fredag 19 oktober 2018 - 00:00

Internships och Co-ops praktikanter = win-win för studeranden och företag

A Group of Interns at a SF Giants Game By Miss P

Med en grupp praktikanter på en San Francisco Giants Baseball match.

 

Internship och Co-op (Cooperative Education) praktikplatser är en win-win situation för företag och studeranden! Både Internship och Co-op är endast för studeranden som aktivt jobbar mot en kandidat- eller magisterexamen under tiden de gör sin praktikplats. Studierna måste relatera till jobbet under praktiktiden. Företag som har tagit väl hand om sina praktikanter kan ofta se praktikanterna återvända som heltidsanställda. Att slippa en oftast lång rekryteringsprocess för en ledig tjänst sparar företaget tusentals dollar. Dessutom anställer de någon som känner till företagskulturen och till en viss del jobbet i sig självt.


Vad är skillnaden mellan Internship och Co-op? Internship är en praktik som utförs heltid (40h/vecka) oftast i tre månader under sommarlovet. Medan en Co-op praktik utförs under tiden som den studerande går i skolan. En Co-op jobbar oftast mellan 15-30h/vecka, därmed väljer en del studerande att ta färre studiekurser under den tiden.


Vad är likheten mellan Internship och Co-op? Båda praktikplatserna ger den studerande hands-on erfarenhet från arbetslivet. Förhoppningsvis har den studerande kunnat bygga upp en bra relation med sin mentor på jobbet och kanske därmed fått en mentor för livet. En praktikplats ger den studerande möjlighet till att bygga upp sitt nätverk för framtiden och att få någon som kan ge referenser för det jobb som har blivit utfört när det behövs. För en del studeranden blir företaget som de utförde sin praktik på  deras första arbetsplats efter att de fått sin examen!


Var hittar du mer information om lediga Internships och Co-ops? I USA lediganslår företag praktikplatserna på sina Career sidor. Där heltidstjänster också finns. Det bästa är att gå direkt till det företag som du önskar praktisera hos och söka upp lediga praktikplatser. Vissa företag lediganslår praktikplatser för sommaren redan i januari månad. Medan andra företag kan ha ett rullande schema för sina praktikplatser. Universiteten har också Career sidor där fleratalet företag annonserar sina praktikplatser. En del universitets Career sidor är öppna för allmänheten, medan andra är endast tillgängliga för universitetets studeranden.


Tips på vad du kan göra så din ansökan ej drunknar i mängden! Om du känner någon på det företag där du planerar att ansöka om en praktikplats, kontakta den personen och fråga om hen kan refer dig. En referral ökar dina chanser till att få en telefonintervju med rekryteraren för den specifika praktikplatsen. En telefonintervju är lika med en fot in! Lycka till!

 

Du kanske också gillar:

tisdag 25 september 2018 - 15:00

Utbildning - ett måste på dagens arbetsmarknad

Stanford By Miss P

 

Det bästa du kan ge dig själv eller uppmana ditt barn till är en universitets/högskole/yrkesutbildning. För många är det en självklarhet att minimum ha en universitetsutbildning eller motsvarande innan de beger sig in på arbetsmarknaden för att söka ett heltidsjobb, men inte för alla. En universitetsutbildning idag motsvara generellt det en gymnasieexamen motsvarade för några decennier sen.


Många företag kräver en universitetsutbildning även för de som anställs som receptionist. Kan tänka mig att detta krav är vanligare i storstäder än i mindre städer. Jag är säker på att de flesta kan tränas till ett receptionist jobb, men om den som kommer vara receptionistens chef har som krav att den som tillträder tjänsten har en universitetsutbildning, så är det vad rekryteraren kommer att söka efter. Därmed är en utbildning ett måste för alla som skall påbörja sina år på arbetsmarknaden. En universitetsutbildning kan också behövas om du önskar byta yrkesinriktning och ditt framtida yrke är en helomvändning från ditt nuvarande yrke. En del yrkesområden genomgår förändringar och där du innan kunde klara dig med en gymnasieexamen eller motsvarande anställer nu endast de som har en universitetsutbildning.


