Visa alla inlägg skrivna oktober 2018

onsdag 31 oktober 2018 - 19:43

It was October 2018


45131446 2126023350992382 2349439040392003584 n

 

Månadens längtan? Innan Greklandsresan såg jag såklart framemot den jättemycket. Nu längtar jag tillbaka. 

Månadens uppfyllda mål: Denna månad har jag gjort riskskolningen i bilskolan, så nu är jag helt färdig med bilskolan och körkortet. Tack och lov! Jag har också slutfört flera kurser i gymnasiet. 

Månadens inköp: Denna månad köpte jag en ny telefon, för att min gamla började bli så otroligt kass. Jag förälskade mig också i en parfym på flygplatsen påväg hem från Kreta.

Hur summerar du oktober 2018? Händelserikt.

Blev oktober som du tänkt dig? Nej, det blev faktiskt bättre. Jag hade inte några förväntningar alls på denna månad eftersom att hösten inte är min favoritårstid. 

Månadens favorithändelse? Vår resa till Kreta.

Månadens låt? 18:30 och När min pojke går på stan med Doktor Kosmos är två låtar som jag har lyssnat mycket på.

Vad ser du fram emot i November? Att fira Närpes Skolmusikkårs 60-årsjubileum ännu en gång. Vi har jubileumskonsert 11.11.  

 


 

45092030 1143683255793313 2127268907680006144 n

 

Craving of the month: Before our trip to Greece, I looked forward to it a lot. Now I look back at it and wish to go back. 

Achieved goals of the month: I've done the last part of the education for the driver's license. Yayy!

The best purchase this month: This month, I bought a new phone because my old one was very knackered. I also fell in love with a perfume at the airport. 

How do you summarize September 2018: Eventful. 

Did this month turn out to be the way you had expected: No, it has been much better. I didn't have any expectations, because I don't really like the autumn. 

Favourite happening of the month: Our trip to Crete.

Song of the month: Some songs by the Swedish band Doktor Kosmos. 

What do you look forward to in November: I really look forward to celebrate Närpes Skolmusikkår's (our orchestra's) 60 years anniversary 11.11. 

 

45070767 1102359483279005 780312724943929344 n

 

tisdag 30 oktober 2018 - 17:10

My plans for this week

sara1

Igår morse  vaknade jag till -9 grader och årets första köldknäpp. Jag kan verkligen inte fatta hur jag någonsin har varit van vid vintern. Den första kölden kommer nästan alltid som en överraskning och nästan aldrig som en positiv sådan. Idag regnar det och jag skriver ett inlägg om veckans planer, bara för att det var ganska länge sedan jag gjorde det.

 

 

Måndag: Skola från klockan 8 - 13. I Skolan håller vi som bäst på med vårt Yle-projekt. På kvällen hann jag också träna och besöka mormor som hade födelsedag. 

Tisdag: Praktik från klockan 8-16. På eftermiddagen har jag också en rolig photoshoot inplanerad. Sedan åker jag till Närpes för B-orkesterövning.

Onsdag: Praktik. Efter praktikdagens slut har jag också bokat frisörtid hos min vän Evelina som har salong här i Vasa. Jag behöver verkligen fräscha upp mitt hår lite. Senare på kvällen ska jag jobba lite.

Torsdag: Praktik 8-15 och orkesterövning på kvällen. 

Fredag: Praktik och studiodag på min praktikplats Foodly.fi. Under studiodagarna tillagar och fotograferar vi mat till bland annat receptdelen i dagstidningen. 

 

 


 

Yesterday morning when I woke up, it was -9 degrees Celcius outside. I really don't understand how I have been able to deal with this cold weather. before. The first cold spell of every year, always comes as a surprise and almost never as a positive one. Anyway, today it's raining, and I'm writing a blogpost about my plans for the week, just because it's been a while since I did that. 

 

Monday: School from 8-13. Right now, we are working with the video project in collaboration with Yle. In the evening I also had time to work out and visit my grandma on her birthday.

Tuesday: Work practice from 8 A.M. - 4 P.M. In the afternoon I also have a very exciting photoshoot. Then I'll go to Närpes for work (rehearsals with the B-orchestra).

Wednesday: Work practice. Then I'll go to the hairdresser, also known as my friend Evelina who has a salon here in Vaasa. I really need to fresh up my hair a little. Later in the evening I'm going to work a little. 

Thursday: Work practice from 8 A.M. - 3 P.M. In the evening I have rehearsals with the orchestra. 

