Visa alla inlägg skrivna augusti 2018

måndag 27 augusti 2018 - 08:25

Vecka 35

mig

 

God morgon! Just nu är det mycket pluggande på gång och just därför bloggar jag kanske inte lika aktivt som jag brukar. Idag ska jag ta tag i den sista distanskursen i samhällslära som jag går nu under hösten. Min sista Samhällskurs! Studentskrivningarna närmar sig också med stormsteg och jag försöker läsa och ta till mig så mycket som möjligt. 

På sistone har jag också kommit igång med tränandet. Jag har länge velat ha en rutin på träningen och skaffa mig något slags schema att följa, vilket jag äntligen har tack vare Paolo Robertos böcker. Träning får mig att må väldigt bra både fysiskt och psykiskt och jag känner att jag orkar bättre med allt pluggande och övriga vardagliga dilemman när jag tränar då och då.

 

 


 

 

Good morning! Right now, I have a lot of home work to do, so therefore I might not write as many blogposts as I use to. Today, I will start my last distance course in Civics. Soon I'll takr the matriculation examinations too, so right now I try to read and understand as much as I can. 

Lately, I have also started to work out. I've wanted to have some kind of work out-schedule for a very long time, which I finally have got, thanks to Paolo Roberto's books. Working out makes me feel both physically and mentally good. Also, it gives me energy to deal with all my home work and other everyday dilemmas.

 

 

 

 

fredag 24 augusti 2018 - 12:04

Ett foto i timmen & videoprojekt i samproduktion med Yle

fotoitimmen7

I onsdags började vi skolan 8.00, precis som så många andra dagar. Just nu håller vi på att planera ett spännande filmprojekt tillsammans med den finskspråkiga mediagruppen. Projektet görs i samproduktion med Yle.

 

This Wednesday, we started school at 8.00 A.M, just like many other days. Right now, we are planning an exciting film project with the Finnish media students. The project will be in co-production with Yle. 

 

fotoitimmen6

9.00 gick Ellen och jag för att söka upp lite ställen att filma på.

 

At 9.00 A.M. Ellen and I hosted some locations to the film. 

 

 

fotoitimmen3

När klockan slog 10.00 var vi tillbaka i klassrummet och fortsatte att skriva manuskriptet. Vårt projekt kommer vara en blandning av skräckfilm och talkshow. "Hur kan det gå ihop?"  kan man fråga sig, men det går verkligen ihop.

At 10 A.M, we were back in the classroom and continued to write the script. Our film will be some kind of mix of both a horror movie and a talkshow. 

 

fotoitimmen5

Vid 11-tiden åt vi lunch. Dock glömde jag helt och hållet bort  att ta bilder under matrasten, så denna bild togs på väg tillbaka från matsalen.

 

At 11 we had a lunch break. I totally forgot to take any pictures during the break, so I took this one when we walked back to our classroom after the break.

 

fotoitimmen4

11.30 startade vi alltså upp våra datorer igen efter en välbehövd matpaus. Ellen spexade lite med sina fina hjärtglasögon. 

 

Half past 11 A.M, we logged in to our computers again after a well needed lunch break. Ellen clowned a little about her gorgeous sun-glasses.


fotoitimmen2

Hela eftermiddagen gick åt till att färdigställa en första version av manuset och rita några story boards, alltså planera vilka kameravinklar som ska användas i olika scener. För ett tag sedan skrev jag här i bloggen att jag var sugen på att köpa mig en riktig papperskalender. Nu har jag gjort det, som ni ser. Fyndade min guldfärgade kalender på Tokmanni. 

 

The whole afternoon, we finished the first version of the script and wrote some story boards. A while ago, I wrote here on the blog that I wanted to buy a paper calendar, which I have done now. I bought it from Tokmanni. 

 

fotoitimmen1

Vid 15.30 slutade vi för dagen. Vi skulle egentligen ha haft lektioner till 16.00, men eftersom att vi inte hade haft några raster under hela dagen fick vi sluta lite tidigare. Jag hade en god stund på mig tills det att min buss skulle gå, så jag passade på att promenera in till stan. 