Slutför dina studier! Utan examen har du samma status som någon som ej har en examen. Söker du ett jobb som frågar om du har en universitetsexamen och du endast kan svara ja eller nej på en online ansökan, så tas det ingen hänsyn till att du nästan blev klar. (Min grammatiklärare i lågstadiet sa att “nästan skjuter ingen hare.” Det är sant.)


Ett jobb tillför så mycket mer i livet än något du endast spenderar 40 h per vecka med. Till en början är 40h/vecka mycket tid som du prioriterar att spendera på ditt jobb. Förhoppningsvis trivs du med ditt jobb, eller kanske ditt nuvarande jobb är steget som kommer att ta dig till ditt drömjobb! Låt dig inte hindras från att nå drömjobbet för att du saknar utbildning!

 


Du kanske också gillar:

torsdag 26 juli 2018 - 15:00

Från ett litet samhälle i Sverige till Kalifornien

Pernilla

     Foto: Pernilla Persdotter Rossi

 

Pernilla Persdotter Rossi kom från ett litet samhälle i Sverige via New York till San Francisco. Idag jobbar Pernilla som flygvärdinna på United Airlines med bas på SFO, San Francisco International Airport.

 

Hej! Kan du snälla introducera dig?
Hej! Jag heter Pernilla Persdotter Rossi. Sommaren 2003 flyttade jag till Palo Alto i Kalifornien där jag var med och byggde upp Ikea i East Palo Alto. Jag jobbade då som Visual Merchandiser/frilansare. Uppbyggnaden tog nästan 3 månader. Efter jobbet på Ikea jobbade jag på heminredningskedjan Pottery Barn som är baserad i San Francisco. På Pottery Barn jobbade jag under fem år som sälj och visual/manager.

 

Vilken är din utbildning?
Jag har en Associate of Science från The Fashion Institute of Technology/Display and Exhibit/Visual Design i New York City.

 

Vilken är din professionella bakgrund?
Hemma i Sverige jobbade jag inom handel och dekoration i många år. Min mamma hade en blomster affär. Där fick jag hämta inspiration och skylta upp, dekorera och sälja massor! Det va en underbar tid! Lärde mig så mycket, så som att binda brud buketter, blomsterarrangemang, begravnings dekorationer samt kundservice.

 

Pernilla 2Foto: Pernilla Persdotter Rossi

 

Vad jobbar du med för närvarande?
Sommaren 2011 sökte jag in på träningsprogrammet som flygvärdinna. Jag var intresserad av att göra något helt annat. Min familj är hemma i Sverige och jag har nu bott i USA så länge så jag tänkte att det är drömjobbet, eftersom en av förmånerna som flygvärdinna är att jag kan flyga på fritiden för en liten summa. I februari 2012 fick jag en email från ett flygbolag där jag blev kallad till intervju i Houston, Texas. Efter att jag hade intervjuat med flera människor blev jag erbjuden en plats till träningsprogrammet, Inflight Training, som började tre veckor efteråt. Det blev lite stressigt för jag hade jobb och bostad i Bay Area och träningen var i Texas. Jag sa upp mig från mitt dåvarande jobb även om jag inte var garanterad jobb efter träningen som var sex veckor lång. Eftersom du måste klara av alla prov och emergency procedures som slut prov, innan du får fast tjänst.

 

Jobbar du heltid eller deltid?
Jag jobbar heltid. Men mitt schema är ganska flexibelt. Om jag vill jobba mer eller mindre så brukar det gå att fixa genom att byta resor med kollegor.

 

Vilka är några av dina dagliga arbetsuppgifter?
Att jobba som flygvärdinna så måste allt som har med säkerhet komma först och sen passagerarna. Naturligtvis blir det mycket uppgifter som är servicerelaterade.

 

Vilka är de mest exotiska platser du har besökt när du har jobbat?
Singapore, Japan and Hawaii.

