Visa alla inlägg skrivna mars 2018

fredag 30 mars 2018 - 13:29

Happy Easter

IMG 0662

IMG 356

IMG 0667

Glad påsk till er alla! 

Idag har jag varit ute på en springtur i solen. Har även kollat igenom alla mina scenkläder som ska med till Åland nästa helg. Nu ska jag ta tag i att öva inför matteprovet som jag har på tisdag.

Hoppas att ni alla får en mycket härlig påskhelg!

 

Happy Easter to all of you!

Today I have been out running in the sun. I have also checked over my stage costumes that I will take with me to Aland Islands. Now I will start studying for the math test I have on Tuesday.

Hope you all get a really awesome Easter! 

 

torsdag 29 mars 2018 - 15:24

My breakfast today + recipe

IMG 355

Idag har jag varit hemma eftersom att vi inte har några lektioner på torsdagar denna period. Jag passade då på att börja dagen med en hallonsmoothie och tänkte nu dela med mig av receptet, som faktiskt är otroligt enkelt.

Denna gång valde jag att använda mig av soygurt och soya mjölk istället för vanliga mjölkprodukter, men givetvis kan man använda vanlig mjölk eller annat motsvarande också. 

Nyponpulvret lär vara mycket rikt på c-vitamin och vara riktigt bra för bl.a. immunförsvaret.

 

Today, I've spent the day at home, because we don't have any classes on Thursdays. I decided to start the day with a raspberry smoothie and of course I will share the recipe here in this post. Even though it's a very simple recipe.

This time, I chose to use soy milk and soygurt insted of ordinary milk products, but if you really want to, you can use ordinary milk or something equivalent.

The rose hip power tend to be very rich of vitamin c and very healthy. For example, it's very good for the immune system.

 

smoothie3

1 dl soygurt

1 dl soya"mjölk"

1 dl frysta hallon

1 banan

1 tsk nyponpulver

 

0,5 cup of Soygurt

0,5 cup of soy"milk"

0,5 cup frozen raspberries

1 banana

t tsp rose hip powder

 

IMG 354

Taggar:

Kategorier:

Food

Skriv en kommentar 0

onsdag 28 mars 2018 - 13:41

Free photo editing websites and software

Tidigare har jag tipsat er om gratis bildredigeringsappar, så här kommer ett inlägg lastat med tips på datorprogram och webbsidor där man kan redigera bilder helt gratis. 

Earlier, I've shared some free photo editing apps, so today I'll tell you about some software and webbsites where you can edit your photos for free. 

 

 

befunky

Befunky.com påminner lite om picmonkey.com samt om picknik.com som fanns förr, men som lades ner. Befunky har många roliga gratis funktioner och ännu fler funktioner får man om man är beredd att betala för ett premium medlemskap, men enligt mig kan man få till en helt bra basic redigering med de gratisfunktioner som finns. Befunky har även kollagefunktion, som jag personligen gillar väldigt mycket.

Befunky.com reminds med a little of picmonkey.com and picknik.com that existed before. Befunky has some funny editing functions that you can use for free, but if you feel ready to pay for a premium membership you can use more tools and functions. My opinion is that you can get a picture to look well with just the free tools. Befunky.com also has a collage maker, that I personally like a lot. 

photoscape

Photoscape är ett program som kan laddas ner gratis till datorn. Detta program innehåller de allra flesta funktioner som behövs för att få till en basic redigering av en bild, d.v.s. ljus, skärpa, kontrast, färgmättnad etc. Det finns även ett gäng olika filter och ramar att välja mellan. Med hjälp av Photoscape kan man också göra kollage och animerade bilder. Jag har detta program på båda mina datorer och gillar personligen mac-versionen lite mer.

 

Photoscape is a software that is free to download and use. It contains most of the tools that someone who want to edit pictures in a basic way can need. You can change the light, contrast, saturation and so on. There is also a lot of filters and frames that you can choose between if you want to. With Photoscape you can also make collages and animated gifs. I have this software on both my macbook and my PC, and I like the mac version a little bit more. 