 

At half past 3 P.M, we stopped for the day. We would have had classes until 4 P.M, but we hadn't had any breaks during the whole day, so we got to go home a little earlier. I had some time to kill, so I took a walk in to town. 

 

torsdag 23 augusti 2018 - 06:00

My top 3 study tips

pluggtips2

Just nu känns det som att jag ägnar största delen av min tid åt skola och pluggande. Därför tänkte jag dela med mig av mina tre bästa studietips idag. Här har jag tidigare delat med mig av studietips.

 

- Repetera och gör mind maps (tankekartor) eller anteckningar i punktform, eftersom att det underlättar repeterandet.

 

Skriv ner begrepp och viktiga termer, så känns det lättare att repetera dem också. För mig har det visat sig vara väldigt effektivt att göra anteckningar, eftersom att det blir lite som att jag läser saken i fråga två gånger om jag först läser igenom det normalt och sedan skriver av det jag läst.

 

Stäng av allt som kan distrahera dig. Jag brukar gilla att plugga framför datorn, eftersom att jag lätt kan googla både det jag inte förstår och det jag vill läsa mera om. När jag studerar framför datorn brukar jag dock logga ut från till exempel Facebook och mejlen under tiden, för att slippa bli distraherad.

 

 


 Right now, it feels like I spend most of my time at school or studying, so today I want to share my top 3 study tips with you.

 

-  Repeat and make mind maps. Mind maps make it easier for you to repeat you home work. 

 

 

Write down terms and important notions so they also gets easier to repeat. To me, it has turned out to be very effective to make notes, because it's just like I read the thing twice, if I just read through it and then write down it.

 

Close down everything that might distract you. I really like to study in front of my computer, because then I can Google the thing that I don't understand or want to read more about. But while studying with the computer in front of me, I usually log out from Facebook and my mail, so I don't have to get distracted. 

 

  

tisdag 21 augusti 2018 - 06:00

En annorlunda födelsedagspresent

vaasa day spa

Detta år fick jag en annorlunda, men lyxig födelsedagspresent av min fina väninna Camilla. Nämligen ett presentkort på indisk huvudmassage till Vaasa Day Spa. Igår hade jag bokat tid där till klockan 16. Jag blev varmt mottagen och fick mitt huvud masserat i hela 25 minuter. Det visade sig vara någonting helt utöver det vanliga. Både avslappnande och uppiggande på samma gång. Helt fantastiskt med andra ord! Det här vill jag jättegärna göra igen. Samtidigt vill jag rekommendera er alla att ge en spabehandling till en vän eller släkting i present. Jag uppskattade verkligen att få det. Tack för presenten, Camilla! 

 


 

This year, I got a different, but very luxurious gift from my lovely friend Camilla. A gift card with Indian Head Massage at Vaasa Day Spa. Yesterday I went there at 4 P.M. and got my head massaged for 25 minutes. It turned out to be something very special. Exhilarating and relaxing at the same time. In other words, totally amazing. I would really like to do this one more time. At the same time, I really want to recommend you all to buy a spa treatment as a gift for your friends or relatives. I really appreciated getting that. Thank you Camilla! 

 

måndag 20 augusti 2018 - 13:07

My plans for this week

IMG 9343

Sally, min fina hund. 

 

 

Måndag: Har inga lektioner idag, så jag har mest suttit här hemma och läst inför studentproven. Senare idag ska jag åka in till Vasa, eftersom att jag ska på en behandling till Vasa Day Spa. Mer om det senare.

Tisdag: I skolan kommer vi att fortsätta att planera vårt videoprojekt som vi gör tillsammans med den finskspråkiga mediagruppen. På kvällen ska jag på terminens första B-orkesterövning. Är instruktör i B-orkestern numera.

Onsdag: Hela onsdagen kommer att spenderas i skolan, där vi kommer att jobba vidare med videoprojektet.

