header4

10 ways to boost your mood

Skrivet av Sara Storbäck 02.02.2018

 

resizedimage8001200 IMG 9275

 

10 saker

1. Lyssna på din favoritmusik.

2. Gå en promenad. Motion kombinerat med frisk luft brukar vara den allra bästa humörhöjaren för mig.

3. Skriv en lista på 50 saker du uppskattar och är tacksam för.

4. Prata med någon du tycker om eller lyssna på en riktigt bra podcast.

5. Gör något snällt för någon annan.

6. Träna. Om du inte har gymkort, eller i stunden ingen möjlighet att ta dig till gymmet finns det massor av styrkeövningar på internet, som går att göra hemma hur lätt som helst. En liten stunds träning kan höja humöret mycket.

7. Städa, eller rensa till exempel din garderob eller dina skrivbordslådor.

8.Ägna dig åt en hobby som du tycker om och som ger dig energi. Oavsett om det är att skriva, spela ett instrument, måla eller återigen- träning.

9. Om du är arg eller irriterad över någonting, skriv ner ditt problem på ett papper samt hur du tänker och känner angående situationen. Riv sedan pappret i små, små bitar och släng bort. En gång när jag var väldigt irriterad över en situation sa min mamma åt mig att göra detta. Ärligt talat tyckte jag till en början att det lät löjligt, men jag gjorde det i alla fall. Och allting kändes genast mindre problematiskt. 

10. Försök att alltid tänka snälla tankar om dig själv. Du är värdefull och du duger precis som du är!

 

 

10 things

 

1. Listen to your favourite music.

2. Take a walk. Fresh air and some exercise use to be my best mood booster.

3. Write a list with 50 things that you like and feel thankful for.

4. Talk to someone you like or listen to a great podcast.

5. Do something kind to someone else. 

6. Exercise. If you don't have a gym membership or can't go to the gym at the moment, there are a lot of exercise that you can find online and do at home.

7. Clean you home, your wardrobe or your desk. 

8. Do something you like that gives you positive energy. Write, play a instrument, paint or once again-  exercise.

9. If you feel angry or annoyed, write down your problem. Write also down how you feel about the situation, then tear the paper into small pieces and throw it in the trash can. Once, when I was very upset about a situation, my mother told me to do this. To be honest, I thought it felt a bit ridiculous at first, but I did it anyway. And it immediately made me feel better.

10. Try to always think positive about yourself. You are amazing just the way you are!


Good things that have happened this week

Skrivet av Sara Storbäck 14.01.2018

solnedgang3

- Under veckan som gått har jag glatt mig åt alla de fina recensioner vår revy fått. Både Vasabladet, Sydin och ÖP gav lysande recensioner efter premiären förra helgen. Utöver tidningarnas recensioner har det också varit mycket glädjande att få positiv feedback av publiken både under kaffepausen och efter föreställningarna. Samt genom meddelanden och statusuppdateringar via sociala medier. 

- During the week that has been, I've felt happy for all the good reviews our show has got. The local newspapers, Vasabladet, Sydin and ÖP gave amazing reviews after the premiere last Saturday. It has also been amazingly fun to get positive feedback from the audience both during the break and after the performanve. And also to read their messages and updates in social media. 

 

- Jag har börjat min praktikperiod på Kustmedia. Jag trivs riktigt bra på min praktikplats och har redan lärt mig massor. 

- This week, I've started my work practice at Kustmedia. I really like it and I've already learned a lot of new things. 

 

- Den här veckan har även bjudit på vackert vinterväder och flera vackra solnedgångar, som ni ser på bilderna i detta inlägg.

- The weather has also been good during this week. And we've had some beautiful sunsets, as you can seen on the pictures in this post. 

 

- Två gympass har jag också hunnit med. Som jag skrivit tidigare är träning en riktig humörhöjare för mig och det ger mig massor av energi. 

I have also have had time for two gym sessions. Exercising is very good for my mood and it gives me lots of energy. 

solnedgang4

 

 

 

 


Bucketlist 2018

Skrivet av Sara Storbäck 02.01.2018

 IMG 6843

Hoppas ni alla fått en fin start på året! Igår tipsade jag om hur man håller sina nyårslöften och idag tänkte jag dela med mig av mina egna mål och drömmar för det nya året.

