1D2

Vi har provkört årets bil

Skrivet av Sara Hellström 04.07.2019 | 3 Kommentarer

Inlägget är ett kommersiellt samarbete med
Automaa Vasa

 

***

Jag har ägt två bilar i mitt liv. Den första var en Mazda 323-F och min nuvarande är en Volkswagen Bora från 2003, som jag haft i snart tio år. Med sina nästan tjugo på nacken börjar min bil definitivt ha sina små skönhetsfel, men den tar mig dit jag vill och är rätt så billig i drift. Jag kan absolut ingenting om bilar och har inte heller ett speciellt stort bilintresse. Jag måste därför erkänna att jag var aningen tveksam till detta bloggsamarbete. Skulle det verkligen passa mig, som kan så lite om bilar? Nu i efterhand tror jag dock att det var som gjort för mig. Jag och min familj har nämligen, i samarbete med Automaa Vasa, fått provköra en familjebil.

Det var med nervösa steg jag rullade in barnvagnen i Automaa i Vasa den där onsdagen före midsommar. Vad skulle de tänka om mig, en trött småbarnsmamma som rullar in barnvagnen prydd med färggranna fjärilar där bland deras nya bilar. Jag hann dock inte gå många steg innan första personen erbjöd sig hjälpa mig. Ett vänligt, svenskt och glatt bemötande. Första intrycket är otroligt viktigt för mig och där lyckades Automaa. Kort därefter kom Hanna och presenterade sig. Hanna, Automaas försäljningschef och personen jag varit i kontakt med. Hon var väldigt jordnära och det tog inte många sekunder innan vi pratade barnvagnar med varandra.

Automaa i Vasa erbjuder, förutom försäljning av bytesbilar och nya bilar (Volvo, Ford och Peugeot), även märkesservice på Volvo, Ford, Peugeot, Mazda och Fiat Professional. Jag och min familj har fått provköra en Ford Focus farmare årsmodell 2019. Denna modell av Ford Focus har under sitt första försäljningshalvår fått hela tolv utmärkelser, en av dem är att den blivit framröstad till årets bil i Finland 2019. Detta gjorde mig lite extra nyfiken, vad har denna bil som gör att den blir årets bil? 

Automaa bloggsamarbete

Hanna visade mig de viktigaste funktionerna i bilen och klickade fast basen till babyskyddet där bak. Sedan var det dags för mig att sätta mig bakom ratten. Någon nyckel behövde jag inte sätta in i låset, bilen hade en start/stop knapp som fungerade så länge nycklarna var i bilen. Det första jag lade märke till då jag satte mig i bilen var hur bekväma säten den hade. Det andra var hur den svävade fram på vägen, hur lätt den kändes att köra och det tredje var hur tyst den gick. Förutom dessa tre saker tyckte jag även man hade bra sikt ur bilen, det kändes som att fönstren var väldigt stora och klara. Ett gott första intryck!

Om jag skall vara helt ärlig, så undviker jag helst att köra andra bilar än min egen. Jag tycker min egen är lättkörd och jag känner mig trygg och van i den, att prova andras bilar är inget jag brukar vilja göra. Dock kändes Forden genast väldigt behaglig att köra och även om jag är van vid en manuell växellåda, så vande jag mig snabbt vid denna som var automatväxlad. Den var enkel och skön att köra.Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 25Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 21Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 11I flera år har jag sagt att jag egentligen vill ha en bil av farmarmodell. Det var dock inte något som prioriterades då man som 19-åring letade bil. Jag gillar utrymmet i farmarmodeller och speciellt den stora bakluckan, något jag saknar i min egen bil. Denna Ford Focus var väldigt rymlig, ur flera synvinklar. Dels fick man enkelt in mycket saker och dels slog man inte huvudet i taket då man klev in, något som långa män tydligen brukar ha problem med. 

