Visa alla inlägg skrivna januari 2018

onsdag 31 januari 2018 - 06:00

A summary of January

resizedimage800533 IMG 9488

 

Månadens favorithändelse? Revypremiären och alla föreställningarna.

Månadens uppfyllda mål: Bli klar med samhällslärakurs 3/4 som jag gått på distans. 

Månadens låt: Ärligt talat har jag ingen aning. Har mest lyssnat på poddar och det som spelats på radio under denna månad. Förutom revylåtarna då. 

Månadens upptäckt: Influencerpodden som jag för övrigt tipsade om i detta inlägg.

resizedimage800533 IMG 9266

Månadens projekt: Revyn

Månadens längtan: Körkort samt våren och sommaren. 

Blev januari som du tänkt dig? Jadå, det tycker jag.

Hur såg ditt liv ut förra året i januari? I januari 2017 spelade jag revy om helgerna och spenderade vardagarna i skolan. 

Månadens aj: Denna månad har jag tack och lov fått vara frisk, förutom att jag haft spända axlar då och då. 

Något jag önskar att jag gjort mera av i januari: Vara utomhus. Får ta igen det i februari och under sortlovet istället.

Månadens mest lästa blogginlägg: 

Bucketlist 2018

3 tips for a sylish Instagram feed

3 things...

resizedimage800533 solnedgang3

Favourite happening of the month: The premiere of our show and all the performances that we've had.

Acheived goals of the month: Finish Civics course 3/4.

Song of the month: Honestly, I have no idea. This month, I've mostly listened to podcasts and what's been played on the radio, haha. Expect for the songs in our show then. 

Discovery of the month: The podcast "Influencerpodden" that I recommended in this post.

Project of the month: The show.

Craving of the month: Spring, Summer and getting my driving license. 

Did January turn out the way you expected? Yes. 

What did you do in January a year ago? I performed during the weekends and spent my days in school. 

"Ouch" of the month: This month, I've been lucky to feel well and healthy, expect for my shoulders that have been aching.

Something you had wanted to do more in January: Spend time outside. I really have to do more of that in February.

Most readed blogposts: 

Bucketlist 2018

3 tips for a sylish Instagram feed

3 things...

resizedimage800533 IMG 9486

 

tisdag 30 januari 2018 - 06:00

Tips for winter photoshoot

winterphotoshoot

 

IMG 9449 1Modell/Model: Ellen Martin

 

Fototips: Överexponera bilderna. Under vintern är marken (i en del fall) täckt av vit snö, vilket kan leda till att kameran "tror" att bilden är bra exponerad fast den inte är det. Testa överexponera lite och ta några testbilder innan du börjar fotografera loss på riktigt. 

Redigeringstips: Ökad kontrast. Eftersom färgerna lätt blir väldigt grå under mulna vinterdagar, kan du prova öka kontrasten i dina bilder i ett redigeringsprogram efteråt. 

Fototips: Fånga snöflingor på bild. Om du vill fota snöfall och fånga snöflingor på bild, använd då kort slutartid (t.ex. 1/400) , stor bländre (lågt f-tal, t.ex. f/1.8), så lågt ISO som möjligt för att undvika att bilden blir brusig. Ps. Kom ihåg att ta med en lämplig trasa (t.ex. fibertrasa att putsa linsen med ifall någon snöflinga skulle hamna på den).

Kameraskötsel: Låt kameran ligga i väska en stund efteråt. Någonting jag alltid försöker komma ihåg är att lämna kvar kameran i väskan en stund efter att ha fotat ute i kallt väder. Om man tar upp en kall kamera ur väskan genast man kommer in, bildas kondens som kan orsaka fuktskador på kameran. Öppna inte heller minneskorts- eller batteriluckan genast, eftersom kondensen kan då komma in i kamerahuset. 

 

IMG 9465

ellenm

Klicka på någon av bilderna för att komma till Ellens blogg. // Click on any of the pictures to check out Ellen's blog.

 

Photography tip: Overexposure. During the winter, when the ground is (sometimes) covered with lots of white snow, your camera can think that the picture is enough exposured, even though it's not. Try to overexposure and take some test pictures before you start shooting for real.  

