Visa alla inlägg skrivna 2019

tisdag 15 januari 2019 - 06:00

An inspiring blog #1 - Fanny Martin

Enligt mig borde vi bloggare bli bättre på att stötta och peppa varandra. Dessutom har jag länge tänkt tipsa er som läser min blogg, om några inspirerande bloggar som jag själv följer, så varför inte göra en liten inläggsserie av det hela? Från och med nu kommer jag att med jämna mellanrum blogga om andra bloggar som förgyller min vardag och som inspirerar på ett eller annat sätt.

an inspiring blog

Fanny Martin 

fanny1

Bild lånad från Fannys blogg. 

 

Fanny Martin bloggar på nouw.com/fannymartiin och jag har följt hennes blogg i något år nu, eftersom att jag är god vän med hennes syster. På Fannys blogg kan man hitta allt från lättsamma och roliga vardagsinlägg till djupare texter där hon delar med sig av sina tankar och åsikter. Tidigare har Fanny också jobbat på ett resebolag, så hon bloggar även om sina erfarenheter och upplevelser på olika drömlika destinationer runt om i världen. 

Ett av mina personliga favoritinlägg från Fannys blogg är det som hon skrev om att bli en motvikt till negativitet och hat på sociala medier. Jag kan verkligen inte hålla med henne mer! Hennes inlägg om Black Friday är en annan favorit, som verkligen fick mig att tänka till. 

Fannys vänliga och glada personlighet lyser alltid igenom i hennes blogginlägg, vilket får bloggen att kännas genuin. Hon inspirerar genom att skriva personligt, öppet och ärligt samt genom att våga bjuda på sig själv i sin blogg. Klicka här för att komma till hennes blogg.

 


 

 

I think that bloggers need to support each other more, so now I've decided to start to, every now and then, tell you about a lovely blog that makes me inspired. 

 an inspiring blog

 

Fanny Martin

 

Fanny Martin is blogging at nouw.com/fannymartiin and I've followed her blog for some years now, because I'm friends with her sister. On Fanny's blog, you can find both fun and lighthearted posts about her everyday life and deep texts where she shares her thought and opinions. Fanny worked at a travel agency before, so in her blog, you can read about her experiences on different dreamy destinations around the world. 

On of my favourite posts from her blog, is the text she wrote about negativity and comments on social media. I really agree with her! Another favourite is her post about Black Friday, that really got me into thinking. 

Fanny's friendly and happy personality always shines through her blogposts, which makes the blog genuine. She inspires by writing in a personal way but also by opening up and being genuine and honest in her blog. Click here to find Fanny's blog

måndag 14 januari 2019 - 06:00

Chapter three

grajacka helbild2

Foto: Ellen Martin

Ny vecka, nya möjligheter. Själv får jag börja veckan med en heldag i gymnasiet. Just nu är mina dagar och veckor faktiskt väldigt varierande, mest tack vare det jobb som jag nyligen har börjat på. Detta betyder att jag får variera teoretiska studier och skolarbete med att då och då få jobba praktiskt och fysiskt, vilket passar mig helt perfekt. Ytterligare ett plus med jobbet är att det ligger väldigt nära mitt hem, så jag behöver inte lägga en massa tid eller kostnader på att ta mig till och från arbetsplatsen. Eftersom att jag pendlar till skolan är det väldigt skönt att faktiskt ha nära till jobbet. Trots att jag ibland kan känna att jag bor mitt ute i ingenstans, har jag nu hittat en tredje arbetsplats som inte alls ligger långt från mitt hem och det är jag väldigt glad och tacksam för.

Hoppas att ni alla får en fin start på årets tredje vecka! Vad är ni tacksamma för just nu? 

 


 

A new week, new possibilities. I get to start the week with a full day in the gymnasium school. At the moment, my weeks are actually very varying, thanks to the job I've just started. This means that I get to very theoretical studies with working physically a couple of days a week, which is more than fine by me. Another good thing with the job is that it's very close to my home, so I don't have to spend a lot of time or money on getting there. That feels so good, because I commute between my schools and my home. Even though I sometimes feel that I live in the middle of nowhere, I've found three workplaces close to my home through the years and I am very happy and thankful for that. 

Hope you all get a nice start of the week! What do you feel thankful for right now? 

söndag 13 januari 2019 - 19:00

Latest snapshots

LRM EXPORT 2147921461786834 20190113 004828652

En bild från nyårsafton. Mina fina kompisar. Bilden togs inne på toaletten i ungdomföreningens lokal haha. Typiskt oss, men fotoljuset är faktiskt bra där. 

