Visa alla inlägg skrivna oktober 2017

måndag 30 oktober 2017 - 15:06

Blogglista: Pyssel och DIY

Ninas kollage | Sevendays.fi/Spira

 

Det är många veckor sen jag har fyllt i någon av Sevendays blogglistor, men nu då rubriken är Pyssel och DIY, så måste jag ju slå till!

Det här tycker jag om att pyssla med: Naturmaterial (som kvistar, blommor, fjädrar, stenar...), garn, papper. Fotoredigering tycker jag också hör hit.


Mitt bästa DIY-tips: Gör något! Det finns tusen och åter tusen saker man kan göra, men om inte inspirationen finns så blir det inte mycket av pysslandet. Det bästa tips jag kan ge för att få igång inspirationen är att helt enkelt göra något litet kreativt. Om det då är att rita en teckning eller sortera höstlöv i färgordning. Det behöver inte vara något bestående, som du sparar. Jag tycker om att plocka ihop kollage av saker jag har till hands och ta ett foto. Sådana foton har jag rätt ofta på min Instagram (@spirablogg).

 

Ninas kollage | Sevendays.fi/Spira


Ett pyssel alla borde göra: är ett pyssel som känns rätt och som man kan ha nytta av. Kanske blommor av reflextyg, minibokmärken med tofs eller en sladdhållare av klädnypor?


Min favorit DIY-blogg: Jag inser nu att jag inte aktivt följer någon DIY-blogg. Men om jag söker inspiration är chansen stor att jag går in hos Pysselbolaget som drivs av en mor och hennes dotter som pysslar tillsammans.


Det bästa med att pyssla: Jag kommer ofta i ett tillstånd av flow då jag pysslar. Mina tankar är helt fokuserade på vad jag gör och jag glömmer att titta på klockan. Tekemisen ilo brukar man tala om på finska. Glädjen att göra.

Ninas kollage | Sevendays.fi/Spira

Ninas kollage | Sevendays.fi/Spira

 

Det sämsta med att pyssla: Om det inte blir bra. Ibland är det helt okej, för då kan jag komma på en ny, ännu bättre lösning. Men om det faktiskt bara blir skräp, då blir jag sur.

En DIY-julklapp jag kan tipsa om: Gör om en gammal burk med hjälp av kvistar, snören eller papper och plantera en julblomma i. Beskrivning finns i mitt inlägg 3 x pimpad konservburk.


Här hittar jag inspiration till pyssel: Pinterest. Jag har anslagstavlor för inredningspyssel, trädgårdspyssel, julpyssel, höstpyssel, vårpyssel och bara allmänt pyssel. Och en massa andra. Kika in på mitt konto om du vill ha en inspirationsdos!

 

Ninas kollage | Sevendays.fi/Spira

 

Klicka här för att se vad andra svarat.

torsdag 26 oktober 2017 - 14:51

Vintermat till fåglarna

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

 

Första snön ligger vit på marken och det börjar bli dags att lägga ut mat till vinterfåglarna. Därför delar jag med mig av mitt recept på kokosmums till småfåglarna, som publicerades i min vän Kittys blogg-julkalender ifjol. Jag har gjort den i tre varianter: en basic, en lyx och en serverad på fat. Gör lite lyxigare "talgbollar" till din egen trädgård, eller packa dem fint och ge bort som present till farsdag eller advent.

 

Kokosmums till vinterfåglarna

Börja med att smälta 500 g kokosfett i en kastrull. Här ska du alltså använda det hårda, silvriga paketet som brukar finnas i butikens smörhylla. Låt det svalna lite innan du rör i 1 liter fågelfrön och nötter. För att fåglarna ska få en riktig festmåltid har jag använt skalade solrosfrön och hackade jordnötter från butikens djurmatshylla.

 

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

 

1. Basic-varianten: använd plastglas, tomma yoghurtburkar eller liknande. Klipp till tre bitar snöre, som du fäster i pinnar ovanför formen. Har du en mindre form kan det räcka med ett snöre. Genom att ha flera snören fördelade i kakan minskar risken för att en del faller till marken då kakan äts.

Låt ena änden av snöret nå formens botten och lämna den andra änden lång så att du kan använda den till upphängning. Använd en sked för att skopa kokos-fröblandningen i formen.

 

2. Lyx-varianten: Välj ut en kopp med öra och fyll den med blandningen. Stick i en pinne som fåglarna kan sitta och äta på. Om det lämnar mycket olja på ytan kan du strö extra mat ovanpå.