Editing tip: More contrast. During cloudy winter days, the colours can feel very grey, so try to put more contrast on your pictures in any editing programme, if you think they look grey. 

Photography tip: Catch snowflakes. If you want to catch falling snowflakes on picture, use this settings: A quick shutterspeed (1/400 for example), a big aperture (low f-number, like f/1.8 for example) and as low ISO as possible, to avoid blurry pictures. Ps. take a suitable cloth with you if some snow flakes happens to fall on the lens. 

Camera care tip: Keep the camera in the bag for a while. Something that I always try to remember when I've had a photoshoot outside on a cold day, is to keep the camera in the camerabag for a while afterwards. If you take your camera from the bag immediately, it can be damaged from the water condensation that emerge then. Try also to not open the battery- or memory card opening, because the condensation can easier cause damage to the camera house then. 

Liknande inlägg: / Similar posts:

Learn the manual settings of your camera

3 free photo editing apps

How to get a stylish Instagram feed

måndag 29 januari 2018 - 06:00

My plans for this week

IMG 9266

IMG 9276

w. 5 of 52 2018

 

 

Återigen är en ny vecka här och mina planer för vecka ser ut så här:

 

Måndag: Praktik och förhoppningsvis ett gympass med Benjamin på kvällen. 

Tisdag: Praktik hela dagen och musikteorilektion på kvällen. 

Onsdag: Övningsköra, fixa klart det sista inför UF-semifinalen på torsdag. Sedan samhällsläraprov på kvällen.

Torsdag: UF-semifinal! Sedan orkesterövning på kvällen.

Fredag: Praktik hela dagen och revyföreställning på kvällen.

 

Hoppas ni alla får en fin start på veckan! 

 

 

IMG 9275

A neew week is here again and my plans look like this:

 

Monday: Work practice and probably a gym session with Benjamin in the evening.

Tuesday: Work practice and music theroy lesson in the evening.

Wednesday: Driving lessons, prepare for the Junior Achievement competition and take the Civics test. 

Thursday: JA-competition! Then orchestra rehearsals in the evening. 

Friday: Work practice for the whole day and a performance in the evening. 

 

Hope you all get an amazing start of the week! 

söndag 28 januari 2018 - 11:54

Election day

IMG 329

 

Igår spelade vi, som sagt, två revyföreställningar. Båda föreställningarna gick överlag väldigt bra och publiken bjöd på många skratt, vilket alltid är så roligt. I pausen mellan föreställningarna serverades vi mat och efteråt stannade vi kvar en stund och umgicks. Idag ska vi spela ytterligare en föreställning och sedan återstår endast en helg av årets revysäsong. Jag känner verkligen att jag kommer sakna gänget efter att alla föreställningar är spelade. Men som tur har vi roliga planer till våren! 

Idag är det valdag här i Finland och dags för alla över 18 år, som inte förhandsröstat, att rösta i presidentvalet. Någonting som framkommer väldigt sällan här i bloggen är att jag egentligen är väldigt intresserad av att följa med i vad som händer i samhället och nästa gång det är val här har även jag hunnit fylla 18 och får därmed rösta. Efter att ha sett serien Frökens Frimans krig känns det väldigt härligt att få leva i ett land och i en tid, där alla har rätt att rösta, oavsett vem man är. 

Nu ska jag läsa vidare på samhällsläraprovet som jag ska skriva på onsdag. Trevlig söndag (och valdag)! 

 

Yesterday we had two performances. Both performances went down well and the audience laughed a lot, which always feels very awesome. Between the peroformances we had some food and afterwards we consorted together for a while. Today we have another performance and then it's just one weekend left of this theatre season. I really feel that I will miss the ensemble when all these weekends and performances are over, but I'm lucky to say that we have some fun plans for this spring.

Today, it's also presidential election here in Finland. Something that doesn't appear so often on the blog is that I am really interrested in following what's going on here in our society and next time we have an election here in Finland, will I be able to vote. After I've seen the tv-series Fröken Frimans krig, it feels good to live at a time, and in a coutry where everyone can vote.

