Bannerdockorna

Springsteens fyllekörning: Dancing in the dark - del 1

Skrivet av Mikael Elvis Ahlgren 13.02.2021

Kategorier:

Hits

För några dagar sedan så läste jag en uppseendeväckande nyhet i amerikanska media. Nyheter om The Boss – Bruce Springsteen brukar ju kännas både positiva och intressanta. Han är ju en av de riktigt stora artisterna som även lyckats nå fram till mig. Den här gången var det dock inga roliga nyheter. Nej det hela kändes som ett svek mot alla fans av herr Springsteen.

 

En del vet förstås vad jag tänker på medan andra kanske fortfarande är lyckligt ovetande. Jo vår idol ska nu upp i rätten på grund av att han varit rattfull! Det låter helt främmande att det skulle ha hänt tycker både jag och många andra som möts av denna tråkiga nyhet. 

 

Vad hände egentligen? Ja man kan läsa att Springsteen i november varit ute och kört sin Triumph motorcykel och stannat till i en nationalpark vid kusten norr om New Jersey för att diskutera med en grupp fans. I samband med detta drack Bruce tequila och enligt egen utsago så hade han druckit två shots under de senaste 20 minuterna då en till fots patrullerande parkpolis arresterade honom. 


Springsteen påstås ha luktat alkohol, varit vinglig och inte gjort nykterhetstesten på korrekt sätt. Han hade även vägrat att göra blåstest. Polisen hade bevittnat när Bruce svepte ett glas tequila och sedan satte sig på motorcykeln och startade den. Den 750 milliliters flaska som shoten hällts upp från var då alldeles tom. Till saken hör även att det var förbjudet att dricka alkohol på parkområdet. 

TheRisingOmslagsbilden på albumet The Rising visar en suddig Springsteen. Det är knappast så vi vill föreställa oss honom.


The Boss är anklagad för att ha kört påverkad, vårdslös körning och att ha druckit alkohol där det inte är tillåtet. Det är förstås föga smickrande för den 71-årige Springsteen som borde ha vetat bättre. 


Ryktesvägen påstås två personer nära Bruce ha sagt att idolen haft 0,2 promille i blodet vilket är under den i staten tillåtna halten om 0,8 promille. Vi lär få höra mer detaljer i detta fall men det är förstås redan nu en väldigt tråkig historia som knappast blir bättre.


Jeeps Super Bowl-reklam som Bruce medverkar i har nu stoppats av förklarliga skäl. Sådant händer ju när stjärnor gör bort sig. Då vill inte företag kopplas ihop med sådant eftersom det påverkar deras image.  


Vad säger jag om denna händelse? Det är förstås beklagligt och närmast oförlåtligt att en så stor förebild och uppskattad musiker beter sig så här illa. Det kommer att få konsekvenser för hans karriär och hur han uppfattas. Han är förstås inte den enda stjärnan som lyckas med sådana här dumheter men kanske ändå en som man förväntade sig att inte skulle göra något sådant. Tyvärr är det många fans som försöker försvara honom med att det inte var så farligt. Då inser man inte hur allvarligt sådant beteende är. 

Dancing in the dark är för övrigt en av mina favoritlåtar med Bruce men det här var verkligen ingen hit. Så Bruce sluta att dansa i mörkret!

 

Missa inte del 2 av Dancing in the dark....

 


Knockout i valfusk

Skrivet av Mikael Elvis Ahlgren 29.11.2020

Kategorier:
Taggar:

Det händer mycket i världen just nu. Ja coronan har gjort en föga efterlängtad comeback. Ingen hit direkt men på motståndarsidan har inte bara en utan flera vaccinkandidater radat upp sig och är snart redo att ge sig in i matchen. Det blir knappast knockout i första ronden utan det blir nog ett flertal ronder och kanske flera matcher också innan finalen är inom räckhåll.


En annan som gjort comeback och, för ovanlighetens skull, inte lyckades med knockout var den nu 54-årige Mike Tyson som gick sin första match på 15 år! Det var en uppvisningsmatch som inofficiellt dömdes som oavgjord vilket berodde på att det handlade om välgörenhet. Men troligen smäller det snart till igen för vem kan tro att Tyson skulle nöja sig med endast en match efter att ha tränat upp sig igen? 


Smällar på närmare håll blev det när Viking Lines fartyg Grace gick på grund när hon i hårt väder skulle backa in i Mariehamns hamn. Efter att hon hade svängt runt kom kraftig vind som knuffade henne på grund. Lyckligtvis blev det inga större skador och passagerarna kunde komma av följande dag. Men att något sådant skulle hända kort efter att samma rederis fartyg Amorella gått på grund var ju ytterst osannolikt. Då var det ett tekniskt fel har utredningen visat så det var i alla fall olika orsaker. Men grundstötningar med så här stora fartyg brukar ju sällan inträffa när de följer de bekanta farlederna. Eftersom coronan påverkat färjetrafiken så fanns ändå andra fartyg att sätta in då olyckan var framme.