A picture from New Year's eve. My lovely friends. The picture was taken in the bathroom at the youth organisation's house, haha, but the light is actually perfect for taking pictures there. 

 

LRM EXPORT 2148522995326326 20190113 005830186

Så här har jag sett ut väldigt ofta på sistone. Under mellandagsrean fyndade jag denna leopardmönstrade mysdress på Cubus och sedan dess har jag så gott som bott i den. Har alltid varit lite svag för leopardmönster.

This is what I've been looking like very often during the last weeks. On the midseason sale, I found this leopard printed tracksuit on Cubus and since that, I've literally been living in it. I've always had a thing for leopard prints. 

 

LRM EXPORT 2147974227164430 20190113 004921418

Förra helgen fick jag även gå på 2-års- och 5-årskalas. Både min gudson Egon och hans storebror Edwin har nämligen nyligen fyllt år. Hurra, hurra, hurra! 

The last weekend I got to celebrate my God son Egon, who lately has turned two years old, and also his brother Edwin who has turned five years old. Happy Birthday to them!  

 

LRM EXPORT 2148300929020630 20190113 005448119

LRM EXPORT 2148223038586267 20190113 005330229

Två bilder från igår kväll när vi hade Ulla-Britt och Dan från Borgå på besök och dukade upp ostbricka bestående av bröd, kex, vin, grönsaker, dipp och såklart flera smarriga ostar. Vi hade så trevligt och satt och pratade in på småtimmarna. 

Two pictures from last night, when Ulla-Britt and Dan from Porvoo visited us. We had a delicious cheese platter and it was such a great evening. 

 

lördag 12 januari 2019 - 08:00

Old fashioned soft drinks

ofvermarklaskedryck1

För ett tag sedan berättade morfar att han hade hittat limonad från Öfvermark läskedrycksfabrik. Han ville smaka för att ta reda på om det smakade som limonad gjorde under hans barndom. 

Detta fick oss andra i familjen att bli intresserade, så nyligen köpte vi hem tre flaskor för att testa. Vi valde limonad med smak av blåbär, hallon och jordgubbe. Tilläggas bör att det finns ännu fler smaker än dessa. Jag skrev ner våra kommentarer och lät alla i familjen betygsätta varje smak från 1-5. 

 

Blåbär

Poäng: 3 + 3 + 3 + 4 = 13

Mamma "Gott, läskande, men smakar inte blåbär".

Pappa: "Det smakar skog".

Jag: "Det smakar mycket mindre kolsyra än de läskedrycker som kan köpas i alla mataffärer, ni vet."

 

Hallon 

Poäng: 3 + 5 + 4 + 2  = 15

Jag: "Den här smakar mycket mer hallon än vad den andra smakade blåbär".

Pappa:"Att flaskorna inte går att panta är ju ett minus".

Ivar: Flaskorna är snygga, jag vill ha en i rummet". 

 

Jordgubbe

Poäng: 3,5 + 5 + 2 +5 =15,5

Mamma: "Det smakar som en saft som min farmor hade hemma när jag var barn. Hon köpte alltid med sig saften hem från Sverige." 

Pappa: "Det påminner om frusna jordgubbar på glass".

Ivar: "Det smakar som jordgubbssylt som man kan köpa i affären."

 

ofvermarklaskedryck2

Öfvermark läskedrycksfabrik drivs av Fredrik Bäckstrand, som återupptagit tillverkandet av limonad i Övermark efter ett uppehåll på mer än 60 år. Under 1900-talets första hälft fanns det många små läskedrycksfabriker i nejden, till exempel fanns det en cirka en kilometer från mitt hem. Jag tycker att det är bra att det uppstår nya lokala företag även här i små byar på landsbygden. Denna läskedryck är ett äkta hantverk som känns mer personligt och genuint än de industritillverkade läskedryckerna, som i min mun endast smakar kolsyra och tillsatsämnen. 

 


 

A while ago, my grandpa told us that he had found old school soft drinks from a local company, Öfvermark läskedrycksfabrik. He wanted to taste if it would taste like soft drinks did during his childhood. 

This made the rest of us very curious, so a while ago, we bought three different soft drinks from Öfvermark läskedrycksfabrik. We tried raspberry, blueberry and strawberry taste and we liked strawberry most. 

