GGB Header By Miss P

Hälsa 2:5 - kost

Skrivet av Petra Lillandt Durosinmi 12.06.2019 | 0 Kommentarer

Kategorier:
Taggar:

Snack By Miss P En perfekt frukost eller mellanmål - plantbaserad casehew yogurt med granola, chiafrön, frukter och bär.

Jag sätter hellre mina pengar på bra mat än mediciner. Tanken är att vara förebyggande i min kost och förhoppningsvis undvika behovet av mediciner och sjukdom om det går.

De senaste 15 åren har jag varit peskatarian och innan det var jag vegan och vegetarian. Även om jag äter fisk, så äter jag det knappast mer än 1-2 gånger per vecka. Främst på grund av alla gifter och plast som finns i haven och som därmed kan finnas i fisken. Mitt val av kost är för att jag vill må bra. Min kropp är bra på att säga ifrån om jag äter mat som den inte mår bra av och som jag därmed kan undvika i framtiden.

Att bo i Kalifornien och nära Stilla Havet har sina fördelar med tanke på tillgången till färska grönsaker, frukter, bär och fisk året om. Odlar själv en del grönsaker, bär och örter största delen av året förutom när det är för kallt i december - februari. Köper ekologiskt så långt det går och föredrar det som säsongen har att erbjuda för att undvika värsta typen av besprutning, slippa lång transport och för att äta råvaror som smakar det de skall smaka. Har allt för många gånger ätit t.e.x. morötter, tomater och jordgubbar som inte smakar som morötter, tomater och jordgubbar.

Lunch By Miss PEn lunch fylld av protein, kalcium, kobalamin, folat, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium och vitamin A, B-6, C, D och K!

Jag kan verkligen rekommendera alla att äta mer grönsaker, frukter och bär dagligen! Finns det inte tillgång till färska grönsaker och bär året om, så finns det antagligen frysta alternativ framom konserver.

En välgjord sallad är mättande om det inte är en sidosallad till ett huvudmål. Om du vill göra en mer mättande och smakrik sallad, använd t.e.x bönor, quinoa, frön och/eller nötter. 

Om du vill äta mer växtbaserad protein så är bönor (bl.a. svarta, edamame, adzuki), linser, cashewnötter, pumpafrön och rågvete en bra start. Många har feluppfattad mening när det tror att en köttfri kost innehåller inga eller få proteiner.

Hur tänker du om kost och hälsa?

Du kanske också gillar:

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar