Visa alla inlägg skrivna juni 2018

lördag 30 juni 2018 - 12:34

Goodbye June 2018

sunset5

Månadens längtan? Har faktiskt ingen aning om vad jag längtat efter i juni. Juni har varit bra. Nu känner jag mig mest förvånad över att månaden är slut. 

Månadens uppfyllda mål: Sommarjobba och genomföra mitt och Julias 18-årskalas (som vi började prata om förra sommaren).

Månadens känsla: En bra känsla, i det stora hela. 

Månadens inköp: Juni har varit en sådan månad då jag mest lagt ner pengar på god mat och dryck. Samt ballonggirlanger och andra kalasgrejer.

Hur summerar du juni? Jobb, kalas, vänner, sommar.

Blev juni som du tänkt dig? Hade faktiskt inga som helst förväntningar på denna månad. 

Hur såg ditt liv ut förra året i juni? I juni 2017 jobbade jag också på Plantskolan, precis som jag gjort denna månad.

Månadens favorithändelse? Mitt och Julias gemensamma 18-årskalas.

Månadens låt? One Kiss, Ignite m.fl. 

Månadens aj? Har väl skrattat så mycket att det gjort ont. Ett bra "aj", haha.

Vad ser du fram emot i juli? Att få fler sovmorgnar.

 

sarajuliahbd

 

Craving of the month: I have no idea at all. June has been a good month and now I feel mostly surprised because it's over.

Achieved goals of the month: Julia and I have had our Birthday party.

Feeling of the month: A good feeling, becuase June has been a good month.

The best prucase this month: This month, I've mostly spent money on drinks and food.

How do you summarise June: Work, party, friends, summer.

Did this month turn out to be the way you had expected: I didn't have any expectations at all in the beginning of this month, but yes, it's been good.

What was your life like in June last year?: I worked at the nursery garden, just like this year.

Favourite happening of the month: Our Birthday Party.

Song of the month: Ignite, One kiss, and so on.

"Ouch" of the month: I have laughed so hard that my stomach have ached, hahah. A good "ouch".

What do you look forward to in July: To sleep a little longer in the mornings, hahah.

 

benjara

fredag 29 juni 2018 - 06:00

Mina 10 mest lästa inlägg under det senaste halvåret

resizedimage800533 IMG 7652Denna bild använde jag i mitt allra första blogginlägg här...

Nu har det gått ungefär ett halvår sedan jag började blogga här på Sevendays och för att fira det tänkte jag sammanfatta mina tio mest lästa inlägg under det gångna halvåret. Tänkte nämligen att det kunde vara roligt med en liten tillbakablick här i bloggen. Ifall ni har missat något av dessa inlägg kunde ju detta även vara ett bra tillfälle att catcha up lite. Ha en fin fredag alla!

 

Mina 10 mest lästa inlägg under det gångna halvåret:

 

1. Recept på glutenfri daimkladdkaka 

Mitt mest lästa inlägg hittills på denna blogg är faktiskt det inlägg där jag delade ett recept på en glutenfir (suveränt god) daimkladdkaka. Skulle till och med kunna baka en sådan bara för att fira detta.

resizedimage800533 IMG 0105

2. Min pojkvän svarar på frågor om migEtt inlägg där jag lät Benjamin gästblogga genom att svara på frågor om mig. 

3. Bucketlist 2018Några mål inför 2018 som jag publicerade på bloggen i början av januari.

4. My love

5. Funderingar kring den nya yrkesutbildningen

resizedimage800461 utbildning

6. Mitt favoritgodis?

7. Guide: De manuella kamerainställningarnaJag förklarar bländare, slutartid och ISO. 

8. Att välja rätt utbildning

9. Vegansk Pasta Bolognese med It's Pure 

10. Take me back to Hollywood (show)

 

 

 

________________________________________________

 

Now, I have been blogging here at Sevendays for half a year and now we will celebrate that with a summarise my 10 most readed blogpost during the past six months. Thought it would be fun to have a throw back here on the blog and if someone have missed any of these post, it can also be a great chance to catch up a little. Hope you'll have an amazing Friday! 

