Lindra & förebygg PMS med yoga

fredag 4 maj 2018 - 15:06 | 0 Kommentarer

lunar eclipse 962802 1920

 

I del 2 av chakraskolan berättade jag att blockeringar i Sakralchakrat, Swadhisthana, kan visa sig t.ex. som PMS-besvär hos kvinnor. Därför vill jag idag dela med mig av några yogaposer som dig hjälper att både lindra och förebygga smärtor under måncykeln. Hjälpmedel så som yogablock (böcker går också bra) eller en stol är guld värda – särskilt när mensvärken kickar in. Yoga ska aldrig handla om prestation, så använd de hjälpmedel du behöver. No shame ladies!

 

LINDRA: Baddha Konasana

 

IMG 0307

 

Denna asana kallas oftast Bound Angle eller Butterfly. Det är en underbar PMS-pose eftersom den ökar blodflödet i höftområdet och nedre magen. Samtidigt vårdar asanan det kvinnliga könsorganet. Några tips är att inte dra benen med händerna utan istället låta fotsulorna mötas på ett för kroppen naturligt ställe. Använd gärna block för att stödja benen så kan du verkligen låta höften slappna av. En stol är ett annat fint hjälpmedel att luta sig mot. Använd händerna eller en dyna som stöd.

 

FÖREBYGG: Salamba Bhujangasana 

 

IMG 0297

 

Sfinxen öppnar upp ryggen, hjärtat, axlarna och lungorna. Dessutom får organen i magtrakten skön massage i takt med andningen. Kom ihåg att ha en rak linje mellan armbågar/axlar. Pressa mjukt ner tårna i mattan så känner du också hur höftpartiet aktiveras – det är viktigt att hela kroppen är aktiverad så att energin kan flöda fritt. Slappna av i axlar & nacke. OBS! Den här asanan ska undvikas de dagar när du har mens. Med andra ord kan du använda den i förebyggande syfte. Andra alternativ med liknande effekt är Bhujangasana (kobran – undvik när du har mens) eller Kumbhakasana (plankan).

 

Lycka till <3

 

0

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar