söndag 25 november 2018 - 11:22

A break

frost1

frost3

frost2

Hej på er! Kölden har kommit. I flera dagar har det varit frost och minusgrader och imorse var det till och med -12 grader.

I tisdags fick jag studentresultaten och var nöjd, nöjd, nöjd. I övrigt har jag bland annat spelat, jobbat med annonser och varit på 40-årskalas. Ikväll har jag ett fotojobb på schemat. Ska fotografera lite reklambilder till Pörtomrevyn. 

Jag bestämde mig för att ta paus från att vara med på scenen i Pörtomrevyn detta år. Orsaken till det är att jag vill kunna satsa fullt ut på studierna och studentskrivningarna. Efter att ha varit med i fem års tid känns det faktiskt konstigt att inte ha någonting inbokat varenda söndagkväll samt varje helg i januari och februari. Att inte följa med pappa till Uf-lokalen, att inte behöva läsa på repliker och att inte veta till 100 procent vad årets revy handlar om. Samtidigt tror jag att jag har fattat helt rätt beslut och jag känner att jag definitivt inte har slutat spela revy. Jag har bara tagit en tillfällig paus och hoppas på att vara tillbaka nästa år. Förresten så är jag ju inte helt utanför årets revyproduktion, med tanke på att jag får jobba med att laga programblad, affischer, biljetter och allt annat grafiskt material. 

 


Hi there! The frost is here. For the past days, we've had minus degrees and this morning it was as much as -12 degrees.

This week I got the result from the matriculation exams, and I was very happy with it. I've also played with the orchestras, worked with some ads and been to a 40th-anniversary party. Tonight I have a photography job on my schedule. I will shoot some advertising pictures for Pörtomrevyn.

This year, I decided to take a break from being on stage. The reason is that I want to spend most of my time on studying and the matriculation. After being on stage for five years, it actually feels weird to not have plans for every Sunday-eve and every weekend in January and February, not have to go to the rehearsals, not having to study any scripts and not knowing for sure what this years' show is about. At the same time, I think I've made the right decision and I have definitely not quit being on stage. I've just taken a break and I really hope to be back on track next year. At the same time, I'm not totally left outside haha, because I get to work with making the programme leaflets, posters, tickets and other graphic material. 

lördag 7 juli 2018 - 18:49

Min lillebror på Närpes Teater

ivar1

I våras fick pappa ett telefonsamtal och man frågade om min lillebror skulle kunna tänkas vara intresserad av en barnroll i Närpes Teaters nya uppsättning Lemmy badade aldrig i Närpes å. Min lillebror har tidigare medverkat i två barnrevyer och han spelar även trummor i Närpes Skolmusikkårs B.orkester, så när han fick frågan om att medverka i Närpes Teaters nya pjäs tvekade han egentligen inte alls. Under sommaren har han alltså spenderat många långa kvällar på det vackra teaterområdet i Öjskogsparken i Närpes och när han väl kommit hem, har han bara pratat om pjäsen, dess innehåll samt hur roligt och trevligt han har tillsammans med de andra i ensemblen.  

Häromkvällen var premiären äntligen här! Jag gick och såg premiärföreställningen tillsammans med min familj och jag gillade verkligen pjäsen! Den utspelar sig 1985 och börjar då heavy-metalbandet Motörhead precis avslutat sin konsert i Närpes. Handlingen, som är väldigt gripande, berör vänskap, kärlek, sorg och skuld. Min lillebror Ivar spelar pojken Peter, som kämpar med att förstå vuxenvärlden. Han gör det på ett sätt som väcker medkänslan i de flesta av oss. 

