Storföretagen bakom våra ekologiska val

måndag 6 augusti 2018 - 13:20 | 10 Kommentarer

Nayttokuva 2018 8 6 kello 13.19.2

 

Just nu gör det här mig väldigt upprörd. Ekobutiken Ekolo skrev för några dagar sedan ett Facebookinlägg där de meddelade att de tyvärr inte längre känner att de kan erbjuda produkter av Sante och Logona – stora och uppskattade ekocertifierade kosmetikmärken – eftersom dessa köpts upp...av NESTLÉ! Ett företag som dessuotom äger Loréal. Och The Body Shop. What?! Ju mer jag studerar infografiken ovan, desto mer förvirrad blir jag.

Det finns många andra exempel. Enligt Ekolo är trenden inte ny, men tyvärr köps ekologiska brand upp i en allt högre takt just nu. Visste du t.ex. att Pukkas té och Schmidt's deodoranter ägs av Unilever? Hoppsan, säger jag, och inser att jag själv brukar köpa produkterna. Storföretagen upplever säkert en press kring att erbjuda ekologiska alternativ – och fint är det ju att de tar tag i saken, utökar sitt utbud! Det är ändå något som inte känns bra. I alla fall för mig är det är svårt att tänka att ekonomiska jättar som annars inte har problem med att använda GMO eller diverse gifter i sina övriga produkter egentligen skulle bry sig om att erbjuda helt ekologiska och miljövänliga lösningar.

Fastän produkten i sig är ekocertifierad är det svårt att veta vad som döljer sig kretsloppet. Ekolo berättar t.ex. att de slutat sälja Madara efter att den finländska transportören köptes upp av ett företag som specialiserar sig på att importera skadliga kemikalier. Inte precis en verksamhet man vill stödja genom att köpa ekocertifierad kosmetik. Det blir så motsägelsefullt på så många vis. Och samtidigt fäller jag en liten tår – Madara är ett av mina favoritmärken! Dags att tänka om här också. Ekolo motiverar sina val så här:

 

"Taloudellisen vallan keskittyminen yhä harvempien toimijoiden käsiin on mielestämme huolestuttava trendi. Se vähentää valinnanvapauttamme kuluttajina ja antaa yritysmaailman jäteille yhä suuremman lobbausvallan. Haluamme edelleen tukea pienempiä, riippumattomia ja eettisesti toimivia yriyksiä, jotka omilla päivittäisillä valinnoillaan edistävät meille tärkeitä arvoja."

 

Det är verkligen oroväckande att allt färre storföretag får en allt större makt. Förutom att det begränsar våra val som konsumenter får dessa storföretag i allt större grad bestämma vad som är okej och vad som inte är det. Ändå har vi alla fortfarande en fri vilja. Vi kan ALLTID försöka göra så bra val som möjligt. Vi kan ALLTID påverka, också stora saker, genom våra dagliga val.

Men vad är, i det stora hela, egentligen ett bra val? Jag sitter med den här frågeställningen väldigt ofta. Mitt mål är att köpa ekologiskt och hållbart alltid när det går, men det är inte heller alltid den bästa lösningen – anser jag i alla fall. Ibland väljer jag t.ex. ett lokalproducerat, icke-ekologiskt äpple istället för att köpa enskilt förpackade ekologiska äpplen som skeppats hit från Argentina. För mig känns det här som ett mer hållbart val. Men jag håller med – det är varken enkla eller entydiga frågeställningar.

Som tur finns det fortfarande företag som är äkta, ärliga. Jag tror knappast att det finns en risk att finländska Frantsila blir uppköpt av Unilever eller Nestlé. Här i Österbotten finns också flera mindre företag som tillverkar underbara produkter, t.ex. Vallnika vars ringbloms- och rosenkräm som alltid finns på min badrumshylla. Och i Jeppis finns härliga AM Naturkosmetik. Dessa brand kan jag när som helst stå för – rakryggad och utan rädsla. Har du tips på fler? Skriv gärna en kommentar!

Av egen erfarenhet kan jag också berätta att många produkter är överraskande lätta att göra själv. Jag gick en gång en veckoslutskurs på Arbis där vi gjorde all möjlig naturkosmetik – salvor, oljor, tvål, schampo, skrubb, hårspray, parfym...you name it! De som är riktigt insatta gör sin egen mascara och annat som man inte genast tänker att man kan knepa och knåpa ihop i sitt eget kök. Men det kan man! Burkar och råvaror köper man lätt t.ex. på Ekosoppi här i Vasa. Då vet man helt säkert vad som finns i produkterna och vem som döljer sig bakom. Det tar lite mer tid än att köpa en färdig produkt, men kanske det i många fall kan vara värt det?