Friday: Work practice and studio day at Foodly.fi. During the studio days, we make food and and take photos for the recipes that will be published in the newspaper Vasabladet. 

lördag 27 oktober 2018 - 08:00

#jagärmed

43527264 1624881007657324 3975644899973267456 n

 

För alla som bor i Norden borde det vara känt att bröstcancer uppmärksammas varje år i oktober. Under hela månaden noteras sjukdomen av affärskedjor, föreningar och företag på många fina sätt.

I år skapade vår regionala tidning, Vasabladet, en kampanj till förmån för cancervården i Österbotten genom att ta fram en specialkollektion tröjor i rosa. Intäkterna från tröjförsäljningen har gått oavkortat till stöd för cancervården i Österbotten. På sociala medier har kampanjen gått under hashtagen #ärdumed och #jagärmed. Genast när jag hörde talas om kampanjen visste jag att jag ville delta. I Finland drabbas årligen 5000 kvinnor av bröstcancer. Därför känns det mycket angeläget att sjukdomen får publicitet. Jag hoppas att man genom att uppmärksamma bröstcancer på detta sätt kan bidra till att vi blir mer måna om vår hälsa. 

 

44827941 2431065806910171 2261123809727741952 n

 


 

Everyone who's living in Scandinavia, might know that breast cancer is observed every year in October here. During the whole month, different entrepreneurs, companies and coalitions pay attention to breast cancer in many different ways. 

This year, our regional newspaper, Vasabladet, created a campaign in favor of cancer care here in Ostrobothnia. On social media the campaign has been under the hashtag #ärdumed and #jagärmed, which means something like do you take part, I do. (My translation). Immidiately when I heard of the campaign, I knew that I wanted to take part in it. In Finland about 5000 women suffer from breast cancer every year. Therefore, it feels very urgently that the disease is observed. I really hope that paying attention to breast cancer in these kinds of ways can make us care more for our health. 

 

torsdag 25 oktober 2018 - 16:15

Chania: Old Venetian Harbour

chania Blogg10

 

chania blogg9

 

chania blogg7

 

chania blogg12

 

chania blogg15

 

chania blogg16

 

chania blogg8

 

chania blogg11

 

chania blogg5

Under vår Greklandsresa bodde vi utanför staden Chania, som är Kretas näst största stad. Ni som känner mig väldigt bra vet att jag älskar att utforska gamla stadsdelar, så att besöka den gamla stadsdelen i Chania var verkligen ett måste för mig.

I den gamla stadsdelen finns den Venetianska hamnen. Hamnen härstammar från medeltiden då Venedig befäste staden. Chania var nämligen en Venetiansk stad mellan 1200- och 1600-talet. Fyrtornet som ni kan se på den första bilden byggdes på 1600-talet. Nuförtiden är hamnen sannerligen en turistattraktion som omringas av otaliga affärer, restauranger, hotell och även museum. Under vår vistelse där besökte vi bland annat ett båtmuseum där vi såg modeller av hur skepp såg ut under medeltiden.

Under vår resa till Chania lärde jag mig också att stadens namn uttalas med H-ljud i början, inte med Tj-ljud som jag tidigare trott. 

 


 

During our trip to Greece, we lived outside Chania, which is the second biggest city of Crete. You who know me really good, know that I like exploring old towns, so to me, the old town of Chania was a must-see. 

In the old town, there is a Venetian Harbour. The harbour dates back to the Middle Ages when the Venetians consolidated the city. Chania was a Venetian city between the 13th and the 17th century. The lighthouse tower that you can see in the first picture, was built in the 17th century. Nowadays, the harbour is a popular place for tourists and it's surrounded by shops, restaurants, hotels and museums. During our visit there, we went to a boat museum and saw what ships looked like during the Medieval period. 

During our trip to Chania, I also learned that the name of the city is pronounced with a H in the beginning and not like other words with "Ch" in the beginning, like the word "cheap" for example. 

onsdag 24 oktober 2018 - 18:54

Work practice + Halloween

2018 10 24 06.26.43 1

2018 10 24 06.33.14 1

 

Hej på er! I förra inlägget berättade jag ju att jag skulle påbörja min praktikperiod på Sevendays och Foodly. Nu har jag hunnit vara där i två dagar och jag trivs riktigt bra. För tillfället jobbar jag mestadels med Foodly och jag har redan hunnit lära mig flera nya saker. Det är verkligen roligt att få vara kreativ och arbeta med sociala medier! Denna vecka har vi faktiskt också Halloweentema på Foodly, eftersom att årets läskigaste högtid närmar sig med stormsteg. Spana gärna in Foodly.fi om du vill ha tips på mat och snacks inför Halloween. Själv firar jag i regel inte Halloween, brukar du fira?

