Visa alla inlägg skrivna 2019

lördag 16 mars 2019 - 15:53

SIMONS ÖVERRASKNINGSMIDDAG

På Simons födelsedag (tisdag) överraskade vi honom med en middag på Amarillo! Det blev såå lyckat!! Han trodde att det bara var han och jag som skulle ut och äta. När vi kom dit var 12 av hans vänner på plats! Jag har varit livrädd över att någon skulle försäga sig eller att han skulle ha anat någonting eftersom detta varit på gång i en månad. Han visste ingenting och blev såååå överraskad!

 

c

 

Alltså överraskningsfester är helt superkiva! Simons min när alla ropade "surpriseee" och började sjunga för honom var det bästa på hela kvällen! Gissa om jag var nervös/taggad när vi promenerade dit och jag visste att alla väntade på oss där?!

 

IMG 20190312 174634

i

a

 

Det blev en jättetrevlig kväll med god mat, lite show, Simon fick göra två egna drinkar och så bjöds det på god efterrätt (varma donitsar och frukter som vi doppade i choklad).

 

IMG 20190314 161206

 

Idag började jag dagen med ett träningspass i salen tillsammans med Becca. Det gick jättebra. Det är alltid roligare att träna tillsammans än att träna ensam!<3

Simon är just nu iväg och bowlar med sin klass. Efter det tänkte vi hämta hem sushi från Magokoro. Bästa sushiställe i stan! Ikväll kommer hela min klass hem till oss för filmkväll och knytkalas! Det ska bli så trevligt!

Hoppas du har en fin lördag så hörs vi mer imorgon! Kram <3

 

 

tisdag 12 mars 2019 - 14:53

SITZ, MELLOFINAL OCH KALAS

Hej finaste! Här kommer en liten recap sedan sist <3

 

Fastlaskiainen: Som sagt missade vi tyvärr pulkaåkningen då vi var på praktik. Sitzen däremot var precis lika grym som förra året! WOW vad roligt det var!! Det blir ju aldrig en flopp med dessa pinglor vid ens sida <3

y

 

Mellokväll: I lördags var jag och Simon bjudna till Dani och Lina <3 De hade gjort en sååå god tacopaj, mmmmm. Det var första gången vi såg deras lägenhet. De hade en rödtråd genom hela hemmet vilket var väldigt fint! När vi ätit färdigt åkte vi alla fyra hem till oss för att se Mellofinalen!! John Lundvik, Hanna Ferm och Liamoo samt Bishara var mina absoluta favoriter. Tyckte John Lundvik var sååå värd vinsten!

k

f

 

Praktik: Nu har vi hållit våra första lektioner. Igår höll vi modda och idag omgivningslära (kemi). Det har gått bra men vi märkte att vi hade planerat för lite stoff både för igår och för idag. Det löste sig i alla fall, men vi måste tänka på det i fortsättningen! Det är jätteroligt att få vara ute i praktiken och göra det jag tycker mest om!

o2

 

Kalas: I söndags bjöd vi hem både min familj och Simons familj till oss för att fira Simon som idag (!!) fyller 21 år. Jag hade bakat en pavlova och en lime cheescake. Jag var sååå nervös då jag inte är en rutinerad bagare och aldrig bakat en kaka i hela mitt liv tidigare! (förutom kladdkaka då) Fick mycket väl godkänt av gästerna så det kändes väldigt skönt! Hela kalaset blev lyckat och det var väldigt roligt att ha både min och Simons familj samlad hos oss<3

p2

l

 

Idag, den 12.3 fyller min favoritperson i hela världen år!<3 Jag kan inte med ord beskriva hur mycket han betyder för mig. Hur mycket han förändrat mitt liv! Han har fått mig att växa och formas till den människa jag vill vara och är menad att vara. Han är den som får mig att känna lycka och kärlek ända in i benmärgen. Jag har aldrig mött en människa som behandlar sina medmänniskor lika fint som han gör. Han, Simon, är helt fantastisk. Grattis på din 21-årsdag älskling <3

AJ2A9640

AJ2A9644

 

 

måndag 4 mars 2019 - 07:20

WEEKLY PLANS

Ny vecka! Underbart! Älskar nya veckor. Det blir som en nystart med sju dagars mellanrum. Vad känner du inför måndag och ny vecka? Hiss eller diss?

Nu tänkte jag vi skulle kika på hur min vecka kommer se ut!

 

Måndag: Praktiken i Övis inleds. Aaaah vad taggad jag är! Den bästa träningen och den mest lärorika upplevelsen är att få komma ut på riktigt och "jobba" som lärare i en riktig klass. Som jag nämnde tidigare kommer jag tillsammans med två andra studeranden vara i en sammansatt klass åk 1-2. Den här första praktikveckan kommer vi enbart åhöra. De kommande tre veckorna kommer vi sedan hålla lektioner tillsammans och individuellt. På kvällen ska jag och Simon på F.I.T!!

