Har du testat Headspace?

måndag 11 juni 2018 - 13:56 | 15 Kommentarer

Headspace sxsw blog 2

 

Jag började meditera för ca 5 år sedan, i samband med att jag blev utbränd. Vid den tiden var mitt psyke och nervsystem så sönderstrimlat att jag kände en hel del ångest och ängslighet. Dessutom var det svårt att fokusera och mitt självförtroende hade fått sig en ordentlig smäll. Genom att meditera bara 10 minuter per dag kunde jag snabbt känna positiva resultat.

Appen Headspace var en stor bidragande orsak till att jag kom igång med en daglig meditationsrutin. Härliga, färgglada animationer fick dessutom upplevelsen att kännas enkel och glädjefylld, fastän det stundvis var stora och tunga känslor inblandade. Alla meditationer leds av Andy Puddicombe som i 10 års tid var buddhistmunk. Förutom att han har en underbar energi blir hans röst ett tryggt ankare som man gärna återvänder till, dag efter dag.

Headspace inleds med något som kallas "Take 10" och innebär att man mediterar 10 minuter i 10 dagar. Efter det är det fritt fram att välja olika paket (upp till 30 sessioner) där man genom meditationer behandlar olika teman. Jag valde t.ex. paketen Managing Anxiety, Stress, Acceptance, Balance, Change och Self-esteem för att påbörja mitt helande. Gradvis ökade jag tiden till 20 minuter per dag. Dessutom finns s.k. "SOS-meditationer" (1–2 minuter) som man kan göra mitt i en meltdown för att snabbt hitta tillbaka till lugnet igen.

Det finns inga ord för vilket värdefullt verktyg meditationen är för mig, än idag. Med hjälp av Headspace lärde jag mig att meditera på egen hand och hade därför en stark grund att bygga vidare på när jag förra året utbildade mig till Mindfulnessinstruktör i Sverige. Min meditationsbakgrund är också en viktig tillgång när jag nu utbildar mig till yogalärare. Det fina med meditation är också att man aldrig blir 'fullärd' – när man gör en resa i sitt inre finns alltid något nytt att upptäcka.

 

Vill du testa Headspace gratis?

Eftersom Headspace i år uppnått 1 miljon användare (!) har jag och andra långtida användare fått möjligheten att låta 10 vänner testa appen gratis i 30 dagar. Är du en av dessa 10 vänner? Kommentera i så fall det här inlägget så skickar jag en kod <3

 

Bild: Headspace

Kommentarer

  • Linda

    11.06.2018 15:24 (13 dagar sen)

    Hej Hanna, jag testar gärna denna tjänst, känner jag behöver komma ner i varv inför bröllopet :) kram

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:30 (12 dagar sen)

      Kolla din e-mail, du borde få en länk från Headspace snart! Tror att det här kan vara en riktigt fin app att stressa ner med <3 Kram!


  • Ida

    11.06.2018 15:37 (13 dagar sen)

    Jag skulle gärna testa! Håller på att återhämta mig från en depression och har fått tips om appen tidigare men av någon anledning aldrig testat.

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:32 (12 dagar sen)

      Åh, vilken fin synkronicitet <3 Om jag kommer ihåg rätt har Headspace ett paket just för depression. Kolla din e-mail så borde du få en länk från Headspace dit. Kram & lycka till!


  • Hanna Stigzelius

    11.06.2018 21:10 (13 dagar sen)

    Jaaa! Jag har försökt få till mediation med appen calm, men bara får det inte till. Kanske headspace skulle vara bättre. För jag tror absolut att jag också skulle må bra av lite mediation i mitt lite för hektiska småbarnsliv.

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:35 (12 dagar sen)

      Härligt att du redan börjat med meditation, det är nog ett värdefullt verktyg att ha i bakfickan mitt i småbarnsvardagen. Headspace har förresten meditationer som man kan göra tillsammans med barnen, t.ex. när det är läggdags! :) Kolla din e-mail så borde du få en länk från Headspace dit. Kram & lycka till!


  • Caroline

    11.06.2018 21:16 (13 dagar sen)

    Hepp! Jag testar väldigt gärna, skulle vara toppen med en kod! Tack på förhand (om koderna räcker till). Med vänlig hälsning, Caroline

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:36 (12 dagar sen)

      Hej Caroline, du ska absolut få en kod – kolla din e-mail så borde du ha ett mail av Headspace där om en stund :) Kram & lycka till!


  • Farao

    11.06.2018 21:55 (13 dagar sen)

    Absolut är jag en av dessa vänner! :)

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:36 (12 dagar sen)

      Härligt Farao, hoppas du gillar appen! <3 Kolla din e-mail så borde du ha ett mail från Headspace där om en stund. Kram & lycka till!


  • Maria

    11.06.2018 23:39 (13 dagar sen)

    Jag skulle väldigt gärna pröva headspace gratis! ?

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:37 (12 dagar sen)

      Det ska du gärna få göra Maria :) Kolla din e-mail så borde du strax få en länk från Headspace. Kram & lycka till!


  • Tina

    12.06.2018 08:29 (13 dagar sen)

    Hej! :) Jaaa,det här låter intressant,har aldrig hört om den här appen tidigare men blev omedelbart nyfiken att testa så tar tacksamt emot en kod om jag får! :)

    • Hanna Rosvall

      12.06.2018 13:38 (12 dagar sen)

      Hej Tina, vad kul att du vill testa! Hoppas du gillar appen – kolla in din e-mail så borde du strax få en länk från Headspace :) Kram & lycka till!

      • Tina

        12.06.2018 19:06 (12 dagar sen)

        TACK Hanna!♡