Visa alla inlägg skrivna april 2018

måndag 30 april 2018 - 17:12

Goodbye April 2018

resizedimage800533 IMG 389

Månadens längtan? Sommarkvällar, ledighet och att kunna gå iklädd sommarkläder.

Månadens uppfyllda mål: Denna månad har jag bockat av en ålandsresa med revygänget, samt showpremiär och två showhelger.

Månadens känsla: "Skönt att jag har körkort".

Månadens inköp: Har knappt lagt pengar på annat än mat denna månad, haha. 

Hur summerar du april? Händelserikt, väldigt mycket musik, väldigt fullt upp. 

resizedimage800533 klang2

Blev april som du tänkt dig? Jo, det blev det verkligen. Ännu en väldigt händelserik månad är förbi. 

Hur såg ditt liv ut förra året i april? I april 2017 åkte jag också till Åland med revygänget. I övrigt praktiserade jag på DUNK och hjälpte till med förberedelser inför Skolmusikfestivalen. 

Månadens favorithändelse? Ålandsresan och showerna, helt klart!

Månadens låt? Alla showlåtarna som vi spelat i Hollywood show, vad annars...

Månadens aj? Jag har ibland haft värk i en arm då jag spelar, vilket vi tror beror på en inflammation av något slag. Hoppas bara att jag inte får ont i armen under torsdagens konsert. 

Vad ser du fram emot i maj? Att få ha lite mindre på schemat.

 

resizedimage800594 IMG 0679

 

Craving of the month: Summernights, time off and being able to wear summerdresses.

Achieved goals of the month: This month I have been to Aland islands with the theatre ensemble and had four performances of Hollywood show.

Feeling of the month: "Thank God that I have my driving license" haha. 

The best prucase this month: Haven't bought anything else than food this month, haha.

How do you summarise April: Eventful, lots of music, lots of stuff to do. 

Did this month turn out to be the way you had expected: Yes, it turned out to be as eventful as I had expected.

What was your life like in April last year?: In April 2017 I also went to Aland with the theatre ensemble. I had my work practice at DUNK. 

Favourite happening of the month: The trip to Aland and all the show performances.

Song of the month: All the songs of Hollywood show, of course...

"Ouch" of the month: Sometimes, I have had ache in my arm when I have been playing. We think it's because of an inflammation. I really hope that it won't start aching on Thursday...

What do you look forward to in May: Having a little less stuff to do.

resizedimage800533 IMG 0827

måndag 30 april 2018 - 16:25

Valborg och vecka 18 av 52

IMG 1264

 

Vecka 18 är här och även slutet på april. Det är den här vecka det gäller! På torsdag har jag nivåprovskonsert i Kaskö och sedan börjar vårens alla stora projekt småningom vara avbockade. Trots att jag förberett mig för denna konsert i månader känns det som att torsdag 3.5 hoppar fram bakom hörnet ganska plötsligt. Man tittar i almanackan och tänker "va? är det redan maj?"

Imorgon, på första maj, ska jag gå i Skolmusikkårens årliga majparad genom Närpes centrum, för det gör jag alltid på första maj. Som jag kommer ihåg första maj med Skolmusikkåren har det, under alla mina år, alltid varit fint väder och sol. Dock finns det risk för regn detta år, så jag bara måste komma ihåg att ta en engångsregnrock med mig. Detta år spelar även min lillebror Ivar och c-orkestern i paraden.

Glada vappen och trevlig första maj till er alla!

 

Week 18 is here and also the end of April 2018. This week I have my exam concert in Kaskinen and then, all the big projects of this spring will be finished. Even though I have prepared for this concert for months, it feels like Thursday pops up around the corner very suddenly. I check my calendar and think "What? Is it already May?".

Tomorrow, on May 1, I will celebrate and march in the yearly parade with the orchestra. As I remember May 1 with the orchestra, the weather has always been fantastic and sunny, but tomorrow it may rain. So I really have to remember to take a single-use raincoat with me. This year my little brother Ivar and the c-orchestra also will play and march in the parade. 

Happy Walpurgis night and hope you will get a great start of May tomorrow!

 

onsdag 25 april 2018 - 21:28

4 snabba fototips

Happy

 

201706091915324670 sbig

- Vanligt dagsljus ger alltid det allra bästa och mest naturliga ljuset. Det som många gör är att inomhus börja tända lampor när man ska fota i skymning, men lampor skapar ofta konstiga skuggor och en allmänt gul ton i bilderna. Dock kan det vara roligt att experimentera med lampor och skuggor om man vill.