I USA avgjorde coronan presidentvalet. Ingen kan väl påstå att Joe Biden som mest lyste med sin frånvaro hade en bra valkampanj. De flesta vet nog inte ens hur hans valprogram sett ut. President Trump körde sin vanliga taktik men har ju behandlat viruset på ett mindre lyckat sätt. Lite mer diplomatiska uttalanden kunde ha gjort underverk för hans del. I januari tar Biden över och ett par förändringar blir det för Biden och Trump har nog inte varit överens om så mycket. Åtminstone är det väl den uppfattningen som man har kunnat få. Bidens politik har nu närmast bestått av att han är emot Trump så det blir intressant att se vad han kan ändra på. Kan han ens ändra på så mycket? Trump kunde inte ändra på allt han ville heller. Det är ju inte bara presidenten som har makten.


Trump har försökt komma åt valfusket i tron om att han själv kan vinna på detta sätt. Domstolarna har dock dömt ut hans försök hittills. Följer man media här hos oss så sägs det att det inte kunnat presenteras några bevis. Om man i stället följer amerikanska media så framgår det nog ändå att fusk och felaktigheter förekommit. Dock inte i stor skala så att man skulle tillåta Trump att gå vidare. Det blev även nej till Trump när det handlade om 10.000 röstsedlar som kunde ha förklarats ogiltiga då de var felaktigt ifyllda. Men domstolen konstaterade i sin dom att rösterna var visserligen felaktiga men det var viktigare att personernas röster räknades. 

IMG 0450

De gör på ett lite annat sätt i USA kan man snabbt konstatera gällande det mesta runt valet. I Finland skulle vi vara betydligt noggrannare. Det är ju väldigt nog bara med att siffrorna skrivs på rätt sätt. Dock röstar de om många olika saker i samma val i USA så bara där blir det helt annorlunda. Det är alltså inte bara på president man ska rösta utan även i många andra frågor. Kanske praktiskt att göra på det sättet men frågan är om det faktiskt är bäst att göra så? Nu ska Trump försöka komma till högsta domstolen med valfuskandet. Det är osannolikt att det lyckas på något sätt som skulle göra någon skillnad. Andra röster som hörts har sagt både att det varit det säkraste valet någonsin medan andra sagt att det alltid fuskas i valen.  


USA är extremt på många olika sätt och det tycks bara bli värre. Jag är glad att jag bor i Finland även om vi har våra egna problem. Fast största problemet just nu delar vi ju med hela världen. 


Förra veckan deltog jag i kyrkorådets sammanträde och den här veckan blir det kyrkofullmäktige. Där hanterar vi frågor som är lite lättare att lösa och ha kontroll över. Naturligtvis finns det en del utmaningar där också även om det är på en lite lägre nivå.

 

 

 

 


 


Till botten med Estonia

Skrivet av Mikael Elvis Ahlgren 30.09.2020

Kategorier:

Det har varit mycket om gamla Viking Line färjor den senaste tiden. Ja alla i både Finland och Sverige har nog hört att Viking Lines fartyg Amorella gick på grund när fartyget kom från Åbo och var ca en timmes färd från Mariehamn. Därifrån skulle fartyget sedan fortsätta mot Stockholm.

 

Sedan fick bogserbåtar kämpa med att få loss Amorella som stod stadigt fast på grundet. Media följde händelseförloppet som varade flera timmar. Till sist var fartyget lösgjort och på djupare vatten för att fortsätta mot Långnäs som var närmaste hamn. Där lossades alla fordon och bagaget som lämnats kvar i hytterna då alla människor evakuerades. Efter lossningen så begav sig fartyget, fortfarande med bogserhjälp, till varvet i Nådendal för reparationer. 


Efter undersökningar av farleden så har man hittat något mystiskt stort stenblock som kan vara orsak till grundstötningen eller åtminstone har koppling till händelseförloppet. Hur det hamnat i farleden är inte känt än så länge. 

 NGLI

Sedan har det blivit stor uppståndelse runt Estonia då en ny dokumentärserie med nya bilder från vraket har visat ett tidigare okänt hål i skrovet! Eller om det verkligen var okänt är väl inte riktigt känt än så länge. Under alla år som förflutit har det höjts röster bland anhöriga och andra intresserade för att olyckan måste utredas på nytt. Detta för att ta reda på hur det egentligen gick till och vad orsaken verkligen var. Officiellt så bar ett dåligt bogvisir stor del i skulden till att fartyget sjönk. Detta har kritiserats från första stund. Att viktigt bevismaterial försvann och intressanta vittnesmål inte beaktades eller förvanskades förefaller också märkligt. Man borde rimligen ha gjort allt för att utreda hur det verkligen gick till. Ändå verkar man ha agerat precis tvärtom så att det finns många motsägelser och frågor som lämnats obesvarade. 


Det gamla Vikingfartyget som tidigare trafikerade Ålands hav och även en tid körde mellan Vasa och Sverige är återigen hett stoff. I Estland krävs nu en ny utredning vilket anhöriga gjort alltsedan den tragiska olyckan skedde. Man behöver inte börja från noll utan man har ju den tidigare utredningen att utgå från. Den utredningen behöver dock kompletteras med tidigare fakta som inte beaktats och de nu nya fakta som upptäckts. Då kan slutsatserna också komma att bli andra. 


