blogg banner 2

Visa alla inlägg skrivna maj 2018

Arga dagen

Skrivet av Hanna Rosvall 08.05.2018

IMG 4

 

Idag har jag varit så Arg. Riktigt ilsken och irriterad. Rent av upprörd. Förtörnad! Aaargh. Varför? Jo, därför att jag hamnat mitt i – enligt min mening – riktigt ofattbart onödig byråkrati.

Long story short. När man blir företagare finns det en hel del saker som olika instanser tycker att man 'borde' göra. Från första början gjorde jag därför ett beslut att tänka igenom vad som verkligen ger mig mervärde. Jag ville inte slänga iväg pengar bara för att man 'alltid har gjort så här'. Efter att ha gjort en del research insåg jag t.ex. att en enskild näringsidkare (= jag) egentligen inte behöver ett dyrt företagskonto – därför fixade jag ett vanligt brukskonto & bankkort via nätbanken.

Jag bestämde mig dock för att anlita en proffsig bokföringsbyrå. Det kändes som en värdefull investering eftersom bokföring inte är min starka sida. Jag visste också att jag skulle behöva bokföra en del specialgrejer, så jag ville vara säker på att få allt rätt. Jag hittade en jättefin bokföringsbyrå och började använda deras onlineprogram. Superlätt att använda och dessutom helt papperslöst! De gav mig en bankfullmakt och bad mig gå till banken för att kunna koppla mitt konto till bokföringsprogrammet. Inga konstigheter.

Men sedan började banken krångla. "Vi kan tyvärr inte godkänna fullmakten eftersom du inte har ett företagskonto." De kunde inte ge mig någon förklaring – i princip var all i sin ordning, men. Allt verkade hänga på nån onödig policy och 0% flexibilitet. Jag försökte vara jättevänlig och konstruktiv, men banken hade noll förslag på hur situationen kunde lösas. Alltså...på riktigt?!

Det här gjorde mig så arg. Det kändes så himla onödigt att jag – som redan kommit igång med mitt företag – nu plötsligt skulle behöva boka möte med banken och få ett helt nytt kontonummer och betala månadsavgifter. Bara för att banken bestämmer att jag inte gjort 'på deras sätt'. Vad är det liksom för skillnad? Det finns ingen lag som säger att jag måste ha ett företagskonto, men genom en liten policy kan banken ändå tvinga mig att skaffa ett sådant. Känns riktigt ruttet faktiskt.

Som företagare känner man sig ganska hjälplös. Det finns inte mycket man kan göra när en part inte vill diskutera med en annan – förutom om vissa krav uppfylls. Hey guys, det här är inte dagis. "Snälla banken, låt nu bokföringsbyrån vara med och leka." Så onödigt! Jag förstår att det behövs skilda konton för företag, men borde det inte finnas något mellanting för enpersonsföretag där företagets ekonomi i princip är lika med privatekonomin?

Jag var arg hela dagen. Jag var arg när jag fixade frukost. Jag var arg när jag åt frukost. Jag var arg när jag kollade mailen. Jag mailade min bokföringsbyrå i en lite irriterad ton. Jag hade en attityd när jag ringde banken. Jag skrev ett argt Facebook-inlägg. Jag var bara arg, arg, arg och fick inget vettigt gjort, trots att det fanns en hel del saker på min to-do-lista.

Allt ändrades när jag kom mig ut i solskenet och började fokusera på glädje, tacksamhet. Jag åkte iväg på ett möte som blev jättetrevligt och innehöll överraskningsfika. Jag fick fina telefonsamtal av nära och kära. En yogatimme blev äntligen bekräftad. Och det var faktiskt mycket lättare än jag trodde att göra den där ansökan för företagskontot. Dessutom försökte jag göra den med så mycket kärlek och tacksamhet som jag i stunden kunde framkalla.