 

Händer det ibland att ni har bråkiga passagerare ombord?
De flesta passagerare är trevliga! Men visst finns det en och annan. Jag vet ju inte vad de har varit med om, eller vad som sker i deras liv, eller om de skall på semester, eller om de reser med jobbet, eller kanske de skall på en begravning.

 

Hur gör du om ni har en bråkig passagerare ombord?
Jag behandlar alla såsom jag själv vill bli bemött. I mitt yrke krävs det mycket tålamod och att vara flexibel, samt att kunna lyssna och förstå så de känner sig hörda.

 

Vad önskar du att vi som passagerare skulle tänka på innan vi går ombord ett flygplan?
Att inte vara själviska och att tänka på andra eftersom det är så trångt utrymme. Ta också med dig en filt, vattenflaska och annat som du vill ha under tiden du är ombord på planet!

 

Pernilla 3Foto: Pernilla Persdotter Rossi

 

Hur känns det att jobba i olika tidszoner och kanske ej komma hem till natten? Är det något du har vant dig vid?
Även om det endast är tre timmars tidsskillnad mellan östkusten och västkusten så kan det vara väldigt jobbigt. Speciellt om jag kommer till hotellrummet på östkusten vid 21 - 22 tiden på kvällen (och då är det endast 18 -19 i Kalifornien) och jag vill först koppla av, men måste upp vid 6 på morgonen lokal tid (östkust tid). Ifall om jag ej har somnat innan midnatt lokal tid så kan det vara väldigt tungt dagen efter. Det är något som jag aldrig har vant mig vid.

 

Vad kan du berätta om företagskulturen på United Airlines?
Bringing People Together! Att jobba här är som en enda stor familj!! Vi tar hand om varandra!

 

Har du en bra work-life-balance?
Ja! Även om det ibland blir lite körigt jobb schema.

 

Hur många lediga dagar (PTO = Personal Time OFF) har du per år som du kan endera använda till semester eller kort sjukledighet?
Jag har 26 dagar per år, men jag kan vara ledig fler dagar men då utan att få betalt.

 

Erbjuder ditt jobb sjukförsäkring?
Ja, de erbjuder en sjukförsäkring för läkarbesök, tandläkare och ögonläkare.

 

Vad gillar du mest med ditt jobb?
Jag älskar mitt jobb! Det är roligt och jag träffar så många människor från olika kulturer! Uppskattar också flexibiliteten och variationer av resor. Inget blir sig likt som förr!

 

Vilket råd skulle du ge någon som är intresserad av ett jobb som flygvärdinna eller steward?
Go For It!! Det är ett super kul jobb, men du måste vara flexibel samt ha mycket tålamod!

 

Vad är din syn på att ha en mentor?
Jag tycker att det är fantastiskt! Vi har ett mentor system på United Airlines för nyanställda.

 

Är det något annat som du vill tillägga som jag ej har frågat dig?
Följ ditt hjärta! Res och utforska! Skapa minnen!

 

 

Du kanske ocksa gillar:

måndag 18 juni 2018 - 00:00

Intervju med Helene Nilsson som är egenföretagare i Silicon Valley

Undrar du hur det är att ha ett eget företag i Silicon Valley som säljer Skandinavisk design? Här kan du läsa om Helene Nilsson som äger företaget Scandinavian Form & Design.

 

Helene

Detta är Helene på SWEAs (Swedish Women Educational Association) julmarknad i San Francisco, som är en av flera event i Kalifornien där Helene säljer sina produkter. Dessa populära tomtar är gjorda av fårull i Småland, Sverige. Foto: Helene Nilsson

 

Kan du snälla introducera dig?
Mitt namn är Helene Nilsson och jag har bott i Kalifornien sedan 20 år tillbaka.

 

Vilken är din utbildning/professionella bakgrund?
Min bakgrund är mode. Jag jobbade som inköpare och säljare av herr och damkläder i många år bl.a. på NK Stockholm. När jag flyttade hit till USA pluggade jag inredning i några år.