Now will I study for the Civics test that I will take on Wednesday! Hope you have a great Sunday! 

 

fredag 26 januari 2018 - 10:27

No more snow?

IMG 9488

IMG 9486

IMG 9497

Igår blev det inget blogginlägg, eftersom jag spenderade kvällen på orkesterövning och passade på att göra klart sista inlämningsuppgiften i samhällslära. Men att äntligen ha alla uppgifter klara och inlämnade känns så härligt!

Tänk vilket omväxlande väder vi haft denna vecka. En dag stod jag i en snödriva med Ellen och försökte fånga fallande snöflingor på bild samtidigt som både Ellen och jag frös om händerna och var rädda att kameran skulle skadas av minusgraderna. Nästa dag har snön regnat bort, jag har vårkänslor och världens inspirationskick, så som jag alltid får när våren är runt hörnet. Den känslan gillar jag verkligen, men inte i JANUARI. Snön ska inte försvinna redan i slutet av Januari. Jag som har ett inlägg med fototips för vinterfotografering i mitt utkast, haha... Tror jag publicerar det i alla fall, för vädret lär ju ändras ännu. Hoppas bara att vi inte får snö igen i maj, haha.

Mina planer för helgen är främst att spela revy. Imorgon, lördag, har vi dubbla föreställningar, en klockan 14 och en kl. 19. Då tänker jag ha en helt datorfri dag. Det skulle nämligen sitta fint just nu. Mina axlar är tyvärr ganska spända, eftersom jag så gott som bott framför datorskärmen den senaste tiden.

Hursomhelst, hoppas jag att ni får en fin fredag!

 

Yesterday, I didn't post anything because I spent the evening at a rehearsal with the orchestra, and then I decided to finish my home assignments. It feels incredible to finally have handed in all the assignments now! 

The weather this week have been so confusing. One day, I spent some cold minutes in a snowdrift with Ellen, trying to catch the falling snowflakes with the camera, while both Ellen and I were freezing and afraid to damage the camera. Next day the snow was gone and I had so much spring feelings and felt so inspired, as I always do when spring is around the corner. I really like that feeling, but not in January. The snow mustn't melt down in January. I, who had a blogpost with phototips for winter photography in my draft, haha... Think I'll publish it anyway, cause the wheater will probably change sooner or later... I'll just hope that we don't get snow again in May, hahah.

My plan for this weekend is to perform again. Tomorrow we have two performances, at 2 P.M. and 7 P.M. Then I will have a day off from computers. My shoulders hurt right now, because I literally live behind the computer screen. 

Anyway, Hope you get an amazing Friday!

onsdag 24 januari 2018 - 12:00

About a Wednesday in January

IMG 9366

IMG 9365IMG 9378IMG 9376

Bilder från helgen då vädret var otroligt vackert. Pictures from last weekend, when the weather was unbelivably nice. 

 

Dagens humör och mående: Jag känner mig lugn och frisk. Efter att ha varit sjuk så gott som hela höstterminen känns det otroligt härligt att känna sig frisk. 

Dagens borde: Fixa ett födelsedagskort och printa ut saker som jag ska ha med mig till UF-mässan nästa vecka.

Dagens frisyr: Imorse hade jag mitt hår helt utsläppt men nu har jag satt upp det i en hästsvans.

Dagens smink: Endast mascara och ifyllda ögonbryn, vilket faktiskt är mer än vad jag brukar ha till vardags.

Dagens klädsel: Tjockaste polotröjan jag har i min garderob och blå jeans.  

Dagens planer: Två körlektioner (som jag redan bockat av), skola, sedan klarinettlektion och övning med c-orkestern. 

Dagens materiella vill ha: Körkortet (om det kan räknas som materiellt)

Dagens beroende: Handkrämen från the Body Shop som jag fick av Julia i julklapp.

Dagens tråkigaste: Att det är kallt

Dagens längtan: Att få besöka paradisön Åland igen. 

 

 

Today's mood: I feel calm and well. After being sick for the whole autumn it feels so nice to feel well.

Today I should: Make a Birthday card and print things that I will take with me to the competition for Junior Achievement companies next week. 