Tänk vad ilska kan göra med en. En halv dag, förmörkad. Dessutom började jag sprida ilskan omkring mig – i mail, på Facebook. Facebookinlägget bestämde jag mig faktiskt för att ta bort – jag kom fram till att det inte tjänade något egentligt syfte. Jag kommer inte längre ihåg exakt vad jag skrev, men jag postade nedanstående bild och funderade kring hur vi alla har ett val. Jag behöver inte vara en surpuppa fastän banken väljer att vara det.

 

4b69b10feaef95e2685bb10ef447ae60

 

På mina mindfulnessföreläsningar pratar jag ofta om ilska. När vi blir arga aktiverar vi en stor kraft inom oss – känn efter nästa gång du blir arg. Det viktiga är hur vi använder den kraften. I mitt fall använde jag kraften till att tycka synd om mig själv, sätta mig själv i en offerposition, sprida ilskan vidare, klaga på banken och skapa drama kring en sak som är ganska liten i det stora hela. Det är lätt hänt när man är upprörd – plötsligt glömmer man allt bra som hänt och fokuserar på det som inte funkar.

Vad kan man göra istället då? I mitt fall kunde jag ha accepterat situationen och använt den ilskna energin för att göra något konkret åt saken – t.ex. ansöka om företagskonto. Sedan kunde jag ha fortsatt att jobba med allt det underbara som faktiskt funkar. Jag kunde ha känt tacksamhet över att jag faktiskt kan sitta hemma i yoga pants och leva en fantastiskt fin och fri företagarvardag – att jag kan jobba hemifrån, precis som min man. Det är en dröm som går i uppfyllelse varje dag.

 

 

Bild: Etsy


Stresspiralen och hur man tar sig ur den

Skrivet av Hanna Rosvall 07.05.2018

IMG 3

 

Jag & Henrik var på en minisemester till Åbo i helgen. Det var så fantastiskt fint! Vi har inte ens hunnit vara på bröllopsresa än eftersom våra liv varit så hektiska det senaste halvåret. Särskilt den här våren har Henrik rest utomlands ungefär varje vecka, så all tid tillsammans har blivit lite extra värdefull.

Resans huvudsakliga syfte var att se Sagan om Ringen på Åbo stadsteater. Wow, vilken show! Eftersom både jag & Henrik är inbitna Tolkien-fans sedan unga år var det fint att tillsammans kunna uppleva en ny, helt annorlunda tolkning av den tidlösa historien. Efteråt gick vi till Ludu och unnade oss själva en alldeles underbar tastingmeny. Sedan gick vi hand i hand genom den mjuka skymningen. Det var så vackert.

Allt var dock inte bara frid och fröjd. Vi kom oss iväg i god tid och njöt av en fin och fridfull bilresa med en magisk paus vid Långforsens ståtliga stenbro. Vi checkade in på hotellet utan problem och andades ut en stund. Men. Sedan insåg vi plötsligt att behöver rusa iväg för att hinna äta – det kändes inte lockande att njuta av 4h teater på tom mage.

När jag blir stressad stiger kontrollfreaket fram. Jag börjar kolla klockan hela tiden, prestera och kontrollera – som om det skulle underlätta något. Det brukar gå bra så länge jag får vara inne i min lilla stressbubbla. Oftast hinner man ju ändå fram i helt okej tid och då kan jag släppa stressen. Mitt i allt det här meddelade Henrik, väldigt avslappnat: "Ja just det, jag glömde mitt bankkort hemma". Det var droppen som fick bägaren att rinna över – den oväntade vändningen som spräckte min bubbla.

Stresspiralen började eskalera.

Jag insåg att min plånbok inte fick plats i min lilla handväska.

HENRIK: "Du kan ju bara ta korten du behöver och lägga in dem i väskan."

JAG: "Men jag borde ju ha tagit mitt lilla kortfodral för att det ska funka, tänk om mina bankkort går sönder när jag bara LÄGGER IN DEM i handväskan, hur ska det gå när du har glömt ditt bankkort, hur kunde du göra det? Hur säger du det först nu? Nej, jag får nog ta med lite kontanter också för säkerhets skull, och vilka alla kort ska man nu ens ha med..."