 

AJ2A9781

 

Tisdag: Praktiken fortsätter och jag slutar 12:40. Då mina vänner väntar otroligt roliga saker! Det är nämligen fastlagstisdag. Förutom att jag ska äta den godaste bullen på hela året vankas det även sitz! Ja, du läste rätt. FSLF ordnar återigen "Fastlaskiainen sitz". Ifjol var den grymt rolig! Jag hoppas verkligen den blir minst lika rolig i år! Tyvärr kommer vi troligtvis inte hinna se pulkaåkandet på dagen men är dubbelt så taggade inför sitzen. Innan den ska vi ha förfest med ett kompisgäng!

 

AJ2A9782

 

Onsdag: Ingen praktik i Övis. Vi har träff med vår handledare från ÅA som är vårt bollplank gällande modersmålsundervisningen vi håller under vår praktik. Jag ska också försöka planera mina individuella lektioner jag ska ha och på kvällen blir det förhoppningsvis ett F.I.T pass.

Torsdag: Praktik och benträning.

Fredag: Praktik, F.I.T och fredagsmyyyys! <3

 

Nu kör vi ny vecka!!

 

 

fredag 1 mars 2019 - 15:08

SPORTLOV - JEPPIS & FULL BÅT

Hej på dig! En vecka sedan sist? Direkt jag steg av båten i söndags blev jag upphämtad av Simon och Mette. Vi körde raka vägen till Jakobstad. Där spenderade vi alla dagar tills jag åkte på jobb igen igår. Vi tog det så lugnt vi bara kunde. Vi promenerade i solen (vilket underbart väder det var i början av veckan), såg avsnitt efter avsnitt av Sons of Anarchy (snart har vi sett ut det!) och så lunchade vi på "Mango House" med hans mamma.

 

iPiccy collage

De här bilderna ät tagna på exakt samma ställe med ungefär ett halvårs mellanrum. Kan inte förstå att hon varit sådär liten som till vänster <3

 

I onsdags körde Simon mig tillbaka till Vasa och nu är jag på jobb tors-sön. Innan Simon åkte tillbaka till Jeppis åt vi middag med mamma och Wilma på Friends & Brgrs. Det var supergott!

 

p

 

Vi kommer ha fullt upp här på båten nu när det är sportlov. Speciellt turerna från Umeå till Vasa är fullproppade då många kommer hem från svenska fjällen. Jag kommer främst jobba i Skärgårdsbordet (buffén) men även i café och baren. På söndag ska jag vara lekledare. Är lite nervös då jag aldrig tidigare varit det men vi får hoppas det går bra!

 

o

 

Hoppas du haft ett ljuvligt sportlov och tar tillvara på det som är kvar. Tänk att det är 1 mars idag! Snart, snaart är det vår <3

 

 

fredag 22 februari 2019 - 14:31

FREDAGSFEELING

Hej fina! Idag strålar solen. Hoppas den även gör det där du är <3

Jag har haft två handledningstimmar inför praktiken. Min praktikgrupp kommer undervisa i modda och kemi i åk 1-2. Vi är nämligen i en sammansatt klass. Vi träffade de lärare från ÅA som vi har som handledare i vardera ämne. Nu känns det som att vi har mer på det klara och kan börja skissa på vår sekvensplan, yay!

 

DSC03966

 

Idag har jag grym fredagsfeeling! Älskar det! Snart ska jag med Wilma på Sprint och F.I.T. Efter det ska vi och helghandla med Simon till Minimani. Jag kommer i och för sig jobba lö-sön på Wasaline men mat behövs här hemma i alla fall. Till middag ska vi göra lövbiff med rotfrukter. Min mage kurrar redan! Längtar till fredagsmyset ikväll! Det blir parmesanchips och rotfruktschips som jag köpte med mig hem från Umeå framför Sons of Anarchy.

Ha en trevlig helg!<3

 

 

torsdag 21 februari 2019 - 22:05

MISSLYCKAD TRÄNING OCH TRÅKIG DAG

Den här dagen går inte till historien som den bästa. När jag åkte till gymmet hade jag inte haft tid att planera mer än att jag skulle köra ett magpass. Jag började med uppvärmning. När jag var färdigt uppvärmd skulle jag fortsätta med övningar för magen. Det gick precis likadant som alla andra gånger jag åkt till gymmet utan en strukturerad plan. Jag gick runt, gjorde någon övning här och där, funderade på vad jag skulle göra till näst och fick inte alls något flow. Det stod helt still! Till sist gav jag upp och åkte hem. Sånt händer! Alla dagar kan inte träningen gå vägen.