 


 

Hello there! In my last blogpost I told you that I was going to start my work practice at Sevendays and Foodly. Now I have been there for two days and I really like it. At the moment, I mostly work with Foodly and I have already got to learn some new things. It's so fun to be creative and work with social media! This week, we also have a halloween theme at Foodly.fi, becuase Halloween is next week! Take a look at Foodly.fi if you need some recipes for the most scary holiday of the year, Halloween. I do not really celebrate Halloween, do you?

måndag 22 oktober 2018 - 16:16

I'm back

44496522 469695250101147 8090038263177281536 n

 

"Du har inte bloggat på en halv månad" konstaterade mamma häromdagen. Hennes ord fick mig genast att börja längta efter att skriva och vilja ta tag i bloggen på allvar igen. Nu känner jag för första gången hittills denna höst, att jag faktiskt också har tillräckligt med tid över till att blogga. En halv månad går väldigt fort när man har mycket att göra.

De senaste veckorna har varit väldigt händelserika och nästan snudd på hektiska. Innan höstlovet hade jag fullt upp med bland annat skolan, studentskrivningarna, bilskola samt olika jobbprojekt och därför hann jag knappt ägna en tanke åt bloggen. Förra veckan, alltså höstlovet, spenderades på Kreta tillsammans med familjen. Jag hade verkligen en lugn och avslappnande semester, som gav mig tid till att vila och tänka efter. Samtidigt har det också varit en lärorik, spännande och intressant resa. Någonting utöver det vardagliga. Ni kommer såklart att få höra mera om resan senare.

Imorgon börjar jag förresten min praktikperiod som kommer att pågå fram till jul. Jag kommer att praktisera här på Sevendays och på systersajten Foodly.fi. Det ser jag väldigt mycket framemot! 

 


 

"You haven't been blogging for half a month now" my mother said the other day. Her words really made me think about the long break I've had from my blog. I really like to write, but to be honest, I haven't had time during the past weeks, because I had so much stuff to do. Now I finally feel that I will have time again. Two weeks, or half a month, passes by very quickly when you have lots of stuff to do. 

Last week, I had an autumn break from school and I spent the whole week at Crete with my family. I really hade a relaxing holiday, which gave me time to rest and calm down. In the same time, it has been a very exciting and interresting vacation. Something beyond the everyday life. I will tell you more later.

Tomorrow I also start my work practice that will end in December. I will practice here at Sevendays and also at the sister site Foodly.fi and I really look forward to it! 

fredag 5 oktober 2018 - 22:20

3 saker jag stör mig på i sociala medier

resizedimage800509 IMG 1129

 

Sociala medier är någonting som berör så gott som alla, så därför tänkte jag lista några saker som jag stör mig på med sociala medier idag. Ta gärna detta inlägg med en nypa salt och kom ihåg att det alltid är du själv som bestämmer över hur du vill använda dina sociala medier.

 

- Fake News. På grund av sociala medier sprids fake news (=falska nyheter) snabbt som löpeldar. Ibland kan det hända att saker skrivs utifrån skribentens personliga erfarenheter och upplevelser, men mottagaren tolkar det hela som om det vore kalla fakta. Ibland kan det hända att skribenten, med hjälp av retorik, faktiskt försöker få det som enbart är baserat på egna erfarenheter att framstås som till exempel vetenskapligt bevisat. Kom ihåg att alltid försöka tänka källkritiskt när du läser någonting på SOME! I Sverige har man öppnat en webbplats vid namn faktiskt.se, som vem som helst kan använda sig av för att granska om olika påståenden i sociala medier stämmer. Faktiskt.se är ett samarbete mellan Sveriges Television, Dagens Nyheter, Sveriges Radio, Kit och Svenska Dagbladet.

 

- När någon ALDRIG gillar. Vad är grejen med att inte kunna "bjuda" på en like då och då? Det känns ärligt talat som att det är väldigt många därute som ALDRIG gillar, oavsett om den andra personen skulle ha vunnit ett pris, rest till månen eller bara gått ut på en kvällspromenad... Efter att Instagram ändrat sin algoritm, så att man inte längre ser inläggen i kronologisk ordning, händer det att jag inte alltid ser mina vänners och bekantas inlägg. Med andra ord menar jag inte att man måste trycka på "gilla-knappen" bredvid precis varje inlägg. Jag menar bara att det inte borde vara alldeles omöjligt svårt att trycka på gilla om en annan person har varit med om/gjort någonting bra och valt att berätta om det på SOME.

