Visa alla inlägg skrivna 2019

måndag 21 januari 2019 - 14:14

NU LOG JAG INTE LÄNGRE MED TÄNDERNA

För en tid sedan skrev jag ett inlägg om mina finnar. Idag tänkte jag fortsätta på det spåret men istället skriva om perioden då jag hade tandställning:

 

WP304 74297 dsc 8364picmonkey

 

En sak som fått mig att tampas med mitt utseende var tandställningen jag fick passligt tills gymnasiet skulle börja. Typiskt. Jag hade alltid sagt att om jag någon gång skulle behöva tandställning så skulle jag inte ta emot den. Nu fick jag lov att tänka om. Tandläkaren sa att jag högst troligt bara skulle behöva ha den ett halvt år. För att få raka tänder var det värt det - tänkte jag. Nå, ett halvt år blev det ju inte. Nästan ett år hade jag den mellan att jag var 16-17 år.

 

WP267 ac431 img 9843

(innan tandställningen)

 

Ett år är inte länge alls då jag vet att många har tandställning betydligt längre. Det jobbiga var att mina vänner som haft tandställning hade haft det i lågstadiet och högstadiet. Ingen fick tandställning så sent som jag! Jag har inte en ända bild från den tiden då jag ler med tänderna vilket är riktigt sorgligt. Jag som nästan alltid annars gör det!

 

WP253 39732 img 9558

 

Medan jag hade tandställning tänkte jag extra mycket på hur jag log så den absolut inte skulle synas. Speciellt inte på foton men inte heller i verkligheten. Efter nästan ett år togs tandställningen bort. I stället fick jag en metalltråd på insidan av övre tandraden. Den har jag inte brytt mig om eftersom den inte syns utåt. Tänk vad sjukt. Man bryr sig inte så länge andra inte kan se den. Då blir det en helt annan sak.

 

WP289 600c4 dsc 8397picmonkey

 

Ingen tyckte mer eller mindre om mig när jag hade tandställning. Jag var precis samma Ronja för alla som jag tidigare varit. Tänk att det aldrig fastnar för en själv. Oavsett hur jag ser ut på utsidan är jag ändå samma person på insidan och det är det som räknas. Den jag är och mina handlingar är det andra människor lägger märke till. Inte om jag har tandställning, kritvita tänder eller en glugg mellan några tänder! Kom ihåg det du också <3

 

 

söndag 20 januari 2019 - 19:10

IDAG HAR VI...

DSC04809

DSC04832

DSC04827

DSC04821

DSC04815

DSC04817

DSC04843

DSC04849

 

Idag har vi sovit länge, länge. Vi har varit till XXL och köpt ett par Timberlands åt Simon så nu har han äntligen ordentliga vinterskor. Vi har gått ut på isen i snön och härjat med Mette och så har vi gjort skoluppgifter. Det är vår söndag i några meningar.

Jag är så pepp på ny vecka. Det kommer hända mycket skoj! Bland annat fyller Lina år, det vankas ett event och så ska jag troligtvis gå en självförsvarskurs under veckoslutet. Mer om det sen!

Njut av söndagen och ladda upp inför den kommande veckan. Kom ihåg att du är värdefull!

 

söndag 20 januari 2019 - 08:01

BECCA 21 ÅR

DSC04796

DSC04782

DSC04781

DSC04788

DSC04783

DSC04789

DSC04794

 

I fredags träffades vi nio flickor på Frans & Nicole för att fira Beccas 21-årsdag. Det blev så himla trevligt och jätteroligt att få prata samt umgås med vänner jag inte sett på evigheter! När vi gick i skolan tillsammans var det så lätt att hålla sig uppdaterad om varandras liv då vi sågs varenda dag. Nu är det annorlunda då alla håller på med olika saker. Därför uppskattar jag en stund som denna extra mycket! Grattis än en gång underbara, fantastiska, fina, genomgoda Becca!<3

 

fredag 18 januari 2019 - 11:31

BIÄMNE OCH FÖDISMIDDAG

Hej fina! Idag har jag haft en lektion i engelska och sedan hade vi en träff med vår egenlärare. Vi diskuterade bland annat biämnen vi ska välja i vår. Jag skulle allra helst vilja ha gympa som långt biämne så jag både blir behörig i lågstadiet och i högstadiet. Om jag inte slipper in på gympa tror jag det blir finska. Drama skulle jag också väldigt gärna vilja läsa som biämne, men tror inte det är möjligt. Vi får se hur det löser sig!