- Planera din fotografering, men bli inte heller besviken ifall det inte skulle bli exakt som du tänkt dig. Du får kanske någonting helt annat ut av bilden än vad du först tänkt dig. 

- Testa att fota i olika vinklar för att kunna skapa nya intressanta bilder.

- Om du fotar manuellt med en systemkamera, ta testbilder innan du börjar fotografera "på riktigt" eller titta igenom några av bilderna på displayen innan du slutar fota. Det har hänt att jag glömt göra detta och då har bilderna blivit helt misslyckade på grund av att jag använt någon inställning (t.ex. ISO) fel.

201706142008421746 sbig 

- Daylight is the best and most natural light. Something that most people do wrong is to turn the lights on when they are about to take photos inside their home and it's getting darker outside. Lamps mostly add weird shadows to your pictures and gives the pictures a yellow tone. But of course, it can be interresting and fun to experiment with lamps too. 

- Plan your photoshoot, but don't get too disappoined if  t doesn't turn out the way you'd expected.

- Try new angles and ways to photograph to create new interresting photos.

- If you photograph with the manual mode, take a few test pictures images before you start shooting, ir check out the pictures on the display before you quit photographing. I have forgotten to do this a couple of times and the pictures have ended up being ugly because I used some setting totaly wrong. 

 

201708151556259289 sbig

 

 

måndag 23 april 2018 - 09:12

Vecka sjutton också

31064353 2094452910839905 701498850996649984 n2

Week 17 of 52

 

Förra vecka blev det ganska lite bloggande för min del, eftersom jag kände mig helt överöst med läxor och skolarbete. Sådant är livet som studernade ibland. Just nu är jag ganska mycket inne i en musikbubbla också, då helgen fyllts med showande och mitt nivåprov, D-kurs, även kallat stora ettan vid mitt musikinstitut närmar sig med stormsteg.

Den här veckan ska jag och Rebecka också jobba med vår slutarbete vid musikinstitutet och så ska jag räkna matematik. Ganska mycket matte. Jag har även utvärdering av UF-året med mina UF-lärare. 

Hoppas ni alla får en fin start på veckan!

 

Last week I didn't blog much at all, because I had lots of home work and school stuff to do. That's life as a student. Right now I focus a lot at the music too becuase the weekend was filled with show performances and very soon it's time for my level test and final concert at the music institute. 

This week, Rebecka and I will work on our last music theory assignment. I will also do a lot of math and other home work... On Wednesday I have assessment of the JA year with my JA teacher. 

Hope you all get an amazing start of the week!

söndag 22 april 2018 - 21:13

Take me back to Hollywood (Show)

Alla bilder i detta inlägg är fotograferade av Johan Hagström, för Andrea Eklund Music. Johan är också bloggare på Sevendays. Klicka här för att komma till hans blogg. Tack till både Johan och Andrea som gett mig lov att visa bilderna här. 

All pictures in this post are photographed by Johan Hagström, for Andrea Eklund Music. Johan is also a blogger at Sevendays, click here to find his blog. A big thank you to both Johan and Andrea who let me show the pictures here. 

JH2 2346 1

Igår spelade vi två föreställningar av Hollywood Show i Malax med fullsatt sal på både dag- och kvällsföreställningen. Det har verkligen varit en mäktig upplevelse och det känns som att vi alla medverkande varit precis som en enda stor familj. Jag vill rikta mitt varmaste tack till hela orkestern, artisterna, vår dirigent Anders, drillflickorna, drilledarna, vår regissör Lina, teknikerna och ljud- och ljusteamet, Charlotta som ansvarat för alla scenkläder samt alla fantastiska föräldrar som hjälp till med servering, biljettförsäljning, städande och roadande. Sist men inte minst vill jag också säga stort tack till alla som kommit och sett vår show. Elfte juli visar vi showen i Hallis i Närpes, så om ni inte sett den ännu rekommenderar jag er verkligen att komma dit då. Lovar att showen verkligen är sevärd. Det känns inte jätteroligt att vara tvungen att vänta flera månader på att få showa igen.

Yesterday we had two performances of Hollywood Show in Malax. Once again, it has been such a great experience and it feels like we are just like a big family. I want to say my biggest thank you to the whole orchestra, the singers, our conductor Anders, the twirlers, the coreographs, our director Lina, the technicians and light- and audioteam, Charlotta who has taken care of all the stage costums. I also want to say thak you to all the amazing parents who have helped us with food, ticket-selling, cleaning, carrying and so on... And last but not least, a big thank you to everyone who have been in the audience and seen our show. 11th of July we will perform again, this time in Hallis in Närpes and I recommend everyone who haven't seen the show yet to come then. 

