Blogg 66

Visa alla inlägg skrivna mars 2018

SKILDA VÄGAR

Skrivet av Ronja Strömvall 29.03.2018 | 4 kommentar(er)

Kategorier:

Ibland blir livet inte som planerat. Det har tagit slut mellan mig och Toffe. Det är inget dramatiskt, men jag hoppas ni förstår varför jag inte uppdaterar som vanligt. Jag är tillbaka när det känns rätt.


IMG 1521


TRÄNINGSPROGRAM FÖR BENEN

Skrivet av Ronja Strömvall 10.03.2018

Idag tänkte jag dela med mig av ett träningspass för rumpa och ben! Första gången jag körde det här upplägget hade jag sån sjuk träningsvärk i flera dagar efteråt. Recommend, recommend!

 

Uppvärmning: 5-10 min på löpmatta eller crosstrainer.

Barbell Squat 3x12: Stå axelbrett med tårna pekandes aningen utåt. Knäböj i en squat och ha tyngden på hälarna när du återgår till startposition (så här  ska det se ut).

Split Squat 3x12 per ben: Håll vikter i vardera hand och placera din bakre fot på en bänk. Böj dig sedan neråt genom att böja ditt främre knä. Kom ihåg att knä ska vara i linje med foten. Ha tyngden på hälen då du återgår till startposition (så här ska det se ut).

 WP120 96e9f img 5956

Wide Stance leg press 3x12: Placera dina fötter högt och brett på en benpress maskin med tårna pekandes aningen utåt.Tryck från dina hälar tills dina ben är fullt utsträckta, böj sedan benen så mycket du bara kan. Pausa en kort stund innan du sträcker ut benen igen (så här ska det se ut)

Back extension 3x12: Ligg med ansiktet nedåt på en "ryggmaskin" med vristerna fastsatta. Justera bänken till din längd o ta en vikt som du håller mot bröstet. Börja med att vara rak och böj sedan långsamt din övrekropp genom att använda din höft och hela tiden hålla kroppen i rak position. Spänn och använd din rumpa för att återgå till startposition (så här ska det se ut).

WP120 06422 img 5796

Barbell hip thrust 3x12: Luta/stöd ryggen mot en bänk. Placera stången på höften. Ha vikten på hälarna och lyft upp höften så högt du kan, pausa. Sänk sedan höften tillbaka till startposition (så här ska det se ut, denna övning görs lättast i en smith maskin)

Cable kick back 3x15 per ben: Sänk maskinen till lägsta läget och lägg vristbandet runt vristen. Håll i maskinen för att hålla balansen och lyft ditt ben så högt bakåt som du kan. Pausa och spänn rumpan innan du långsamt återgår med benet till startposition (så här ser det ut, skippa stepbrädan).

 

Det var mitt benprogram för en dag! Hoppas det inte blev allt för invecklat. Om du vill kan du också söka på övningens namn på youtube så kommer du upp klipp på hur de görs i praktiken. Kommentera om du testar det, skulle vara så roligt att höra vad du tycker om det! <3

 

 


HAPPY IWD

Skrivet av Ronja Strömvall 08.03.2018

Kategorier:

bloggen 21IMG E5317IMG 1994IMG 2571IMG E0056IMG 0561

IMG 2073IMG 3059

Glad kvinnodag åt alla fantastiska, orädda, starka, vackra och modiga kvinnor där ute! <3

 

 


WEEKLY PLANS

Skrivet av Ronja Strömvall 05.03.2018

Kategorier:

Måndag! Ny vecka. Älskar nya veckor och nya starter <3 Jag tänkte att vi skulle ta och se över min vecka som kommer.

 

Måndag: Skola bestående av en en muntlig grupptent i förskole- och nybörjar undervisning (första tenten ever under detta studieår). Den gick bra och vi fick till en riktigt intressant diskussion om ASL, vuxnas inblandning i barns lek och det aktiva barnet ur ett utvecklingspedagogiskt perspektiv. Efter lunch hade vi en grupptimme i musik där vi spelade i band och sen höll jag en presentation om "koululiikunta" för att tenta bort en finska kurs. Sist på dagens agenda stod cardio träning med Wilma.

IMG 6031

Tisdag: Skola från morgonen. Efter lunch åker jag och Lina till oss för att ta del av ett online seminarie och sedan ska vi och träna. Mage står på schemat! På kvällen vankas det halarmatch då SPORT möter TPS.

Onsdag: Skola från 8:30-16:00... På kvällen ska jag möta upp Matilda för ett benpass på gymmet! <3

Torsdag: Biljettsläpp till Brobyggarnas sitz "Back to the roots! Töm & Glöm". Biljetterna släpps kl.9:30 så fram till det ska vi köa! Sedan har vi två grupptimmar (Matte och FiFrä) innan vi slutar. På kvällen ska jag avverka ett träningspass. Älskar att få undan träningen inne i veckan så jag sen bara kan njuta, ta det lugnt och återhämta mig under helgen!

IMG 6039

Fredag: En grupptimme i MoLitKult samt en föreläsning i Matte består skoldagen av. Efter skolan ordnar FSLF evenemanget "Stadskrig: Battle of Vasa". Det kommer bli så himla roligt! När det slutar har jag planerat in ett HIIT pass för att sedan kunna ta en välförtjänt helg! På kvällen ska jag och Toffe laga någon god middag ihop <3

Lördag: Jag och Toffe tänkte ta bilen ut till "Kala Janne" för lunch. Sedan ska jag också träffa Lina <3

Söndag: No plans!

Veckan är fylld av studier. Just nu har vi otroligt mycket i skolan men så småningom börjar det lugna ner sig! Jag hinner ändå med massa roligt + att jag tycker om då det händer saker.

Ha en skön vecka! Vad har du för planer? Har du en lugn eller hektisk vecka framför dig? <3