 

AJ2A9786

En av bilderna Lotta knäppte på mig för någon vecka sedan. Snart ska du få se mer!

 

Nu är jag hemma och tänkte jobba på en engelska presentation/diskussion jag ska hålla om två veckor. Den kommer handla om mobbning och mobbningsförebyggande arbete i skolan. Vid fyra ska jag på sprint med Wilma följt av FIT med Wilma, Jennie och Becca!

Ikväll ska vi fira Becca som fyller 21 år med middag på Frans & Nicole. Grattis min älsklingsvän!<3

 

torsdag 17 januari 2019 - 09:16

TVÅ STORA SAKER SOM HÄNT PÅ TVÅ DAGAR

DSC04497

 

God morgon! Idag börjar jag först kl.14:30 vilket innebär att dagen startas riktigt lugn och skönt. Bästa jag vet. Jag har inte mycket inplanerat idag förutom att städa lägenheten, tvätta tvätt och gå en långpromenad innan skolan med Mette. Ikväll ska jag till gymmet och träna mage innan ett sprint-pass.

 

DSC04501

 

Jag har kommit in i ett riktigt träningsflow. Jag märker hur mycket bättre träningen går då jag har den tydligt strukturerad och planerad. Alltid på söndagar brukar jag se över veckan som kommer och lägga in mina träningspass. Mitt mål är att träna 4-5 gånger/vecka. Just nu är jag helt insnöad på FIT. Får så mycket ut av det passet! Styrka kombinerat med kondition är en kombo som passar mig perfekt! På FIT går jag på måndag, onsdag och fredag. På tisdag och torsdag tränar jag i salen (ben en dag och överkropp en dag). Sedan försöker jag också få in 1-2 sprint-pass i veckan.

 

DSC04499

 

De två senaste dagarna har det hänt två stora saker!

1. Jag och Simon har köpt bil!!!! Ja, du läste rätt! Det är Simons andra bil och min första!! Det känns helt overkligt! Vi köpte en röd Volkswagen Golf 2.0 Turbo FSI GTI 5d. Den är från 2005 så vi köpte den begagnad från Rinta Jouppi. Att ha en helt egen bil medför en sån frihetskänsla! Vi är så nöjda!

2. Igår under textiltimmen satt vi och stickade. Lina ska tillsammans med Emma på Alice Stenlöfs och Bianca Ingrossos showcast i Globen den 25.5. Jag, Elin och Sofie pratade om hur myyyycket vi också skulle vilja dit. Hur roligt det skulle vara! Och vet du vad? Vi bokade biljetter!! Bara så där - jag som är den mest ospontana på denna planet! Hur kul? Ser så mycket framemot en weekend i underbara Stockholm med flickorna! Vi kommer flyga dit den 24.5 tidigt på morgonen och tillbaka den 26.5 på eftermiddagen. Längtar såå!

 

Hoppas du får en fantastisk dag!<3

 

onsdag 16 januari 2019 - 09:37

DRÖMMAR OM MITT BRÖLLOP

Den här veckan är det "bröllopstema" på Sevendays. 

Jag längtar sööönder till mitt eget bröllop! Det kommer vara en av de bästa dagarna i heeeela mitt liv. Det råder det ingen som helst tvekan om. När mina barn föds och min bröllopsdag kommer vara de bästa och mest värdefulla dagarna någonsin!

 

Här nedan tänkte jag dela med mig av lite inspo från min "bröllopsmap" på pinterest (ja - jag har en sån!). Sa jag att jag längtar, haha?

iPiccy collageiPiccy collage34iPiccy collage9iPiccy collage1

 

Bröllopsklänning: Först var jag inne på stora bröllopsklänningar med mycket tyll och med ett skärp eller en snörning i midjan. Nu har mina tankar helt ändrats. När det väl är dags drömmer jag om en mer enkel, tidlös och elegant klänning. Den får gärna vara off shoulder och med bar rygg, alternativt med tunna axelband eller helt utan. Finast tycker jag det är när klänningen är lite tight längs med överkroppen och rumpan för att sedan bli lösare nedtill. Eller att den är tight upptill och lös från midjan neråt. Klänningen får ha inslag av spets men inte för mycket så den blir för "romantisk". Det är inte min grej. Vit ska den i alla fall vara!