 

pixlr

Pixlr.com är en hemsida på internet, som också finns som app. Webbsidan Pixlr editor påminner till viss del om Photoshop, men saknar en del funktioner som Photoshop har. Jag tror bland annat att man inte kan göra animerade bilder med hjälp av pixlr, vilket man kan i Photoshop. Men grundprincipen för båda programmen liknar varandra lite. Man kan jobba med lager, klippa och klistra ganska mycket, jobba med olika penslar, filter och även med att redigera en bilds ljus, skärpa osv. 

 

Pixlr.com is a website, but I thinkt that you can download it as an app too. The website is quite Similar to Photoshop, but doesn't have some of the functions that Photoshop has. I think that you can't make gifs with pixlr, which you can do in Photoshop. But the basic principle is quite similar to Photoshop. You can work with layers, different filters ans brushes and also with editing light, contrast and so on.

 

 

 

Liknande inlägg/Similar posts:

- 3 free photo editing apps I use 

- How I edited my winter pictures

- 3 tips for a stylish Instagram feed

måndag 26 mars 2018 - 21:47

Week 13 of 52

Vecka 13 och påskveckan är här! Sedan jag bloggade senast har det hänt en hel del. Jag har bland annat jobbat med ett gäng artiklar som snart kommer att kunna läsas i en tidning. Det har varit ett väldigt kul uppdrag och jag ser väldigt mycket framemot att få läsa min text som tryckta ord.

Week 13 and Easter week is here! Since the last time I wrote something here, a lot of things have happened. I've wroked with some artcles that soon can be read in a newspaper. 

BeFunky Collage3

De som läste fredagens blogginlägg extra noga missade antagligen inte att jag äntligen fått mitt efterlängtade körkort. Äntligen säger jag bara. 

You who read my latest blogpost well, did maybe not miss that I've finally got my driving license. Finally!

29693681 2081166475501882 1357173300 o

Under helgen har vi haft besök från Borgå av Ulla-Britt och Dan. Det var så roligt att träffa dem! Ulla-Britt är min pappas kusin och jag slutar aldrig förvånas över hur lika varandra hon och min pappa är. Ulla-Britt är även en person jag beundrar. Hon är verkligen en powerkvinna som är kreativ och klarsynt. Hon bryr sig också väldigt mycket om andra och är vänlig mot alla människor hon möter.

När de kom hit i fredags hade de flera fina presenter med sig till oss, bl.a. denna parfait som rest i en frysväska ända från Borgå. Den var supergod! 

 

Ulla-Britt and Dan from Porvoo has also visited us. It was so nice to meet them! Ulla-Britt is my dad's cousin. She is a person who I look up to. She is very creative, percipient and she's friendly to everyone and care about other people. 

When they arrived here they had some very nice gifts for us with them, for example this parfait, that had travelled all the way from Porvoo in a coolbag. 

 

 

Den här veckan har jag ett skalprov vid musikinstitutet framför mig. Det känns verkligen som att livet går från en utmaning till en annan just nu. En vecka studentskrivning, nästa vecka körprov och veckan därpå skalprov. Jag har även bokat in tid för att öva med ackompanjatör. Nivåprovskonserten närmar sig med stormsteg.  Tredje maj gäller det och just nu försöker jag öva så mycket som bara möjligt. Något jag ser framemot just nu är ålandsresan som går av stapeln helgen efter påsk. Då får jag äntligen träffa mina saknade teaterkompisar igen.

 

This week I have a test with musical scales at the music institute. it really feels like my life goes from one challenge to another right now. One week I have driving test, next week a test with musical scales. I am also going to practice with the accompanist. The concert will be on May 3 and now I try to practice as much as I can. Something I look forward to a lot at the moment is the trip to Aland Islands the weekend after Easter. Then I finally get to meet the ensemble again.

 

 

fredag 23 mars 2018 - 10:19

About Spring 2018


201704051918536711 sbig2Veckans blogglista på Sevendays handlar om Våren 2018. Eftersom jag verkligen älskar våren känner jag mig extra taggad på att fylla i denna lista.

 

Min vår år 2018 kommer bli: Mycket händelserik! Just nu har jag show med skolmusikkåren, ålandsturné och slutprov i musikinstitutet på gång. Allt detta  ska bockas av på några få månader.

En sak jag ser fram emot: Att besöka Åland, showen och att det ska bli sommar. 

Tre säkra vårtecken: Det blir varmare, tussilago blommar och man hittar mig ute på en springtur. 

Det här gör jag på vårdagsjämningen: Jag har inte någon speciell tradition för vårdagjämningen. I år tog jag faktiskt körkort den dagen. 

En låt jag kommer lyssna på i vår: Showlåtarna samt de stycken som jag ska spela på min nivåprovskonsert. För tillfället lyssnar jag en del på Håkan Hellströms musik, som jag på sistone fått upp ögonen för lite mer. Inför sommaren kommer jag även att kolla in Spotifytopplistorna för Spanien och Italien. 

Det bästa med våren är: Våren är definitivt min favoritårstid. Jag känner mig som allra mest inspirerad under våren. Dessutom är sommaren runt hörnet.

Så här klär jag mig i vår: Jag bara längtar efter att få ta fram mina vårjackor samt Converse- och Nikeskorna. 

201704141154031443 sbig

Det här hoppas jag händer i världen: Att vi alla ska bli lite snällare mot varandra.

Så skiljer sig våren 2018 från våren 2017: Så här i efterhand känns det som att förra våren var lite lugnare än vad den här våren kommer att bli. Jag praktiserade på DUNK- de ungas musikförbund i svenskfinland. Den här våren är jag däremot i skolan. Förra året hade jag inte heller någon show eller någon nivåprovsrepertoar att öva in. 

201704251659344666 sbig

This spring will be: Very eventful. I have a show with the orchestra, a tour to Aland Islands and will also finish my studies at the music institute. Everything will happen during a few months.  

A thing I look forward to: Visiting Aland Islands, the show and the summer.

Three signs of spring: It gets warmer, the snow melts and you can find me jogging outside.

What I do on the spring equinox: I don't have any especial traditions then. This year I got the driving license. 

A song that I will listen to this spring: The songs in our show and the pieces that I'll play on my concert. Right now I am listening to Håkan Hellström, but I'll also check out the Spotify toplist of Italy and Spain before summer.

The best thing with spring: The summer is around the corner and I feel most inspired during the spring.

How I'll dress this spring: I really look forward to start wearing my spring jackets and my Converse- and Nikeshoes.

What I hope this spring will bring to the world: That everyone will be more kind to each other. 

The difference between spring 2018 and spring 2017: I think this spring will be more eventful than spring 2017. Last spring I did my work practice at DUNK. Now I am in school. Last year I didn't have any show, neither any clarinet studies to finish. 

201704041859326199 sbig2

onsdag 21 mars 2018 - 15:42

Umeå Day 2

Här kommer dag 2 av vår resa till Umeå. Klicka här för att läsa om dag 1.

In this post you can read about the second day of our trip to Umeå. If you want to read about the first day in Umeå, click here.

IMG 0322

På lördagsmorgonen tog vi hissen ner till tredje våningen för att äta vid hotellets frukostbuffé. Som visade sig vara sådär. Hade haft höga förväntningar på frukosten eftersom jag trott att hotellet vi bodde på delade frukostbuffé med grannhotellet, där jag bott tidigare och fick äta utsökt frukost. Men så var det inte. De båda hotellen hade varsin frukostbuffé, varav vårt hotell inte hade lika stort utbud som jag kommer ihåg att det andra hotellet hade.

On Saturday morning we took the elevator down to the third floor to have some breakfast. The breakfast didn't turn out to be the way that I had expected. I thought that our hotel had the same breakfast buffet as the hotel next door, where I've stayed a couple of years ago and where the breakfast was awesome. But the hotels had different buffets that were located at the same place and our hotel didn't have as much food to choose between as I remember that the second hotel had.

IMG 0324IMG 0326

Stället frukosten åts på var i alla fall riktigt vackert.

The place where the breakfast was eaten was beautiful at least.

IMG 0332

När vi ätit gick vi återigen upp till 9:one våningen, där vårt hotelrum låg och började göra oss redo för att gå ut på stan.

