Blogg 66

THE ORDINARY - RECENSION

Skrivet av Ronja Strömvall 21.12.2018

Efter att ha läst många recensioner om hudvårdsmärket "The Ordinary" bestämde jag mig för att beställa hem några produkter. Det finns en del att välja bland. Jag valde att beställa det här paketet för oljig hud och den här ansiktskrämen. Jag har blandhy, vilket innebär att jag är oljig i T-zonen och torr i resten av ansiktet så det är lite knepigt när jag ska välja produkter då många är anpassade för antingen det ena eller det andra.

DSC04192

Jag tänkte göra en recension av dessa produkter jag nu använt i en månad. Måste bara säga att jag är helt blown away. De har gjort sån skillnad för min hy! Det är helt otroligt. De har minskat porerna, gjort huden betydligt slätare och fått bort nästan alla mina finnar och ojämnheter i ansiktet. Om jag skulle ha vetat hur effektiva dessa produkter skulle vara för mig skulle jag ha börjat använda dem för länge sedan. WOW!

Jag var länge skeptisk till att använda oljor i ansiktet eftersom jag har oljig hud i T-zonen och därför var rädd för att huden skulle bli ännu fetare. Efter dessa produkter har jag helt och hållet ändrat min åsikt. "The Ordinary" produkterna balanserar upp min hud på ett sätt som tidigare produkter inte lyckats göra. De är så prisvärda och gör så mycket!

100% Organic Cold-Pressed Rose Hip Seed Oil: (länk)

Den här oljan brukar jag applicera varje kväll innan serum och ansiktskräm. Det tar ett tag innan huden absorberar den så jag brukar vänta en stund innan jag applicerar mer produkter. Oljan lägger jag i hela ansiktet. Den passar för alla hudtyper och förebygger bl.a. rynkor. Oljan har verkligen balanserat upp min hud i ansiktet, återfuktat och jämnat ut den. Den innehåller kallpressad olja, är fri från vatten och alkohol samt så är den vegansk och cruelty free.

Salicylic Acid 2% Solution: (länk)

Detta är ett syrbaserat serum som jag brukar använda morgon och kväll i T-zonen. Det här serumet har tagit bort såå mycket av mina finnar och ojämnheter i ansiktet. Antingen kan man använda den på ett område med finnar eller för att behandla enskilda finnar som dyker upp. När jag använt Salicylic Acid som "spot treatment" har finnarna varit borta följande dag. Helt otroligt och ett bevis på hur effektivt detta serum är!

Produkten innehåller BHA som gör huden extra känslig mot solen. Man ska undvika att utsätta sig för sol och om man gör det ska man använda solskyddsfaktor. Väldigt viktigt!

Produkten hjälper till att effektivt exfoliera porernas invändiga väggar för att reducera- och förebygga orenheter samt ge en uppklarnande effekt på hudytan vid regelbunden användning. Produkten är fri från alkohol, olja, silikon och gluten. Den är vegansk och cruelty free.

Niacinamide 10% + Zinc 1%: (länk)

Det här serumet brukar jag applicera i ansiktet morgon och kväll innan ansiktskräm. Det motverkar blemmor och tilltäpptheter samt balanserar upp talgproduktionen. Om du använder någon hudvårdsprodukt med vitamin C ska denna produkt inte användas samtidigt som Niacinamide. Detta eftersom Niacinamide kan göra så att huden inte kan ta upp vitamin C i andra ansiktsprodukter ordentligt. Det här serumet är också väldigt effektivt mot finnar och jag brukar applicera det i hela ansiktet. Produkten har jag även märkt är bra för hudens elasticitet. Serumet är fritt från alkohol och silikon samt veganskt och cruelty free.

Natural Moisturizing Factors + HA: (länk)

Den här ansiktskrämen hjälper huden att bygga upp fukten inifrån istället för att applicera den ytligt. Jag brukar applicera krämen varje kväll efter att jag använt serumen. Det räcker med en liten mängd åt gången och jag känner verkligen att ansiktskrämen inte täpper till utan låter huden andas samtidigt som den återfuktar. I och med att serumen jag använder är ganska starka märker jag att denna kräm inte återfuktar ordentligt kring t.ex. munnen och kinderna. På de områdena brukar jag applicera en tjockare kräm för att de inte ska bli för torra. Om du har en riktigt oljig hud kommer denna ansiktskräm passa perfekt eftersom den är så "lätt".