 

iPiccy collage5iPiccy collage2iPiccy collageaiPiccy collage4

 

Bröllopsring: Det finns tusen olika modeller, former och storlekar när det kommer till bröllopsringar. Det jag vet är att jag vill ha en i vitguld. Tycker de är så fina! Jag skulle vilja ha ganska klassiska ringar. Det är viktigt att förlovnings- och vigselringen ska passa ihop. Förlovningsringen får gärna vara väldigt enkel utan någon större diamant. Det är vigselringen jag vill ska fånga uppmärksamheten. Vigselringen får gärna bestå av en rund diamant. Ovala diamanter är också fina, men en rund känns mer som mig! Den senaste tiden har jag också fastnat mer och mer för diamanter som följer ringen (som på bilden längst ner till vänster).

 

iPiccy collage6iPiccy collage0iPiccy collage7iPiccy collage11

 

Bröllops makeup och frisyr: Precis som med klänningen och ringen vill jag inte ha värsta sminkningen eller frisyren. Jag vill ha en sminkning i jordnära färger som är väldigt neutral, men ändå lite skimrig. Håret har jag inte ännu bestämt om jag vill ha uppsatt eller nedsläppt. Om jag har det uppsatt kommer det bli en lös knut eller något liknande. Inte alltför "fixat". Jag älskar när det ser naturligt och inte så tillgjort ut.

 

iPiccy collage8iPiccy collage14iPiccy collage44iPiccy collage13iPiccy collageeiPiccy collage16iPiccy collage12iPiccy collage65iPiccy collage15iPiccy collage66iPiccy collage10

 

Bröllop i övrigt: Jag älskar inslag från naturen då det kommer till bröllopsdekorationer. Blommor, stubbar, ris allt vad du kan tänka dig. Jag tycker det blir en så himla fin kontrast! Levande ljus och ljusslingor gör stämningen mjuk och mysig. Det är fint när man satsat på detaljer och tagit fram foton, roliga uppgifter för gästerna och gjort det där lilla extra. Då vi gifter oss hoppas jag för hela mitt hjärta att alla på bröllopet ska bada i kärlek. Det ska vara en enda stor kärleksfest från morgon till kväll! Åh vad jag längtar <3

 

 

lördag 12 januari 2019 - 18:40

STRÅLA IKAPP MED SOLEN

DSC04609

DSC04664

DSC04656

DSC04686

DSC04681

DSC04695

DSC04729

DSC04721

DSC04722

DSC04733

DSC04745

DSC04767

 

När jag vaknade plockade Jennie upp mig, vi packade in Mette och Skrållan i baksätet och körde raka vägen till Iskmo-Jungsund. En perfekt dag för lite vandring! Solen strålade ikapp med en av mina bästa vänner. Vi pratade högt och lågt, stannade för att fota, hundarna lekte (mest Mette - Skrållan var ej på lekhumör) och så stannade vi för att äta smörgåsar och dricka varm kakao! Det var underbart <3

 

fredag 11 januari 2019 - 12:00

CATCH UP

WhatsApp Image 2019 01 07 at 21.33.21

WhatsApp Image 2019 01 07 at 21.33.31

 

Sedan vi kom hem från Hangö har jag försökt träffa så många vänner jag hunnit! Jag och Becca gick en morgonpromenad en dag medan solen gick upp över havet. Det var så vackert! Wilma har jag också träffat en eftermiddag. Vi pratade bl.a. om att man verkligen ska göra det man drömmer om medan man är ung eftersom det är lättare då man inte har jobb, familj och dylikt att tänka på. Sedan har jag träffat Beckson som du såg i det senaste inlägget och så hade jag och Simon en photoshoot med Lotta för några dagar sedan. Bilderna hon fotade blev magiska! Hon är så otroligt duktig! Du ska få se dem om ett tag! 