Något som är väldigt relevant att få in i bilen för oss just nu är barnvagnen. Då vi köpte barnvagn var vi tvungna att ta i beaktande att vi skulle få in den i våra bakluckor. Att hitta en sådan vagn var inte helt lätt, faktiskt. Vår Britax Smile 2 går in i våra bakluckor, men då får vi knappt in något annat i bakluckan. Om dagen kommer då vi har en syskonvagn eller flera vagnar, då vet jag inte hur vi löser den ekvationen i våra nuvarande bilar. I bilen vi provkörde gick vår vagn in utan problem och dessutom lämnade det lite utrymme för matkassar eller annat. Det var också mycket lättare att packa in och ur Forden, jämfört med min Volkswagen.Automaa bloggsamarbete.jpg 4

Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 27

Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 8

Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 6

Ford Focus har en så kallad Auto Start-Stop teknik, vilket innebär att den stannar i trafikljus eller om bilen går på tomgång. Den slår alltså av motorn utan att stänga av funktioner som till exempel  luftkonditionering och radio. En funktion man kan välja att ha på eller av. Ford själv säger att denna funktion kan sänka bränsleförbrukningen upp till 10% i stadskörning. Då man trycker på gaspedalen kommer bilen igång igen. Jag hade faktiskt denna funktion avstängd för det mesta, men provade den under ett par körningar. 

Det som jag däremot gillade var att det alltid stod på displayen vilken hastighetsbegränsning det var och plingade till ifall man körde för hårt. Vilken hastighet är det här - det är min standardfråga då vi kör någonstans. Min andra standardfråga är nog om det är fritt att backa, något jag inte heller behövde fundera på med denna bil, eftersom den hade backsensorer. Överlag var bilens två displayer väldigt tydliga och gav mycket information. Plus att man kunde koppla in telefonen via bluetooth. Den funktionen blev en stor favorit hos mig. Det var enkelt att ta emot och ringa samtal, trots att man satt i bilen. Bilen hade även två USB-uttag, man kunde alltså även ladda telefonen (eller kameran som jag ofta har med mig) via USB.

Automaa bloggsamarbete.jpg 5

Automaa bloggsamarbete.jpg 7

Automaa bloggsamarbete.jpg 6

Något jag tog i beaktande, då jag provkörde bilen, var dess funktioner för att underlätta långa bilresor. Detta eftersom jag har min familj i Södra Finland, så vi reser dit med jämna mellanrum. Jag undviker helst att köra ner själv, eftersom jag upplever resan både tråkig och tung. Nu hade jag inte tid att provköra den här Forden ända till Södra Finland, men jag kan tänka mig att resorna dit skulle vara betydligt lättare med en bil som dels är automatväxlad, har farthållare, filövervakning och dessutom har en funktion där bilen styr och kör själv. 

Hur otroligt det än låter, så kunde alltså denna Ford Focus köra själv. En funktion jag nog hade lite svårt med i början, men som var sambons favorit. Man lär sig säkert uppskatta det, speciellt på långa resor. Ett stort plus var även funktionen för säkerhetsavstånd till bilen framför. Man kunde ställa in hur långt avstånd man ville ha och bilen anpassade hastigheten till det valda säkerhetsavståndet. Det gillade jag!

I min lilla Bora är det mest imponerande en dryckesställning som kommer ut med en knapptryckning. Jämför man det med vilken funktion som helst i denna modell av Ford Focus så blir nog min lilla Bora tvåa. Dock är jag inte helt övertygad om alla dessa funktioner är till det bättre. Det är nog både smaksak och vanesak, tänker jag. Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 9Automaa bloggsamarbete.jpg 55Något jag inte förstått att sakna tidigare i min bil var Isofix. Då vi fick barn för drygt tre månader sedan blev plötsligt den lilla detaljen väldigt efterlängtad. Vi har basen till babyskyddet i min bil och det är sällan man orkar flytta på den mellan bilarna, eftersom den då skall spännas fast med bälte. Just nu fungerar det helt okej, eftersom jag är hemma och det är mest jag som behöver babyskyddet. I framtiden däremot tänker jag att det kunde vara skönt att på ett smidigare sätt kunna flytta bilbarnstolen mellan bilarna, utan att behöva hålla på med bältet. Forden jag fick provköra hade Isofix och det var verkligen smidigt. Ett klick, så var basen där. Kändes också betydligt säkrare att den var fastklickad och inte bara fast med bälte. 

Jag är inte vidare teknisk av mig, så angående tekniken i bilen tog jag sambon till hjälp. Han är betydligt duktigare på det där än vad jag är. Att det är en bensindriven bil förstod jag själv, så okunnig är jag ändå inte. Ford Focus har ett system de kallar för Ecoboost, vilket jag med sambons hjälp nu förstår innebörden av. Det betyder att man med hjälp av en turbo kan få relativt mycket effekt ur en liten motor, i detta fall en 1,0 liters motor. Så Ecoboost vill egentligen ge det bästa av två världar - en bränslesnål men effektfull bil. 

Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 19

1233

Sista dagen vi hade bilen tog jag hela familjen med mig och åkte till hundparken, ett ställe vi alltid besöker nu som då. Då vi kom fram till parken blev såklart Tova hungrig. Sambon och Bianca gick in i parken medan jag satte mig i baksätet för att amma Tova. Då märkte jag att bilen hade tonade rutor där bak. Det är inte så att jag tycker det är pinsamt att amma eller så, men klart det är skönt med lite eget utrymme även om man ammar offentligt. Plus att det ger solskydd åt både hund och barn som sitter där bak!

En annan liten sak som jag uppskattade mycket i den här bilen var nätfickorna där bak. Då vi har Bianca med så har vi såklart även saker som koppel och vattenkopp. I min bil ligger de nästan alltid på golvet, något jag egentligen inte gillar. Dels är det inte bra att ha lösa saker liggande i bilen och dels gillar jag då det är ordning och reda på sakerna. I Forden fanns det nätfickor på baksidan av frambänkarna, som ni ser på bilden här nedan. Många bilar har säkert detta, men då märkte jag att detta saknas i min bil. I fickorna kunde vi ha Biancas saker, praktiskt. Automaa bloggsamarbete.jpg 8Saramariaexenia Bloggsamarbete Automaa 28Så, vad har då denna bil som gör att den blir årets bil i Finland 2019? Jag har som sagt endast ägt två bilar, kan väldigt lite om bilar och har aldrig tidigare kört en bil av årets modell. Hur den här Ford Focusen är jämfört med andra nya bilar kan jag inte uttala mig om, men jämfört med min egen bil från 2003 är den full av funktioner och möjligheter.

Ur en familjesynpunkt är det en praktisk bil. Den är rymlig, bekväm att köra och ger bra sikt åt både chaufför och passagerare. Tack vare sina funktioner som farthållare, självstyrning och inbyggd navigator är den bra på längre resor, till exempel en bilsemester med familjen. Isofixen gör det lätt och praktiskt att klicka av och på bilbarnstolen. Bilen gav mig ett bra helhetsintryck och jämför jag den med min egen från 2003 så var i princip allt bättre. Vad som gör den just till Finlands bil kan jag inte svara på, men jag kan svara på att det skulle vara en ypperlig bil för vår familj bestående av två vuxna, en bebis och hund.

Det var med lite vemodiga känslor jag lämnade tillbaka bilen på söndagen efter midsommar. Att köra bil, något jag vanligen ser som ett nödvändigt ont, var ett rent nöje under de dagar vi provkörde bilen. Den dagen det är aktuellt med ett bilbyte för oss kommer jag inte tveka att göra ett besök hos Automaa i Vasa.

 

Automaa Vasa

Stenhagavägen 4, 65300 Vaasa

Öppet: Må-fre 9-18, Lö  10-14

 

 

Kommentarer

  • Julia Holmqvist 04/07/2019 8:39am (3 månader sen)

    Vilken välskrivet inlägg! Jag vill också ha en ny bil nu haha. Älskar för övrigt att Bianca är så duktig i bilen och att hon fastnade på några bilder! :)

    • Sara Hellström 05/07/2019 1:01pm (3 månader sen)

      Tack, haha :) Ja, hon är nog lätt att ha med sig på det mesta, bilen är väl inte hennes favoritplats men det går nog oftast riktigt bra ändå :)

  • Christina 04/07/2019 3:04pm (3 månader sen)

    Isofix är så bra. Det råkade finnas i min auris när jag köpte den. Suktar själv efter en ny bil, just eftersom vår vagn inte får plats på ett vettigt sätt i bilen nu.

    • Sara Hellström 05/07/2019 1:00pm (3 månader sen)

      Ja, isofix skulle jag verkligen vilja ha!

  • Jakob / Slurk 09/07/2019 11:06am (2 månader sen)

    Bytte själv till en ny Ford Focus (en icke-farmare dock) för några månader sedan och har varit helnöjd!

Skriv en kommentar