When we had eaten we went back to floor 9, where our room was located. We started to get ready to go downtown.

martini

ellen sf

Ellen Martin 

Vi besökte mässan Entreprenörskap på riktigt som hölls i galleriorna MVG och Utopia. Där ställde massor av svenska UF-företagare ut, bland annat Dragonskolans elever som vi hälsat på dagen innan. Vi gjorde som många andra mässbesökare och gick runt i gallerian en god stund och bekanta oss med de olika företagen. Smart val att ha UF-mässa på en lördag, då är det ju som mest folk ute på stan.

We visited the fair Entreprenörskap på riktigt, which was held in Utopia and MVG, the big shopping malls in the centre of Umeå. A lot of Swedish JA companies took part in the fair. I think it was a very good choice to have the fair on a Saturday, the day of the whole week when most people go to the city.

 

IMG 0371IMG 0372IMG 0375IMG 0377

När vi började bli trötta i fötterna stämde vi träff med Olivia, min vän som studerar för att bli läkare i Umeå. Vi drack kaffe på Espresso House och hann prata ikapp lite.

When we had walked around for a while, we decided to meet up Olivia, my friend who lives in Umeå and studies to become a doctor. We had some coffee at Espresso House.

IMG 0385

Efteråt gick vi för att lyssna på några av UF-företagares försäljningstal. De var riktigt duktiga! 

Afterwards we got to listen to some JA student's selling speeches.

 

tisdag 20 mars 2018 - 06:00

Umeå Day 1

IMG 0256IMG 0259

Nu ska jag berätta om min weekendresa till Umeå tillsammans med några ur skolans UF-gäng. Genast när vi kom fram till Umeå i fredags åkte vi in till stan och checkade in på U&ME hotel. Hotelrummen var riktigt mysiga och jag och Ellen fick utsikt över stan. 

Now I'll tell you about when we went on a weekend trip to Umeå, Sweden with the some people from the JA group of our school. When we arrived to Umeå on Friday afternoon we went to town to check in at U&ME hotel. Our hotelrooms was very cozy and Ellen and I could see the whole city thourgh our window.

IMG 0268

Efter att ha checkat in åkte vi till Dragon skolan, som låg en liten bit utanför stan. Där fick vi lyssna på företagspresentationer av skolans elever.

When we had checked in we drove to Dragon skolan, a school situated a bit beyond the city centre. There, the pupils of the school presented their companies to us.

IMG 0269

En av Dragon skolans rektorer berättade om skolan, som är ett gymnasium där man kan välja antingen en yrkesutbildning eller en högskoleförberedande utbildning. Dragon skolan har över 2000 elever och undervisningen hålls i tre olika hus.

One of the principals of the school telled us about the school. It is a gymnasium school where the students can choose an voacational education or a univeristy preparatory. More than 2000 student go to the school and they have three different houses. 

IMG 0278

 

Vi elever från Vamia och Dragon skolans UF-lärare.

We students from Vamia and the JA teachers of Dragon skolan. 

IMG 0289IMG 0293

Efter besöket på skolan åkte vi tillbaka till vårt hotellrum en stund. Inredningen gick mest i vitt, svart och grått, vilket gav ett lyxigt intryck. Badrummet gick helt i svart och var därför lite mörkt där.

After we had visited the school we went back to the hotelroom for a while. The interior was mostly white, black ang grey, which gave a upmarket impressin. The bathroom was all in black and therefore it was kind of dark in there.

 

IMG 0306

 

Efter en stund gick vi ut på stan en sväng och kollade i några butiker. Köpte dock inget. 

After a while we went down to town and checked out some stores, but didn't buy anything.

labyrint

I stan hade man byggt en labyrint av snö. Ganska häftigt!

In town they had built a labyrint of snow. Pretty cool! 

 

IMG 353

Och en soffa av is! 

An a couch made of ice! 

 

 

 

IMG 0309

När klockan slog 19.00 gick vi til lnvito, en italiensk restaurang, där vi åt middag. Valde pasta rigatoni och ett glas rosévin. Det var supergott! Pastasåsen var kryddstarkt, men god. 