Hairstyle of today: In a pony tail. 

Make up of today: Just eyebrows and mascara, which is more then I mostly have. 

Outfit of today: The warmest polo shirt that I have and blue jeans. 

My plans for today: Two driving lessons (that I've already had), Some classes at school, clarinet lesson and rehearsals with the c-orchestra.

A wantie right now: The driving license. 

Dependent of today: The hand cream I got as a Christmas gift from my friend Julia.

Most boring thing today: Maybe that it's cold outside.

Something I look forward to today: To visit the paradise Islands, Aland Islands.

 

 

tisdag 23 januari 2018 - 06:00

Answers to your questions

IMG 6601

Är det bättre att att gå kombi och en utbildning man gillar eller först gå gymnasiet och sen börja en yrkesskola? 

Vilket alternativ som är bättre generellt sett kan jag tyvärr inte svara på. Eftersom att vi alla är olika kan vad som passar bäst i utbildningsväg självklart variera väldigt mycket från person till person. Och vad som passar en själv bäst kan man inte veta innan man provat. Därför rekommenderar jag alla som är intresserade av någon väldigt nischad utbildning (t.ex. en speciell yrkesutbildning) att söka till den. Ifall det skulle visa sig att man inte alls trivs går det alltid att ändra sig och byta. Och jag är säker på att jag hade ångrat mig i efterhand om jag inte vågat prova på att söka till Vamias mediautbildning. Likadant tänker jag när det kommer till kombistudier.  Är du intresserad, våga prova på! Man har alltid rätt att ändra sig.

För mig visade sig kombistudier vara det bästa tänkbara alternativet. Jag tycker att jag har tillgång till det bästa av två världar. I gymnasiet får jag utveckla mitt ordförråd, min allmänbildning och min vana att skriva. Och lära mig språk!. I yrkesutbildningen får jag syssla med praktiska och kreativa saker som utvecklar mig som person. Samtidigt får jag utlopp för min oändliga kreativitet, vilket jag upplevde att jag inte alltid hann med helt på fritiden medan jag gick i högstadiet. Ett lång inlägg om utbildningar kommer senare i vinter.

 

Vad kan du jobba med efter att du gått din utbildning?

Som medieassistent kan man t.e.x. jobba inom TV- eller filmbranschen, med fotografering, på en reklambyrå eller på ett företags marknadsförings avdelning. Man kan även jobba på ett tryckeri eller ha ett eget företag. Med en avlagd yrkesexamen finns alltid möjlighet att studera vidare, speciellt med ett kombibetyg.

Efter att jag avlagt mina examina vill jag studera vidare och samtidigt jobba lite vid sidan av studierna. Just nu känns journalistik eller marknadsföring mest lockande. 

 

Vad är ditt favoritminne från 2017? Rhodosresan med familjen, Ålandsresan med revygänget och framför allt alla roliga utflykter jag och Benjamin gjort. 

IMG 7839

Hur är det att blogga på Sevendays? Jag trivs mycket bra här på Sevendays. Min inspiration har verkligen varit på topp sedan jag flyttade min blogg hit. Även själva bloggverktyget var ganska enkelt att komma underfund med och börja använda.

 

Vilka bloggar läser du? Ärligt talat är det väldigt få bloggar som jag följer slaviskt. Men mina vänners bloggar läser jag alltid så fort jag ser att de bloggat. De är t.ex. ELLEN, JULIA and IDA. Utöver dessa brukar jag då och då klicka mig runt bland bloggar för att få inspiration eller hitta något roligt att läsa. Stora blogginspirationer för mig är SANDRA, FLORA och NEVNARIEN. Bloggarna här på Sevendays läser jag ofta i samband med att jag bloggar själv eller går in på Sevvans startsida. 

 min bild

 

What is the best chice, KOMBI (a vocational education combined with the matriculation) or to take the matriculation examinations first and then go to a vocational school? 