 

Bilden är en screenshot från Facebook.

Kommentarer

  • Sandra Neuman

    06.08.2018 15:57 (15 dagar sen)

    Alltså nej så fult! Men jättebra är det att ekolo står kvar vid sin ståndpunkt och väljer bort sånt som inte passar deras filosofi. Ekosoppi har ju också webshop, och det är jag glad för som annars sällan är till vasa ^^

    • Hanna Rosvall

      06.08.2018 16:30 (15 dagar sen)

      Håller med, viktigt med små företag som vågar stå på sig! Hade faktiskt helt glömt att Ekosoppi har en webbshop – inte så aktuellt för en Vasabo, men jättefint för dig och andra som inte bor här :)


  • Hanna Stigzelius

    06.08.2018 21:04 (14 dagar sen)

    Känner du till butiken Twist be i Hfors? Har helt ljuvligt utbud av ekologisk kosmetik och drivs av tre super kunniga och trevliga tjejer. Och så har de förstås nätbutik också :)

    • Hanna Rosvall

      09.08.2018 16:09 (12 dagar sen)

      Twist be har jag faktiskt inte hört om tidigare, tack för tipset :)


  • Ida

    07.08.2018 09:07 (14 dagar sen)

    Tycker också det är trist att marknaden stryrs av ett fåtal stora aktörer. Men däremot är det inte så katastrofalt som du får det att låta och du har en del faktafel i din text. Nestlé äger inte Loreal, de äger aktier i Loreal på ca 23 %, alltså kontrollerar de inte företaget. De representeras av två styrelseledamoter i Loreals styrelse och syftet är att utbyta expertis. Det är vanligt i fransk bolagsstyrning att storföretag äger delar i andra företag så inget konstigt där. Loreal är till grunden ett familjeföretag och familjen är fortfarande den största aktieägaren. Samarbetet med Nestlé har hållit på i decennier. Sedan så ägs Body Shop inte längre av Loreal heller, de såldes till ett brasilianskt företag som heter Natura Cosmeticos.

    Jag förstår att det känns förvirrande med alla företagsrelationer, men som sagt är det inte så illa som många får det att låta som :)

    • Hanna Rosvall

      09.08.2018 16:12 (12 dagar sen)

      Du har helt klart hunnit bli mer insatt i det här ämnet än jag – tack för att du redde ut missförstånden och gav lite mer klarhet i frågan :)


  • Emelie

    09.08.2018 10:57 (12 dagar sen)

    Pai Skincare har riktigt bra produkter. Dock är det ett engelskt märke.

    • Hanna Rosvall

      09.08.2018 16:12 (12 dagar sen)

      Tack för tipset Emelie :)


  • E

    09.08.2018 16:02 (12 dagar sen)

    Har du tänkt på att de stora bolagen kanske köper upp eko-certifierade, mindre företag för att de tror på branschen/värderingen och vill göra skillnad..? De kanske ser det som en möjlighet att få in kunnande i företaget och sen kunna ta ut det i de andra företagen..?
    Om konsumenterna slutar köpa eko-certifierat pga att företaget ägs av en stor koncern så finns det ju risk för att storföretaget tror att folk inte är intresserade av de här produkterna och då börjar satsa mindre...
    Dessutom: storbolagen har makt att få större spridning på produkterna (ex. få in produkterna i sortimentet på kedjor), vilket kan leda till att fler människor hittar produkterna och börjar använda eko-certifierat.

    • Hanna Rosvall

      09.08.2018 16:18 (12 dagar sen)

      Tack för din kommentar – du lyfter fram en väldigt viktig sak. Håller absolut med dig om att det är de stora företagen som KAN göra skillnad, om de verkligen vill. Och genom att de erbjuder eko-certifierade produkter når de personer som kanske inte annars skulle överväga dessa val. Förstår också att det inte är så lätt för mindre ekoföretag att existera ute på marknaden och då kan ett storföretag öppna många dörrar & se till så att produktionen kan fortsätta. Men... ju färre företag som delar på makten, desto större ansvar får de. Det är det som gör mig lite illa till mods. Jag vill verkligen tro på att den där genuina goda viljan finns, men lite skeptisk måste jag erkänna att jag är. Så vi får hoppas på att storföretagen förvaltar sina ekobrand på bästa sätt :)


Skriv kommentar