 

Vad heter ditt företag och när startade du det?
Mitt företag heter Scandinavian Form & Design och jag har drivit det sedan 2004.

 

Jobbar du heltid eller deltid?
Jag jobbar deltid, mindre på våren och mer på hösten inför julsäsongen, då jag också tar hjälp av goda vänner och familj att sälja på de största eventen.

 

Vilka är dina arbetsuppgifter?
Dels har jag en webshop och så åker jag ut och säljer på olika Skandinaviska event i Kalifornien och anordnar även försäljnings partyn i mitt hem. Mina arbetsuppgifter vid sidan av att sälja är att planera kommande event, köpa in varor, resa på inköpsmässa till Sverige, fota nya varor och sätta in i shopen, och betala fakturor. Jag marknadsför mig genom Facebook, annonser och nyhetsbrev. Nyhetsbreven och annonser har jag dock hjälp med av en mycket kunniga väninnor.

 

Hur var det att starta ett eget företag i USA?
Jag startade mitt företag eftersom det alltid har varit min dröm att starta eget. Det passade bra att göra det när barnen var små och så jag kunde ha fria arbetstider. Det var inte så svårt att starta ett företag i USA men jag har ju inget att jämföra med. Jag och en väninna startade våra två företag samtidigt och kunde ge varandra goda råd och tips. Det svåra var att jag då inte hade något nätverk här i USA när jag startade upp. För om det är något som är viktigt här i USA så är det networking.

 

Vilka produkter säljer du?
Mitt sortiment består främst av inrednings produkter som är tillverkade i Skandinavien, oftast Sverige, och jag försöker hitta unika produkter som representerar vad du hittar i butikerna i Sverige idag. Jag säljer varor från 8 – 10 olika leverantörer.

 

Var kan jag följa dig online, och ar du en nyhetslista man kan skriva upp sig för?
Min web adress är www.ScandinavianFormAndDesign.com Jag finns också på FB! Vill du ha våra nyhetsbrev skicka ett email till hnilsson99@yahoo.com.

 

Tack Helene för att du delade med dig hur det är att driva ett eget företag i Silicon Valley!

söndag 8 april 2018 - 21:00

En flexibel fysisk arbetsplats

Work By Miss P

 

Både Anci Jylhäs blogginlägg “Härarbete och tänkarhattar” och Julia Holmqvists blogginlägg “Var är framtidens jobb” inspirerade mig att skriva vidare på ämnet om hur en flexibel fysisk arbetsplats kan vara en win-win situation för både arbetsgivare och anställda när det är möjligt.

 

Att kunna jobba på distans fungerar naturligtvis inte för alla yrkesgrupper. Men många fler kan jobba på distans än vad många tror så länge alla inblandade är flexibla. Detta är kanske nytänkande för en del men det är också en livsstil. För mig är det den ultimata work-life-balance att ha mitt jobb på min laptop. Jag kan fysiskt befinna mig på kontoret, hemma eller på andra sidan jordklotet när jag jobbar. Att jobba på distans innebär också att vara flexibel vilket kan medföra att den traditionella gränsen mellan jobb och privatliv suddas ut, men det är också en enorm frihet. Precis som Julia skrev så är det "frihet under ansvar." Jag kan välja att ta en längre lunch, eller att närvara vid min sons presentationer på skolan som oftast är en annan tid än under lunchen, eller volontära på skolan, eller att gå på en föreläsning, eller att resa och ändå göra mitt jobb. Naturligtvis betyder det att ibland börjar jag jobba tidigt på morgonen långt innan alla andra är vakna, eller så kan jag jobba sent på kvällen, eller ibland på småtimmarna, eller under helgen.

