Vlogg: mini-lägenheten i Hongkong!

fredag 4 november 2016 - 05:50 | 24 Kommentarer

[embed width=459 height=344 class=left thumbnail=https://i.ytimg.com/vi/qZ6Ketj7R6o/hqdefault.jpg?r=69979]http://www.youtube.com/watch?v=qZ6Ketj7R6o[/embed]

Hehe, här är min första videoblogg någonsin! Det känns ytterst pinsamt att publicera den, i denna totalt oredigerade version. Men det är väl bra att ge den här polerade somevärlden lite authenticity. Exakt så här aningslös och pinsam kan jag vara. OCH RÖD I FEJSET.

Alltså: videon är en rundtur i mitt lilla lilla hem i Hongkong. Lägenheten kan inte vara mer än 3,5 kvadrat, har jag räknat ut. Jag filmade det här redan för några veckor sedan, när jag precis flyttat in. Därför pratar jag om min praktikpartner som om hon ännu bodde i Hongkong, och därför har jag redan varit på bröllopet vars inbjudan jag visar upp i videon (det var inte så annorlunda än en finsk vigsel). Det högljudda bruset kommer från luftkonditioneringen som står på för fullt hela tiden, dag som natt. Det är först när jag ser videon som jag inser att det där bruset faktiskt är konstant.

PS. I nästa nummer av FMS tidning Mission kommer en krönika där jag berättar mera om hur det är att bo så här smått. Läs den! (Här kan du prenumerera på tidningen. Helt gratis. Välproducerad och snyggt layoutad info om hur världen faktiskt blir lite bättre hela tiden. Läsning som ger hopp.)

Kan ni gissa hyran för den här?

Kommentarer

  • Anni

    04.11.2016 07:57 (2 år sen)

    Oj kära nån va litet! Där har inredningstidningarna något att bita i när de vill göra ett compact living reportage. Om jag förstod rätt är rummet alltså lika brett som en madrass? Plötsligt blev en piccolohytt på Viking line riktigt rymligt.

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 08:01 (2 år sen)

      Japp, lika brett som en madrass, så typ 90-100 cm brett rum, och ungefär 3 meter långt. Har tyvärr inget måttband så har inte kunnat kolla exakt.


  • Linn Jung

    04.11.2016 08:48 (2 år sen)

    OMG så sjukt intressant! Är du ofta hemma?

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 08:54 (2 år sen)

      Tyvärr för ofta. Jag är ju en introvert person som behöver egentid hemma för att kunna vila. Men jag blir galen om jag är för länge i sträck i den där lägenheten, så jag försöker leta mig ut så ofta det går. Det finns en park och en simhall helt nära, som tur är. Och mitt hem har en takterass som har en otrolig utsikt.


  • Ylva

    04.11.2016 09:35 (2 år sen)

    wow alltså! du får verkligen pröva gränsen för kärleken till minimalismen ;) men fint ändå, och vad roligt med video! och tack för bokreklamen <3 <3

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 09:38 (2 år sen)

      Ja, gränsen är redan funnen! Här går den, exakt här. Eller egentligen en kvadratmeter före här.

      En bra bok är lätt att marknadsföra <3.


  • Ileea

    04.11.2016 09:41 (2 år sen)

    Jag skulle bara bo i sängen och låtsas att jag är i en koja för att orka med den där lägenheten! Den är till och med mindre än den ombyggda lekstuga som jag sover i som somrarna. Huh huh ändå! Men roligt att du ville visa den :)

    Jag gissar på att hyran är... motsvarande 350 euro i månaden? En euro per kvadratcentimeter :D

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 10:51 (2 år sen)

      Bra gissning, men hyran är 450 euro i månaden. :) Ungefär samma som jag betalar i Finland för ett betydligt större rum, med eget badrum och kök. Men så är befolkningstätheten här också 6300 personer per kvadratkilometer, medan den är 16 i Finland :P.