At 7 AM, we went to Invito, an Italian restaurant, and had dinner. I chose pasta rigatoni and a glass of rosé wine. It was very tasty! The pasta was spicy, but tasted very good.

 

måndag 19 mars 2018 - 09:20

Week 12 of 52

Vecka 12 är här och efter en 9 veckor lång praktikperiod är det dags att gå tillbaka till skolan igen. Från och med nu kommer jag att inleda varje vecka med två långa skoldagar i gymnasiet. Men snart är det sommar. 

 

Hollywood show, som är namnet på skolmusikkårens stora show, närmar sig med stormsteg. Eftersom Närpes skolmusikkår firar 60 års jubileum i år kommer årets show bli extra festlig. Igår hade vi första övningen med artisterna, kompbandet och drillflickorna. Showen har premiär i Kristinestad 14 april och utöver det kommer vi att ha en föreställning i Malax, 21.4. (Biljetter kan köpas från mig och andra musikanter samt av drillflickorna redan nu). Jag har fått äran att fotografera alla medverkande till programbladet, så nu har jag hundratals bilder som ska gås igenom och några färre som ska redigeras. 

Ha en finfin start på veckan, hörni. Inlägg om Umeå kommer imorgon. 

 

 

 

Week 12 is here and after a 9 weeks long work practice I'll go back to school again. From now, I'll start every week with two long days in the gymnasium school. But soon, the summer is here.

 

Soon it's time for Hollywood show, that is  Närpes skolmusikkår's show this year. Our wind orchestra, Närpes skolmusikkår celebrates 60 years this year, so the show of this year will probably be extra special. Yesterday we had our first rehearsal with the singers, the band and the dancers. The premiere is 14.4 in Kristinestad and we will also perform in Malax 21.4. I've had the honour of photographing everyone for the programme leaflet, so now I have hundreds of pictures to check over and a lot to edit too. 

Hope you all get a nice start of the week. A post about our trip to Umeå will be published here tomorrow. 

 

 

söndag 18 mars 2018 - 10:00

I answer to questions about my boyfriend


ben o troll

Ni kommer kanske ihåg detta inlägg, då jag lät Benjamin svara på frågor om mig. Det inlägget blev ett av mina mest lästa och därför har Benjamin tillsammans med vår gemensamma vän Olivia satt ihop några frågor om honom till mig!   

 

1. Hur var er första dejt? Mysig. Vi åt mat på Amarillo, sedan hade vi planerat att gå på bio, men istället for vi på roadtrip till Maxmo och hann prata om allt mellan himmel och jord under tiden. 

2. Vilket är hans drömjobb? Att jobba som stockbilschaufför eller ha ett eget företag som målar bilar.

3. Om han bestämmer vad ni ska äta, vad blir det? På sommaren blir det nog grillat. Under vinterhalvåret kan det bli nästan vilken maträtt som helst, förutom sej. 

4. Vad gillar han att göra på fritiden? Pyssla med sina bilar och umgås med familjens hundar. Han gillar även att åka till gymmet med mig. 

5. Vilken är hans favoritmusik? Allt möjligt! Han gillar lite äldre musik, precis som mig. Alltså låtar från 70/ 80-talet. Han är även en fantast av Eddie Meduza, vars musik jag av någon anledning inte riktigt kunna komma underfund med än.

6. En maträtt han inte gillar? Sej!! Behöver jag SEJa (säga) något mer?

7. Hans bästa egenskap enligt dig? Att han är lugn, snäll och vill alla väl. 

8. Har han någon älsklingsägodel? Sin Saab 9000.

9. Har han någon favoritdryck? Kaffe, tror jag.

10. Vad tycker han bäst om med dig? Hmm... Kanske att jag är en förstående lyssnare som tycker om att diskutera allt möjligt.

11. Nämn något du brukar göra som han inte tycker om: Antagligen gnälla över småsaker. 

12. Vad gör honom riktigt glad? Jag. Samt att köra bil.

13. Vad gör han helst en fin sommarkväll/natt? Åker på roadtrip eller på fest.

14. Vart reser han helst? Just nu tror jag hans absoluta drömresemål är USA. Men tror nog att han skulle kunna tänka sig att åka till Danmark igen också.