 

Jobbar du för ett internationellt företag eller/och med en internationell marknad är chansen stor att du jobbar andra timmar än det vanliga 8 - 5. Hela mitt team är utspridda globalt och ingen annan än jag finns i Kalifornien. Har vi ett möte med vårt team så kan klockan vara 21:30 i Bangalore, medan den är 16 i London, 11 på Östkusten och 8 här. Med ett globalt team använder vi program som Skype, Google Hangout och Zoom för att bl.a. kommunicera med varandra, träna en kollega på något hon/han ej kan, och att lösa problem när mjukvaruprogram ej fungerar som de skall. För dessa funktioner och mina dagliga uppgifter spelar min fysiska arbetsplats ingen roll.

 

Vilka är några av fördelarna för ett företag att ge sina anställda möjlighet till att arbeta på distans?

 

  • Om företagets fysiska plats är i ett område där fastighetspriserna är extremt dyra, men närvaron av företaget är ett måste för businessen som i Silicon Valley, så kan företaget klara sig på en mindre yta med fler som jobbar på distans och endast kommer in till kontoret nu som då. På företaget jag jobbar kommer de att installera längre skrivbord för de som kommer in till kontoret men vanligtvis jobbar på distans, så att flera kan sitta bredvid varandra på en mindre yta jämfört med nuvarande en person per kub (cube) eller konferensrum.

 

  • Löner till de anställda som jobbar på distans kan eventuellt vara lägre beroende på levnadskostnader i det regional område de bor i jämfört med om de skulle bo i samma område där företagets kontor är. I San Francisco finns ett advokat företag vars flertalet advokater bor i andra delstater där levnadskostnaden är billigare. Trots att de har ett privatflygplan som flyger in dessa advokater i fall om de måste befinna sig i San Francisco, så blir den totala summan lägre än om de skulle behöva betala advokaterna den lön som är rimligt för San Francisco området.

 

  • Om företaget är lokaliserat i ett område med miljontals människor kan anställda se det som en tillgång att få jobba på distans för att slippa spendera 2-3h i trafik till jobbet, och lika länge i trafik hem från jobbet. Istället kan den anställda använda den tiden till att jobba fler timmar om arbetet kräver det eller att göra något som ger dem en bättre work-life-balance.

 

  • Vid rekrytering kan företaget vara mer attraktivt på arbetsmarknaden om det erbjuder sina anställda flexibiliteten att jobba på distans.

 

  • Företaget kan rekrytera topp kandidater som inte vill flytta från stället där de bor (kanske de bor i en annan stat) till ett ställe närmare företaget, och då är det perfekt att kunna anställa dem och de kan jobba hemifrån.

 

  • Personligen är jag mer effektiv när jag jobbar på distans än på kontoret men kanske det har att göra med typen av jobb jag gör.

 

Jag har haft en flexibel fysisk arbetsplats både som frilansare och heltidsanställd och det är något som jag verkligen kan rekommendera!

torsdag 29 mars 2018 - 00:00

Besök av hjärnforskare och elektriska ingenjörer

Under kapitlet evolution som tillhör vetenskapsklassen (12-13 åringar) som vår son går i fick de nyligen besök av tre hjärnforskare från Stanford universitet. Klassen fick lära sig fakta som att hjärnan är mer aktiv när du sover och att ryggraden är ansluten till den lägre delen av hjärnan. Hjärnforskarna hade med sig två människohjärnor och tiotals hjärnor från olika djur. Eleverna fick hålla i en av människohjärnorna och studera den närmare. Hjärnforskarna berättade om sina forskningar, varav en har fokuserat på hur hjärnan löser matematiska problem, den andra har fokuserat på möss och råttors hjärnor, och den tredje har fokuserat på hur hjärnan fungerar på kvällen. Alla tre har doktorerat och en jobbar nu på sin andra doktorand.

 

Två elektriska ingenjörer från UC Berkeley universitetet besökte också deras vetenskapsklass för någon vecka sen. Då handlade det om hur energi skapas. Ingenjörerna berättade bl.a. om hur energi kan skapas med hjälp av vatten och vind. Utöver det så hade de berättat lite om sin utbildning och sitt dagliga jobb, och de uppmanade eleverna att besöka Lawrence Hall of Science på UC Berkeley för att lära sig mer.