DEN SISTA SOM SER "A STAR IS BORN"

Skrivet av Ronja Strömvall 18.11.2018

Efter att ha varit på jobb hela gårdagen har denna dag gått i vilans tecken. Jag älskar när jag har dagar med noll planer och bara får göra sånt jag känner för. Både få undan "måsten" och ha tid att göra saker jag inte annars brukar ha tid med, som att till exempel bara ligga i soffan och se ett Johan Falk avsnitt följt av ett annat.

Ikväll har jag varit med mamma på bio. Vi såg (säkert sist av allaaaa) filmen "A Star Is Born". Det som inte var något nytt var ju Lady Gagas fantastiska sångröst! Hur är det ens möjligt att besitta en sådan röst?! Och vilken imponerande sånginsats Bradly Cooper gjorde! Handlingen och filmen överlag var superbra! Det som slog mig efteråt var funderingar kring alkoholproblem. Det måste nog vara obeskrivligt tungt för de närstående. Jag har själv inte alls haft någon kontakt med det så därför är jag väldigt ovetande. Men en liten bild av det gav ju filmen i alla fall!

22 JULY - UTØYA

Skrivet av Ronja Strömvall 30.10.2018 | 2 kommentar(er)

Kategorier:
Taggar:

Igår kväll såg jag och Simon filmen "22 July" som kommit ut på Netflix.

Den handlar om tragedin i Oslo men framförallt på Utøya år 2011. Jag blev chockad när jag insåg att det är sju år sedan! Sju år?! Det känns som att det hände alldeles nyligen. Sent kommer man glömma såna fruktansvärda händelser.

Trots att "22 July" är en spelfilm så känns den väldigt äkta då vi vet att den är baserad på verklighet. Viljar, som är en av filmens huvudpersoner finns också på riktigt och var en av ungdomarna som befann sig på läger på Utøya när allting inträffade. Flera av personerna de följer i filmen baseras på verkliga ungdomar, anhöriga och andra inblandade som var med om masskjutningen.

Skådespelarna är norska, men de pratar engelska i filmen för att få den internationell.

Filmen var otroligt gripande och fick tankeverksamheten att gå på högvarv. Det finns såna fruktansvärda sätt att se på världen (Breivik). Det är sjukt hur en enda människa kunde göra och genomföra det han gjorde. Det är helt sjukt! Hur han kan vara så övertygad om att han har "rätt" och att han gör alla andra en "tjänst". Att man en dag kommer tacka honom för vad han gjorde. Den dagen kommer aldrig komma om jag får bestämma.

THE GREATEST SHOWMAN - RECENSION

Skrivet av Ronja Strömvall 27.01.2018 | 3 kommentar(er)

Har endast ett ord att säga om filmen "the greatest showman". Den är magisk. 15/10 poäng får den. Först när jag hörde att genren var drama/musikal tänkte jag att det inte riktigt var en film i min smak men oj så fel jag hade! Musiken i filmen är för det första heeelt enastående. Filmens budskap kan jag inte ens i närheten av tillräckligt många gånger poängtera hur viktigt det är.

Enligt min tolkning vill den lyfta fram alla människors lika värden. Oavsett om man är eller ser "annorlunda" ut så ska man accepteras och hyllas för den man är. Man ska få känna sig älskad och tillräcklig. Allt detta lyfts på ett väldigt fint sätt fram under filmens gång.

Sen måste vi också prata om musiken. Alltså hur fantastisk? Musiken är nästan det bästa med hela filmen. Varje låt är en fullträff då det kommer till min musiksmak. Älskar! Musiken och hela showen känns som något man måste uppleva på bio för att förstå det fantastiska med filmen. Det kommer inte alls vara i närheten av samma upplevelse att se "the greatest showman" på TV. Du måste se den på bio innan den slutar gå om du har möjlighet! Du får inte missa denna upplevelse.

Har någon av er redan sett filmen? Snälla kommentera och berätta vad du tyckte i så fall. Skulle vara så intressant att få ta del av dina tankar kring filmen!