I det här skedet ville Lenni hjälpa till, och det var faktiskt ingen dum idé att sticka in flera pinnar i koppen. Det här är ett pyssel som man gärna kan göra tillsammans med barn. Var aktsam med den varma oljan, men då fröna har blandats i är den troligen fingervarm.

 

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

 

3. Kak-varianten: Jag skopade en del av blandningen i en minikakform och serverade den på fat till fåglarna. Snyggt som en del av ett stilleben på trappan till exempel.

 

Vintermat till fåglarna | Sevendays.fi/Spira

TIPS!
- Då man använder skalade frön behöver fåglarna inte använda energi till att öppna skalet. Det kan vara nog så viktigt och göra stor skillnad för en liten fågels överlevnadschanser en kall vinterdag.
- Ibland använder jag havre, men dels innehåller sädesslag mindre energi, och dels är det nästan bara gulsparvarna som gillar det, och de äter helst frön från marken.
- Man kan också använda en muffinsplåt som gjutform.

tisdag 24 oktober 2017 - 21:57

DIY Förvaring på väggen

Diy förvaring på väggen | Sevendays.fi/Spira

 

Ikea-hacks är något av det bästa jag vet i diy-väg. Man tar alltså någon av Ikeas produkter och pimpar den, eller - ännu bättre - hittar ett helt nytt användningsområde för den.

Stugan som vi bor i befinner sig i ett ständigt kaos, och så en dag kom jag på att vi måste ha en sån här... Vägghängare? Så då vi hade vägarna förbi Ikea köpte jag en Luröy ribb-sängbotten för 10 euro, några krokar och ett Rimforsa ställ för surfplatta (jag hade faktiskt ingen aning om före jag skrev detta att ställningen var till för surfplattan...). På HM home köpte jag ramen, korgen och stjärnorna.

Sen klippte jag itu sängbottnen ungefär på mitten och så skruvade vi fast två stadiga skruvar i väggen som vi hängde upp den på. Fast jag rekommenderar att man använder sig av krokar, eller borrar hål i översta ribban.

Det jag gillar med den här förvaringen är att den blir en levande installation med både finheter och viktigheter. Och att något så enkelt ser lite avancerat ut. Bandet mellan ribborna är tyg, men visst ser det nästan ut som aluminium?

 

Diy förvaring på väggen | Sevendays.fi/Spira

Diy förvaring på väggen | Sevendays.fi/Spira

 

På väggen bredvid hänger förresten Satokausikalenteri, skördesäsongskalendern. Den håller koll på vilka grönsaker och frukter som är i säsong, och hjälper på så sätt en att köpa billigare och godare matvaror. Längst bak finns dessutom en massa bra info om grönsakerna och frukterna, bl.a. förvaringsanvisningar. Gillar!

Kaoset då? Nej, det har inte blivit ett dugg bättre. Bara mer utspritt. Vi får jobba på det där med var sak på sin plats, men det får bli i nästa hus.

Diy förvaring på väggen | Sevendays.fi/Spira

söndag 22 oktober 2017 - 20:31

Husrenoveringen har kommit igång

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

 

Man kan liksom inte förstå hur snabbt det går då två proffs sätter igång och gör sitt jobb. Knappt två dagar tog det, så var våra träkarlar sysslolösa. Flera meter vägg rivna, en balk uppsatt för att kompensera den bärande väggen som togs bort, två nya dörrhål urtagna och säkert nåt mer som jag inte kommer på nu. Nu gäller det för oss att dra ny el, skaffa dörrar och helt enkelt planera klart så att det går att fortsätta.

Under de senaste månaderna har vi i alla fall bantat ner på åtgärderna rejält. Gång på gång har vi tillsammans med förstå-sig-påarna konstaterat att vi inte behöver göra det ena och det andra. Det är skönt att huset är i så bra skick och att det är byggt med smarta lösningar från första början.

Och jag älskar hur stor rymd vi fick i huset då väggen mellan kök och vardagsrum revs ner. Även om man från vägen ser precis allt vi gör i både kök, på matplatsen och ännu på terrassen bakom huset. Ett av mina (få) hatobjekt i livet är persienner, men nåt slags insynsskydd är kanske på sin plats.

Hur som helst, här kommer några före- och mitt i-bilder:

 

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

Ovan syns köket, och på sista bilden även vardagsrummet, från "sovrumssidan" av huset. Köksväggen har stått där diket syns på sista bilden.

 

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

Det är en bit av väggen närmast i bild till höger som har tagits ner för att öppna upp mot köket.

 

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

Husrenovering | Sevendays.fi/Spira

Köket sett från matplats/vardagsrum. Till höger är entrén. Dörrhålet som syns till lilla-wc:n ska flyttas runt hörnet in i hallen.

