Visa alla inlägg skrivna april 2018

måndag 30 april 2018 - 10:04

En kaosartat morgon och en lugn morgon

Som hundägare finns det lugna och sköna morgnar. Mysiga morgnar. Sedan finns de andra morgnar, då man knappt hinner slå upp ögonen innan det är full fart i glaset. I lördags då jag och Bianca steg upp var det just en sådan morgon. Jag hade sovit dåligt och hade arbetsdag framför mig, hoppades på en lugn stund då jag steg upp. Det fick jag inte.

Det verkligen spratt i benen på henne och hörseln hade hon glömt i sängen. Jag och Bianca stiger oftast upp först medan husse drar sig lite längre. Jag släppte ut henne på gården under tiden jag kokade kaffe, med påföljden att det blev både fasan- och kattjakt. Och ett möte med grannens hundar.

Vi har mycket fasaner i området här vi bor och de drar sig inte för att stå på ängen och gala. Bianca brukar försöka säga åt dem, men de bryr sig inte. Katter finns det också mycket av och den här morgonen strök sig en katt på andra sidan staketet. Inte heller den brydde sig nänmvärt om Biancas vallande fram och tillbaka. Efter att Bianca gett upp på fasanen och jag fått katt vallandet under kontroll kunde man tro det skulle lugna sig.

Då bestämde grannens hundar (snälla sådana) sig för att springa fram till vårt staket med ägaren hack i häl. Jag antar det var Bianca som lockade fram dem, eftersom hon också först sprang mot dem, men vände snabbt då hon insåg att där kom två hundar och en ägare mot henne. Det händer ibland att Bianca och grannens hundar vill hälsa vid staketet och ingen egentlig fara med det. Men jag tror varken jag eller grannen uppskattar att de rusar mot staketet skällande båda två då de ser varann. Något vi nog båda försöker styra av.

Innan kaffe ens var klart, innan Bianca kissat och jag fått på mig strumpor hade vi alltså både skällt ut en fasan, vallat en katt längs staketet och lite skeptiskt nästan hälsat på grannens två hundar. Skall, fasanskrik, katt mjauande, en puttrande kaffekokare i bakgrunden som skriker efter mig och en hund som inte lyssnar överhuvudtaget. För mycket för en stackars hundmatte en lördagsmorgon.

Idag har vi däremot en betydligt lugnare morgon. Tredje koppen kaffe på gång, solen skiner och Bianca har hittat sin hörsel igen. Vi skall se ett avsnitt av någon helt meningslös serie för att sedan njuta av en ledig start på veckan med en långpromenad i det härliga vårvädret. Trevlig måndag <3 DSC02056

fredag 27 april 2018 - 09:30

Snart har vi en 4-åring

Om mindre än två månader fyller Bianca fyra år. Fyra år! Jag var faktiskt tvungen att dubbelkolla om det inte var så att hon endast fyller tre, men nej. Hon fyller fyra år. Det är lite blandade känslor över hennes inkommande födelsedag. Dels har hon utvecklats (och fortsätter utvecklas hela tiden) till en fantastisk vuxen hund som blir mera mogen och mer världsvan för var dag som går, men samtidigt är det skrämmande hur snabbt det går. 

Jag minns bokstavligen natten hon föddes fortfarande, i detalj. Minns exakt dagen hon flyttade hem till mig och allt annat vi gått igenom. Som valp var hon ibland så jobbig så jag stängde in mig badrummet och räknade ner från tio. Där imellan var hon så underbar och helt perfekt. Trots vår turbulenta resa tillsammans har vi varit ett oklanderligt team sedan dag ett. Det har alltid varit hon och jag. Hur klyschigt det än låter, så har hon spelat en stor roll i hela det här "hitta mig själv" resan jag genomgått sedan hon kom in i mitt liv. Med henne vet jag idag vem jag är och vad jag vill. img 0206

img 0195

img 0180

Tänk att den här lilla krabaten på endast ett par hundra gram snart fyller fyra år och har fått en sådan stor plats i våra liv och hjärtan. En helt fantastisk resa vi har både bakom oss och framför oss. Jag är säker på att hon kommer att fortsätta förgylla våra dagar och imponera på oss ännu mera än vad hon redan gjort. 

