tisdag 19 februari 2019 - 20:36

HAR JAG BLIVIT INTRESSERAD AV MATLAGNING?!

Steg upp olagligt tidigt (till och med för mig som är morgonpigg) eftersom jag, Elin, Lina och Sofie skulle köa efter biljetter till Fastlaskiainen sitzen som FSLF ordnar. Efter biljettsläppet kl.09 åkte jag raka vägen till gymmet. Älskar morgonträning. Det känns underbart att ha hela dagen framför mig och träningen avklarad! Idag blev det ett benpass. Det gick väldigt bra vilket satte en positiv ton för resten av dagen!

 

WhatsApp Image 2019 02 19 at 20.53.58

 

Åkte hem för att äta lunch och gå ut med Mette. Den här veckan har jag fått något ryck och testat massa nya recept! Jag som inte alls tycker om eller är det minsta intresserad av matlagning har läst på en hel del om olika ingredienser och matprodukter. Den här dagen trodde jag aldrig skulle komma eftersom jag verkligen varit ointresserad!! Dock kan jag meddela att jag saltat maten wayyy too much... Ännu har jag massor att lära mig. Tycker det är viktigt att man är medveten om vad man stoppar i sig. Man ska veta vad ens kropp behöver och inte behöver. Det svåraste tycker jag är när socker göms i nästan allt. Socker är en riktig bov!

 

WhatsApp Image 2019 02 19 at 21

 

Skjutsade mina kusiner till flygfältet innan jag åkte tillbaka till skolan. Skulle mer än gärna ha följt med dem till Sydafrika! Vilken upplevelse det skulle vara!

I skolan fick vi information om vår grundpraktik vi kommer ha efter sportlovet. Vi studerande är indelade i grupper på tre. Vi kommer både hålla lektioner tillsammans och individuellt. Min grupp verkade riktigt bra så det känns skönt! Teamwork är A och O.

Hoppas du haft en skön dag <3 Vill du jag ska dela med mig av något recept jag provat? Kommentera i så fall så gör jag det!

 

måndag 18 februari 2019 - 11:05

MIN HELG I BILDER

Fredag:

a3

 

Efter att vi tagit Wasaline över till Umeå körde vi direkt till köpcentret Avion. Det var första gången vi var där. Tidigare har vi alltid åkt in till stan. Butikerna som fanns i Avion var helt super! Blev riktigt positivt överraskad. Variationen av butiker var stor. Vi shoppade och blev så nöjda med våra inköp. Jag hittade precis det jag var ute efter (jeans och underkläder) + en del annat fint!

 

b

o2

 

Innan vi checkade in på hotellet för att varva ner inför Pernilla Wahlgrens show "kort, glad och tacksam" åt vi middag på "SEN Street Kitchen". Wrapen var magiskt god!

 

d

l

 

Och showen då! Wow, wow, wow. Jag som brukar ha så svårt att skratta då jag vet att "det förväntas" skrattade massor. När Pernilla sjöng sin sång om Theo började jag gråta. Fydå vad det måste vara hemskt, tungt och jobbigt att skilja sig från sina barns pappa. Tänk att "missa" halva deras liv! Showen får verkligen 10/10 poäng. Showen var full av sarkasm vilket är något av det roligaste jag vet!! Så glad att mamma bokade biljetter åt oss <3

 

Lördag:

w2

h

t

y

m

p3

j3

 

Vi började dagen med en alldeles outstanding frukostbuffé på vårt hotell! De hade allt man kan tänka sig till morgonmål. Jag och mamma konstaterade att Sverige har så många fler nyttiga alternativ i matväg än vad vi har i Finland. Massa smoothies och hälsoshots fullproppade med vitmanier och frukter bland annat.

 

IMG 20190216 163426

 

Efter frukosten körde vi igen till Avion för shopping. Vi hann både besöka Ikea, ett loppis och gå i butiker inne i stan innan båten gick tillbaka till Vasa på kvällen.

På båten åt vi trerättersmiddag på Á la carte restaurangen. Jag kan starkt rekommendera "månadens meny". Den brukar vara supergod!