 

Top 10 most readed blogposts during the past six months:

1. Glutenfree mudcake with Daim (recipe)

2. My boyfriend answers to questions about me

3. Bucketlist 2018

4. My love

5. Thoughts about the new vocational education ( only in Swedish)

6. What pick n' mix candy do I prefer?

7. How to: Learn the manual settings of your camera

8. To choose the right education

9. Vegan Pasta Bolognese in collaboration with It's Pure

10. Take me back to Hollywood (show)

 

 

torsdag 28 juni 2018 - 21:29

Välkommen M/S Birka Stockholm

36379753 2138743229744206 1764433162890379264 n

36301829 2138743053077557 6928697385719693312 n

Idag landsteg 1500 svenska och åländska gäster i Vasa. De hade rest med kryssningsfartyget M/S Birka Stockholm, som nu lagt till i Vasa hamn för allra första gången. Jag fick vara på plats då landstigningen skedde, eftersom vi i Närpes Skolmusikkårs A-orkester hade fått den stora äran att underhålla resenärerna med musik.

Det kändes verkligen häftigt att få se en så stor båt i Vasa hamn och enligt vad jag förstått kommer Birka Stockholm att vara det största fartyget som anlöper Vasa denna sommar. Vår konsert gick riktigt bra, trots att vi inte haft regelbundna orkesterövningar under juni.

Hursomhelst, hoppas att våra gäster kommer att trivas här!

 

 

 

Today the cruising ship Birka Stockholm arrived at the harbour of Vaasa, and 1500 people debarked here in Vaasa. I got to see the whole happening, because we in Närpes Skolmusikkår's A-orchestra had the big honour to entertain the travellers with music. 

It felt so cool to see such a big ship in the Vaasa harbour and I've heard that Birka Stockholm will be the biggest ship to arrive at Vaasa this summer. Our concert went on good, even though we haven't had exercises on a regular basis during the past month, because we have summer break right now.

Anyway, I really hope that our guests will enjoy Vaasa and Ostrobothnia! 

 

 

måndag 25 juni 2018 - 20:34

26/52

vecka 26

Idag inledde jag min sista arbetsvecka på Sydösterbottens Plantskola för denna sommar. Tänk så snabbt sex veckor har gått! Jag känner att jag har fått lära mig flera nya saker på plantskolan denna sommar och jag har testat på och utfört några helt nya arbetsuppgifter, även fast detta är tredje sommaren jag jobbar där. Oj, vad jag är tacksam över att ha mina två sommarjobb, även fast jag inte alltid känner mig pigg på morgnarna när telefonens alarm ljuder. 

Den här veckan jobbar jag alltså i vanlig ordning. På torsdagmorgon ska jag till Vasa med Skolmusikkåren, för att spela på ett evenemang som jag såklart kommer att berätta mer om senare. På torsdag fyller även Benjamin 19 år. 

Hoppas ni har haft en fin start på veckan! 

 

Today I started my last week at work at Sydösterbottens Plantskola, the nursery garden, for this summer. Oh, how quickly six weeks have passed by! I feel that I have got to learn some new things about gardening this year and I have got to do new assignments, even though it's the third summer that I work there. I feel so greatful for the works that I have during this summer, even though I don't always feel alert every morning when the alarm goes off.

This week I work in the usual way. On Thursday morning I will go to Vaasa with the orchestra, to play at an event that I will tell you more about later. On Thursday, Benjamin also turns 19. 

Hope you have had an amazing start of the week!

 

söndag 24 juni 2018 - 22:18

Midsommar 2018

Det känns som att det gått minst en vecka sedan jag bloggade senast, vilket kanske beror på att denna midsommarhelg varit otroligt händelserik. Så händelserik och rolig att jag redan nu kan tänka tillbaka på den gångna helgen och sakna alla fantastiska vänner som jag fått spendera denna midsommar med. Låt oss nu ta en titt på vad jag gjorde i helgen!