 

AJ2A9769

 

Eftermiddagen hade jag tänkt ägna åt en grundlig städning och en lång dusch så jag bara skulle få njuta av kvällen. Det blev ungefär helt tvärtom. Hela eftermiddagen OCH kvällen har gått åt till städning. Jag har varit så ineffektiv, trött och skrollat på telefonen. Städningen tog heeeeela kvällen.

Den långa duschen och sköna kvällen jag sett framemot blev aldrig av. Istället ska jag först nu hoppa i duschen, tvätta håret och göra mig färdig så fort jag kan. Sen ska jag unna mig något riktigt gott till kvällsmat (om vi har något i vårt nästan tomma kylskåp...).

Hoppas du haft en bättre dag än vad jag haft! Morgondagen ska bli allt som denna dag inte var.

Godnatt kram <3

 

tisdag 19 februari 2019 - 20:36

HAR JAG BLIVIT INTRESSERAD AV MATLAGNING?!

Steg upp olagligt tidigt (till och med för mig som är morgonpigg) eftersom jag, Elin, Lina och Sofie skulle köa efter biljetter till Fastlaskiainen sitzen som FSLF ordnar. Efter biljettsläppet kl.09 åkte jag raka vägen till gymmet. Älskar morgonträning. Det känns underbart att ha hela dagen framför mig och träningen avklarad! Idag blev det ett benpass. Det gick väldigt bra vilket satte en positiv ton för resten av dagen!

 

WhatsApp Image 2019 02 19 at 20.53.58

 

Åkte hem för att äta lunch och gå ut med Mette. Den här veckan har jag fått något ryck och testat massa nya recept! Jag som inte alls tycker om eller är det minsta intresserad av matlagning har läst på en hel del om olika ingredienser och matprodukter. Den här dagen trodde jag aldrig skulle komma eftersom jag verkligen varit ointresserad!! Dock kan jag meddela att jag saltat maten wayyy too much... Ännu har jag massor att lära mig. Tycker det är viktigt att man är medveten om vad man stoppar i sig. Man ska veta vad ens kropp behöver och inte behöver. Det svåraste tycker jag är när socker göms i nästan allt. Socker är en riktig bov!

 

WhatsApp Image 2019 02 19 at 21

 

Skjutsade mina kusiner till flygfältet innan jag åkte tillbaka till skolan. Skulle mer än gärna ha följt med dem till Sydafrika! Vilken upplevelse det skulle vara!

I skolan fick vi information om vår grundpraktik vi kommer ha efter sportlovet. Vi studerande är indelade i grupper på tre. Vi kommer både hålla lektioner tillsammans och individuellt. Min grupp verkade riktigt bra så det känns skönt! Teamwork är A och O.

Hoppas du haft en skön dag <3 Vill du jag ska dela med mig av något recept jag provat? Kommentera i så fall så gör jag det!

 

måndag 18 februari 2019 - 11:05

MIN HELG I BILDER

Fredag:

a3

 

Efter att vi tagit Wasaline över till Umeå körde vi direkt till köpcentret Avion. Det var första gången vi var där. Tidigare har vi alltid åkt in till stan. Butikerna som fanns i Avion var helt super! Blev riktigt positivt överraskad. Variationen av butiker var stor. Vi shoppade och blev så nöjda med våra inköp. Jag hittade precis det jag var ute efter (jeans och underkläder) + en del annat fint!

 

b

o2

 

Innan vi checkade in på hotellet för att varva ner inför Pernilla Wahlgrens show "kort, glad och tacksam" åt vi middag på "SEN Street Kitchen". Wrapen var magiskt god!

 

d

l

 

Och showen då! Wow, wow, wow. Jag som brukar ha så svårt att skratta då jag vet att "det förväntas" skrattade massor. När Pernilla sjöng sin sång om Theo började jag gråta. Fydå vad det måste vara hemskt, tungt och jobbigt att skilja sig från sina barns pappa. Tänk att "missa" halva deras liv! Showen får verkligen 10/10 poäng. Showen var full av sarkasm vilket är något av det roligaste jag vet!! Så glad att mamma bokade biljetter åt oss <3

 

Lördag:

w2

h

t

y

m

p3

j3

 

Vi började dagen med en alldeles outstanding frukostbuffé på vårt hotell! De hade allt man kan tänka sig till morgonmål. Jag och mamma konstaterade att Sverige har så många fler nyttiga alternativ i matväg än vad vi har i Finland. Massa smoothies och hälsoshots fullproppade med vitmanier och frukter bland annat.

