unnamed 4

1000€ är jävligt mycket pengar

Skrivet av Paulina Peltomaa 26.03.2019 | 9 Kommentarer

Kategorier:

 

Den här veckan är det ekonomivecka här på Sevendays, så här följer lite random info om mitt, som vanligt mystiska, sätt att använda pengar. Alltså. Trots att jag åtminstone enligt min sambo är oekonomiskt så har jag så  sjukt svårt för att betala en hel stor summa på en gång. Har vi många räkningar (okej, nu betalar ju jag inte alla räkningar själv, men det var samma sak när jag var singel) så måste jag betala en på måndag, en på onsdag, en på torsdag... Kan liksom inte dra av plåstret på en gång utan måste ta det lite åt gången, för då känns det inte lika surt att alla pengar försvinner, då inte allt går åt på samma gång?! 

 

Samma sak när jag köper kläder, haha. Jag kan seriöst välja ut tre tröjor, gömma dem i butiken och sedan åka till stan tre varv och köpa dem på tre olika dagar, för då känns det inte som att det går åt lika mycket pengar. Det här också en orsak till varför jag småhandlar så mycket, betalar hellre 17€, 25€ och 8€ utspritt på tre olika gånger än att punga ut 50€ på en gång. 

 

När jag köper kläder, så vet jag att betalar jag lite mer så får jag även bättre plagg. Men jag klarar liksom inte av det, alltså redan 100€ är för mig en enorm och oöverkomlig summa för ett plagg, trots att det rör sig om en väl vadderad vinterjacka eller något sånt. Det där magiska 100€, jag vet att man i dagens läge knappt får nånting för 100 jürgens, speciellt inte som en fyra personers familj. Men en hundring för mig är MYCKET! Skulle jag vinna 100€ på lotto skulle jag fan bli glad, haha. 

 

 

 

euros billet web thumb large

Bild 

 

En annan grej jag funderar mycket på är hur familjer som (åtminstone utåt sett) har det ganska lika ställt som oss, har råd att åka på utomlandsresor en eller t.o.m. flera gånger per år?!? Med lika ställt menar jag liknande jobb, samma ålder, några barn, huslån och rubbet. Jag kollade för skojs skull runt på lite semesterresor men fick nog snabbt konstatera att ha-ha-ha. Alltså helt på riktigt nu, hur har ni råd att åka på en 1-veckas resa för mellan 1000-2000€? Och det är bara för själva resan och i bästa fall också hotell. Sedan ska man ju betala tåg och mat och allt extra som kommer till, så säkert kan man i väl räkna med minst 2500€. Var fan skiter folk ut såna summor helt plötsligt? De måste ju ha nåt slags sparkonto de sparat in pengar på i 20 års tid? Skulle vi vilja åka på någon sådan resa just nu skulle vi antingen få ta ett pikavippi eller spara i uppskattningsvis 80 år.

 

Alltså 1000€ för mig är så sjukt mycket pengar. Har jag 1000€ på mitt konto känner jag mig nästan skyldig för att jag har så mycket pengar. Och det här eviga "prioriterandet".  VAD exakt lämnar folk bort när de prioriterar för att åka på t.ex. en resa till Maldiverna? Mat? Vessapapper? Från och med nu kommer jag bara att anta att det är därför vissa familjer inte har en "Ingen reklam" skylt på postlådan. De sparar säkert till en resa och prioriterar bort toalettpapper och torkar sig i reklambladet. Vad gör man inte för lite sol och bad liksom.

 

 

unnamed 4

 

 

 

EDIT! Tydligen har Sevendays haft något fel idag, så allt som hände mellan cirka kl 10:30 och 13 försvann, alltså alla likes och kommentarer är gone. Vet att det var fler som hade kommenterat detta inlägg som jag inte hunnit svara på,  ni får gärna kommentera igen. Supertrist verkligen! 

 

Kommentarer

  • S 26/03/2019 1:00pm (4 månader sen)

    Jag har funderat på samma sak många gånger! Inte bara hur folk har råd att resa utan också med nya bilar, nya prylar, dyra kläder...

    • Paulina Peltomaa 26/03/2019 8:39pm (4 månader sen)

      Jaaa det där med bilar ja. Men antar nog att de allra flesta tar billån? Men också såna saker som man inte ens tänker på, skulle vilja ha en ny ytterdörr men fy fan vad dyrt det är med en DÖRR!!