 

It feels like it's been at least a week since I wrote something here, because this weekend has been very eventful. So eventful and fun that I already look back at it and miss all the lovely friends I have got to spend this weekend with. Let us now take a look at what I did this weekend! 

35922832 2134539840164545 978509720304222208 n2

I fredags vaknade jag av att regnet smattrade mot taket och vinden ven runt huset. Det värsta tänkbara, men samtidigt så typiska midsommarvädret. Trots att vädret inte var det bästa, började jag mitt midsommarfirande med lunch hos min älskade mormor tillsammans med hela familjen och morbror med familj.

 

The past Friday, I woke up to a very rainy and stormy day. The worst, but also very typical midsummer weather. Even though the weather wasn't very good, I started my celebration with lunch at my loved grandma's house, with my whole family and my uncle and his family. 

 

collage51

På eftermiddagen åkte jag till Benjamin och sedan for vi vidare därifrån till hans mormors sommarstuga, där vi bjöds på ännu mer, god mat. På grund av stormen där ute försvann elektriciteten för några timmar. Märkligt nog kom den tillbaka precis i samma stund stund som kaffet skulle kokas, för att sedan försvinna igen när vi alla en stund senare satt och smuttade på vårt kaffe. Lite senare på kvällen åkte Benjamin och jag vidare på fest till vår kompis Jonathan. Där skålade vi bl.a. för vår kompis Malin som fyllde 19 år. 

 

In the afternoon I met up Benjamin and we went to his grandma's summerhouse, where we ate more tasty food. The electricity disappeared for a couple of hours, because of the storm. But it returned at the same moment as we would make coffee, to disappear again a couple of minutes later, at the same time as we were drinking our coffee. A couple of hours later, Benjamin and I went to a party, hosted by our friend Jonathan. We proposed a toast for our friend Malin, who turned 19.

 

36026137 2134542320164297 7051655139693690880 n2

Igår, på midsommardagen, åkte jag hem för att delta i min kusin Joels konfirmation. Ceremonin i kyrkan var väldigt vacker och jag kan knappt fatta att det redan gått tre år sedan jag konfirmerades. Varma lyckönskningar till alla nykonfirmerade! 

 

Yesterday, I went home to attend at my cousin Joel's confirmation. The ceremony at church was very beautiful and I can't believe that it's been three years since my confirmation. Congratulations to all the teens who have had their confirmation this weekend! 

 

collage50

Framåt kvällen samlades vi en grupp vänner på Benjamins terass där vi hade tacokväll. Tacos är min favoritmat i alla lägen. Till efterrätt åt vi en suveränt god tårta som Olivia och Saana hade bakat. Mätta och belåtna styrde vi en stund senare kosan mot Fagerö, där det ordnades midsommardans. 

In the evening I met up a group of friends at Benjamin's terrace, where we had some tacos. Tacos is my all time favourite food. For dessert, we had a very tasty cake, made by Olivia and Saana. After a while we went to Fagerö to party for the rest of the night.  

onsdag 20 juni 2018 - 06:00

My love

benjaminexamen1

benjaminexamen3

benjaminexamen2

benjaminexamen6

Några bilder från Benjamins examensfotografering, som vi hade samma kväll som han fick sin examen. Trots att vi bara valde ut ett favoritfoto till tackkortet, blev flera av bilderna riktigt lyckade enligt mig. 

 

Some pictures from the graduation photoshoot that I had with Benjamin the same day as he graduated. Even though we just chose to use one picture as thank you card, many of the other pictures turned out very beautiful, if you ask me. 

tisdag 19 juni 2018 - 06:00

4 snabba fototips #5 (mobilbilder)

Happy mobilfoto

När jag träffar vännerna eller deltar i något evenemang under sommaren lämnar jag ofta kameran hemma, vilket leder till att jag i många fall dokumenterar sommarens roligaste och viktigaste händelser med min mobiltelefon. Idag tänkte jag därför dela med mig av 4 snabba tips för fotografering med mobiltelefon.

