About shopping and social media
När jag hänger på sociala medier och bloggar tycker jag att det kan kännas inspirerande och kul att få tips på olika produkter. Å andra sidan, kan jag vid en del tillfällen känna att det läggs för stort fokus på materiella saker och att sociala medier ibland hetsar oss till konsumtion. Därför är det ett medvetet val som jag har gjort att väldigt sällan blogga om shopping. Idag tänkte jag dock göra ett undantag. I detta inlägg ska jag visa er några inköp från förra helgen och samtidigt passa på att tänka högt kring hur shopping framställs i sociala medier och hur jag själv påverkas av detta.
På Åland fann jag en sminkborste för ögonskuggor, vilket jag verkligen var i behov av. Jag köpte också ett nagellack. Har länge velat ha ett nagellack i en så kallad nude färg. Antagligen för att jag sett någon bloggare ha det, men också för att det är en användbar färg som går att matcha till det mesta. Köpte utöver detta ett par örhängen som jag vill bära vid ett speciellt tillfälle i sommar.
På sistone har jag börjat bli allt mera intresserad av hudvård. Ansiktsserum är någonting som jag har hört väldigt mycket om på sistone och därför blev jag intresserad av att testa detta serum från Löwngrip, hudvårdsmärket som Isabella Löwngrip står bakom. Här måste jag erkänna att jag verkligen har påverkats av sociala medier, eftersom att det i huvudsak är i Rebecca Stella och Vanessas podd som jag har hört talas om serum och eftersom att jag sett otroligt fina bilder på Löwengrips produkter på Instagram. Dock hade jag, utan dessa rekommendationer kanske aldrig hittat denna produkt, som till och med kan visa sig vara nödvändig för mitt kruttorra ansikte.
Även en handkräm av märket Löwengrip, som jag numera är helt kär i slank ner i shoppingkorgen. Nyligen läste jag citatet "invest in your skin, it's going to represent you for a long while" (ungefär: investera i din hy, den ska representera dig under en lång tid) under en bild på Instagram. Därför kändes lite hudvård av god kvalitet som ett bra köp. Dessutom läste jag att alla Löwengrips produkter är producerade i Sverige, med miljövänliga tillverkningsmetoder.
Parfymen som jag använder så gott som dagligen är av märket Noa från Cacharel. Köpte den för första gången på flygplatsen i Chania påväg från Grekland i höstas och sedan dess har jag sökt efter den i varje tänkbar butik utan framgång. När vi, eller rättare sagt mamma, av en slump hittade den i tax free-shoppen på väg från Åland var jag helt enkelt tvungen att köpa med mig en flaska. Vilken tur att mamma hittade den!
Som ni kanske hör är mina åsikter väldigt delade när det kommer till hur materiella saker framställs i sociala medier. Att få tips på olika produkter och tjänster kan vara ett bra sätt att hitta nya favoriter. När en person (till exempel en bloggare) tipsar om en produkt känner jag personligen att jag tar rekommendationen till mig mycket bättre, jämfört med om jag exempelvis ser en reklamsnutt på TV. Det är både kul och coolt att influencerbranschen växer och att i synnerhet många unga kvinnor kan tjäna stora summor pengar på sociala medier. Nya yrken behövs när "gamla" traditionella yrken och arbetsuppgifter i allt högre grad ersätts av AI och maskiner. Samtidigt tycker jag som sagt att det läggs för stort fokus på materiella saker och att man lätt kan känna sig tvingad till att konsumera på grund av sociala medier. Jag kan tänka mig att de som inte har råd att köpa nya kläder och prylar stressas av sociala medier. Ingen är ju gjord av pengar och att äga massor av materiella saker leder automatiskt inte heller till ett lyckligare liv. Dessutom är inte onödig konsumtion hållbart för miljön.
Vad är dina åsikter kring detta ämne? Lämna gärna en kommentar!
Sometimes, I think that getting products recommended to me on social media is fun and inspiring. On the other hands, I sometimes think that we put too much focus on material things and that social media "forces" us to shop and consume. Therefore, I've chosen to almost never show the things that I buy here on the blog, but today I'm going to make an exception, because last weekend I bought some new things. For example, I found a make up brush that I have needed for a long while. I also bought a nail polish, because I've wanted a nude-nail polish for a while now, probably because I have seen some blogger wearing that, but also because it's a useful colour. In addition to that, I found some earrings that I want to wear on a very special day this summer.
Lately, I have become more interested in skincare. Face serums is something that I have heard a lot about lately and therefore, I became interested in trying the serum from Löwengrip, the beauty brand that Isabella Löwengrip stands behind. I have to confess that I was affected by social media here, because I have heard a lot about serums in a Swedish podcast that I follow. I've also seen lovely pictures on Instagram of Löwengrip's products. But if I hadn't seen and heard about that, I might not have found this product, which might be necessary to my dry skin.
I also bought a hand balm from Löwengrip that I completely love. Lately I heard the quote "invest in your skin, it's going to represent you for a long while" on Instagram. Therefore, some top quality skin care felt like a good purchase. Also, I read that Löwngrip's products are all produced in Sweden with environmentally friendly manufacturing technologies.
The perfume that I'm using almost every day, is from Noa by Cacharel. I bought it for the first time at the airport in Chania last autumn. Ever since then, I've searched for it in every store, without any results. But when my mum found it by coincidence in the tax free shop on our way from Aland Islands, I just had to buy it. I'm so lucky that she happened to find it!
As you might hear, my opinions about this subject are very ambivalent. Getting recommendations about different products and services on social media is a way to find new favourites. When a real person, a blogger for example, recommends a product, I'm more likely to buy it, compared to if have just seen a commercial on tv, for example. It's both cool and fun that the influencer line is growing and especially that many young women are able to earn big amounts of money through social media. New professions are needed, because other jobs are replaced by machines and AI. At the same time, I think that we put too much focus on material things and that social media sometimes "forces" us to shop. I can imagine, that those who can't afford new clothes and stuff might feel stressed by social media. No one is made of money and possessing a lot of material stuff doesn't automatically make you a happier person. And also, unnecessary consumption isn't good for our environment.
What are your opinions about this subject? Leave a comment!
Kommentarer
Ingen har kommenterat ännu
Skriv en kommentar