Torsdag: En heldag i gymnasiet och på kvällen ska jag åka på terminens första A-orkesterövning.

Fredag: Gymnasielektioner mellan klockan 11.25 och 15.30. Det känns väldigt härligt att ha en lite kortare dag, eftersom tisdagar, onsdagar och torsdagar är ganska långa skoldagar.

 

 


 

Monday: No school, so I have mostly been studying for the matriculation examination. Later today, I will also go to Vaasa and have a treatment at Vasa Day Spa. 

Tuesday: At school we will plan our video project that we do with the Finnish-speaking media students. In the evening, I'll go to the first rehearsal of this semester with the B-orchestra.

Wednesday: The whole day will be spent at school, where we will continue to plan our project.

Thursday: Will spend the whole day at the gymnasium school and in the evening I'll go to the first rehearsal with the A-orchestra for this semester.

Friday: I have classes at the gymnasium school between 11.25 A.M. and 3.30 P.M. It feels great to have a shorter day, because Tuesdays, Wednesdays and Thursdays are quite long. 

 

lördag 18 augusti 2018 - 11:30

Sommarfest @ Faros - & det bästa med att äta tillsammans med andra bloggare

summerparty faros3

Igår ordnades det en gemensam sommarfest för bloggarna här på  Sevendays och på systersajten Foodly. Vi höll till i restaurang Faros' nybyggda matsal FYR. Jag hade en riktigt rolig kväll och det var väldigt trevligt att få träffa både gamla och nya bekantskaper.

 

summerparty faros1

Förrätten var en Carpaccio Black Angus med balsamico, ruccola, pinjenötter och parmesan. Det var definitivt det godaste jag ätit på länge!

 

summerparty faros2

Sedan serverades vi varmrätt. Stekt sik med citron-hollandaise och potatis.

 

summerparty faros4

Och till sist fick vi efterrätt! Efterrätten bestod av sorbet, kladdkaka och Crème brûlée. Jag tyckte att allting smakade väldigt gott, men  gillade helt klart brûléen allra bäst. Det allra bästa med att äta tillsammans med andra bloggare måste nog vara att det känns socialt accepterat att fotografera hela middagen i alla tänkbara vinklar, haha. Alla förstår liksom poängen med att ta foton på maten. 

 

summerparty faros5

Julia hade förberett en frågesport med mat och sociala medier som tema, vilket var jätteroligt! 

 

Tack Sevendays och Foodly för en fantastisk sommarfest, och tack Faros för den goda maten! 

 


 

 

Last night, a Summer Party for the bloggers here at Sevendays and Foodly.fi. We had some dinner att Faros, a cozy restaurant in Vaasa. It was so nice to meet everyone and I had such a fun night.  I definitely think that the best thing with eating with other bloggers is that it's ok to take thousands of pictures of the entire dinner, everybody understands the point with photographing the food, haha. 

After we had eaten, we played a quiz that Julia had prepared. The questions were about food and social media, which was very fun! 

 

Thank you Sevendays and Foodly for an amazing Summer Party, and thank you Faros for all the good food! 

torsdag 16 augusti 2018 - 06:00

Boktips: Försoningen

forsoningen

I våras skrev jag ett blogginlägg, i vilket jag presenterade fyra böcker som jag planerade att läsa under sommaren. Idag vill jag tipsa er om en av de böckerna, nämligen Försoningen, som är den första delen av romantrilogin Två systrar av Hannah Widell och Amanda Schulman. 

Berättelsen handlar om systrarna Vanessa och Alicia. Tillbakablickar i handlingen tyder på att de hade en väldigt fin relation och stod mycket nära varandra som barn. Som vuxna lever de dock helt olika liv och har vitt skilda åsikter, värderingar och drömmar. Systrarnas olikheter skapar oförståelse och ständiga konflikter mellan dem och vid en punkt i handlingen bryter de kontakten med varandra helt och hållet. Innerst inne vet de ändå att de är starkare tillsammans, men hur ska de kunna hitta tillbaka till varandra och försonas om de en gång tappat kontakten? Därav titeln Försoningen.