 

Det syns på en av bilderna hur det hänger lampknappar i luften. All den el som fanns i de borttagna väggarna ska ju flyttas, plus att det blir flera nya lampor. Jonas och hans pappa har dragit el ett par dagar, och nu är det tillställt så byggarna får fortsätta. För mig står kök och planering av ytmaterial högst på listan. De trevligaste bitarna alltså :)

 

 

fredag 20 oktober 2017 - 07:00

Höstbukett med sommarens första flox

Fredagsbukett | Sevendays.fi/Spira

 

Dags för fredagsbukett!

Jag hade redan hunnit glömma floxtuvan som växer i vår hyresträdgård. Men så för en dryg vecka sen såg jag att det lyste vitt under äppelträden. I söndags plockade jag ett par stjälkar och blandade med det som fanns kvar av föregående veckas helgbukett. En rosbuske fick offra några kvistar för att de matchade så fint med germinin, krysantemen och protean.

Nu sjunger buketten på sista versen, och jag tror bestämt att säsongens första ranunkler ska få följa med hem från jobbet idag.

Önskar dig en fin helg!

 

Fredagsbukett | Sevendays.fi/Spira

onsdag 18 oktober 2017 - 15:25

Älska hantverk!

Handen på hjärtat-muggar | Sevendays.fi/Spira

 

Brukar du köpa hantverk? Snickerier, muggar och andra köksattiraljer, stickade sockor, smycken, julkransar... Som en skapande person har jag alltid uppskattat hantverk, och med åren har jag börjat sätta mer och mer värde i handgjorda produkter. Jag tror det ligger i tiden också, då vi uppmanar till mindre konsumption. Jag lägger mer värde i en handgjord produkt än en dussinvara, och då tröttnar jag inte lika snabbt på den. Och om jag använder muggen eller plagget längre så gör det inget att jag betalar en större summa för varan, för det jämnar ut sig med tiden.

Jag tycker om att få träffa personen bakom hantverket. Att det faktiskt finns en människa som lagt ner tid och kärlek i det jag köper. Och att det är just den personen som får pengarna, inte en massa mellanhänder.

 

Handen på hjärtat-muggar | Sevendays.fi/Spira

 

För några år sen fick jag två muggar i present. Muggarna Med handen på hjärtat, som jag kärade ner mig i då vi åt på Smakbyn på Åland och som tillverkas av keramikern och formgivaren Mia Englund, som har sin studio i samma byggnad.

Då vi besökte Åland i höst köpte jag två muggar till. Eftersom det gått något år sen de första muggarna har designen ändrat lite, och jag sökte en stund med Mia för att hitta två nya muggar som skulle likna så mycket som möjligt. Det lyckades inte helt, de nya muggarna är både större och grövre. Men det gör ingenting, jag tycker om att det syns att designen utvecklats.

 

Handen på hjärtat-muggar | Sevendays.fi/Spira

Handen på hjärtat-muggar | Sevendays.fi/Spira

 

Sådär ja, nu är min kaffestund slut, och jag ska skissa på köket till nya huset. Tack för fina kommentarer på mitt förra inlägg, de är värdefulla för mig!

tisdag 17 oktober 2017 - 15:55

Varför bloggar jag - 3 anledningar

Jag har haft en riktigt djup bloggsvacka nu. Spiras ettårsdag, som var den 6 oktober, gick obemärkt förbi medan jag funderade på att sluta blogga helt och hållet. En dag tog jag mig i kragen och bestämde mig för att skriva ett inlägg om mina mest lästa inlägg under bloggens första år. Bara för att upptäcka att inget av de 10 mest lästa handlar om skapande, det som Spira egentligen kretsar kring. Rakt ner i svackan igen då.

Det är väl nån slags rampfeber som slagit till. En ovilja att bli sedd. En rädsla för att bli diskuterad. Inne i mitt skal har jag det bra. Utanför det vet man ju inte vad folk tycker och tänker.

Sevendays.fi/Spira

 

Men nu är det dags att sträcka på ryggen och höja självkänslan. Jag tänker mycket på orden Confidence is not: "They will like me". Confidence is: "I'll be fine if they don't". Det viktigaste är att göra något du själv tycker om och som ger dig energi. Men om du själv gillar det du gör finns det alltid någon där ute som också gör det.

 

Sevendays.fi/Spira

 

Och vad är det med bloggandet som får mig att fortsätta?

1. Jag tycker om att skriva, fotografera och skapa i största allmänhet. Bloggen hjälper mig att hålla igång mina intressen och utveckla mina färdigheter. Bloggandet ger det också ett syfte genom att jag kan dela med mig av det jag gör. Författare publicerar böcker, konstnärer håller utställningar, musiker håller konserter. Jag bloggar.