 

WhatsApp Image 2019 01 07 at 21.33.49

WhatsApp Image 2019 01 07 at 21.33.41

 

I julklapp fick jag och Simon biljetter till "Gambämark" av min familj. Den såg vi förra helgen och visst var den bra! Vår favorit var "Mäskis Gunnar", hahahahah. Om du sett Gambämark - vad tyckte du om föreställningen?

 

2019 01 11 11.40.30 1

 

I tisdags hade vi förfest hemma hos oss. Vi blev ungefär tjugo pers! Förfesten blev lyckad och alla rymdes in i vår lilla lägenhet! Vi spelade beer pong, pratade och spelade mer spel innan vi fortsatte mot Ollis. Ollis var SÅ dött. Ingen dansade och utöver vårt gäng var det kanske 15 andra människor där. Jag hade förväntat mig betydligt fler eftersom det var första ollis tisdagen efter att studierna inletts igen.

Skolan började i måndags (7.1) och vi har haft en riktig mjukstart. Vi har inte många kurser nu under vårterminen vilket är skönt eftersom höstterminen var så hektisk! Hela mars månad kommer vi dock vara på praktik i Övis vilket kommer bli himla roligt!

 

2019 01 11 11.40.31 1

 

Träningen har jag kommit igång med igen efter några veckors uppehåll! Alltid efter en paus är jag så motiverad och peppad! Älskar att träna. Älskar Wasa Sports Club. Alla borde träna! Ingen skillnad om det är ett tjugo minuters styrkepass, en halv timmes pw eller en timmes Les Mills pass! Allting är lika bra för dig, får dig att må bättre och orka bättre i vardagen! Mer träning åt folket <3

 

 

måndag 7 januari 2019 - 20:59

MIN MODIGA VÄN

Tillsammans med Beckson, våra mammor, Becksons lilla-syster och hennes kompis gick vi "bodvattnet runt" för några dagar sedan. Självklart var hundarna med! Det var jätteroligt att få tid med Beckson eftersom hon studerar i Uppsala och vi inte kan ses när vi vill. Hon är min äldsta vän som jag fortfarande har kontakt med. Vi var oskiljbara hela lågstadiet <3

Det som är så fint med Beckson är att hon står upp för det hon tror på. Hon bryr sig inte om vad andra ska tycka och tänka. Hon kör sitt race! Få jag känner är så modiga som hon är när det kommer till det. Jag hoppas jag alltid kommer ha henne i mitt liv <3


DSC04445

DSC04462

DSC04482

DSC04453

DSC04470

DSC04456

DSC04467

DSC04487

DSC04483

DSC04490

DSC04494



tisdag 1 januari 2019 - 21:46

NYÅRSAFTON

Gott nytt år världens bästa du! Jag hoppas innerligt att du fått en lyckad början på det nya året.

Vi firade in 2019 med en kombinerad släktträff (Simons pappas sida) och nyårsfest vid HUS här i Hangö. Lokalen var så fint pyntad och när alla var på plats var vi närmare 100 personer.

 

WhatsApp Image 2019 01 01 at 21.23.04

 

Det bjöds på ett salladsbord med allt du kan tänka dig! Till efterrätt blev det drömtårta som är en favorit hos mig.

WhatsApp Image 2019 01 01 at 21.23.17

Fina Robin och Lisa!

 

WhatsApp Image 2019 01 01 at 21.23.10

 

När maten var uppäten var det dags för limbotävling! Sedan blev det dans, dans, dans. Det var roligt! Det är sällan jag går på evenemang med dans nu för tiden. Jag gick verkligen loss där ett tag - till Simons förfäran, haha!

När vi åkte tillbaka in till stan fortsatte jag och Simon till baren Origo där några vänner var. Det var proppfullt och super, super litet. Det var mindre än hälften av Ollis. Ni som varit vid Ollis förstår hur smått det var. En del hade stått och köat efter en drink i en timme!

WhatsApp Image 2019 01 01 at 13.14.28

WhatsApp Image 2019 01 01 at 13.14.283

 

Idag sov vi ut och sedan städade vi lägenheten vi bott i innan vi promenerade efter pizza.

WhatsApp Image 2019 01 01 at 21.21.44

 

Det är regnigt och inte särskilt mysigt vinterväder här nere. Hoppas det är bättre i Vasa. Imorgon kommer vi hem!

 

WhatsApp Image 2019 01 01 at 21.22.38