  • Ann 26/03/2019 1:12pm (4 månader sen)

    Jag skulle aldrig tanka full tank i bilen, utan tankar alltid för 20€ typ :) det svideer alltför mycket att lägga så mycket pengar på bensin på en å samma gång. . Haha.

    • Paulina Peltomaa 26/03/2019 8:41pm (4 månader sen)

      Hahaha samma här! Brukar tanka för 20 MAX

  • Caroline 26/03/2019 3:41pm (4 månader sen)

    Oj, här är jag helt tvärtom! Betalar hellre allt på en gång, älskar t.ex. att storhandla och försöker alltid betala alla räkningar på en gång :D

    • Paulina Peltomaa 26/03/2019 8:38pm (4 månader sen)

      Ååååh hatar att storhandla haha!

  • A 26/03/2019 6:55pm (4 månader sen)

    Som två heltidsjobbande vuxna i vårt hus så får vi nog sparat en hel del i året. Fast vi inte sparar på vessapapper. Så typ var tredje år unnar vi oss en utlandssemester. Varken jag eller min man shoppar så mycket kläder åt oss själva, blir mest åt barnen. Vi sätter inte heller pengar på kosmetologbesök/färgning vid frissan o.s.v (sånt "extra" som kostar).

    • Paulina Peltomaa 26/03/2019 8:38pm (4 månader sen)

      Ja, vi får se hur det blir sedan när vi båda arbetar heltid! Just nu jobbar jag bara 25% så det bidrar ju inte så mycket till vår ekonomi sist och slutligen, inte så vi skulle kunna spara stora summor iafl. Jag besöker inte frissan men däremot kosmetologen en gång i månaden ungefär och köper också kläder ibland. Men dessa pengar vet jag att inte skulle ha sparats utan istället gått till något annat! Man kan ju tänka "hur många resor vi skulle ha sluppit på om jag inte hade gått till kosmetologen" men de pengarna skulle vi nog inte ha sparat ändå utan lagt på något annat, antagligen exta mat eller bensin, eller bara amorterat :)

  • Hanna Stigzelius 26/03/2019 9:22pm (4 månader sen)

    Det är stor skillnad på att vara två som arbetar och har bra lön än då den enda är hemma. Vi hade våra lån på amorteringsfritt under min andra vårdledighet, på så sätt kunde vi resa istället. Kändes smart i nuvarande räntenivåer. Annars så shoppar vi väldigt lite överlag, kläder och sånt. De pengarna går till resespar istället. Min man reser en del i sitt jobb och får på så sätt flygpoäng som vi använt till familjeresor. Samma med hotellbonusar som han får via arbetsresorna, de ger rabatter också när vi reser med familjen. Vår resa förra sommaren var en sista minuten resa, kostade betydligt mindre än vad den skulle ha gjort i vanliga fall. Och jo, ibland måste man kanske sätta någon flygbiljett på kreditkortet och betala av den i några månader. Men det är det värt!

    • Paulina Peltomaa 26/03/2019 9:56pm (4 månader sen)

      Ja, på det sättet förstår jag lite att det handlar om vad man prioriterar. Såklart annorlunda när båda har en full lön, hittills under vårt förhållande har vi inte haft möjlighet att spara alls (blev gravid när vi varit tillsammans i 6 månader) förutom alla pengar barnen har fått i gåva etc. Men ändå, känns nog så långt bort att bara hux flux kunna lägga ut en så stor summa på en resa som varar en vecka!

  • Annika Blomqvist 27/03/2019 8:57am (4 månader sen)

    Haha! Skrattade så åt bilden jag fick i mitt huvud över hur du likt nån hund gömmer kläder i butiken ????????
    Kan bara kontatera att vi är raka motsatser, jag klumpar helst ihop alla räkningar och får bort så mycket som möjligt på en gång för att inte ha dem i tankarna. Samma med mat, avskyr att småhandla för då saknas det alltid nåt i kylen.
    Jag älskar egentligen att spara pengar och får lite ångest över att slösa på att äta ute/gå på bio/fara till kosmetolog. Så ska jag göra det måste jag ha fått ett presentkort ???? jag älskar att fynda kläder, men då av god kvalitet. Så jag har listor på vad jag/barnen behöver, som jag sen söker med ljus och lykta efter ibland i flera månader för den rätta. Har helt slutat spontanshoppa, hatar att ha många plagg i garderoben utan rensar ut varje månad för att se om det är något som blir oanvänt. Skulle nog säga att jag köper mycket färre kläder än den genomsnittliga 29 åriga kvinnan. ????