 

- Undvik att zooma. Använd kameran som den är och gå vid behov närmare eller längre ifrån det du fotar, eftersom zoomen på många mobiltelefoner förstör bildkvaliteten.

- Använd dig av rutnätet som delar in bilden i nio lika stora delar och placera ditt motiv där två linjer möter varandra, för att få till en lyckad komposition. 

- Testa dig fram med olika redigeringsappar. Klicka här för att komma till ett inlägg där jag tipsar om 3 gratisappar för bildredigering.

- Gör rent linsen med jämna mellanrum. 

 

 

resizedimage800417 201708300819338573 sbig

 

When I see my friends or attend an event during the summer, I often leave my camera at home, so I have to photograph the most fun and most important happenings of the whole summer with my phone. Therefore, I am going to share some tips and tricks for photographing with phones now.

 

-  Don't use the zoom. Instead, walk closer to or further away from what you're phtotographing, because the zoom tend to destroy the image quality.

- Use the grid that divide your photos into nine equal parts and place your subject where two lines meet, to get a great composition. 

- Try different editing apps. I have written a blogpost about different apps. Click here to read that post. 

- Don't forget to clean the lens every now and then. 

 

 

 

Liknande inlägg/Similar Posts: 

Del 1 / Part 1

Del 2 / Part 2

Del 3 / Part 3

Del 4 (sommarspecial) / Part 4 (summer edition)

 

måndag 18 juni 2018 - 19:03

25/52

mandag18.2

Jag kommer hem, trött efter arbetsdagen och efter att ha varit ute länge i lördags. Ändå känns det som att det är tisdag och inte måndag i dag. Den känslan beror högst antagligen på att endast tre arbetsdagar återstår denna vecka, för på fredag är det ju midsommar. Sommarens höjdpunkt. Eller? Åtminstone är det ljusets höjdpunkt (då det aldrig blir mörkt på hela natten). Inför de senaste midsommarhelgerna har jag alltid försökt tillverka en blomsterkrans, men den blir aldrig så fin som jag föreställt mig och så brukar det sluta med att jag struntar i att färdigställa den just därför.

Förresten har jag börjat läsa litegrann inför nästa läsårs studentprov. Trots att jag ska skriva Samhällslära först nästa vår, vilade jag ögonen i boken vid namn EU-basfakta en stund igår. Har hört att det är bra att börja läsa i tid. 

Hoppas ni haft en riktigt fin måndag! 

 

I come home, tired after a long day at work and after staying out until late the past Saturday. Even though I am tired, it feels like it's Tuesday today, not Monday. I might feel that way because it's only three days at work left this week. On Friday I have a day off, because we celebrate midsummer here then. The peak of the summer. Or? At least it's the peak of the light ('cause it doesn't get dark at all during the whole midsummer night). Every past midsummer I have tried to make a flower crown, but it has always turned out to not be the as pretty as I expect, so I always decide to not finish it every time I try.

I have also started to study for next year's matriculation tests. Even though I won't take the Civics test before next spring, I started to read a little yesterday. I have heard that it's good to start studying in time. 

Hope you have had an awesome Monday! 

 

söndag 17 juni 2018 - 21:34

18-års fest i efterskott

35686788 2127830650835464 1780878266249248768 n

35479704 2127422467542949 1442709296029630464 n

Redan för ett år sedan började jag och Julia prata om att ordna en gemensam 18-årsfest denna sommar. Egentligen var ju min födelsedag redan i februari och Julia fyllde år för lite mer än en månad sedan, men vi tyckte att det skulle kännas både lättare och roligare att ordna kalas på sommaren. 

