MEDITATION: Andningsankaret

onsdag 30 maj 2018 - 13:53 | 0 Kommentarer

andningsankaret2

 

Jag vill fortsätta lite med tystnadstemat. Så som jag konstaterade igår handlar tystnad mycket om den inre upplevelsen, vilka ljud som hör eller inte hör hemma i det som vi upplever som tystnad. Det är också vi själva som avgör om tystnaden är behaglig eller besvärande. Vissa behöver mer tystnad, andra klarar sig med mindre.

För mig är tystnaden livsviktig. Min högkänslighet gör att jag reagerar väldigt start på ljud och därför behöver jag både inre och yttre tystnad, precis varje dag. Om det inte är möjligt mår jag jättedåligt. Tystnaden är för mig ett sätt att renas – att hitta tillbaka till mig själv, släppa taget om andra människors energi och låta lugnet infinna sig. Jag är också en person som trivs med mina egna tankar och känslor. Därför njuter jag av stunder när jag bara kan sitta för mig själv, i fullkomlig tystnad.

Som mindfulnessinstruktör och blivande yogalärare har jag ändå fått erfara att tystnad kan vara väldigt utmanande för många. Eftersom det är ett tillstånd där vi hör våra egna tankar och känslor kan tystnaden kännas obekväm, t.o.m. skrämmande. I tystnaden tvingas vi möta oss själva och vårt innersta, utan filter. När vi inte längre omges av ljud blir vi nakna, sårbara.

Tystnaden finns också bland bullret – det har varit en viktig insikt för mig. När jag började meditera (ca 5 år sedan) försökte jag alltid hitta ett knäpptyst utrymme där jag verkligen kunde omfamnas av tomheten. Problemet var att jag inte alltid kunde kontrollera tystnaden. När jag satt mig i mitt tysta sovrum kunde någon utanför starta en gräsklippare och då var plötsligt meditationen 'förstörd'.

Man kunde säga att min inre tystnad var kopplad till yttre omständigheter. "Jag kan bara bli lugn, OM..." Det behöver inte vara så. Under min mindfulnessutbildning tränade vi mycket på att ta in ljuden, att göra dem till en del av meditationen. För mig blev det en viktig vändpunkt. Efter det har jag blivit bekväm med att meditera var som helst – oberoende av vad som händer omkring. Det har fört med sig en helt ny nivå av frihet, sinnesfrid.

Idag vill jag dela med mig av en go-to-meditation som snabbt hjälper mig att hitta tillbaka till min inre tystnad. Den inre tystnaden finns nämligen alltid där – lugnet är vårt 'standardläge'. Allt det andra är sådant vi samlar på oss. Genom den här övningen kan du, var och när som helst, hitta tillbaka till balansen.

 

MEDITATION: Andningsankaret

Den här övningen kan göras var och när som helst – stående, sittande, liggande, gående. Ögonen öppna eller stängda. Du behöver inte ändra din andning på något sätt, låt den löpa helt naturligt. Och fastän uppmärksamheten flyger iväg 100 gånger – don't worry. Meningen med meditationen är att ge vår hjärna en uppgift – att följa andningen – så att den får tillåtelse att släppa allt det där andra.

 

  1. Bli medveten om att du andas. Observera hur din andning känns – snabb, långsam, lugn, stressad, djup, ytlig? Försök att inte döma, allt får var som det är.

  2. Följ ett andetag så noggrant som möjligt, från näsborrarna ner till lungorna. Det här hjälper dig att komma tillbaka till din mittlinje, bli centrerad.

  3. Hitta ditt andningsankare. Var känner du andningen tydligast? Var 'landar' den? Bröstkorgen, diafragman, magen? Låt nu andningen flöda fritt mellan näsborrarna och ditt andningsankare.

  4. Fortsätt följa andningen så länge det känns bra. Då tankar eller känslor dyker upp är det bara att varsamt ta tillbaka uppmärksamheten till din andning.

  5. Släpp fokuset på andningen och bara andas fritt en stund, känn efter hur det känns, innan du avslutar övningen. Öppna ögonen om du blundade.

 

 

Jag använder andningsankaret nästan dagligen. Det är ett effektivt hjälpmedel när jag behöver lugna ner mig, t.ex. om jag är stressad eller inte kan somna. Många använder också andningsankaret i bil- eller kassaköer när irritationen kommer krypande. Eller istället för att 'räkna till 10' med barnen. För mig är meditationen också väldigt viktig t.ex. på flygfält eller andra allmänna platser där man bombarderas av olika intryck. Igår hjälpte meditationen mig när hunden hade panik hos veterinären. Som sagt behöver man inte blunda och sitta i lotusställning för att göra den här meditationen – men den är effektiv ändå.

 

Önskar just dig mycket inre tystnad idag <3

 

Bild: Pixabay

0

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.