In Övermark, soft drinks weren't locally produced for more than 60 years, until Fredrik Bäckstrand relaunched Öfvermark läskedrycksfabrik the other year. In the early 20th century, there were many local factories that produced soft drinks here. For example, there was one about a kilometer from my home. I think it's really good that new companies are started, also here in small villages on the countryside. This soft drink feels more personal and genuine than the industrially produced ones that we can find in any food market. 

 

torsdag 10 januari 2019 - 06:00

5 Good things with working out at home

workingoutathome

hemmatraning1

Flera dagar i veckan tränar jag styrka hemma och använder mig då av olika övningar som jag har hittat via till exempel YouTube, Instagram eller Paolo Robertos böcker om träning, som för övrigt är väldigt informativa. Utöver att hemmaträningen har lett till att jag blivit lite starkare, har jag också märkt av andra positiva saker med att träna hemma. De sakerna tänkte jag lista i dagens blogginlägg. 

 

- Ingen tid går åt till att ta sig till och från gymmet.

- Jag får lyssna på precis vilken musik du vill eller titta på vad du vill. Ibland tittar jag till och med på serier medan jag tränar.

- Jag sparar pengar. 

- Jag får ha mitt eget space, se ut precis hur jag vill och behöver inte bry mig om vad någon annan eventuellt kan tycka och tänka.

- Jag får träna i egen takt och behöver till exempel inte köa till maskiner.

 

hemmatraning2

 

 


 

workingoutathome

Several times a week, I work out at home, by doing different exercises that I've found online or in Polo Roberto's books. The work outs have made me a little stronger, but I've also seen other good stuff with working out at home, so today I'm going to share those things with you guys.

 

- I don't have to spend time on going to the gym.

- I get to listen to the music that I like or watch whatever I like. Sometimes I watch series while working out

- I save money.

- I get my own space and I don't have to think about what someone else may, or may not think. 

- I get to work out at my own pace and don't have to wait for any machines to get available.

 

tisdag 8 januari 2019 - 06:00

Photoshoot + my favourites at the moment

grajacka1

grajacka2

grajacka3

grajacka4

Foto: Ellen Martin (hennes Instagram hittar ni här). 

Igår återförenades jag med Ellen och vi knäppte några bilder tillsammans. Det var ganska mörkt i gränden där vi fotade, men bilderna blev riktigt ljusa i alla fall, tack vare mitt 50mm fasta objektiv. Kommer att skriva ett inlägg om varför alla borde ha ett sådant objektiv senare. Ellen är dessutom en otroligt duktig fotograf, som lyckas fånga de perfekta ögonblicken på bild. Utöver sitt vanliga Instagramkonto har hon också ett foto-konto, som ni hittar här. Följ henne! 

Från en sak till en helt annan, här är mina favoriter just nu:

Favoritpodd just nu: Alex & Sigge, kommer aldrig att tröttna på dem. 

Favorit på YouTube just nu: Rebecca Stella, som nyligen har börjat med YouTube. Jag gillar verkligen hennes attityd och inställning till livet. Dessutom är hennes lilla son Dion otroligt söt. 

Favoritmat just nu: Detta hör väl egentligen till kategorin snacks, men tzatziki och grönsaksstavar! Åt det i helgen och det var sååå gott.

Favoritserie just nu: Friends/Vänner. Kan inte förstå att jag har inte har fått upp ögonen för denna otroligt roliga serie tidigare, för den förgyller verkligen mina träningspass. Brukar nämligen titta på serier medan jag tränar.  

Favoritdryck just nu: Chai latte! 

Favorit smink-/skönhetsprodukt just nu: Min hårolja, som jag köpte med mig hem från Grekland. I Grekland kan man hitta bra, ekologiska hår- och hudvårdsprodukter till billiga priser. Håroljan jag pratar om är gjord på oliv- och arganolja och den gör underverk åt torrt hår. Ytterligare en favorit just nu är Davines "Your hair assistant"-spray som jag fick av mamma i julklapp. I synnerhey under vintern blir mitt hår frissigt väldigt lätt, men denna spray gör underverk åt frissigheten och ger håret extra glans. 

Favoritplagg just nu: Kappan på bilderna ovanför, ett fynd från mellandagsrean. Jag var verkligen i stort behov av en ny kappa, eftersom min gamla, som jag hade haft i hur många år som helst, började bli ordentligt sliten. 

 

 


 

 

Photography: Ellen Martin (Check out her Instagram here)

Yesterday, I reunited with Ellen and we took some picutres. It was pretty dark in the alley, where we had our photoshoot, but the pictures became very bright anyway, thanks to my 50 mm lens. I'll write a post later and tell you all why everybody should have a lens like that. Ellen is also a very good photographer, who captures the perfect moments. She also has a photography-account on Instagram, which you can find here. Go follow her! 