Jag önskar jag kunde berätta för henne hur stort avtryck hon gjort på oss båda. Och även på andra utanför vår familj. Även om jag inte kan säga henne med ord vi båda förstår, så tror jag nog hon vet. Varje dag berättar vi för henne hur älskad och viktig hon är. Vad hon betyder för oss och framför allt mig. Det är hon och jag, det har det alltid varit och det kommer det alltid att vara, oavsett vad. 

torsdag 26 april 2018 - 11:23

Hur är man en bra hundägare?

Jag pratar ganska ofta om att jag anser mig själv vara en bra matte för Bianca. Att jag gör allt för henne och alltid vill hennes bästa. Jag kom på mig själv en dag att jag satt och funderade över vad som egentligen gör en bra matte. Eller husse. Vad definierar en bra hundägare? Svaren är många och jag säger inte att något nödvändigtvis är mera rätt eller fel, men det finns några grundsaker jag anser definierar en bra hundägare.

 

ANSVAR

En bra hundägare skall kunna ta ansvaret en hund innebär. Ansvaret börjar redan innan man skaffar hund. Man bör läsa på ordentligt innan man skaffar hund, om hundar överlag samt om olika hundraser. Det gäller att hitta en ras som passar en själv och ens livsstil och inte bara välja en ras "för att den är söt", det är inte ansvarsfullt. Som hundägare skall man kunna ta ansvar för den lilla valpen och senare även den vuxna hunden. 

 

TID

En bra hundägare måste inse och acceptera att en hund är tidskrävande. Har man hund måste man vara beredd att avsätta sig den tiden som krävs. En hund väljer inte sin ägare och därför ligger det stort ansvar på ägaren att ta sin uppgift på största allvar. Man bör fundera noggrant innan man skaffar hund om man verkligen har tiden och orken som en hund kräver. Är man ens lite osäker kanske man bör vänta på att skaffa hund. Med hund behöver du planera din tid lite annorlunda och prioritera någon annans behov framför dina egna.

 

LÄRA KÄNNA

En bra hundägare behöver lära känna sin hund och ge den det den behöver. Alla hundar är olika och alla hundar behöver olika. Vissa hundar är avlade för jakt och andra för vallning, något man även behöver reflektera över vid val av ras. Viktigt att man tillgodoser hundens egna behov. Sedan är jag personligen av den åsikten att alla hundar behöver få både fysisk motion samt mental stimulans, oavsett ras. Att lära känna sin hund är inget man gör första veckan, det är en process som pågår hela tiden. Att förstå din hund och kunna läsa av den är viktigt och underlättar något enormt i er relation.

img 0680

Har man dessa tre saker i åtanke tycker jag man kommer långt påväg i sin uppgift som matte eller husse. Tre rätt så självklara saker, egentligen, men som tål att upprepas och tänkas över. Speciellt om man går i tankarna om att skaffa hund. 

Relationen mellan hund- och hundägare är något man konstant behöver jobba på och utveckla. Åtminstone om man vill göra det bästa utav det, tycker jag. Att skaffa hund är inget man gör och sedan rullar det på av sig själv. En hund lever endast en bråkdel av vad vi människor gör, varför skulle vi inte göra det livet till det bästa möjliga för dem? 

 

Vad tycker du är viktigt att komma ihåg och tänka på som hundägare?
Vad tycker du definierar en bra hundägare?

 

onsdag 25 april 2018 - 12:20

Veckans höjdpunkt

Som jag nämnde i måndags skulle jag och Bianca ta en kvällspromenad med vår samojed vän Rosie och hennes matte. Jag blir alltid på så gott humör då vi träffar dem. De är båda två så godhjärtade, positiva och bara sprider en massa härlig energi helt enkelt. I förr går var verkligen inget undantag. 