Experter har kritiserat vissa tekniska delar i utredningen utan att få komma till tals. Estonia fraktade smuggelgods till Sverige åtminstone på ett par tidigare turer och vad säger att det inte gjorts även på olycksturen vilket det har spekulerats i. Det har handlat om gamla sovjetiska vapen som tullen i Sverige gavs order om att släppa igenom utan kontroll. Det har personer som jobbat inom tullen berättat om. Sedan finns spekulationer om att det fanns andra intressen som ville stoppa dessa transporter och som ska ha uttalat hot om man ändå fortsatte. Vittnen ombord ska ha sagt att de såg vatten som kom in från annat håll än bildäcket som det påståtts. Med det nyupptäckta hålet så får ju sådana vittnesmål mer substans. 


Att nu ett vittne har sett något ljust föremål under vattenytan som sedan åkt iväg ger lite trovärdighet till det som nu påstås från estniskt håll att en ubåt skulle ha kört in i fartyget. Men att det skulle ha varit en svensk ubåt förnekas helt från svenskt håll. En teori skulle vara att man övervakat/beskyddat smugglingen. Kanske man i misstag kört in i fartyget? Ja om så skulle vara fallet så kan man förstå att det döljs till varje pris. Från svenskt håll sade man först att olyckan skulle utredas ordentligt men sedan tvärvände man av någon orsak och ville till och med begrava fartyget med betong för att ingen någonsin skulle kunna ta sig dit. 


Alla omständigheter gör att man mycket väl kan misstänka en rejäl mörkläggning. Vissa har påstått att personer i regeringsställning skulle ha känt till vad som verkligen hände och därför gjort allt för att dölja det. Vill man inte göra en riktig utredning nu så kommer det naturligtvis att verka som att en del av de teorier som finns verkligen stämmer. För nu har det gått så lång tid så att det enda anhöriga vill ha är svar och personer som kan ha haft personliga skäl att dölja saker finns inte längre på samma platser. Med ny teknik så kan vi troligen få fram mer fakta än tidigare. Förutsättningarna för att få reda på den hela sanningen om Estonia har inte varit bättre än nu. Personer som eventuellt begått brott lär fortfarande ha svårt för att träda fram och berätta men sådant går också att råda bot mot. 

 

Många vilda teorier lär vara felaktiga och kanske är sanningen en helt annan än någon anat. Men att hedra de omkomna och de anhöriga genom att utreda ordentligt varför en så tragisk olycka kunde hända vore väl ändå det bästa man kan göra? Klart är att det är alltför mycket som saknar en förklaring. Att det finns personer som kan tillföra ännu mer fakta har vi märkt under årens lopp. Människor har lämnat vittnesmål och sedan aldrig kontaktats igen. Bevismaterial har försvunnit och kan inte hittas igen. Det finns absolut mer att får reda på i denna sorgliga historia. 

 

Själv minns jag från det tiden bara att det var mycket i media om det hela. Räddade människor togs till sjukhuset i Mariehamn. Någon eller ett par av de räddade intervjuades i åländsk lokal-TV som förstås bevakade vad som hände tillsammans med de stora nyhetsteamen. Det var ganska ofattbart att en Vikingfärja som man själv hade åkt kunde gå under. Fortfarande är människor påverkade av Estoniaolyckan och tycker att det är obehagligt att åka färja. Vi ålänningar är dock vana vid att man måste ta sig över havet och är inte rädda även om det är rejäla vågor. Jag tror inte att något liknande kan hända om inte något är väldigt fel som till exempel då att man har ett hål i skrovet. 


Nu en liten rolig historia. En gång åkte jag färja med öppen port från Stockholm till Kapellskär. Ja jag visste förstås inte om det från början och den skulle ju ha gått till Mariehamn men pga problemen med att stänga porten så beslöt man till sist att gå in till Kapellskär i stället. Då fick jag i stället åka över Ålands hav med konkurrenten Eckerölinjen!


En annan liten anknytning till Estonia har jag från när jag jobbade på Ålands Radio och TV. Ibland hörde folk av sig från både Sverige och andra länder som undrade om vi hade videomaterial med en viss Vikingfärja. Eftersom allt gammalt videomaterial från gamla åländska lokal-TV bolag och även produktioner gjorda för andra bolag fanns i vårt arkiv så fanns ju kanske något där. Jag hade dock fått instruktioner om att absolut inte lämna ut något sådant material. Nu är mycket av det gamla åländska videomaterialet förstört då arbetet med att rädda det inte prioriterades så som det borde ha gjorts. Många härliga program som man såg på 80-talet är tyvärr borta. Kanske är jag en av få som värderar sådant. 


Det gäller att gå till botten med stora viktiga saker. Titanic hittades till sist på 4.000 meters djup men förstörs nu sakta men säkert. Många fartyg har gått till botten på olika sätt och alla har sin egen intressanta historia.