Jag tror att pjäsen vill lära oss att man alltid har sig själv, trots att människorna runt omkring en kommer och går. Alla praktiska detaljer kring pjäsen verkar dessutom vara perfekt uttänkta; scenografi, kläder, bakgrundsmusiken och ja, till och med skådespelarna passar perfekt för just sin roll. Pjäsen passar alla förutom familjens minsta, se den! Och en sak till: glöm inte näsduken!

ivar2

This Spring, my father got a phone call, and the person on the phone asked if my little brother would like to play a role in the new play Lemmy badade aldrig i Närpes å, at Närpes Teater, the local summer theatre of the neighbour city. My little brother has already performed in two children's plays and he also is a drummer in Närpes Skolmusikkår's B-orchestra, so when he was asked to perform at Närpes teater, he didn't hesitate at all. During the summer, he has spent many long nights in the beautiful theater environment in Öjskogsparken, Närpes. And when he gets home, he only talks about the play and how fun it is to be a part of the ensemble. 

The other night, the premiere was finally here! I went to see the play with my family and I really liked what I saw! The story takes place in 1985, when the heavy-metal band Motörhead just have finished their concert in Närpes. The story is very affecting and it touches subjects like friendship, love, sorrow and shame. My little brother Ivar plays a boy called Peter, who struggle with understanding adulthood. He's doing it in a way that awakes the sympathy in most of us. 

I think that the play will teach us that we always have ourselves, even though the people around us come and go. All the practical stuff around the play seems perfect: scenography, costumes, the background music and also the actors seem to be perfect for their own roles. The play can be watched by everyone, except for the youngest member of the family. Go watch it (if you understand Swedish) and one more thing: Don't forget to take hankies with you.  

 

onsdag 4 juli 2018 - 09:13

Hasses Sommarshow i Fagerö


IMG 9121IMG 9125IMG 9127IMG 9131IMG 9130

Igårkväll fick jag, tillsammans med Benjamin och hans mormor, gå och se den första föreställningen av årets upplaga av Hasses Sommarshow. Hasses Sommarshow, är alltså den österbottniska sångaren Hans Martins show, som började som en jubileumsturné för tre år sedan och under de senaste somrarna har Hasses Sommarshow-gänget turnerat i både Österbotten och Nyland. I showen medverkar också dansbandet Tommys, sångarna Maj-Britt Martin och Ann-Katrine Burman, samt min pappa Sören Storbäck, som står för många de humoristiska inslagen, i form av stand-up och kupletter. 

Jag tyckte att showen var riktigt fin och sevärd! Och av applåderna och skratten från de andra åskådarna att döma, verkade även de njuta av showen. Man kan tydligt också se att de medverkande är ett sammansvetsat gäng med en härlig gemenskap, vilket enligt mig lyfter showen ytterligare. Närmare 300 personer såg den första föreställningen av showen. 

 

Här kan man se Hasses Sommarshow under sommaren:

3 juli Rangsby, Fagerö
4 juli Karperö, Carpella
5 juli Oravais, Bergsparken
6 juli Kronoby Emet folkpark
1 Augusti Liljendals uf
2 Augusti Kimito, Villa Lande
3 Augusti Nagu, Framnäs

 

 

 

Last night, I went with Benjamin and his grandma, to see the first performance of this years' Hasses Sommarshow. Hasses Sommarshow is the Ostrobthnian singer Hans Martin's own show, which started as an anniversary tour three years ago. In other words, it's the third summer that the Hasses Sommarshow-team tour in both Ostrobothnia and Uusimaa. In the show the band called Tommys, the singers Maj-Britt Martin and Ann-Katrine Burman and my dad Sören Storbäck also performs. My dad, Sören, performs with stand-up.

 

I think that the show was nice and totally worth seeing! The rest of the audience seemed to enjoy it too, because they applauded and laughed a lot. The performers seem to be a very close-knit team with a lovely fellowship, which makes the show even better. About 300 people sae the first performance of Hasses Sommarshow. 