Vi skulle gå en promenad med våra fyrfotade tjejer här i vårt område. Redan då Rosie plingade på dörren och kom in i tamburen blev Bianca superglad. Hon är inte så förtjust i stora hundar nuförtiden, men i och med att Rosie är mycket mindre än normalt för sin ras så tycker Bianca om henne. Det är så roligt att se vilken vänskap de bygger upp, Rosie och Bianca. Det glädjer mig.31190010 10214431622797915 2170252996212948992 n

31195565 10214431622517908 1956966118589464576 n

31232133 10214438218002791 6649553373659922432 nVi gick en tur jag vanligtivs går då jag får promenadsällskap, en stig jag gillar att gå. Det tog inte länge innan det spratt till i Bianca och energin gick upp till tusen. Vi kopplade lös hundarna en stund och lät dem springa av sig. En stund senare var de både smutsiga och blöta, men så glada! Bianca sprang superhårt trots sina korta ben och Rosie hoppade så högt att man knappt kunde tro det. Så glada, så lyckliga. Så goda vänner. 31230507 10214431623157924 1041587942180519936 n2

På vägen tillbaka tänkte jag vi skulle ta en annan väg. Varför göra det enkelt då man kan göra det svårt. Bianca ledde vägen och Rosie med matte följde snällt efter. Vi ledde in oss i skogen, på en stig som blev både blötare och halare. Jag hade gått där förr, men var verkligen tveksam över vart jag tagit oss denna gång. Hundarna hade inget större bekymmer att ta sig över vattenpölar och snöhögar, men vi som endast hade promenadskor på oss och inte var helt förberedda på denna terräng fick hoppa runt lite grann.31286371 10214431623237926 2785337809588715520 n

31286584 10214431623477932 2712323996916908032 n

31283255 10214431622957919 2768049200422715392 n2Trots att jag tvivlade mycket och Rosies matte säkert ännu mera, så var vi på rätt stig och vi kom ut precis där jag tänkte. Det blev en promenad på trottoar, sandvägar och blöt skogsterräng. En blöt, härlig promenad i full fart. Veckans höjdpunkt kallade jag det då vi gick det och det var precis det som det var. I alla fall för oss, hur Rosie och hennes matte kände då jag släpade in den i en blöt skog där vi nästan tappade bort oss är en annan femma.

Då jag umgås med dessa två känner jag bokstavligen hur mina batterier laddas. Hur jag fylls med positiv energi. Det tror jag Bianca också gör. Vi kan prata om allt och aldrig behöver man fundera på att bli dömd, dåligt bemött eller något annat med dessa två. Bara härligt. Bara glädje. 

Avslutningsvis kan jag konstatera att det som Rosies matte sade, mitt där i skogen med blöta fötter och lyckliga hundar nog stämde ändå.

- Det här blir ett bra blogginlägg i alla fall, hördu.

Visst blev det väl det.

 

tisdag 24 april 2018 - 10:15

Hunddagen 24.4

Idag är det ingen vanlig dag. Idag är dagen då vi firar alla våra fyrbenta familjemedlemmar. Alla våra pälsklingar. Idag, den 24.4, är det hundens dag. Hurra!

Har du hört talas om hunddagen förut? Även om det är pinsamt att erkänna, så kan jag berätta att det är ett ganska nytt fenomen för mig också. Då jag och Bianca steg upp imorse och möttes av "hunddagen" bilder, texter och uppdateringar överallt på sociala medier, bestämde jag mig för att ta reda på lite mera om den här dagen. 

Hunddagen firas alltid 24.4 och är en nationell hunddag som har firats sedan år 2007. Finska kennelklubben arbetar för att få dagen allmänt känd och införd i almanackan, där den tyvärr inte ännu finns. Hunddagen (läs mera här) är till för att uppmärksamma människans bästa vän och dess betydelse. Dagen handlar om att sprida information och göra allmänheten mera medveten om hundens viktiga roll i samhället och i människans liv.