Till en början hade jag överhuvudtaget inte några förväntningar inför denna bok, men när jag väl hade börjat läsa den var det någonting som gjorde att jag hela tiden ville läsa vidare. Det absolut bästa betyget som jag kan ge en bok är nog orden: "jag kunde inte lägga den ifrån mig". Jag läste nämligen ut Försoningen på enbart två dagar och att jag läser ut en hel bok på så kort tid händer så gott som aldrig. En av de saker som gör handlingen intressant är att man som läsare får ta del av både Alicias och Vanessas syn på saker. Vid varje möte och varje bråk, får man ta del av två helt olika upplevelser och två helt olika sanningar, som båda känns rakt igenom naturliga och verklighetstrogna. Kanske bidrog mina väldigt låga förväntningar också lite till att jag kom att tycka om denna bok när jag väl började läsa. Oavsett vad det var som fick mig att uppskatta Försoningen, känner jag nu väldigt starkt för att läsa dess två uppföljare.

Försoningen är en fin berättelse om en stark syskonrelation, men jag tror också de som inte har ett syskon, åtminstone till viss del, kan känna igen sig i handlingen. Relationen mellan systrarna Alicia och Vanessa är på många sätt lik en relation mellan två nära kompisar. Berättelsen handlar också om att stå upp för sig själv oberoende av vad andra tycker, vilket är ett fint och viktigt budskap som vi alla bör komma ihåg. Därför tycker jag att ni ska läsa denna bok!

 


 

Försoningen by Hannah Widell and Amanda Schulman is a  Swedish book about two sisters, Alicia and Vanessa. The two sisters live very different lives from each other and their opinions and dreams are mostly not the same at all. Becuase of their different lives, they  can't understand each other and they start to fight a lot. After a while they break up with each other. At the same time they know that even though they are fighting, they arestronger together, but how will they become friends again once they've broke up?

This is a story about two siblings, but I think that people who doesn't have any siblings, also can relate to the story. Alicia and Vanessa could be two close friends as well. It is also a story about daring to be yourself, no matter what other people think. That is a very good statement, which we all should remember. 

 

 

 

 

onsdag 15 augusti 2018 - 19:32

Det bästa av sommaren 2018

Hej på er! Jag har börjat trean. Sista året av kombistudierna med allt vad det innebär. Även om detta kan låta lite klichéaktigt, så måste jag säga att det känns lite overkligt att ha börjat trean i gymnasiet och yrkesutbildningen. Det känns nämligen som att jag nyligen slutade nian.

Hursomhelst, sommarlovet är slut och som ni kanske har märkt tidigare, tycker jag mycket om sammanfattningar, summeringar och listor av alla de slag. Därför tänkte jag nu dela med mig av mina härligaste och roligaste minnen från denna sommar. Det bästa av sommaren 2018 helt enkelt. 

resizedimage8001200 konalj1 

Våren bjöd på så varmt väder att jag redan i maj kunde plocka liljekonvaljer tillsammans med världens bästa Laila.

 

resizedimage800533 benjara1.6

Benjamin fick sin examen och på dimissionen fick jag den stora äran att uppträda med klarinettkvartetten.

 

resizedimage800800 35686788 2127830650835464 1780878266249248768 n

Julia och jag hade redan för ett år sedan börjat planera en gemensam 18-årsfest i efterskott. Festen gick av stapeln en lördag i mitten av juni och vi hade verkligen skoj.

resizedimage800530 itspure2

Jag gjorde mitt allra första samarbete här på bloggen, med It's Pure. Jag fick prova på att tillaga vegansk mat, som visade sig vara mycket god.

 

resizedimage8001200 ivar2

Min fina lillebror Ivar medverkade i Närpes Teaters nya pjäs Lemmy badade aldrig i Närpes å. Klicka här för att läsa mera om det.

