för tillfället ganska mättad när det kommer till min garderob, men när jag känner behov av förändring försöker jag främst rikta mig till klädbytarträffar, loppis eller gömmorna med tyger och garn en kan skapa något spännande av.

    • Liisa Mendelin

      03.01.2016 20:42 (3 år sen)

      Heja dig! Klädbytarträffar is the shit, även om det är väldigt lätt hänt att man drar hem en massa grejer som vid närmare anblick ändå inte riktigt passar. Men något guldkorn brukar det ändå komma med, ju! Så helt klart värt det.
      Jag tror att ett stort intresse för kläder kan vara en bra förutsättning för att kunna tänka konsumtionskritiskt. Ofta märker jag att de som har noll intresse för kläder inte heller kan uppbåda intresse för alla dem som producerar dem.