 

tisdag 10 april 2018 - 07:55

Åland

IMG 0705IMG 0712IMG 0714IMG 0715IMG 0827IMG 357IMG 0881IMG 0796

IMG 0940IMG 358

IMG 0892

Nu är vi hemma igen efter en rolig helg med mycket skratt och väldigt lite sömn. I lördags spelade vi nämligen revy på Hammarlands UF, Hammarbo på Åland med ungefär 200 personer i publiken. Föreställningen gick riktigt bra och skratten ekade i salen. Det var verkligen roligt att så många kom och såg vår föreställning. Som jag uppskattar all positiv feedback vi fått.

Vi blev varmt mottagna på Åland, inte minst på Saltvik Bed and Breakfast där vi övernattade två nätter. Vi hann även träffa mammas kusin Thony, hans Saga och Maria-Therese och Jasmine. Det var verkligen jätteroligt att träffa dem alla och hinna prata lite.

Stort tack till revygänget och till Hammarlands Ungdomsförening för denna helg! 

Mer uppdatering från Åland kommer senare.

 

Now we are back at home again after a very fun weekend. On Saturday we performed at Hammarlands UF, Hammarbo on Aland Islands with about 200 in the audience. The performance went well and the audience laughed a lot. I really appreciate that so many people came to see the performance and all their positive response. 

We stayed at Saltvik Bed and Breakfast for two nights and I also got to meet my mum's cousin Thony, his Saga and Maria-Therese and Jasmine. It was so nice to meet them and having time to talk a little.

A big thank you to the ensemble and to Hammarlands Ungdomsförening for this weekend!

fredag 2 mars 2018 - 17:30

Pörtomrevyn kommer till Åland

TSM FB2

Hej! Idag har jag roliga nyheter att berätta, nämligen att vi ska spela en föreställning av årets Pörtomrevy "Tillsammans" på Åland. Vi kommer att gästspela på Hammarlands Ungdomsförenings lokal Hammarbo lördag 7.4! 

Vår revy behandlar årets allra största händelser samt humoristiska vardagssituationer som vem som helst kan känna igen sig i, därför kan man se revyn och hänga med i hela dess innehåll, nästan oavsett vilken ort man bor på. 

Det känns så roligt att få åka till Åland med revygänget i år igen. Förra året spelade vi för en mer än fullsatt sal i Sund på Åland. Att det skulle bli överfullt var mer än vi någonsin hade kunnat förvänta oss. Vi blev varmt mottagna på Åland förra året och träffade massor av trevliga människor, bland andra min mammas kusin Thony och hans Saga. Här är några bilder från förra årets resa.

201704041824357233 sbig201704041826367380 sbig

Vi övernattade på idylliska Saltviks bed and breakfast, där vi blev serverade mycket god frukost och utsökt morgonkaffe i världens gulligaste kaffekoppar.

201704041840495303 sbig

Förberedelser inför föreställning.

201704041856347925 sbig

Gästspel på Sunds UF Klippan.

201704051918536711 sbigÅh, Åland. Som jag längtar efter att få komma på besök igen!

 

 

 

Today, I have good news to tell! We are going on tour with our show "Tillsammans". We will perform in Hammarland, Aland Islands on April 7.  Last year we performed in Sund and met so many nice people, my mum's cousin Thony and his Saga, for example. 

Our show contains short stories about the biggest happenings from the past year or funny everyday life situations that anyone can realte to, so that means that anyone can see the show and understand its content.

The pictures in this post are from last year's trip to Aland Islands. Oh, how much I look forward to go there again!

söndag 7 januari 2018 - 13:16

Pörtomrevyn 2018 Premiär

svarttulpaner1

svarttulpaner2Vilken premiär det blev igår! Vi njöt av föreställningen, som gick toppenbra. Publiken bjöd på mängder av glada skratt och stående ovationer fick vi när föreställningen var slut. Efter föreställningen bjöd ungdomsföreningen, så som de alltid gör, på god mat. Till efterrätt fick vi en nutella cheesecake som var om möjligt ännu godare än förrätten. Sedan fortsatte kvällen med fest, några lekar och mycket sång. Tack till revygänget och publiken för en jättebra premiär! Nu väntar jag med spänning på att få läsa tidningarnas recensioner.