2. Genom bloggandet har jag fått spännande och intressanta möjligheter och människomöten. Ta bara pysselkvällen på Strömsö och medverkan i Blomstrande bröllop. Lysande möjligheter att få göra det jag gillar med härliga, likasinnade människor. Plus alla vänner jag fått via min hobby. Jag är ingen föreningsmänniska, sociala medier är mer min grej.

3. Social media är en så intressant branch! Social influencers tar allt med plats och det finns så mycket möjligheter. Branschen utvecklas mycket snabbare än jag hinner följa med, men så länge jag bloggar, instagrammar och facebookar kan jag ha lite koll. I väntan på den dag jag kan satsa mer.

 

Sevendays.fi/Spira

 

Så yes, mitt i mitt lilla kaos ska jag prioritera bloggen mer och börja leverera material. Husrenoveringen är ett ämne i sig som behöver få ta sin plats, och där emellan blommor, handarbete, trädgård, natur och något diy. Och vet ni, julen närmar ju sig med stormsteg! Häng med om du vill, så kan vi peppa varandra <3

Förresten: Vill du berätta för mig var för du bloggar, eller varför du läser bloggar? Kommentera gärna!

onsdag 4 oktober 2017 - 21:28

Mammas nya hund

Sole | Sevendays.fi/Spira

 

Min mamma har en hundvalp. En svart afghanhund som heter Sole. Jag knäppte några bilder på henne här om kvällen.

Namnet Sole är kort för Nabila's Scented Holtasoley, och en Holtasoley är Islands nationalblomma fjällsippa. Nu är hon fyra månader gammal med valp-burret vid kinderna, men så småningom får hon det vackra, blanka hårsvallet som afghanhundar har. Jag ser redan framför mig hur hon fotomodellar vackert på mina bloggbilder. Sådär nonchalant, som om det bara råkade dyka upp en poserande hund i min kameravinkel. Om det inte vore för att det är så svårt att få en kolsvart hund bra på bild...

 

Sole | Sevendays.fi/Spira

måndag 2 oktober 2017 - 23:12

Renoveringstankar, färger och tapeter

Jag har funderat hit och dit idag på vad jag ska blogga om, och mina tankar kör som en boomerang hela tiden tillbaka till vår husrenovering. Det har inte hänt så mycket på den fronten än, men då det verkar stört omöjligt att få ihop ett blogginlägg om något annat, så pysslade jag ihop något litet om det.

Vår byggare ska ta itu med vårt hus nästa vecka, och kaklare och rörmokare är också beställda. Det har känts som en lång startsträcka, men vi konstaterade idag att om det blir förseningar i renoveringen så kommer det högst sannolikt att vara på grund av att vi själva inte hängt med i svängarna.

Vi har ju redan byggt ett hus, så vi vet ju hur det går till. Men hjälp vilken djungel av material som ska införskaffas! Så många beslut som ska göras och varor som ska beställas. Inte blir det bättre av att jag har en tendens att fastna för allt möjligt "special", och allra mest sannolikt dyrt sådant.

Hur som helst, inredningen kommer att gå i dämpade blå, grå och gröna toner, plus svart och vitt. De kalla tonerna ska balanseras med ljust trä, bl.a. i golvmaterial och i köksbänkarna. Naturmotiv är sånt jag gillar, och det kommer att synas i tapetvalen.

 

Renovering av 80-talshus | Sevendays.fi/Spira

 

Renovering av 80-talshus | Sevendays.fi/Spira

1. Kaktustapeten från Esta home är en stark kandidat till arbetsrummet.
2. Boråstapeters Herba är vacker och har de rätta gröna nyanserna. Var vi ska ha den vet jag inte.
3. För länge sen pinnade jag Hannah Nunns Meadow-tapet på min Pinterest, och blev så lycklig då jag ikväll hittade den på Etsy (tydligen kan man köpa tapeter där också). Nu har jag beställt hem provbitar och ser redan framför mig denna blåa variant som fondvägg i vardagsrummet.
4. I sovrummet vill jag ha en fototapet, och med den här Into The Woodlands från Murals wallpaper skulle jag nog sova gott och fridfullt.

 

Jag är bra på att drömma och planera, men det faktiska arbetet skulle jag gärna hoppa över. Ännu ser det ut ungefär som på bilderna nedan. Men bara vi kommer igång på allvar går det väl av bara farten. Åh, den dagen då denna vägg mellan kök och vardagsrum är borta!

 

Renovering av 80-talshus | Sevendays.fi/Spira

Renovering av 80-talshus | Sevendays.fi/Spira