Igår var äntligen den stora dagen här! Vi valde att ha tropiskt tema på vår fest, för vad passar då bättre än det på sommaren?! Vännerna anlände vid 18.30-tiden och vi serverade dem potatissallad och grillkorv samt mammas goda chokladtryffelkaka. Sedan spelades det ölkubb och beerpong kvällen lång och i det stora hela blev det en riktigt lyckad fest. Jag måste verkligen säga att jag är glad att Julia och jag bestämde oss för att genomföra den plan som vi började smida redan för ett år sedan. 

Tack alla vänner för en rolig kväll igår! 

happybirthday

Already a year ago, Julia and I started to talk about having an 18 birthday party toghether this summer. As you might have read here, my birthday was in February, and Julia had her birthday about a month ago, but we thought that it would be both easier and funnier to host a party in the summer. 

Yesterday, the big day was here! The friends arrived at 6.30 P.M. and we served some potato salad, barbecued sausage and my mom's lovely chocolate cake. Then we played beerpong and beerkubb all night long and overall it was a very great party. I really have to say that I am so glad that Julia and I actually decided to have the party that we were talking about a year ago.

Thank you to all my friends, for last night's party! I had so much fun. 

 

 

 

fredag 15 juni 2018 - 08:00

Vegansk pasta bolognese med It's Pure.

Inlägget är ett kommersiellt samarbete
It's Pure.
***

Jag hör inte till de som kan presentera mig som vare sig vegetarian eller vegan. Dock byter jag gärna ut köttet då och då, eftersom det lär vara hälsosamt för en själv och dessutom sparsamt för miljön. Jag är även en riktig matfantast, som verkligen tycker om att testa nya maträtter och därför blev jag extra glad när jag blev tillfrågad om jag ville göra ett bloggsamarbete med It's Pure.

It's Pure är en delikatessbutik och ett av Finlands mest ledande företag när det kommer till naturlig och organisk mat av hög kvalitet. It's Pure's butiker finns i hela 16 städer i Finland och där erbjuds ekologiska, veganska och glutenfria snacks och matingredienser. Helt utan tillsatsämnen och konstigheter. Dessutom säljs produkterna i miljövänliga förpackningar.

Jag fick prova på att fixa ihop en vegansk pasta Bolognese med produkter från It's Pure's butik och jag förvånades framför allt av hur enkelt det kan vara att tillaga vegansk mat.


itspure1 products

 

Jag använde mig av:

1. Vegan Meaty Mix. Ett veganskt köttsubstitut, som innehåller bland annat kikärtsmjöl och korssade chiafrön. Rikt på både protein och fiber. Dessutom slogs jag av en härlig doft av kryddor när jag öppnade förpackningen.

2. Kikärtsfusilli. Glutenfri pasta, som också är rikt på protein och fiber.

3. Toscana Pasta Sacue. En pastasås tillverkad på bland annat tomat och aubergine, som var precis så där fräsch och god som endast en italiensk pastasås kan vara.


itspure2


Maten var väldigt
god och att tillreda rätten tog mig inte alls lång tid heller. Helt ärligt tror jag inte att det finns någonting bättre än en maträtt som det går snabbt att laga när man vill ha en god och mättande sommarmiddag eller en härlig lunch att ta med sig till jobbet!


itspure3


Produkterna som jag
använde mig av och mycket annat gott finns att köpas i It's Pure's butiker, så glöm inte att besöka din lokala It's Pure-butik eller deras webshop: itspure.com.

_______________________________


This post is a collaboration with
It's Pure.
***

I am not one of those who can present themselves as a vegetarian or vegan. But sometimes, I choose to remove the meat from my meal to eat something else instead, because I have heard that it can be healthy to both yourself and your envirnoment to skip the meat sometimes. I am also such a food-junkie, who loves to try new meals. Therefore, I became very happy when I was asked to do a collaboration with It's Pure here on my blog.