 

Detta vill jag göra 2018:

- Publicera ett blogginlägg varje dag. 

- Fylla 18 år och ta körkort.

- Skriva studentprovet i hälsokunskap.

- Ta examen vid musikinstitutet.

- Skriva ner 3 saker jag är tacksam över och 3 positiva saker varje dag.

- Låta bli att stressa över småsaker.

- Lyssna mera till min kropp och fokusera mera på min hälsa. 

- Fotografera massor.

 

Hope you all have had an amazing start of the year! Yesterday, I wrote a blogpost about how you keep your New Year resolutions and today, I will share some of my dreams and goals for 2018. 

 

This is my Bucketlist for 2018:

- Publish a blogpost every day.

- Turn 18 and get the driving license. 

- Take the Matriculation examination test in health science. 

- Finish my studies at the music institute. 

- Write down three things I feel grateful for and three positive things every day.

- Don't stress over small things.

- Listen more to my body and focus more on my health. 

- Take lots of pictures. 

 2018


How to keep your New Year Resolution

Skrivet av Sara Storbäck 01.01.2018

IMG 7870

Ett nytt år kan ses som en nystart och ett perfekt tillfälle att sätta upp nya mål och förändra saker. Som ni alla kanske vet, avger väldigt många nyårslöften, som i många fall bara glöms bort eller rinner ut i sanden efter någon vecka. Tyvärr har ordet nyårslöften kanske rent av fått stämpeln som ett tomt ord om löften man inte kommer hålla. Men hur gör man då om man, i samband med det nya året eller någon annan gång för den delen, verkligen vill förändra saker och sätta upp mål och faktiskt uppnå dem? Här ger jag er tipsen som fungerat för mig. 

 

- Skriv ner dina löften/mål. När man skriver ner saker tenderar de ofta att gå i uppfyllelse. Jag har gjort det många gånger och saker och ting har förverkligats. 

- Kom ihåg varför du vill nå ditt mål. För att orka jobba mot ett mål måste man ha motivation och viljan. Om du skriver ner ditt mål, skriv också ner varför du vill nå målet så kan du bläddra tillbaka och läsa ifall motivationen skulle börja svikta. 

- Ha delmål och unna dig själv saker. bland kan ett stort mål kännas väldigt långt borta och man kan känna att man inte kommer någonstans om man redan från början bara fokuserar på det stora målet. Men genom att dela upp målet i mindre bitar kan det kännas lättare att jobba för det stora målet. Det är liksom inte meningen att man ska kunna springa 10 kilometer första gången man knyter på sig löparskorna. Då kan man bestämma sig för att ha t.ex. 5 km som ett delmål och unna sig något när man klarat det. 

- Ha inte för många löften/mål. Att tänka att man ska totalförändra hela sin livsstil över en natt kan vara väldigt svårt och brukar inte hålla i längden, utan jag tror att det fungerar bättre att förändra saker successivt och lite i taget.

- Ha tålamod.

- Tro på dig själv och våga tro att dina drömmar och mål kan bli verklighet.

lycka till

 

 

IMG 7853

A new year can be seen as a new start and a perfect opportunity to make new goals and change things. As you all might know, many people make new year resolutions, which are just forgotten or blowed off after a while, in many occasions. Unfortunately, the word New Year resolution is maybe stamped as an empty word about promises that won't be kept. But, how to do, if you really want to change things and make goals that you really want to make real? Here I give you the tips that have worked for me. 

 

 - Write down your goals. When you write down your dreams, they often tend to come true. I've done that many times and dreams have come true. 

- Remember why you want to reach your goal. When you are going to work towards your goal you need to have the motivation, write down why you want to reach yor goal, and read it if you feel unmotivated.

- Divide your goal into milestones and indulge yourself. Sometimes, a big goal can feel very far away and you can feel that you don't get anywhere if you just focus at the big goal. But if you divide your goal into milestones it can feel a bit easier to get to your big goal. You might not be able to run 10 kilometers the first time you put your running shoes on. So you can have for example, 5 kilometers as a milestone and allow yourself to do something you really enjoy when you've finished that distance. 

- Do not have too many resolutions/goals. To change your whole lifestyle over just a night can be very difficult, and it does mostly not work in the long run. I think it's better to change things gradually. 

- Have patience.

- Believe in yourself and dare to believe that your goals and dreams can become your reality.

good luck