 

IMG 20190216 163426

 

Efter frukosten körde vi igen till Avion för shopping. Vi hann både besöka Ikea, ett loppis och gå i butiker inne i stan innan båten gick tillbaka till Vasa på kvällen.

På båten åt vi trerättersmiddag på Á la carte restaurangen. Jag kan starkt rekommendera "månadens meny". Den brukar vara supergod!

 

q2

Förrätt: Jordärtskocksoppa

 

k2

Varmrätt: Abborrfilé med gräddstuvad rotsakspytt

 

o3

Efterrätt: Peach Melba

 

Jag är så glad och tacksam för de här två dagarna med världens bästa mamma! Vi har alltid så roligt tillsammans och jag älskar henne så mycket <3

 

Söndag:

u

s

n

 

Efter lunch packade jag, Simon och Mette in oss i bilen och körde iväg till Rövarskäret. Det var första gången vi promenerade där och blev lite besvikna. Vi älskar att gå i vacker natur. Största delen av vägen gick man längs en bred skogsväg där solen inte kunde lysa igenom p.g.a höga träd och tät skog. Sista biten var vacker (bilderna), men det var bara en bråkdel av hela promenaden. Hit kommer vi inte åka igen.

På kvällen gick jag hem till Lina för att bara prata och ta det lugnt. Vi fick också gjort en inlämningsuppgift vilket var skönt!

 

Måndag:

c2

 

Jag började morgonen med att prova på ett nytt recept. Jag älskar gröt och tycker det ger en stadig grund inför dagen. Dock har jag bara ätit en och samma gröt under en lång period så nu är det dags för omväxling. Jag hittade detta recept på Paula Rosas blogg.

Recept på blåbärsgröt:

  • 1 dl havregryn
  • 1 dl vatten
  • 1 dl havremjölk
  • En näve blåbär
  • En nypa himalayasalt
  • En nypa kanel

 

Blanda alla ingredienser i en kastrull (även blåbär) och rör om gröten tills den blir kladdig. Häll över lite mer blåbär och havremjölk som toppning!

 

Idag: Ska till skolan och skriva engelska tent 12:30. Ikväll ska jag och Simon på F.I.T. Favoritpasset för tillfället!!

 

Hoppas du får en strålande vecka <3

 

 

torsdag 14 februari 2019 - 17:06

ALLA HJÄRTANS DAG

p2

c

 

Alla hjärtans dag, vändagen - en av de bästa dagarna på året! Den har jag firat i skolan med vänner, med familjen när vi såg på Wilmas penkkis (tänk att det är två år sedan min penkkis?!) och så lunchade jag och Simon. Imorse hade jag klippt ut små pappers hjärtan som jag hade skrivit små texter på till Simon. Det handlade om honom, hans bästa egenskaper, hans färdigheter och vad han betyder för mig. Jag tejpade fast dem på golvet så de bildade en väg till duschen (han duschar alltid det första han gör på morgonen) <3

 

IMG 20190214 121158

 

Nu ska vi beställa hem något riktigt gott till middag och mysa i soffan. Vi ska se filmen Birdbox! Har länge velat se den och nu är det äntligen dags! Berättar vad jag tyckte om den i nästa inlägg! Hoppas du har en alldeles fantastisk dag och firar kärleken oavsett om det är till dig själv, dina vänner, din partner eller din familj.

 

e

 

Instämmer fullständigt i dessa kloka ord av Michaela Forni: "Jag har aldrig förstått folk som tycker att "man kan fira kärleken hela året” och därmed inte gillar denna dag. Det är väl svinbra med en påminnelse i världens tråkigaste månad om att man ska vara extra gullig mot människor i ens omgivning?"

Sprid kärlek min vän!

 

onsdag 13 februari 2019 - 10:42

ÅAS 100 ÅRS JUBILEUMSMIDDAG

Hundra års jubileumsmiddagen för ÅA:s studentkår igår var väldigt fint uppstyrd!

 

o

w

Mittemot mig hade jag Sofie, Elin och Emilia. Så fina alla tre!

 

a2

Batat-morotssoppa och fröknäcke bjöds det på till förrätt! 

 

q

Resten av mitt bordssällskap, Essi och Lina <3

 

j2

z

Grillad lamm innerfilé, mörk hallonsås och emmental potatisgratäng till huvudrätt. Det var SÅ gott!

 

aa

 

Bästa flickorna! Älsk på er <333

 

rr

Till efterrätt serverades havtornsglaserad vitchokladtårta med havtornssås! Den var riktigt syrlig och god!

 

Efter mat, tal och sång fortsatte vi vidare till Ollis. Kvällen avslutades mitt i natten då vi promenerade hem på snötäckta gator genom en sovande stad!