HENRIK: "Men vilka kort behöver du egentligen ha med? Bankkort. Körkort."

JAG: "Nå, ja, men tänk om det är nån restaurang som typ har Finnair Plus samarbete och då kunde det ju vara jättebra att äntligen komma ihåg att använda det och och..."

HENRIK: "Älskling. Ta bankkort. Och körkort."

Jag satte in korten i ett sidofack. Jag började tänka rationellt – mitt bankkort var ju faktiskt allt vi behövde. Det var inte så farligt att Henrik hade glömt sitt. Allt var väl.

HENRIK: "Får vår rumsnyckel plats i din väska?"

JAG: "Hmm, blir lite tajt."

HENRIK: "Okej, då lägger jag den i min kavajficka."

Stresspiralen började oväntat eskalera igen.

JAG: "I din ÖPPNA kavajficka?! Men hur ska den hållas där då? Så tar du av dig kavajen inne på teatern och så faller nyckeln ut och så kommer vi oss inte in på rummet och säkert ordnar det sig på nåt sätt men ska man nu skriva upp rumsnumret nånstans för säkerhets skull..."

HENRIK: "Men varför skulle den falla ut? Jag märker väl om den gör det?"

JAG: "Men så blir det ändå så där att du bestämmer dig för att bära din kavaj på huvudet som den där gången i Stockholm när du bara hängde din jacka ovanpå ryggsäcken som en kul grej och så tappade du din plånbok och det var ju fint att du fick tillbaka den igen men du hittar alltid på sån där konstiga saker och jag älskar dig för det men..."

HENRIK: "Men nu tar du väl i lite – alltid? Jag gör väl inte 'alltid' sån där saker?"

JAG: "Nej, men om man jämför statistik mellan hur ofta du slarvar bort saker och hur ofta jag slarvar bort saker så får du väl medge att jag har lite bättre koll."

Henrik  gav mig en kram och tog nyckeln, vi gick iväg. I korridoren satte han nyckeln i sin sko och sa att han skulle förvara den där för att vara säker på att den inte tappas bort.

Jag har skrattat mig igenom det här blogginlägget och också insett en sak: Jag är en crazy person ibland! Det är helt sjukt hur snabbt mina tankar eskalerar om jag ger dem möjligheten. När jag nu skriver ner mina resonemang är det ju inget vett i dem. Och om jag inte hanterar min stress börjar jag projicera alla möjliga orationella rädslor på stackars Henrik. Som tur är han motsatsen till mig – stadig som ett berg och 100 % chill. Jag har mycket att lära.

Trots att det är ganska sällan som jag hamnar i stresspiralen nu för tiden, är det något jag fortfarande får jobba lite på. Dock är jag väldigt tacksam över att min man har förmågan att betrakta spiralen från utsidan, utan att själv sugas in i den. Det hjälper mig att släppa taget om stressen istället för att bli ännu mer uppjagad. Dessutom är det väldigt värdefullt att vi kan skratta åt det tillsammans och sedan gå vidare. När Henrik sedan kärleksfullt skämtar om något onödigt jag sagt kan jag också skratta åt mig själv – det hjälper mig att bli en bättre människa.

Jag har funderat mycket på var mitt stressiga panikbeteende har sitt ursprung. Så som jag skrev i ett tidigare blogginlägg – "Ett kontrollfreaks bekännelser" – har jag växt upp i en extremt välorganiserad familj. Så ju mer jag försökt förstå mitt stressiga beteende, desto mer börjar jag förstå att det i alla fall delvis är något jag lärt mig av mina föräldrar. Jag behöver alltså lära mig ett nytt sätt att hantera stressiga situationer. Jag behöver inte stressa över tid mitt inlärda sätt – fascinerande hur automatisk en sådan reaktion kan vara. Jag kan lära mig att vara lika lugn som Henrik.