Anyway, here are my favourites at the moment:

Favourite podcast at the moment: Alex & Sigge, will never get tired of them.

Favourite YouTuber at the moment: Rebecca Stella, who have just started her YouTube channel. I really like her attitude and her little son Dion is so cute haha. 

Favourite food at the moment: This probably counts as snacks but I really like vegetables with tzatziki dip at the moment. 

Favourite TV-show at the moment: Friends! I don't understand why I haven't watched this show before. I use to watch it while I work out and it's so much fun. 

Favourite thing to drink right now: Chai latte, I love that. 

Favourite beauty-/make up-product at the moment: My hair oil that I bought in Greece. In Greece, you can find organic beauty products pretty cheap. This hair oil is made of olive and argan oil and it really helps my dry hair. Another big favourite at the moment is Davine's "Your hair assistant"-spray, which I got as a Christmas gift from my mother. It makes my hair so soft and shiny. 

Favourite thing to wear right now: My new coat, which you can see on the pictures above. I found it on the sales after Christmas and I really needed a new coat, because my old one was so stale. 

måndag 7 januari 2019 - 06:00

Back to School

back to school

 

Tillbaka till skolan och vardagen efter ett två veckor långt jullov. Jag har faktiskt ingen aning om när jag senast skulle ha tagit det så lugnt som jag har gjort under detta jullov. Jag tycker verkligen om att ha många järn i elden och massor av saker inbokade, men jag tror definitivt att det har varit bra för mig att också tagga ner lite. Låta bli att ställa alarm varje morgon etc.

Som det ser ut just nu behöver jag vara i skolan endast några dagar per vecka under den kommande perioden. Det betyder att jag har mer tid över till att plugga inför studentskrivningarna. Skönt! I mars ska jag nämligen skriva hela fyra ämnen - finska, engelska, samhällslära och matte. Till en början hade jag inte tänkt skriva matte, eftersom att det aldrig riktigt har varit "min grej", men sist och slutligen så skadar det inte att våga prova och att skriva ett extra ämne. 

Hoppas ni får en riktigt skön vecka, våga testa på nya saker! 

 


 

Back to school and everyday life after a two weeks long Christmas break. To be honest, I have no idea when the last time that I had this much time off was. I enjoy having a lot of stuff to do, but I definitely think it was good for me to rest and take a break from almost everything during this Christmas break. 

 

It seems like I have to be at school for only a couple of days during the next months. That means that I have more time off to study for the matriculation test. Nice! In March, I'll take four tests - Finnish, English, Civcs and Math. I actually didn't plan to take the test in Math, because it has never really been "my thing" or my favourite subject. But there's no harm in trying.

Hope you all get an amazing week, dare to try new things! 

söndag 6 januari 2019 - 06:00

Pörtomrevyn 2019 "Smart eller Trams"

IMG 2149

IMG 2213

Igår kväll hade Pörtomrevyn 2019 "Smart eller Trams" premiär. Naturligtvis såg jag premiären, men denna gång befann jag mig inte alls backstage, utan i publiken tillsammans med närmare 260 andra.

Att inte vara med på scenen för första gången på fem år känns ganska konstigt och lite sorgligt. Under de år jag har varit med i revyn har jag skapat minnen för livet och utvecklats som människa på många olika sätt. Jag vill gärna vara med igen när jag har mera tid över och inte några studentskrivningar att fokusera på. 

Givetvis var det riktigt trevligt att få sitta i publiken och njuta av föreställningen också. Allt från Donald Trump till överbeskyddande föräldrar och vargar behandlades på ett humoristiskt sätt och ni kan inte ana hur mycket vi skrattade. Årets revygäng gör ett helt fenomenalt jobb! Hittills har över 2000 biljetter förhandsbokats till årets Pörtomrevy och om ni vill förgylla helgkvällen med att gå på revy finns det fortfarande en del biljetter kvar. Biljetter kan bokas på bland annat Pörtom Ungdomsförenings hemsida.

 


 

Yesterday the local comedy show in our village had its premiere. For the last five years, I've been in it as an actor, but I chose to take a break this year to have more time over for school. But at least, I got to see the show with about 260 other people in the audience. 

To not be a part of this felt a little bit weird and also a bit sad, because this has really given me memories for life and made me develop as a person. I really want to be a part of it again, as soon as I have more time over.