Varje år har Hunddagen ett specifikt tema. Tidigare år har det varit bland annat Ansvaret som hundägare, Hundar som hobby, Hunden sätter dig i rörelse och  Hundar och Barn. I år är temat "Hundsport förenar oss". Under hashtaggen #koiranpäivä och via Facebooksidan Koiranpäivä 24.4 kan man se hur dagen firas runt om i landet. 

IMG 5447

Idag är dagen då många föreningar och kennelklubbar runt om i Finland ordnar aktiviteter och evenemang av olika slag. Promenader, träffar eller träningar. Eftersom årets tema är "hundsport förenar oss" uppmanar kennelklubben oss att fira på ett sätt som passar just oss. Träff i hundparken, en promenad eller genom att utföra en hundsport tillsammans. Att göra något tillsammans.

Här i Vasa regnar det idag, så jag och Bianca får nog fira med en inomhussport idag. Oavsett vad vi gör, så gör vi det tillsammans. Idag firar vi våra hundar, våra familjemedlemmar och vänner. Att få dela sitt liv och sin vardag med en så fantastisk individ som Bianca är guld värt. Det finns ingen annan som hon, ingen som ger mig en sådan glädje och kärlek som hon gör. Hon är viktig och betydelsefull för mig. Idag är det hennes och alla andra hundars dag. Idag firar människans bästa vän. Min bästa vän <3 

måndag 23 april 2018 - 11:31

En ny vecka med nya krafter

Det är med stor glädje jag välkomnar den här nya veckan. Förra veckan var tung på mera än ett vis. Eller tung är kanske lite att ta i, men lite småjobbig. Helst ville jag bara bläddra förbi hela veckan lika enkelt som man bläddrar vidare en sida i en bok. Det var dock inte lika enkelt i praktiken. 

Jag jobbade väldigt långa dagar hela veckan plus att vi hade en hel del att grubbla över på hemmaplan. Jag trivs väldigt bra på jobbet, så att jobba mycket stör mig inte på det sättet, men klart kroppen blir trött till sist. Speciellt eftersom det inte fanns speciellt mycket tid till att återhämta sig då jag väl var hemma heller. Vad som äter min tid och ork på hemmaplan lär ni få veta tids nog, men jag kommer att vara lite hemlighetsfull ännu ett tag. 

En ny vecka med nya krafter har vi nu framför oss. Idag är jag hemma med Bianca och vi har inga speciella planer, förutom en kvällspromenad med Rosie och hennes matte. Fram tills dess får vi se vad vi känner för och orkar med. 

På grund av tidsbrist och en ständig känsla av stress under den senaste tiden känner jag att jag skulle behöva hitta någonting som hjälper mig att slappna av i vardagen. Just nu har jag väldigt svårt att varva ner. Det är mycket som händer i våra liv just nu och trots att det är en övergående period vill jag gärna få kontroll över det. Trots att jag lägger mig raklång i soffan eller går en härlig promenad så går både hjärnan och kroppen på högvarv. Nästan hela tiden. Har ni några bra tips på lager, på hur jag kunde få kroppen att varva ner? Få en liten stund av avslappning bland all stress. Dela gärna med er!img 5251 2

 

onsdag 18 april 2018 - 09:22

Om det dåliga samvetet

En av de bästa sakerna med mitt jobb är de varierande arbetstiderna. Ibland är jag ledig på dagarna, ibland kvällarna och ibland är jag ledig en helt vanlig måndag. Att dessutom ha en husse som även han har varierande arbetstider och jobbar tre-skiftes är guld. Kanske inte för relationen mellan matte och husse, men om man delar sitt liv med en hund är detta en stor fördel. Det underlättar något enormt.

Något nog alla hundägare kämpar med är tiden. Att pussla ihop tiden så att hunden inte behöver vara ensam mera än nödvändigt. Sedan använder sig vissa av tjänster som hunddagis, som givetvis också är en praktiskt lösning. Här vi bor och i Finland överlag är dock inte hunddagisar så vanliga, så vi har därför inte heller använt oss av en sådan tjänst. I Sverige är nog hunddagis mer en regel än undantag.saramariaexenia wordpress com 2

Just det här med tiden är något som grämer mig hela tiden. Skulle jag få önska fritt hade jag aldrig lämnat Bianca ensam. Jag hade tagit med henne till jobbet, gymmet, mataffären och vart jag än gick. Det är ju så jag egentligen vill ha det. Tyvärr ser verkligheten lite annorlunda ut än drömmen. Med detta följer givetvis även det dåliga samvetet. 