We are all individuals and what kind of education that is the "best" can depend a lot from person to person. And you don't if something fits you or not before you have tried it, right? So I recommend everyone who is interested in any special education to ty it. If you wouldn't like it, you can always change your mind and choose another school/education. I'm sure that I would have regreted it later if I hadn't decided to try to go to the education that seemed interresting to me, the media education at Vamia. I think it's the same thing with the KOMBI-alternative (that can be chosen here in Finland). If it seems interresting, try it! It's not a big catastrophe if you change your mind. I will post a long blogpost about educations later this winter. 

 

What kind of work can you do with your media education?

As a media assistant, you can work with anything related to media and audiovisual communication. For example, with TV- or film production, as a photographer, with advertising, marketing, printing industry or as an entrepreneur. With a vocational education, it's also possible study more, especaially if you have the matriculation too.

I want to study more, and work a little beside my studies. Right now, I am interested in studying journalism or marketing. 

 

What's your favourite memory from 2017? The trip to Rhodos that I made with my family, my trip to Åland Islands with the theatre ensemble. And most of all; all the memories that I have with my boyfriend Benjamin. 

 

What is it like to blog at Sevendays? I really like it and it's so amazing. My inspiration has been on top since I moved my blog here! The tools that we bloggers use were also pretty simple to understand and use.

 

What blogs do you read? To be honest, there are just a few blogs that I follow slavishly. But I always read my friends' blogs as soon as I see that they have posted something. They are, for example ELLEN, JULIA  and IDA. Then I have some blogs that I read sometimes, to get inspiration or to find something fun to read. Great inspirations to me are SANDRA, FLORA and NEVNARIEN. I often read the blog here at Sevendays when I visit the startpage. 

 

måndag 22 januari 2018 - 06:00

My weekend and my goals for this week

IMG 327

IMG 9423

w 4 of 52 2018.

 

I helgen hade vi, som jag nämnde i ett av förra veckans inlägg, besök av våra vänner från södra Finland. Med dessa vänner kan man sitta vid matbordet och prata och skratta långt efter att maten är uppäten, vilket är exakt vad vi har gjort denna helg. Jag har verkligen njutit av våra konversationer. Tack vänner för denna underbara helg!

I helgen har vi också spelat revy. Tack vare stor efterfrågan på biljetter har vi fått boka in en extra föreställning, fredag 2.2. kl. 19! Det känns otroligt kul att så många vill se vår revy. 

 

During the past weekend, our friends from Southern Finland came here to visit us. With these friends, I can sit at the table, talking and laughing for hours after all the food is eaten, which was exactly what we did this weekend. I really enjoyed our conversations. Thank you for an amazing weekend!

During the past days, we've also had some performances and thanks to all the people who wants to see our show, we have also booked an extra performance - Friday 2.2 at 7 P.M. it's feels so amazing that so many people wants to see our show. 

 

IMG 9421

Återigen är en ny vecka här och under de kommande sju dagarna vill jag fokusera på:

- Samhällslära. Just nu går jag en distanskurs i samhällslära och har några inlämningsuppgifter som jag skulle vilja bli klar med denna vecka. Jag vill också börja läsa inför provet som ska skrivas nästa vecka. 

- Körkortet. Denna vecka vill jag också fokusera på att öva inför körkortsteoriprovet. Jag har även två körlektioner inbokade denna vecka. Det känns väldigt spännande, eftersom det var ett tag sedan jag körde senast.

- Bloggen. Eftersom min helg var väldigt bloggfri, känner jag mig väldigt inspirerad att skriva några intressanta blogginlägg denna vecka. Bloggen är, som ni vet också ett stort intresse för mig där jag får utlopp för min kreativitet. 

 

 

A new week is here again, and during the next seven days I will focus on:

- My Civics studies. Right now I have some distance studies and home assignments that I want to finish this week. I will also start studying for the Civics test next week. 

- The driving license. I really want to focus on studying for the theory test that I need to do to get the driving license. I also have two driving lessons this week. I feel very exciting, because it's been a while since I drove.

- The blog. Because I didn't blog at all during the weekend, I feel really inspired to write some interresting blogposts this week. My blog is, as you might know, a great hobby to me and a place to vent my creativity. 

 

fredag 19 januari 2018 - 13:15

Weekend plans

19727275 1949050112046853 36436691 o

Hej och glad fredag på er! 