What an amazing night we had yesterday! We really enjoyed to perform. The audience gave many happy laughs and also a standing ovation in the end of the performance. We had so much fun, and enjoyed all the positive response we got. After the performance, we had tasty food, and an (if possible) tastier nutella cheesecake for dessert. After that, the night continued with partying, some games and lots of singning. Thank you, to the ensemble and the audience for and amazing premiere! Now I look forward to read the reviews in the local newspapers.

 

lördag 6 januari 2018 - 10:38

Today's the day

IMG 9237

IMG 9254

IMG 9172

IMG 323

IMG 9230

Bilder från gårdagens genrep. Nu är äntligen den efterlängtade premiärdagen här!

Pictures from yesterday's dress rehearsal. Now the premiere day is finally here! 

torsdag 4 januari 2018 - 08:10

Pörtomrevyn Update

 

IMG 8629

IMG 322

Dessa bilder togs under höstens repetitioner när vi ännu hade manusen med oss på scenen. Numera lämnas varje litet manuskript bakom scenen och vi sätter våra repliker i alla fall. Premiären närmar sig med stormsteg och lördagens premiär kommer bli min femte revypremiär. Jag känner mig egentligen inte nervös, bara förväntansfull. Det ska bli så roligt att äntligen få visa upp revyn för publik! Vi har övat varje dag denna vecka, börjat kring kl. 18.00 och slutat kring 22.30. Det har varit ett gäng långa kvällar, men föreställningen börjar äntligen flyta på bra. Ikväll har vi vår sista "vanliga" övning innan genrepet. 

These pictures where taken during rehearsals this autumn when we still had the script with us. Now, the script is always left backtage during the rehearsals and we remember our lines anyway. The premiere is around the corner and this one will be my fifth premiere. I don't feel nervous at all, just excited. It will be so much fun to perform! We have had rehearsals every day this week. We've started around 6 P.M. and finished around 10.30 P.M. It has been some long evenings, but the performance finally starts to have a good flow. Tonight, we have our last "ordinary" rehearsal, and tomorrow the dress rehearsal take place. 

 

lördag 30 december 2017 - 14:31

One week left

IMG 8921

lindaonina

toffeocamilla

 

 

Idag är det lördag, vilket betyder att det bara är en vecka kvar till premiären av Pörtomrevyn 2018, Tillsammans. Under jullovets gång övar vi så gott som varje dag och kvällens planer är att repetera alla sånger och akt två med alla scenkläder på. Vår revy brukar ha omkring 3000 besökare varje år, vilket är ungefär som om alla bybor skulle se den 3-4 gånger var. Det är en klassisk nummerrevy som består av olika sketcher och sånger, vilket innebär ganska många klädbyten för oss aktörer, men övning ger färdighet och de senaste dagarna känner jag att vi gjort stora framsteg och börjar småningom vara redo att visa upp föreställningen för publik. 

Jag tycker att det är jätteroligt att se att folk från både Vasa, Korsholm, Kristinestad och till och med Jakobstad kommer för att se vår revy. Vi satsar på att producera underhållning som behandlar stora händelser från det gångna året eller tokiga vardagssituationer som vem som helst skulle kunna känna igen sig i. Jag ser verkligen framemot premiären om en vecka! 

 

Today it's Saturday, which means that it's only one week left to the premiere of our theatre/variety show, Tillsammans (Together). During the Christmas break, we have rehearsals almost every day, and the plans for tonight is to practice all of the songs and the second act with all stage costumes on. Our variety show is visited by about 3000 people every year, which is as much as if everyone who lives in the village would watch it 3-4 times each. Our show has different short stories/acts, which means that we actors plays many different characters and change our costumes a lot. But practice makes perfect, and soon we will be ready to show the performance for an audience.

I think it's very nice to see that people from different places comes to watch our show. We want to make entertainment that observe big happenings from the past year, or funny everyday life situations that anyone can relate to. It will so much fun to perform next Saturday!