15. Har han några drömmar? Jobba inom transportbranschen, ha ett eget företag och resa till USA.

 

 

 

 

Maybe you remember this post, when I let Benjamin answer to questions about me. That post became one of my most readed, so now Benjamin and our friend Olivia has written some question about him that I'll answer in this post. 

 

1. What was your first date like? Cozy. We had dinner at Amarillo, then we had planned to go to the movies, but insted we went on a roadtrip to Maxmo while we talked about everything.

2. What is his dream job? To work as a logging truck driver or have an own company that paint cars.

3. If he decides what you are going to eat, what does he choose? In the summer he definitely choose barbecue food, in the winter it can be almost anything.

4. What does he do on his spare time? Spend time with his cars and spend time with their family's dogs. He also likes going to the gym with me.

5. What kind of music does he like? He 70's and 80's music, like I also do. He is also a fan of Eddie Meduza's music, which I don't really understand.

6. What kind of food does he not like? Saithe! Do I have to say more?

7. His best trait: He always stays calm and he is kind to everyone. 

8. Does he have any favourite asset? His car, a Saab 9000

9. Does he have any favourite drink? Coffee, I think.

10. If you ask him, what is your best trait? Maybe that I am an understanding listener, who like to discuss mots subjects.

11. Mention something that you use to do that he doesn't like? Probably complain over small things.

12. What makes him very happy? Me. And driving his car.

13. What does he like to do a sunny summerevening/night? Go for a roadtrip or go to a party.

14. Where would he like to travel? Now I think his absolute dream desination would be USA. But I think he also would like to go to Denmark again. 

15. Does he have any dreams? To work with shipment, travel to USA and have an own company. 

lördag 17 mars 2018 - 09:10

How I plan my blogposts

IMG 9405

Den här veckan har uppdateringen varit lite sämre här, eftersom jag haft ganska mycket att göra. I vanliga fall är mitt mål att uppdatera bloggen minst 5-6 gånger i veckan, vilket jag tycker att jag i regel lyckas rätt bra med. Att alltid hinna skriva, fota, redigera och planera inlägg är inte alltid så lätt att hinna med när man som jag har ett ganska späckat veckoschema. Att alltid komma på idéer till inlägg är inte heller det allra lättaste. Men för mig är bloggen ett stort fritidsintresse som jag gillar att lägga ner tid på och därför tänker jag idag berätta hur jag planerar mina inlägg under en vecka.

 

- Jag har en inläggskategori per dag i veckan. På måndagar skriver jag oftast om mina planer inför den kommande veckan, på tisdagar om fotografering och så vidare. Detta schema är inget som jag nödvändigtvis måste hålla mig till varje dag, utan det är bara något som jag satt upp för att minimera chansen att få total idébrist.

- Jag skriver ner inläggsidéer i anteckningarna i min mobil, eller gör ett snabbt utkast som jag senare kan gå in och redigera i mitt bloggverktyg. 

- Jag tidsinställer ofta inläggen till tidigt på morgonen, så att man som läsare ska kunna ha en chans att hinna läsa det innan man börjar skolan/jobbet.

- Jag har även några återkommande moment, som att i slutet av varje månad summera den gångna månaden och första dagen i månaden skriva om mina mål för månaden. 

- Jag försöker att hinna fota och planera inläggen under helgen, eftersom mitt schema ofta är lite lugnare under helgerna.

 

 

This week I haven't updated my blog as often as I mostly use, because I've been very busy. My goal is to write 5-6 blogpost each week, which I often succeed with. But having time to write, take photos, edit and plan the blogposts can sometimes be very difficult when one have a lot of other stuff to do, like I mostly have. To find out all the ideas isn't always that easy either. But my blog is one of my favourite hobbies, which I really like to spend lots of time on. Therefore, I would like to tell you how I plan and organize my blogposts each week.

 

- I have a special category for every day. On Mondays I share my plans for the week, on Tuesdays I blog about photography and so on. I don't have to follow this schedule every day, but it's very good to have if I suddenly would feel uninspired or have 0 ideas. 

 

 - I write down blogpost ideas in the notebook on my phone or make a draft that I can finish later.