Ärligt talat tycker jag att denna vecka har gått otroligt fort. Till min stora glädje har jag hand om Sevendays Instagramkonto denna vecka och min Instagram takeover fortsätter hela helgen, så från och med ikväll kommer jag att uppdatera backstage från de revyföreställningar som ska spelas denna helg. Så in och följ @sevendays.fi om ni inte redan gör det!

I helgen ska jag också, som jag berättade i måndags, umgås med våra vänner från södra Finland som kommer hit till Österbotten för att hälsa på oss. De ska se vår revy på lördag och på lördag kommer även Benjamin att finnas bland publiken. 

Utöver det vill jag även hinna fota lite denna helg. Under veckorna befinner jag mig nästan aldrig  hemma under dygnets ljusa timmar och därför skulle det kännas toppen att hinna knäppa lite bloggbilder under helgen.

 

Hello and Happy Friday!

Honestly, I think that this weekend has passed by very quickly. To my great joy, I do an Instagram takeover on Sevendays' Instagram this week. It continues for the whole weekend, so from tonight will I update backstage from this weekend's show perfromances. Go follow @sevendays.fi on Instagram now, if you don't do it already.

This weekend will I also, as I told you earlier this week, spend time with our friends from Southern Finland who come here to Ostrobothnia to visit us. They will see our show on Saturday and then can also Benjamin be seen in the audience. 

I would also like to take some photos this weekend. During the weeks am I almost never at home during the few hours with daylight. In other words, do I have to take the photos for my blog during the weekends.

 

 

 

torsdag 18 januari 2018 - 07:00

Inspiring Podcasts + I need your help

poddar3

När jag sitter på bussen, diskar, städar eller promenerar någonstans har jag ofta en podcast i lurarna. Med andra ord lyssnar jag på poddar så gott som varje dag! Jag tycker att podcast är ett väldigt bra format, eftersom att man som lyssnare kan göra något helt annat under tiden man lyssnar. Därför vill jag tipsa er om två väldigt inspirerande poddar i detta inlägg. 

I listen to podcasts almost every day. When I go by bus, clean at home or walk somewhere, I do it with a podcast in my headphones! I think that podcasts is a very good kind of media, because as a listener, you, can do something else at the same time you're listening. So, that's why I want to tell you about two Swedish podcasts that I find very inspiring. 

 

1. Josefin & Vanja är Josefin Dahlberg's och Vanja Wikströms podd som utkommer varje onsdag. De pratar om karriär, att följa sina drömmar och delar även med sig av personliga historier från deras egna liv. Deras motton är "Dream big" och "Make it work". Behöver du dos inspiration kan jag varmt rekommendera denna podd. 

1. Josefin & Vanja is a podcast by Josefin Dahlberg and Vanja Wikström. The podcast is about career and following your own dreams. Their motto is "Dream big" and "Make it work". 

 

2. I Influencerpodden intervjuar Anton Granlund en influencer/sociala medier-profil i varje avsnitt. Jag gillar denna podd eftersom jag tycker om att lyssna på intervjuer och att höra livsberättelser. Dessutom handlar denna podd om en bransch som intresserar mig. Influencerpodden är ganska nystartad men har redan hunnit gästas av bl.a. Viktor Frisk, Michaela Forni och Anitha Schulman. 

2. Influencerpodden is a pretty new interview-podcast by Anton Granlund. In every episode, he meets and interviews an Influencer/ a social media profile. I like this podcast because I love listening to interviews and life stories and also because it's about a bransch I'm interested in. 

 

 

Men jag behöver också er hjälp! 

Eftersom att jag inom ett år ska skriva studentprovet i Engelska, vill jag gärna ha tips på engelska poddar att lyssna på så att jag kan öva min hörförståelse. Känner du till någon podcast som är på engelska? Kommentera gärna!

 

But I also need your help!

Soon, I will take the matriculation exam (Finnish High School graduation exam) in English and I would like to have some English podcasts to listen to, so I can practice to understand spoken English. Do you know any podcasts in English? Please, Leave a comment!