 

JH1 3242

Drillflickorna i Adieumus.

The twirlers in Adieums.

 

JH2 2252

Min vän Christoffer spelade saxofonsolo. 

My friend Christoffer played a saxophone solo.

 

JH2 2308

Darth Vader och prinsessan Leia. 

Darth Vader and Leia. 

 

JH1 3232

Lina Holmberg sjöng så fantastisk fint i låten A million dreams.

Lina Holmberg sang amazingly beautiful in the song A million dreams. 

 

JH2 2441

Alla artisterna: Patrik Isaksson, Sonja Biskop, Andrea Eklund, Nanna Rosengård, Fabien Attié och programvärd Susanne Marins.

All the singers: Patrik Isaksson, Sonja Biskop, Andrea Eklund, Nanna Rosengård, Fabien Attié and show host Susanne Marins.

 

JH2 2317

Andrea Eklund har studerat sång i London och musikpedagogik vid Sibelius akademin i Helsingfors. Hon har en helt fantastisk sångröst och på Hollywood show sjöng hon sin egen komposition Sommarlängtan, som är öppningssången till nya Muminfilmen, Trollvinter i Mumindalen. Den filmen känner jag att jag bara måste se tack vare denna fina sång. Tidigare har Andrea också spelat flöjt i Närpes skolmusikkår. 

Andrea Eklund is a vocalist who has studied in London. Her voice is so amazing and she sang her own piece Sommarlängtan (Longing for summer), which is the theme song of the new Moomin film, Moomins and the winter wonderland. I really have to see the movie, thanks to this lovely song. Andrea has also been playing flute in Skolmusikkåren.

 

JH1 3205

Andrea Eklund och drillflickorna i Mio min Mio, en av mina favoriter på hela showen.

Andrea Eklund and the twirlers performing Mio min Mio, one of my favourite songs.

 

 

 

 

Foto: Johan Hagström för Andrea Eklund Music

Photos: Johan Hagström for Andrea Eklund Music

lördag 21 april 2018 - 08:00

Poddar jag lyssnat på från måndag till fredag

IMG 1129

Jag har ju tidigare berättat att jag är en riktig podcastnörd. I detta inlägg listar jag de podcastavsnitt jag lyssnat på av under de senaste fem dagarna, för att verkligen bevisa vilken poddnörd jag är. Och kanske lite för att ge er tips på vad ni kan lyssna på när ni t.ex. sitter på bussen, kör bil, diskar, promenerar etc. 

 

Måndag:

- Wahlgren och Wistam avsnitt 163. Den stora blå

Wahlgren och Wistam, med Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam, har varit en av mina absoluta favoritpoddar i snart tre år! De är så underhållande och i veckans avsnitt pratade de bl.a. om att man funderar på att förlänga tonåren, så att folk anses vara tonåringar ännu när de är långt över 20 år. Det bjuds även på fakta om både levern och vårens mode. Samt en tokrolig bikt från en läsare som råkat ut för någonting pinsamt.

 

Tisdag:

- Skäringer och Mannheimer avsnitt 52. Killräckligt bra 

Mia Skäringer och Anna Mannheimers podcast firade ett år denna vecka! I sin podd diskuterar de livet med glimten i ögat, men de tar också upp allvarligare ämnen, t.ex. jämställdhet. 

 

- Mark och Jonas avsnitt 5 EXTRA. Snille och smak

Jag fullkomligen älskar att Mark Levengood och Jonas Gardell har börjat podda. I podden har de flera återkommande moment, bl.a. veckans "jag tycker inte om" och veckans husmorstips. Den här veckan släpptes också ett extra avsnitt, där de mestadels diskuterar det mest omtalade just nu -  Svenska Skademien. 

 

- Mark och Jonas avsnitt 6. Ja ja ja, men hur mår jag själv då???

Veckans ordinarieavsnitt av Mark & Jonas podd. De diskuterar bl.a. hur man bör tänka när man står inför ett riktigt svårt samtal. De bjuder också på ett husmorstips i vanlig ordning samt många goda skratt.

 

Onsdag:

- Influencerpodden avsnitt 23. Petra Tungården. Anton Granlund, som har influencerpodden intervjuar Petra Tungården, som är en av Sveriges främsta bloggare om som bloggat i cirka 13 år. Jag tyckte att detta avsnitt var riktigt intressant att lyssna på, eftersom jag inte känt till Petra så bra tidigare.

