Orka med rasism

tisdag 20 februari 2018 - 18:18 | 7 Kommentarer

Det är många som frågat om vi ska flytta till Finland nu när vi ska gifta oss. De flesta med ett tonläge som avslöjar att de antar att så måste det ju vara. En biljett till Finland, Europa. Bort från Tanzania. Hurra. Men så är det inte. Det är också en biljett till rasism. Jag vet inte om jag vill utsätta någon för det.

Victor har bott i Europa länge innan. En erfarenhet som inte direkt inspirerar honom till att flytta tillbaka. Då bodde han där innan all diskussion om ökad rasism blomstrade upp. Innan det fanns på agendan. Innan hatprat normaliserats. Ändå upplevde han det som tungt ibland.

SVES 26

Jag undrar om rasismen inte alltid funnits där i precis lika stor utsträckning som nu, men varit oerhörd dold för alla oss som inte utsatts för den. För alla oss som ingår i vithetsnormen. För alla oss som intalat oss att Norden, Europa, det öppna och toleranta samhället, inte är rasistiskt. Om något har flyktingkrisen senaste åren visat oss att vi nog inte är så toleranta. Tyvärr. Ett wake up call för oss, men ingen nyhet för de som varit föremål för rasismen.

Nu vet jag ju att vi skulle välkomnas med öppna armar av min familj och mina vänner. Att värme och kärlek skulle flöda. Men utanför den bubblan? Alla tysta men ifrågasättande blickar. Alla signaler som säger att du inte hör hemma. Alla fyllon på Karis eller någon annan tågstation som tycker det är helt okej att högt och ljudligt ropa efter en att några n*gr*er vill vi inte ha här, vilket hände den här sommaren. Jag vet inte om jag orkar med sånt. Jag vet inte om jag vill utsätta någon för det. Finland, Norden och Europa, snälla skärp er så om vi en dag vill flytta till Europa känner oss välkomna.

Taggar:

7

Kommentarer

  • Ida

    20.02.2018 20:00 (10 månader sen)

    Så bra inlägg! Jag tror att många av oss vita nordbor inte riktigt förstår hur privilegierade vi faktiskt är. Rasism är något som vi själva inte behövt utstå (språkrasism till en viss del, ja, men riktig rasism, nej) så det känns säkert overkligt för många. Själv fick jag märka hur olika jag och min kompis som är född i Nordafrika blev behandlade i passkontrollen då vi skulle resa tillsammans. Jag blev chockerad men för honom var det vardag. Jag hoppas att människor en dag kommer vakna och inse att vi alla är lika värda, utan förutfattade meningar!

    • Sandra Grindgärds

      21.02.2018 20:06 (10 månader sen)

      Exakt så! Visst utsätts jag också för en viss rasism här. Folk pekar ut min hudfärg öppet på gatan. Det var en väldigt obekväm upplevelse i början, men rätt nyttigt för nu kan jag kanske lite förstå hur det är att gå runt och hela tiden bli utpekad som annorlunda fast man kanske inte alls är det, bara ens hudfärg är det. Men ja, mestadels är det ju positiva attribut folk kopplar min hudfärg till. Oftast.


  • Lina

    20.02.2018 21:37 (10 månader sen)

    Ja, det är nog svårt att förstå om man är född som vit nordbo och aldrig behövt uppleva sitt utseende som ett hinder. Därför kan jag bli så trött på whitesplaining av mänskor som vill berätta för de som utsätts för rasism varför det inte var rasism, varför de inte borde bli kränkta o.s.v. Och det handlar ju ofta inte om så tydliga situationer som den på Karis station. Forskning har ju visat hur svårt det är att få hyra lägenhet med arabiskt namn till exempel. Den strukturella rasismen är omöjlig för en del att förstå, liksom vad ständiga microaggressioner gör med en mänska.

    • Sandra Grindgärds

      21.02.2018 20:07 (10 månader sen)

      Ja men exakt. Eller alltid fastna i alla kontroller. Alltid ifrågasättas. Håh. Måste vara så tungt.


  • Carmela

    21.02.2018 13:19 (10 månader sen)

    Bara nyfiken... menar du att Tanzania är förskonat från rasism mot olika minoriteter/ särskilda etniska/ religiösa folkgrupper och dylika ? Kram o tack för ett fint inlägg!

    • Sandra Grindgärds

      21.02.2018 20:03 (10 månader sen)

      Bra fråga! Verkligen inte, jag utsätts väl också för en viss rasism här (måste just betala dubbelpris på min tuktuk, folk ropar vit person efter mig). De flesta kopplar min hudfärg till något positivt, så det är lättare för mig att leva med det än för någon vars hudfärg enbart kopplas till negativa attribut. Det betyder ju inte att det är okej, men vi tycker att just nu är det nog enklare här. Sen ska man inte bo i TZ om man t.ex. tillhör en sexuell minoritet eftersom de inte har rättigheter alls här. Olika etiniska grupper inom Tanzania har en rätt jämlik ställning. Är man från vissa områden kanske man har mer resurser än andra, men det är också kopplat till hur företagsamma man är i olika regioner. Men överlag råder rätt bra sammanhållning. Men ja, visst finns här också diskriminering. Kanske mer om det i något annat inlägg.


  • Carmela

    21.02.2018 13:25 (10 månader sen)

    Eller kanske man skilt borde behandla all annan typ av diskriminering... fastän de i princip är olika sidor av samma mynt.