 

q2

Förrätt: Jordärtskocksoppa

 

k2

Varmrätt: Abborrfilé med gräddstuvad rotsakspytt

 

o3

Efterrätt: Peach Melba

 

Jag är så glad och tacksam för de här två dagarna med världens bästa mamma! Vi har alltid så roligt tillsammans och jag älskar henne så mycket <3

 

Söndag:

u

s

n

 

Efter lunch packade jag, Simon och Mette in oss i bilen och körde iväg till Rövarskäret. Det var första gången vi promenerade där och blev lite besvikna. Vi älskar att gå i vacker natur. Största delen av vägen gick man längs en bred skogsväg där solen inte kunde lysa igenom p.g.a höga träd och tät skog. Sista biten var vacker (bilderna), men det var bara en bråkdel av hela promenaden. Hit kommer vi inte åka igen.

På kvällen gick jag hem till Lina för att bara prata och ta det lugnt. Vi fick också gjort en inlämningsuppgift vilket var skönt!

 

Måndag:

c2

 

Jag började morgonen med att prova på ett nytt recept. Jag älskar gröt och tycker det ger en stadig grund inför dagen. Dock har jag bara ätit en och samma gröt under en lång period så nu är det dags för omväxling. Jag hittade detta recept på Paula Rosas blogg.

Recept på blåbärsgröt:

  • 1 dl havregryn
  • 1 dl vatten
  • 1 dl havremjölk
  • En näve blåbär
  • En nypa himalayasalt
  • En nypa kanel

 

Blanda alla ingredienser i en kastrull (även blåbär) och rör om gröten tills den blir kladdig. Häll över lite mer blåbär och havremjölk som toppning!

 

Idag: Ska till skolan och skriva engelska tent 12:30. Ikväll ska jag och Simon på F.I.T. Favoritpasset för tillfället!!

 

Hoppas du får en strålande vecka <3

 

 

onsdag 13 februari 2019 - 10:42

ÅAS 100 ÅRS JUBILEUMSMIDDAG

Hundra års jubileumsmiddagen för ÅA:s studentkår igår var väldigt fint uppstyrd!

 

o

w

Mittemot mig hade jag Sofie, Elin och Emilia. Så fina alla tre!

 

a2

Batat-morotssoppa och fröknäcke bjöds det på till förrätt! 

 

q

Resten av mitt bordssällskap, Essi och Lina <3

 

j2

z

Grillad lamm innerfilé, mörk hallonsås och emmental potatisgratäng till huvudrätt. Det var SÅ gott!

 

aa

 

Bästa flickorna! Älsk på er <333

 

rr

Till efterrätt serverades havtornsglaserad vitchokladtårta med havtornssås! Den var riktigt syrlig och god!

 

Efter mat, tal och sång fortsatte vi vidare till Ollis. Kvällen avslutades mitt i natten då vi promenerade hem på snötäckta gator genom en sovande stad!

 

söndag 10 februari 2019 - 19:03

VAD JAG GJORT I VECKAN

Puh vilken vecka jag haft! Den har gått i turbofart från måndag till idag (söndag). Den har varit fylld av träningspass tillsammans med Sofie och Elin. Är så imponerad över deras insatser! Vilka powerladies! Det var så himla roligt att få träna ihop med dem. Så synd att deras gratisvecka nu är slut!

I fredags gick jag en powerwalk med Lina S. Det var skönt att gå mitt på dagen då det var ljust ute. Vi gick en timme och pratade om allt möjligt! Seriöst och oseriöst, bästa blandningen! 

 

DSC04856

DSC04869

DSC04862

DSC04857

 

Bilderna är från början av veckan då vädret ännu strålade. Det var alldeles underbart att vara ute i snön. Mette älskade det!

Under veckan som gått har jag vikarierat en dag. Det var super roligt som vanligt. Mer och mer har jag börjat se och förstå en del bakom yrket. Framförallt har det gått upp för mig hur viktig den didaktiska och pedagogiska planeringen är när man som jag ännu är ovan lärare. Att se, höra och bemöta alla elever och deras behov är också något som är otroligt viktigt. Att se varje enskild individ i en klass på 20 elever är inte alls lätt. Det är ändå extremt viktigt att man som lärare strävar efter det!