 

- Schulmanshow avsnitt 16. Fredrik Skavlan. Schulman show är Alex Schulman's nya podcastkoncept där han intervjuar olika personer varje vecka. Eftersom jag många fredagar suttit bänkad framför Fredrik Skavlans talkshow och sett honom intervjua andra människor på Tv, men inte vetat så mycket om Skavlan själv, tyckte jag att detta avsnitt också var riktigt intressant. Schulman show har också flera återkommande, underhållande moment i varje avsnitt, vilket ganska få intervjupodcasts har. Ett exempel är Podcast tombolan, där frågor som ställts i andra podcasts väljs slumpmässigt och gästen får svara på dem enligt bästa förmåga. Via podcast tombolan kan gästen alltså få frågor som han eller hon aldrig tidigare fått i intervjuer och via det kan man som lyssnare få lära känna gästen ännu bättre. 

 

- Veckans Smash avsnitt 29. Hellre fel än långsamt. Veckans Smash är en ganska nystartad podcast av de svenska bloggarna Regina Katralen (Egoina) och Moa DeBruin (Spiderchick). Jag har fastnat för deras podd eftersom att de pratar om vardagliga saker som är lätta att relatera till. I veckans avsnitt, Hellre fel än långsamt, diskuterar de att de båda tenderar att göra saker slarvigt eftersom att de vill få saker gjorda snabbt.  

 

Torsdag:

- Schulmanshow avsnitt 8. Zara Larsson. Eftersom jag nyligen upptäckt Schulman show har jag inte hunnit lyssna på så jättemånga avsnitt än. När det kommer till intervjupoddar brukar jag också välja vilka avsnitt jag lyssnar på efter vem det är som intervjuas. Jag tycker att Zara Larsson är en fantastiskt duktig artist, så det var riktigt intressant att få veta lite mer om henne också. 

 

Fredag:

- Alex & Sigges podcast avsnitt 308. Human

Alex & Sigge lyckas övertyga mig varje vecka. Kan hända att det har att göra med att de på något vis kompletterar varandra väldigt bra som podduo. I veckans avsnitt pratar de bland annat om rymdforskning och hur man sammanfattar mänskilgheten bäst med en enda bild. Dessutom tar Alex hjälp av en annan känd podcastpersonlighet och lyckas lura Sigge riktigt grundligt. 

 

- Penntricket avsnitt 36. Dålig stämning

Penntricket är en podcast om feminsim och jämställdhet av Cissi Wallin och Natashja Blomberg. I veckans avsnitt diskuterar de bland annat att fenomenet be om ursäkt för sina åsikter, att ta kritik och att skapa dålig stämning samt om dålig stämning verkligen är dåligt. De funderar också över om kvinnor generellt sätt är mer konflikträdda än män, eller om det är tvärtom. 

 

 

_____________________

Today, I write about what podcasts I've been listening to this week. I mostly listen in Swedish podcasts, so I decided to write this post in just Swedish. But if you know any good English podcasts, leave a comment on this post, please.

 

fredag 20 april 2018 - 06:00

Studietips & studiemotivation

today

- Sätt upp mål. Det kan vara små eller stora mål och handla om allt från att få ett högre vitsord till att bli godkänd i en jättesvår kurs. Visualisera slutresultatet och tänk att du uppnår det mål du vill. 

- Gör samanfattande anteckningar. Skriv punkter med det viktigaste av det du läst, gör mindmaps. Skriv ner de ord du inte kan från förut när du läser t.ex. ett kapitel i engelska. Gör en lista med olika termer och begrepp du kan behöva kunna. 

- Se videor om ämnet på YouTube. Så gjorde jag själv bl.a. när jag läste om EU i samhällslära. 

- Jobba tillsammans med någon eller ta hjälp av någon. 

- Försök att börja i tid, om det bara är möjligt. Är man ute i god tid slipper man stressa in i sista sekunden innan t.ex. inlämningen stänger, eftersom onödiga fel ofta sker när man har för bråttom. Om man börjar i tid hinner man oftast också fråga upp saker om det är något man undrar över.

- Ta lagom många pauser. Att ta pauser är viktigt för att man ska orka vara fokuserad och sedan kunna komma ihåg vad man lärt sig.

- Belöna dig själv när du uppnått ditt mål. 