    Förutom mat/boende lägger vi klart mest pengar på dotterns konståkning som tar upp två barnbidrag varje månad i stort (skitdyrt) så vi skulle gott kunna åka på en längre utlandsresa varje år om hon inte tränade/tävlade i konståkning. Men hobbyn är något vi valt att prioritera högst helt enkelt, och det ångrar vi inte ☺️ Naomi skulle dock kunna börja med scout eller nå annat billigt sen ????????????

    • Paulina Peltomaa 27/03/2019 4:41pm (4 månader sen)

      Hahaha! En tid hade jag på känn att Alvar kommer att bli intresserad av ishockey, men då sa nog Misha bara att nej, det bli fotboll för honom. Hockey är tydligen en skitdyr sport :D Får börja spara till det eventuella hockeyintresset istället för en resa hehe!

  • Maria 27/03/2019 11:12am (4 månader sen)

    Om man orkar lägga mycket tid på att planera en resa själv och är beredd att satsa tid och energi att inte ta den kortaste och lättaste vägen kan man resa rätt "billigt" ändå. Senast reste vi 4 personer till Kreta 2 veckor för 1600€ inkl. alla resor från dörr till dörr (alltså t.o.m. alla bussar), bilhyra och hotell. Till kom bara mat och bensin. Väljer man ett boende med bra kök kan man dessutom laga all mat själv och ta med eget mellanmål på små utflykter då blir det t.o.m. billigare än att äta hemma. Det ät inte alltid så bekvämt- de flesta vill ju inte anstränga sig alls på semestern utan faktiskt bara vara lediga från allt, men vi har valt att anstränga oss lite mer för att kunna resa lite oftare.

    • Paulina Peltomaa 27/03/2019 8:47pm (4 månader sen)

      Jaa, här bakom skärmen sitter nog en som tycker att bekvämlighet är A och O! Skulle vi resa till värmen nu med en 3,5 åring och en 1-åring skulle jag definitivt vilja ha all inclusive, men det kostar ju...

  • S 27/03/2019 3:21pm (4 månader sen)

    Så roligt att läsa dina inlägg. Så genomroliga.. för en som nyss byggt hus så har nog tanken på hur folk har råd slagit mej flera gånger. Alla som har hus har ju ex huslån (åtm de flesta )men vi kände att vi ville inte ha ett hutlöst lån (fasst kanske alla huslån idag är lite hutlösa!?) Och behöva svänga på alla slantar hela livet för att kunna ha råd med att amortera, så vi valde att bygga en hel del själv, har billig tomt och stort släkte som har gjort en del talkojobb. Vi fick ner summan ganska rejelt men ändå är ju pengen ganska stor. Och man har inte bara en gång undrat hur folk (i egen ålder) vågar bygga, på dyra strandtomter, stora 200kvm hus med nyckel ihand? HUR HAR MAN ENS RÅD? För att sen köpa en dyr glidarbil som man säkert har pungat ut en bit över 20k för????? nä kör hellre med en bra billigare bil som jag inte behöver ha lån på och istället kan spara mera för att inte behöva rusa iväg fulltid till jobbet direkt barnet blir 9 månader och att nusomdå (inte rätt ofta alltså) ha råd med nån resa eller nåt sånt.

    • Paulina Peltomaa 27/03/2019 8:55pm (4 månader sen)

      Jaa men exakt. Man VET ju nog ungefär vad ett sånt hus kostar. En av största orsakerna till skilsmässa är stora lån! Så kanske bäst för kärlekens skull också att bygga billigt/köpa ett äldre hus haha. Fast som du sa, tycker att redan ett lån på 5000€ är skitmycket!!! Lån skrämmer mig så att ta ett huslån för mig var STORT. Har inga studielån eller billån eller några andra lån än huslånet, det räcker gott ock väl :D Och TACK för dom fina orden!

  • Tiina 29/03/2019 7:52am (4 månader sen)

    Sen finns det dom vars föräldrar betalar sina barns resor också.