blogg banner 2

Bröllopsresa till sagolika Sicilien

Skrivet av Hanna Rosvall 06.09.2018 | 0 Kommentarer

IMG 1073

Nu är det äntligen dags att blogga om bröllopsresan! Så som jag skrev i ett tidigare inlägg hann en hel del hända innan jag och Henrik fick en möjlighet att resa iväg tillsammans. Men tiden är – så som vårt förhållande bevisat många gånger förr – egentligen en väldigt liten detalj i det stora hela. Allt sker precis vid rätt tid.

Många har frågat varför vi valde att åka just till Sicilien. Svaret är: Ingen aning! Eller ja, det fanns väl en dokumentär om en Siciliansk eldsjäl som tände en gnista. Men sist och slutligen var det nog Universum som vägledde oss till vår destination. Och vackert så! Vi fick verkligen en oförglömlig vecka. Jag ska försöka sammanfatta resan med några välvalda bilder och tillhörande ord.

Först måste jag dock dela med mig av en lite kul bild från Helsingfors-Vanda. Det var nämligen så att flyget till Sicilien åkte 05:00. Därför tog jag och Henrik kvällståget direkt till flygfältet – det kändes lika vettigt som att sova typ 3h i Helsingfors och sedan ta en tidig taxi. Nå...det blev en upplevelse. För det första är det riktigt KALLT på flygfältet på natten. Det är också överraskande obekvämt att sova på en bänk. Vi observerade att övernattningsproffsen hade laddat upp med kudde, filt och termos. Medan en reklampelare spelade refrängen från "Chandelier" på repeat värmde vi oss med en ynklig tékopp och sov 15+15+15+15 minuter. Sedan gav jag upp och började yoga istället. Henrik lyssnade på en podcast. På morgonen grät jag nästan av lycka när jag fick äta varm havregrynsgröt. Det fina med Henrik är ändå att också lite jobbigare stunder har guldkant. Vi tog oss igenom den kalla och obekväma natten med ett leende.

Sicilien fascinerade från första stund. Jag kommer aldrig att glömma stunden när Henrik plötsligt insåg att vi befann oss ovanför den mytomspunna vulkanön mitt i Medelhavet. Ett stort svart berg välkomnade oss genom en respektingivande röksignal. Etna – Europas största aktiva vulkan tornade upp sig bara en timmes bilresa från vårt hotell. Vi såg henne tydligt varje dag.

IMG 1056

Vår ursprungliga tanke var att satsa på 100% äventyr och bo i olika städer för att hinna se så mycket som möjligt av ön. Slutligen blev det ändå Aurinkomatkat all the way och en hel vecka i den underbara strandstaden Giardini-Naxos på Siciliens östkust. Det visade sig vara ett jättebra beslut att eftersom vi verkligen kunde satsa helhjärtat på att ta det lugnt tillsammans. Dessutom fanns det mer än tillräckligt att upptäcka.

IMG 1101

Sicilien sägs vara skapad av tre nymfer som dansande skapade en triangelformad ö. Myten är ständigt närvarande i symbolen Trinacria som  berättar om nymferna (de tre benen = Siciliens tre hörn), den bördiga jorden och gudinnan Athena (representerad av Medusas huvud) som vakar över ön. Det finns otaliga andra historier – sirener, sjöjungfrur, Moriska huvuden, you name it.

Personligen fascinerades jag också över den Sicilianska tallkotten som fanns överallt. Tallkotten är nämligen en uråldrig symbol för tallkottkörteln, dvs. vårt spirituella tredje öga. Eftersom tallen grönskar året om symboliserar den också evighet, odödlighet och ett högre medvetande. Fick mig att fundera på vilken uråldrig visdom som kan finnas gömd på den mystiska ön.

IMG 1119

Sicilien kändes också som en väldigt konstnärlig ö. Överallt fanns vackert målad keramik – inte minst i vårt hotell där golv och väggar pryddes av bildsköna motiv. Vi hade dessutom sådan otrolig tur att vi fick ett nyrenoverat rum med egen balkong och havsutsikt. Balkongen plockade dock fram crazy plant ladyn inom mig...kunde inte låta bli att rensa pelargronerna (så som Henriks smygfoto visar). Växtligheten över lag var som en dröm. Så mycket blommor och djur av alla de slag. Och kaktusar!

Det fanns ernormt mycket att upptäcka på land, men vi trivdes nästan bättre under vattnet. Vårt hotell hade en egen strand så det var lätt att dyka i från de svarta vulkanstenarna. Jag blev rörd till tårar första gången jag dök ner i det kristallklara havet. Genom snorkelglasögonen öppnade sig en helt ny värld. Både jag och Henrik blev påminda om hur mycket vi älskar att simma (surprise, surprise – mitt stjärntecken är Fisk och han är Skorpion). Vi var som delfiner. Plötsligt såg vi en stor vit bläckfisk, en ål, havssniglar, krabbor...ständigt omgivna av nyfikna fiskstim.

IMG 6892

IMG 6888

Vi firade vår första bröllopsdag 19/8 med att dyka hand i hand. På kvällen satt vi med saltstänk i håret på vår balkong och avnjöt ett glas prosecco. Iklädda våra bröllopskläder gick vi sedan till hotellets restaurang. Egentligen var det så himla fint att resan blev av först nu.

IMG 1087

En grupputflykt tog oss till den uråldriga staden Siracusa. Medan himlen framförde ett åskans skådespel upptäckte vi den grekiska teatern och fascinerades av ekot i Dionysos grotta – en urholkning i berget som exakt replikerar människans öra. Kalkstenarna var verkligen levande där. Längst inne i grottan hittade jag dessutom en vit fjäder – en symbol som fyllde mig med djup tacksamhet.

I Siracusa besökte vi också St. Lucias kyrka, ursprungligen Athenas tempel. Det här exemplet känns väldigt typiskt för Sicilien – många olika kulturer och världsbilder existerar i symbios, lager på lager. Och varför inte? För mig känns det helt naturligt att säga hej åt gudinnan Athena och St. Lucia samtidigt. Angående Lucia har hon fascinerat mig sedan jag var barn. Jag kommer ännu ihåg en av de gånger när jag själv fick vara Lucia och uttala orden: Ni alla kan lysa precis som jag och göra den mörkaste natt till dag. Därför var det speciellt att besöka helgonet på hennes hemort. Dessutom fanns det, helt otippat, papyrus i en av Siracusas fontäner. Den forntida egyptiern inom mig jublade över att få göra en sådan upptäckt.

Åh, det skulle finnas så mycket att berätta. Om stränder och sol och daglig gelato (glass) och himmelskt god mat och vin och alla hjärtliga människor vi mött. Vi ska definitivt åka tillbaka så snart som möjligt. Jag måste också erkänna att sidan villas-for-sale-sicily.com har fått ett och annat besök...

IMG 1113

IMG 1162

Svart, grönt, blått – det är färgpaletten som fortfarande får mig att fröjdas. Det var något alldeles speciellt med Siciliens vulkanstränder och kontrasten de skapade mot allt runt omkring. Jag kommer heller aldrig att glömma mitt möte med Etna, men det är en berättelse för nästa blogginlägg.

IMG 1066

De flesta av ovanstående bilder är tagna av min älskade Henrik <3 Nyfiken på hur vi träffades? Du kan läsa första delen av vår kärlekshistoria här!