I veckan fick jag också två otroligt lättande resultat! Jag är igenom både artkännedomsomtenten och fysikomtenten!! Trodde aldrig någonsin jag skulle slippa igenom fysiken så det känns otroligt skönt att ha den kurserna klappad och klar!

 

DSC04876

DSC04877

DSC04887

DSC04891

 

I helg har vi gjort pizza! Det blev en med mozzarella ost, parmesan ost, körsbärstomater och ruccola, samt en med skinka, tonfisk och pepperoni! Så gott! Recommend, recommend!

Igår såg vi på Melodifestivalen. Någon annan som såg gårdagens deltävling? Alltså jag ääälskar Hanna & Liam. Finns det några snyggare människor?! Var så glad då de gick direkt till final! Vågar jag redan säga att jag hoppas de vinner alltihop? Vem tycker du är bäst hittills?<3

 

 

torsdag 20 december 2018 - 18:12

INSTAGRAM MER YTLIGT ÄN BLOGGAR

Steg upp vid nio imorse strax efter att Simon kom hem från sitt nattskift. Efter den obligatoriska morgongröten jag ätit hela denna vecka hoppade jag i bilen och körde iväg till Fitness Club! 

 

WhatsApp Image 2018 12 20 at 18.09.02

 

Idag tränade jag ben. Konstaterade att jag tycker det är så himla roligt att träna ben jämfört med andra muskelgrupper. Jag vet inte om det är för att ben är den största muskelgruppen eller om det beror på att jag är överlägset starkast i benen jämfört med andra muskelgrupper och därför tycker det är roligast? Vad tycker du bäst om att träna?

 

WhatsApp Image 2018 12 20 at 18.09.03

 

I eftermiddag hade jag och Lina bestämt dejt vid Robert's Coffee. Det var så himla trevligt! Lina är så himla fin och vi hade så mycket att diskutera. Vi kom fort in på samtalsämnen om bloggande, influencers och sociala medier. Vi hade väldigt likadana åsikter och det var roligt att få diskutera de här ämnena med henne som verkligen är insatt och intresserad!

Till exempel kom vi fram till att instagram enligt oss i allmänhet är mer ytligt än bloggar. Detta eftersom instagram är väldigt bildfixerat. Visst är bloggar det också men i blogginlägg kretsar sällan allting kring bilder. I de flesta fall är texten det centrala. Det ryms mer tankar och funderingar i en blogg och man får med en större helhet. På instagram är det mer så att en bild ska säga allt (vilket ofta leder till att bilden ska vara perfekt, för man vill visa upp ett perfekt liv). Vi älskar instagram och jag hoppas du förstår att jag inte menar att det alltid är så här, men ja, du fattar nog!<3

 

Tack Lina för en himla trevlig eftermiddag!<3

 

 

tisdag 18 december 2018 - 20:53

CAFÉ SKORPAN

Hej fina du! Magträningen jag körde idag på gymmet gick sisådär. Hade inte en riktigt tydlig plan på vad jag skulle göra när jag kom till gymmet och då brukar det sluta så. Men, ett träningspass är väl aldrig något att ångra!

 

WhatsApp Image 2018 12 18 at 20.50.583

WhatsApp Image 2018 12 18 at 20.50.58

WhatsApp Image 2018 12 18 at 20.50.581

WhatsApp Image 2018 12 18 at 20.50.582

 

När Simons föräldrar slutade jobbet på eftermiddagen mötte vi upp dem vid Skorpan. Det var första gången jag besökte caféet och wow vad det var mysigt! Synd bara att det var ganska mycket folk så ljudnivån var rätt hög. Annars var det ett riktigt trevligt café.

Nu har Simon just åkt iväg på nattskift och jag ligger i sängen och skriver till dig. Hoppas du har det bra, kram! <3

 

tisdag 4 december 2018 - 19:39

DET LILLA EXTRA

Alltså ursäkta mig! Igår skrev jag att svenska hjältar galan skulle sändas på TV4, men det var så att den spelades in igår! Den sänds först 17.12, så förlåt alla som läste vad jag skrev och satt bänkade! Nästa gång ska jag kolla upp det noggrannare!