Det dåliga samvetet att varje morgon behöva säga "Hejdå, matte kommer snart". En litet bit av mitt hjärta slits loss, varenda gång. Detta trots att husse ofta blir hemma med henne eller kommer hem snart. Bianca är nog väldigt lite ensam hemma, jämfört med många andra hundar. Tror jag. Sällan är hon ensam en hel arbetsdag, just i och med att vi både har varierande arbetstider.

En dag hoppas jag kunna ta med henne till jobbet, det är min stora dröm. Den dagen är inte idag. Idag säger jag igen "Hejdå, matte kommer snart" och stänger dörren med en klump i magen. En bit av mitt hjärta slits loss, igen.

tisdag 17 april 2018 - 09:15

Om vi pratade samma språk i fem minuter

Häromdagen kom jag över en väldigt intressant frågeställning som löd såhär, Om du och din hund pratade samma språk i fem minuter, vad skulle du säga?

Så intressant att tänka på sådana här saker. Det går att vrida, vända, fundera och analysera på frågan i all evighet. Även om jag tycker att min och Biancas kommunikation fungerar bra och att vi förstår varann förvånansvärt bra, så vore det ju fantastiskt om man hade möjligheten att prata med varann genom ett gemensamt språk. Om man då endast hade fem minuter, vad skulle man säga? Det finns så mycket man skulle vilja, borde eller behöva säga. Hur skulle man kunna välja vad som är viktigast. Vad man skulle sätta tiden på. Jag har funderat mycket på detta och jag har kommit fram till vad jag skulle säga. 

IMG 2

Om jag och Bianca pratade samma språk i fem minuter skulle jag först ägna en hel minut åt att berätta hur mycket hon betyder för mig. Hur älskad hon är och hur tacksam jag är över att få dela mitt liv och vardag med henne. Jag tror hon redan vet och förstår hur mycket jag älskar henne, men det är ändå något jag skulle behöva få säga med ord som vi båda förstår.

Det mesta av tiden skulle jag sätta på att fråga henne om det finns något jag kan göra annorlunda, för att hon skall få det bättre. Jag skulle fråga henne om det finns något jag behöver veta för att ge henne det bästa jag kan. För att göra hennes liv till det absolut bästa livet. Om det finns något hon försökt säga mig, men som jag int förstått.

De sista sekunderna skulle jag spendera på att berätta åt henne att alltid hållas nära mig och att saker som bilar, ormar och vargar är farliga. Och om jag tar henne till en veterinär är det endast för hennes eget bästa. Att jag alltid vill henne väl och sätter hennes välmående på första plats.

Om du och din hund pratade samma språk i fem minuter, vad skulle du säga? Dela gärna med er av era tankar. Om jag får tillräckligt många svar, så kanske jag kan sammantälla allt i ett helt eget inlägg. Det vore väl kul!

måndag 16 april 2018 - 18:00

Ett besök till djuraffären

Jag har fått börja veckan med en ledig dag. Inte dumt alls. På mina lediga dagar försöker jag prioritera tid med Bianca, av rätt så självklara skäl. Att behöva vara borta från henne kring fyrtio timmar i veckan p.g.a. jobb räcker alldeles bra till. Då jag har möjlighet att vara hemma med henne tar jag därför vara på den tiden.