      Det är så kämpigt att klättra upp i sängen att jag oftast sitter på en kudde på golvet när jag vill se på netflix eller läsa bok. Visualiseringen "koja" är bra, den ska jag nyttja!


  • Fredrica

    04.11.2016 10:12 (2 år sen)

    Oj så intressant! Helt otroligt hur smått det faktiskt var. Hoppas du har det bra där borta!

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 10:59 (2 år sen)

      Ja visst är det! Frågade Rabbe hur små sovrum man får bygga i Finland (han är arkitekt): 7 kvadratmeter är minimi! Och då ska rummet ha ett fönster vars storlek ska vara en viss andel av golvytan.

      Jag har märkt att vissa här på dormitoryn bor i ännu mindre rum, utan fönster! Ibland även utan air condition. Helt galet. Vi är som syrsor i små burar.


  • A-L

    04.11.2016 10:14 (2 år sen)

    Bra vloggat! wow, det var smått! Vill gärna veta vad du måste betala för den :)

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 11:00 (2 år sen)

      Tack! Som tur är betalar jag ingenting, utan det är min organisation FMS (Finska Missionssällskapet) som står för hyran på 450 euro.


  • Caroline Eriksson

    04.11.2016 17:13 (2 år sen)

    Jestas va smått! Men intressant och kul att se. Gör fler videos :)

    • Liisa Mendelin

      04.11.2016 17:47 (2 år sen)

      Ja pyttepytte. Tack för peppen, kanske det faktiskt blir fler videos, vi får se!


  • Ulrika Hansson

    04.11.2016 21:07 (2 år sen)

    Hejaheja Liisa! Vad bra du är på att väcka intresse med din blogg/vlogg! Skulle gärna skicka dig några kvadrat härifrån. Sköt om dig! Du är "hurja"!

    • Liisa Mendelin

      07.11.2016 08:01 (2 år sen)

      Tack Ulrika! Vet precis vad jag skulle göra med de kvadraterna: yoga och fuldansa.


  • Henrik

    04.11.2016 21:41 (2 år sen)

    Jätteintressant :)
    Hur länge ska du vara där?
    (Visst kunde jag kolla upp det, men då skulle jag inte få interagera)

    • Liisa Mendelin

      07.11.2016 08:02 (2 år sen)

      Jag är här tills mitten av december. Kul att du interagerar!


  • Sandra L

    04.11.2016 21:58 (2 år sen)

    Wow alltså. På senaste tiden har jag funderat en del på var smärtgränsen går när det gäller kvadratmeter. Ska man någon gång köpa en lägenhet kan det ju vara bra att veta. Har konstaterat att den ligger under min nuvarande (typ 30 kvadrat), men tror den ligger långt över tre...

    • Liisa Mendelin

      07.11.2016 08:04 (2 år sen)

      Det lönar sig att prova på olika miniboenden så vet man sen. Jag hade en 23 kvadrats etta en gång. Den var perfekt.


  • Ica

    05.11.2016 13:50 (2 år sen)

    Understöder att du gör fler videos! Otroligt intressant att se hur du bor! Jag röstar också för fler videor! Och nu känns hotellrummet jag bor tillfälligt i som väldigt lyxigt! Också intressant med byxshoppingen! Sköt om dig! Stor kram från mig! B hälsar! :)

    • Liisa Mendelin

      07.11.2016 08:06 (2 år sen)

      Tack Ica, roligt att höra av dig/er! Hoppas du har det bra där i Malmöu. Skulle vara kul att se en video från DITT hotellrum :). Ska definitivt överväga att göra fler videos när responsen har varit så här bra!


  • Ileea

    07.11.2016 19:31 (2 år sen)

    Jag var riktigt tvungen att beställa Mission-tidningen bara för att få läsa vad du skriver i den! (Och läsning som ger hopp är ju alltid tacksamt.) Hoppas jag hinner få det numret :)

    • Liisa Mendelin

      08.11.2016 03:53 (2 år sen)

      Så roligt, då var det ju nån nytta med min linkdropping. Hoppas du hinner få tidningen och finner glädje i läsningen!