 

 

resizedimage800800 fagero

Skolmusikkåren firade 60 års jubileum en het sommardag i juli och jag var en av de som gick i festtåg genom Närpes centrum. Efteråt fortsatte festligheterna på Fagerö. Veckan innan jubileumsfesten spelade vi även de två sista föreställningarna av Hollywood Show. 

 

 

 

 


 

Hello! Yesterday, I started my last year of my education. This might sound a little cliché, but I can seriously not understand it. It feels like I just finished ninth grade.

 

Anyways, the summer break is over, and as some of you might know, I really like all kinds of lists and summaries. Today I want to share some of my best summer memories from this summer.

 

- The weather was lovely already in May, so I could go and pick Lillies of the Valley with Laila.

 

- Benjamin graduated.

 

- Last summer, Julia and I made plans about having an 18th birthday party this summer, which we also did. It was such a fun night!

 

- I made my first collaboration here on the blog, with It's Pure. I got to make som vegan food that turned out to be very tasty.

 

- My little brother Ivar performed in Närpes Teater's new play "Lemmy badade aldrig i Närpes å". Read more about that here.

 

- My orchestra celebrated 60 years, and I got to take part in the parade through the centre of Närpes. A week before the celebration we also had the two last performances of Hollywood Show.

 

 

 

 

tisdag 14 augusti 2018 - 06:00

Fotojobb med Rockabillytema

topcats1

 

topcats4

 

topcats5

 

topcats3

 

topcats6

I lördags hade jag ett riktigt roligt och intressant fotouppdrag vid Fagerö folkpark, där det ordnades dans med Rockabillytema. Efter att ha fotat de bilder som hade med jobbet att göra, passade jag på att fotografera bandet Top Cats som spelade under kvällen. Jag gillar verkligen deras musik och har sett dem live flera gånger förut. Då har jag (såklart) alltid haft mobiltelefonen med mig och gjort många tappra försök att få till ett par vettiga bilder eller någon halvdan videosnutt, men som vi alla vet är en mobilkamera alltid en mobilkamera. Därför kändes det extra roligt att ha med systemkameran denna gång och lyckas få till lite tydligare bilder utan att behöva trängas allra längst fram vid scenkanten.

 


 

The past Saturday, I had a job as a photographer at Fagerö folkpark, where they had a Rockabilly party. After I had taken the pictures that had with the job to do, I decided to also take some pictures of the band Top Cats that performed that night. I really like their music and I have seen them live before a couple of times. Then I have always brought my phone with me and tried to get some good pictures or videos, but as we all know, a phone camera is always a phone camera, haha. Therefor, it felt great to have the system camera with me this time to get some good pictures without crowding with other people.

 

måndag 13 augusti 2018 - 15:12

Vecka 33

Hej på er! Att jag inte har bloggat på väldigt länge beror på att jag har deltagit i Skolmusikkårens sommarkurs, satsat på att läsa inför studentproven och tagit vara på det allra sista av sommarlovet 2018. Det har gått en hel vecka sedan jag skrev mitt senaste blogginlägg och jag har verkligen saknat er. 

1arsdag

I torsdags firade Benjamin och jag att vi har varit tillsammans i ett år. Tänk vad snabbt tiden går! Vi började firandet med en god middag, bestående av pasta respektive risotto. Efteråt mötte vi upp några kompisar och gick vidare till terassen i inre hamnen där vi drack några drinkar. Jag hade verkligen en rolig kväll! 

Imorgon börjar jag skolan igen och jag känner mig precis lika förväntansfull som jag skrev i mitt senaste inlägg, även om det har gått en hel lång vecka sedan det. 

 


 Hello! It's been very long since I wrote something here, but I have been playing with the orchestra almost everyday, studying for the matriculation tests and enjoyed the last few days of my summer break. It's been a whole week since I wrote a blogpost and I have really missed you.

 

The Past Thursday, Benjamin and I celebrated that we have been together for one year. Oh, how quickly the time passes by! We started the celebration with a tasty dinner, before we met up some friends and walked to the Inre hamnen terrace for some drinks. I had such a fun evening! 

 

Tomorrow, school starts again and I still look forward to it!