Idag har jag och Bianca besökt djuraffären här nära oss. Eller vad är egentligen den rätta benämningen? Är en djuraffär en affär där de bara säljer djur eller även djurartiklar? Affären där de säljer djurartiklar har vi i alla fall besökt idag, oavsett vad den rätta benämningen är.30741707 10214376414417740 3021251296482033664 n

Främsta orsaken till att vi behövde åka ut på lite shopping var eftersom ett av våra favoritkoppel råkade åka med min mamma till Södra Finland igår. Med tre hundar i huset är det inte lätt att veta vilket koppel som är vems. Så idag införskaffade vi ett nytt motsvarande. På samma gång passade vi på att köpa ett nytt balsamspray, eftersom Biancas päls ofta trasslar till sig på vissa ställen. Självklart kom det även lite ett och annat godis med i korgen. 

Jag tycker om att strosa runt i djuraffären med Bianca. Dels tycker jag att det är bra övning för Bianca, att få komma ut i nya miljöer och träffa nya människor. Det är något vi gör tillsammans, hon och jag. Personalen i den här affären är dessutom väldigt trevliga och vi blir alltid väl bemötta då vi kommer dit. Idag strosade vi runt så länge, så då en tredje person ur personalen frågade om vi behövde hjälp vågade jag inte annat än masa mig till kassan och betala våra inköp. 30707688 10214376414497742 3820899448796479488 n

30712347 10214376414777749 8139127828110114816 nDet är så härligt och se hur glad Bianca blir då vi gör saker tillsammans. Även om det är en sådan liten sak som ett besök till affären. Hon glädjs verkligen av de små sakerna, så även jag. Att sedan se hur alla människor ser på en med stora ögon då man ber hunden posera utanför affären för att ta en bild, det var också rätt så kul.

Då vi kom hem från vår shopping lagade vi lunch och sedan dess har vi bara tagit det lugnt. Bianca har sovit och drömt en massa, hon är nog ännu rätt så trött efter helgen med sina kompisar. Om vi gör något annat än tar en kvällspromenad ikväll är ännu oklart. Vilket är det fina med lediga dagar, man behöver inte veta.

 

söndag 15 april 2018 - 18:49

Vår soliga söndag

Idag har vi verkligen haft våren på besök i Vasa, förhoppningsvis för att stanna. Solen har skinit och det har till och med varit riktigt varmt och skönt. Jag älskar då det är så ljust ute och jag känner verkligen hur energinivån ökar något enormt. Äntligen kan man komma ur sin vinterdvala och känna sig på topp igen. Älskar våren och sommaren!

Vi har njutit av vädret till fullo idag. Vi åkte in till stan, hela familjen, och åt lunch på Sweet Vasa. Vi satt utomus i solskenet och bara njöt. Av både sallad, sällskap och sol. Bianca njöt hon också och tyckte det var roligt att se på alla människor som passerade. Hon är (oftast) väldigt lätt att ha med överallt och gör inga större väsen av sig. Hon är van att följa med oss och det märker man så väl då vi t.ex. lunchar på stan. 30715816 10214370558111336 3602706558879793152 n

30726699 10214370557551322 3135857147246542848 n2

30727853 10214370558591348 3663713653036679168 n

Efter lunchen (där jag nu märker att sambon snodde mitt bacon) försökte vi leta reda på en glass, men glassförsäljarna hade tyvärr inte vaknat ur vinterdvalan ännu. Istället åkte vi och köpte ett glasspaket och åkte hem till sambons föräldrar. De bjöd oss på lite mera lunch och sedan åt vi glass till efterätt. Bianca fick springa av sig lite på gården och nosa runt bland den kvarvarande snön. Nu kom vi nyss hem och skall avsluta den här soliga söndagen med pizza och film. Som pricken på i:et är jag ledig imorgon och sambon har kvällskift, bättre än så kan det väl knappast bli.30724207 10214370559151362 799054862712045568 n 1

Trots att huset kändes lite väl tomt imorse efter att våra sista gäster åkt hem och trots att varken jag eller Bianca visste vad vi skulle göra av den här dagen blev det hur bra som helst. Bianca har fått leka med mammas hundar i flera dagar och vi har fått umgås med både min mamma, mommo och även pappa som var på en snabb visit under helgen. Trevliga dagar som fick avslutas med en helt perfekt, solig och vårig söndag. Härligt <3