- Även om det är viktigt att ha mål bör du också komma ihåg att du kanske inte måste vara bra på allt och att allt inte behöver gå perfekt alla gånger. 

 

 

 

- Make goals. It can be getting a better grade or just passing the test that feels very difficult. 

- Take notes, make mindmaps, write down the things that feel most important. And write a list of words you might need to know and their meaning. 

Watch videos on YouTube about the subject. That was what I did when I read about EU, for example. 

- Try to start working in time, if it's possible. If you start in time you won't have to stress the last minutes before the hand-in file close. When you stress, unnecessary mistakes tend to happen.

- Collaborate with someone or ask someone to help you.

- Take breaks! If you take breaks when you are studying, you stay focused and tend to remember what you've learned.

- Treat yourself everytime you have achieved a goal. 

- Even if it's important to have goals, remember that you don't have to be good at everything and everything doesn't have to be perfect all the time. 

 

 

måndag 16 april 2018 - 00:00

Week 16 of 52

IMG 5755IMG 5765Sommaren är snart här igen.

Igår hände det jag sett framemot i flera veckor nu. Jag gick utanför dörren i vårjacka. Benjamin och jag kunde även sitta på verandan en god stund på eftermiddagen medan den ena av oss läste inför ett prov och den andra redigerade bilder. Den som läste på prov var för en gångs skull inte jag. 

Den här veckan har jag endast två skoldagar, vilket känns lyx, lyx, lyx. Dock har jag rejält med skoluppgifter och andra saker att dona med de tre övriga veckodagarna, så vill ändå inte påstå att jag är riktigt ledig. Under veckans gång ska jag även bocka av en hel del spelande, i vanlig ordning. Uppträdande med c-orkestern på tisdag, en hel timmes övning med pianist på onsdag, öva i den rätta konsertsalen på fredag och spela två föreställningar av Hollywood show på lördag. Däremellan ska jag även öva på egen hand.

 

Yesterday it finally happened. I went outside with my spring jacket on. Then Benjamin and I also enjoyed the sun on the porch while one of us was studying for a test and the other edited pictures. The one who was studying wasn't me, for once. 

This week I have only two days at school, which feels very luxuriously. But I have lots of home work and other things to do instead, so it doesn't feel like I have three days of. During this week I will also play a lot, as usual. Concert with the c-orchestra on Tuesday, An hour of practcing with the pianist on Wednesday, rehearsals in the real concert room on Friday and two performances of Hollywood show on Saturday. Between all these events I will also practice on my own. 

 

 

söndag 15 april 2018 - 16:35

Hollywood Show

IMG 377IMG 381IMG 380

IMG 382

IMG 385IMG 389IMG 384IMG 387IMG 388IMG 386

Tog med mig kameran på fredagens showövning och här är resultatet. 

Gårdagens två shower gick bra i det stora hela och stämningen var verkligen på topp! Stort tack till alla medverkande och till alla som var på plats i publiken! Nästa lördag kör vi igen, då i Pixnehallen i Malax. Även denna gång spelar vi dubbla föreställningar, klockan 15 och klockan 20. Varmt välkomna!

Idag passade jag på att sova ut, eftersom det varit en ganska intensiv vecka med sena kvällar och långa övningar. Dock har det också varit en rolig vecka, som gett mig minnen för livet.

 

I took my camera with me to the rehearsal and here's the result.

Yesterday's performances went good with such a show mood! A big thank you to the whole ensemble and the audience. Next Saturday we'll perform again in Malax, both at 3 P.M. and 8 P.M. Welcome everyone!

Today I slept the half forenoon away, because it has been such an intense week with long evenings and rehearsals. But it has also been a very fun week that has given me memories for the rest of my life. 

 

fredag 13 april 2018 - 14:39

Artiklar skrivna av mig

klang1

 

klang2

För exakt en vecka sedan kom Skolmusikkårens tidning, Klangbladet ut som bilaga till Vasabladet och Sydin. Jag har haft den stora äran att intervjua alla atrister som medverkar i Skolmusikkårens kommande show, Hollywood Show och det har varit ett mycket roligt uppdrag! I Klangbladet kan ni läsa ett reportage om var och en av artisterna och på Skolmusikkårens Instagram @narpesskolmusikkar finns en lite kortare version av intervjun. Kolla gärna in!

 

I've got  the great honour to interview all the singers in Hollywood Show and it has been such a fun assignment. The articles were published a week ago in Närpes Skolmusikkår's own paper that was published as a part of the local newspapers.