Vad kan man då göra om man sugs in i en stresspiral? "Noting" är ett väldigt effektivt verktyg som jag själv ofta använder mig av. I all sin enkelhet går det ut på att notera känslan som riskerar att ta över, t.ex. "Nu är jag stressad", "Det här gör mig riktigt arg", "Jag är nervös". Det låter enkelt, men genom att notera känslan – inget mer – förstår hjärnan att känslan är färdighanterad. "Rädsla? Okej, got it. Moving on." Om man istället hamnar in i ett "Åh, vad jag är stressad, varför är jag stressad, jag borde inte vara stressad, sluta stressa sluta stressa" -resonemang är man redan på god väg in i stresspiralen.

Det är inget fel med starka känslor som dyker upp, men det är viktigt att lära sig att hantera dem. Samtidigt blir man medveten om tanke- eller beteendemönster som man behöver jobba på – det är något att vara tacksam för! Så trots att jag plötsligt förvandlades till en crazy person kunde jag snabbt ta mig ur spiralen och återfå min sinnesfrid. Sedan var resten av resan oförglömligt fin.


Lindra & förebygg PMS med yoga

Skrivet av Hanna Rosvall 04.05.2018

lunar eclipse 962802 1920

 

I del 2 av chakraskolan berättade jag att blockeringar i Sakralchakrat, Swadhisthana, kan visa sig t.ex. som PMS-besvär hos kvinnor. Därför vill jag idag dela med mig av några yogaposer som dig hjälper att både lindra och förebygga smärtor under måncykeln. Hjälpmedel så som yogablock (böcker går också bra) eller en stol är guld värda – särskilt när mensvärken kickar in. Yoga ska aldrig handla om prestation, så använd de hjälpmedel du behöver. No shame ladies!

 

LINDRA: Baddha Konasana

 

IMG 0307

 

Denna asana kallas oftast Bound Angle eller Butterfly. Det är en underbar PMS-pose eftersom den ökar blodflödet i höftområdet och nedre magen. Samtidigt vårdar asanan det kvinnliga könsorganet. Några tips är att inte dra benen med händerna utan istället låta fotsulorna mötas på ett för kroppen naturligt ställe. Använd gärna block för att stödja benen så kan du verkligen låta höften slappna av. En stol är ett annat fint hjälpmedel att luta sig mot. Använd händerna eller en dyna som stöd.

 

FÖREBYGG: Salamba Bhujangasana 

 

IMG 0297

 

Sfinxen öppnar upp ryggen, hjärtat, axlarna och lungorna. Dessutom får organen i magtrakten skön massage i takt med andningen. Kom ihåg att ha en rak linje mellan armbågar/axlar. Pressa mjukt ner tårna i mattan så känner du också hur höftpartiet aktiveras – det är viktigt att hela kroppen är aktiverad så att energin kan flöda fritt. Slappna av i axlar & nacke. OBS! Den här asanan ska undvikas de dagar när du har mens. Med andra ord kan du använda den i förebyggande syfte. Andra alternativ med liknande effekt är Bhujangasana (kobran – undvik när du har mens) eller Kumbhakasana (plankan).

 

Lycka till <3

 


Chakraskolan: SWADHISTHANA

Skrivet av Hanna Rosvall 02.05.2018

sacral2

Chakraresan fortsätter! I förra delen introducerade jag kroppens första chakra, Muladhara. Idag är det dags att färdas ett steg uppåt och bli bekant med det s.k. Sakralchakrat, Swadhisthana. Chakrat sägs vara beläget mellan svanskotan och blygdbenet – vissa säger att det sträcker sig till könsorganen och äggstockarna / testiklarna. Själva namnet kan översättas till "din egen plats" eller "jagets boning". Inte så konstigt att chakrat spelar en stor roll i hur vi uttrycker oss.