Här kommer några bilder på lilla juls maten Simons föräldrar bjöd oss på. Det var sååå gott!

 

DSC03954

DSC03956

DSC03952

DSC03947


Idag fick jag till ett riktigt bra benpass och hoppas det kommer kännas ordentligt imorgon!

När Simon kom hem från skolan överraskade jag honom med en tallrik fylld av tortillarullar. Han älskar dem och jag ville göra något lite extra för att visa hur mycket jag uppskattar honom! Små gester i vardagen är det finaste man kan göra för varandra i längden. När man lever med någon varje dag kan det lätt bli så att man glömmer bort att säga och visa hur mycket man uppskattar och älskar varandra. Vardagen kan fort ta över. Därför ville jag ge honom lite extra kärlek idag! Han är det finaste i mitt liv!<3

 

 

torsdag 27 september 2018 - 20:40

BESTÄLLNINGEN

Första lektionen idag blev inhiberad just innan jag skulle starta mot skolan. Det kom såå lägligt! Torsdag/fredag brukar vara vår städdag varje vecka, så idag var det dags. Jag hade tänkt städa efter skolan men visste att jag skulle vara ganska trött då. På 1,45 h hann jag städa hela lägenheten + byta lakan innan jag åkte till skolan! Gissa om det var skönt att åka iväg med vetskapen om att komma hem till en nystädad lägenhet?

Under sista lektionen plingade det till i telefonen. Denna beställning kom upp på skärmen:

BeFunky collage

Tror du jag hade något annat val än att cykla efter sushi som väntade på prinsen när han kom hem från skolan en timme efter mig? Skämt åsido <3 Det var ett tag sedan vi ätit sushi så visst var det dags för det igen. Sushi är ju ändå livet!!

Ikväll har jag varit till gymmet med Wilma. Först gick vi på Bodystep och sedan på Sprint. Alltså jag älskar sprint! Nej, du förstår inte! Det är en sån sjukt bra, effektiv och tuff träningsform! Hundra gånger roligare än Spinning är det och blöt som ett vattenfall är man efteråt. Trots de ynka 30 (!) minuterna!

Nu har Simon gameat en stund medan jag och Mette myser i soffan. Snart gör han oss sällskap. Då ska vi fortsätta se ett avsnitt Peaky Blinders som blev på hälft. Imorgon är det äntligen fredag!!<3

 

 

lördag 15 september 2018 - 19:06

BACCHUS BRUNCH

DSC03553

DSC03555

DSC03556

DSC03554

DSC03557

DSC03558

DSC03561

DSC03563

DSC03564

DSC03565

DSC03567

DSC03571

 

Bacchus brunch som de börjat med varannan lördag från och med idag var fantastisk. Det stora utbudet, utsökta veganska alternativen samt den fina uppdukningen får tio av tio poäng! Det var helt enkelt utsökt.

Vi var inbjudna bloggare från Sevendays och Foodly som avnjöt brunchen tillsammans. Det var riktigt trevligt att få träffa så många nya personer!

Om du inte har något annat för dig 29.9 så gå för allt i världen iväg och bruncha till Bacchus! Här hittar du mer info om brunchen.

 

 

fredag 10 augusti 2018 - 15:26

BEHÖVLIG STRAMPEN MIDDAG

Tio av tio poäng får Mamma Mia 2 som jag och mamma såg på bio i går kväll. Jestas vilken bra film! Alla måste se den! Iväg med dig!

 

 

 

Efter bion åt vi en fantastiskt god middag på Strampen. Vi båda tog in varsin gratinerad kyckling-chévretoast med granatäppelsallad och batatfranskisar. Det var så behövligt att få kvalitetstid med mamma då vi inte hunnit ses bara vi två på ett bra tag! Hon är en av de bästa i livet på att ge råd, tips och som jag kan dela min lycka med <3

 

DSC03089

DSC03096

DSC3094

 

Efter middagen mötte vi upp Wilma och Mette vid stranden. Det blev ett mysigt avslut på dagen!

 

DSC3102

DSC3099