Last night's show was amazingly fun and we laughed a lot! The ensemble does such a great job. 

fredag 4 januari 2019 - 11:25

Agia Marina Beach

agiamarinabeach1

agiamarinabeach4

agiamarinabeach2

agiamarinabeach3

 

Kreta, 17 oktober 2018

Vi bor några hundra meter ifrån stranden, så vi går ner dit flera gånger om dagen. För det mesta är det folktomt där. Ute till havs går vågorna höga. En efter en kommer de rullande in mot stranden och bryts sedan när de slås kraftigt mot sanden som lyser i förmiddagssolen. Horisonten suddas ut av soldis. På en uteservering i närheten plockar någon bort stolar och parasoll och förbereder restaurangen inför vintersäsongen.

Vi hoppas på att få bada i havet under vår semester, så vi håller tummar och tår för bättre väder och ett lugnare hav nästa dag. Tills dess får vi nöja oss med att vandra längs stranden och vada i vattenbrynet. Klä av oss sandalerna och begrava fötterna i den kalla, våta sanden. Typ så. 

 

 

Tidigare inlägg om Kreta:

Old Venetian Harbour in Chania

A road trip through seven villages

Postcards from Agia Marina

 


Crete, October 17 2018 

We live close to the beach and come down there a couple of times every day. Mostly, there are no people there. Far away on the sea, the waves are pretty high. One by one, they come rolling towards the beach and breaks when they hit the sand lit up by the morning sun. The horizon is blurred away by the fog. At and open-air café, close to the beach, someone picks up chairs and sunshades to prepare the restaurant for the winter season. 

We hope to swim in the sea during our vacation, so we cross our fingers for better weather and a calm sea next day. Until that, we just walk along the beach, and wade at the water's edge. 

 

Other posts about Crete: 

Old Venetian Harbour in Chania

A road trip through seven villages

Postcards from Agia Marina

 

onsdag 2 januari 2019 - 14:17

Christmas eve 2018

jul

 

jul2Innan vi lämnar det gångna året bakom oss helt och hållet vill jag gärna visa några bilder från mitt julfirande. Julafton firades traditionsenligt hemma hos oss tillsammans med mormor och morfar och farmor. Jag vet att många anser att middagen på julaftonskvällen är huvudmålet och liksom höjdpunkten på julfirandet, men hemma hos oss har alltid lunchen på julaftonsdagen varit det allra viktigaste. Någon mera än oss som firar så?

Jag är otroligt tacksam över att ha fått ha mormor, morfar och farmor här hos oss på julafton, det betyder otroligt mycket för mig att få fira jul och födelsedagar tillsammans med dem. 

 

Before we leave 2018 behind, I would like to show you some pictures from my Christmas. We celebrated at our place with my maternal grandparents and my paternal grandma. I am so thankful for getting to celebrate Christmas and birthdays with them. 

 

apelsinsallad

Någonting som var nytt på vårt julbord för i år var ingenting mindre än Foodlys apelsinsallad som jag och Sofie lagade till Vasabladet under min praktikperiod. Receptet hittar ni genom att klicka här

 

This year we had a new dish on our table - Foodly's orange salad, which Sofie and I made for Vasabladet during my work practice. 

 

julgodis

 

julgodis2

Efter att ha ätit var vi såklart otroligt mätta, men jag tror inte att man kan bli för mätt för att inte orka med lite julgodis. Dagen innan julafton hade jag, mamma och lillebror Ivar bakat rocky road, polkabräck, chokladhjärtan och massa annat gott. Det kändes som att vi hade tillverkat alldeles för mycket godis, men på något magiskt vis gick det nog åt sig av allt haha. 

 

When we had eaten we also had some Christmas candy. The day before Christmas eve, me, my mother and my brother Ivar had made lots of candy and cookies. It felt like we had made way too much, but in some magical way everything was consumed. 

 

sallyjul

På eftermiddagen vilade vi på maten, tittade på Kalle Anka på tv i vanlig ordning och umgicks. Sally ville så gärna smaka av köttbullarna och skinkan från julbordet. 

 

In the afternoon we rested, watched Kalle Anka on TV and hang out. Sally really wanted to taste some of the Christmas food.

 

pepparkakscheesecake

När kvällen kom öppnade vi julklappar och avslutade kvällen med världens godaste cheesecake med pepparkakssmak. Matkoman var ett faktum när jag gick och la mig lycklig senare på kvällen. 

 

In the evening, we opened Christmas gifts and ended the night with having some cheesecake with a taste of gingerbread. It was soo delicious! The food coma was real when I later went to bed, lucky.