Sakralchakrat är starkt kopplat till känslor, relationer, sexualitet, kreativitet och fantasier. Chakrat mår bra när vi tillåter oss själva att uppleva den inre och yttre världen med hjälp av alla våra sinnen – syn, hörsel, smak, lukt, känsel. Eftersom Swadhisthana representerar vattenelementet styr chakrat vårt flow. Hur flexibla är vi? Hur hanterar vi utmaningar? Hur lätt har vi att acceptera oss själva och andra med öppet sinne? Om vi har känslor eller tankar som håller oss tillbaka – t.ex. "jag borde inte / kan inte / får inte" – skapar det ofta blockeringar i sakralchakrat.

Blockeringar kan visa sig som beroenden. Det kan handla t.ex. om mat, träning eller alkohol – saker som snabbt tillfredsställer njutningen som vi undanhåller från oss själva. PMS och låg energi är andra vanliga symptom. Det kan också handla om att bli beroende av andra människor, ha svårt att sätta gränser eller känslomässiga utmaningar – att inte känna något alls eller att vara helt uppslukad av sina känslor. Högkänslighet beror dock inte på en chakraobalans, utan ett högkänsligt nervsystem.

Sakralchakrat är också energicentret för vår sexuella kraft. Det är en fantastiskt fin och stark skapande kraft, trots att bl.a. många religioner försökt förtrycka den i många århundraden. Jag kommer aldrig att glömma när en kompis berättade att hennes mormor beskrivit samlag med orden: "Det är bara att blunda och göra sin plikt för fosterlandet." What! När de här attityderna delvis hänger kvar är det inte så konstigt att många känner att de inte fritt kan uttrycka sin sexualitet. Många kan också uppleva att de skäms över sin kropp, att det är svårt att uttrycka sina önskemål för sin partner eller att det är fult att utforska sin njutning på egen hand.

Sammanfattningsvis: Njutning behövs! Det är 100 % okej att känna njutning. När sakralchakrat är balanserat är det dessutom tryggt att njuta eftersom kroppen inte halkar in i ett beroende, dvs. så att det blir för mycket av det goda. Jag har själv länge tyckt att jag måste 'förtjäna' njutning, dvs. att det är en slags belöning, men genom att jobba med mitt sakralchakra har jag blivit mycket bättre på att unna mig själv saker utan anledning. Trots att jag alltid varit en väldigt kreativ person har en viktig lärdom också varit att dumpa den inre kritikern som begränsar mitt skapande.

Hur kan man då öppna blockeringar i sakralchakrat? Det viktigaste är att hitta tillbaka till ditt flow och din kreativa skapande kraft. Här är fem enkla tips:

  • Dansa som om ingen ser dig! Det finns en otrolig kraft i röra sig fritt.
  • Öppna dina sinnen med eteriska oljor, rökelse eller doftljus.
  • Gör något kreativt – skriv, måla, baka – skapa utan att bry dig om slutresultatet.
  • Klä dig i något oranget – orange är sakralchakrats färg.
  • Öva mantrat "VAM", t.ex. med hjälp av den här videon:

 

 

Symbolen för Swadhisthana är en cirkel med sex kronblad och en månskära. Cirkeln representerar vattenelementet, den oftast silverfärgade månskäran likaså. Vatten, flow och känslor är ju ganska nära besläktade. Det finns också starka kopplingar till den feminina kraften – måncykeln och livmoderns skapande kraft. Ett extra tips för alla kvinnliga läsare är därför att omfamna sin kvinnlighet och skapa en relation till sin livmoder. I många fall kan det också hjälpa till att minska PMS. För mig är det i alla fall så att ju mer obearbetade känslor jag har, desto mer mensvärk.

Boktips! För mig har böckerna Womb Wisdom: Awakening the Creative and Forgotten Powers of the Feminine samt Sacred Relationships varit riktiga ögonöppnare. Böckerna är vackert välskrivna och fulla av meditationer och andra praktiska övningar som i alla fall hjälpte mig att blomma ut på ett helt nytt sätt.

 

Vad är ett chakra? Läs min introduktion till Chakraskolan här.