 

- Att börja följa någon, för att sedan avfölja nästa dag. Ytterligare ett fenomen som jag inte riktigt förstår poängen med. Ibland börjar något konto på Instagram att följa mig, för att sedan sluta följa redan nästa dag. Varför ens följa någon från första början, om man ändå tänker sluta följa personen i fråga nästan genast efteråt? Hoppas de som gör detta på att själva kunna få fler följare med hjälp av denna metod? Obs! Det kan hända att detta förekommer i andra kanaler också, men har personligen bara upplevt det på Instagram.

 

Vad stör DU dig på med sociala medier?

 


 

Social media is something that affect most of us, so today I wanted to share some things that I find annoying in social media. Please, don't take this post very serious and remember that it's only you who decide how you use your own social media.

 

- Fake News. Because of social media, fake news spread quicker than ever. Sometimes, someone write something that is only based on their own experiences and the reader takes it like some serious facts. Sometimes, it might also happen that the writer want their own experience to sound like something that's scientifically proven. Don't forget to be critical to the sources.

 

- When someone NEVER likes anything. What's the point with never liking someone else's posts? To be honest, it feels like there's lot of people who never do that, no matter if the other person wins an award, travels to the moon or just goes for a walk. After that Instagram chenged the algorithm, it may happen that I don't see some of my friends' posts, so I don't mean that you have to like everything. I just mean that it shouldn't be that difficult to press that "like-button" sometimes, if the other person has experienced or done something good.

 

- Start following someone and then unfollow them the next day. Another thing that I don't see the point with. Some accounts on Instagram starts to follow me and then they unfollow me the next day. Why? Do they hope to get more followers themselves by using this method? I really don't understand. This might also happen in other social media, but I have only experienced it on Instagram.

 

What do you find annoying in social media?

måndag 1 oktober 2018 - 21:44

Goodbye September 2018

aretsungdom

 

Bättre sent än aldrig - här kommer en månadssummering av September 2018.

 

Månadens längtan? Denna månad har jag verkligen sett framemot höstlovet samt praktikperioden, som börjar direkt efter lovet.

Månadens uppfyllda mål: Att skriva höstens alla studentprov.

Månadens inköp: Denna månad känns det som att jag spenderat mest pengar på godis, tyvärr. Nu har jag dock bestämt mig för att inte köpa godis före höstlovet. Tycker att jag definitivt behöver en kort godisstrejk på två veckor.

Hur summerar du september 2018? Skola, läxor, skola, läxor, läxor, skola. Repeat.

Blev september som du tänkt dig? Ja, faktiskt. Jag hade verkligen förväntat mig att denna månad skulle innefatta en hel del läxor och pluggande inför studentskrivningarna.

Månadens favorithändelse? Jag blev utsedd till Årets Ungdom i Närpes. En stor ära! 

Månadens låt? Efter att ha lyssnat på Uje Brandelius' sommarprat i P1 i somras, har jag börjat lyssna lite på hans musik. Därför får denna månadens låt nog bli alla möjliga låtar med bandet Doktor Kosmos.

Månadens aj? Drabbades av en förkylning, som jag tack och lov lyckades bli av med ganska snabbt. 

Vad ser du fram emot i Oktober? Höstlovet och att få börja min praktikperiod. Efter en ganska intensiv period med mycket teoretiskt studerande och studentskrivningar ska det verkligen bli skönt att få arbeta med praktiska saker ett tag.

  

 



 

Craving of the month: The autumn break!! Also I have been looking forward to my work practice that starts after the autumn break. 

Achieved goals of the month: Taking all the matriculation examinations for this autumn. Yayy! 

The best purchase this month: This month, I haven't spent money on so much more than food and candy.

How do you summarize September 2018: School, homework, school, homework, school. Repeat.

Did this month turn out to be the way you had expected: Yes. I think that I had expected a month filled with homework and school stuff.

Favourite happening of the month: I got the award as the youth of the year in Närpes, which is a great honor. 

Song of the month: A couple of months ago I heard a Swedish musician named Uje Brandelius on the radio, so since that I have started to listen a little to his music and his band Doktor Kosmos. 

"Ouch" of the month: I cought a cold in the beginning of the month. Thank God that I got rid of it very quickly.

What do you look forward to in October: The autumn break and my work practice! After a couple of months with lot of theoretical homework and matriculation examinations, it will be so nice with some work practice.