 

Dessa samarbeten mellan skola och arbetsliv är så viktiga och kan sätta riktlinjer för elever inför framtida studier och jobb. Skillnaden mellan att läsa en text i en bok jämfört med att få kunskap direkt från en person är otroligt olika. Det är enormt lärorikt att få chansen till att träffa de som forskar och jobbar inom olika områden där praktikplatser kanske inte är tillgängliga och där elevens kunskap kanske inte är så stor. Att få en insikt i vilka studier någon valde och vad deras dagliga jobb kan bestå av inom olika nischer är något som jag hoppas på att fler skolor erbjuder sina elever. Barn i denna ålder har en hjärna vars aptit suger i sig ny information som en svamp och drömmar inför framtiden skapas.

måndag 19 mars 2018 - 15:00

Hiring Success 18!

Hiring Success 18 By Miss P

 

Senaste vecka deltog jag i en konferensen i San Francisco som heter Hiring Success 18. Konferensen ordnades av Smart Recruiters som är ett mjukvaruföretag från San Francisco som erbjuder företag en plattform för rekryteringsprocessen. Konferensen pågick i tre dagar på Hyatt Regency och hade fler än 1000 deltagare från olika länder. Det fanns 100 olika sessioner att delta i med över 200 talare. Medan deltagarna kunde samlas till flertalet större sessioner som behandlade olika ämnen, en hackathon och en prisceremoni, så gick de mindre sessionerna under fyra huvudkategorier: innovation, kandidaterfarenhet, en lyckad anställning och integration. Alla viktiga och aktuella ämnen inom rekrytering.

 

Jay Z Presentation By Miss P

                                En Jay-Z presentation fick vi också ta del av.

 

Här kommer några take aways från konferensen ifall om du är en rekryterare eller ifall om du är den ansvariga som anställer på stället där du jobbar.

 

  • För att behålla anställda med diverse bakgrund så behöver företaget också inkludera dem efter att de har anställts. Ett bra sätt att göra det på är t.e.x. att skapa grupper på företaget som fungerar som resurser för de anställda.
  • 60% av rekryteringsprocessen online händer innan kandidaten tar kontakt med företaget. Det betyder att det är viktigt för företaget att ha en bra presentation av sig online.
  • Om du använder textmeddelande som en del av din rekrytering för att nå ut till potentiella kandidater så förväntas du att följa upp och svara på meddelande som du får tills konversationen är avslutad.
  • En undersökning på 20,000 intervjuer visar att det är viktigt att de som är delaktiga i att intervjua kandidater för ditt företag är väl förberedda. Resultatet visar att det finns kandidater som har tackat nej till en anställning vid företag som har haft oförberedda intervjuare. Därmed är det värt att förbereda intervjuarna med bl.a. mock intervjuer.
  • Rekryteringsprocessen kommer ej att ersättas av robotar.

 

You Are Who You Hire By Miss P

 

Konferensen bjöd på många skratt som när vi bjöds på texmeddelande som har gått fel, men även på seriösa diskussioner som att inkludera kandidater med diverse bakgrund för att forskning visar att företag frodas som gör det. Vi gavs swag som hoodies och diverse andra företag sponsrade grejer. En konferens är naturligtvis ett toppen ställe att nätverka på! De flesta kommer själv, och många känner endast några sen innan. Efter intressanta sessioner kan man gå direkt upp efteråt och diskutera och bolla ideer med de som hade presentationen. Otroligt värdefullt!

måndag 5 mars 2018 - 00:00

Sjukförsäkring i USA är ett komplicerat kapitel

Sjukförsäkringen i USA kan endast beskrivas som ett komplicerat kapitel. En stor procent av de som ansöker om personlig konkurs i USA anger medicinska kostnader som orsak. Enligt en undersökning år 2016 uppgav 26% att medicinska kostnader tynger familjens ekonomi extremt. USA har ingen universell sjukförsäkring som Finland så man föds ej med rätten till att kunna söka vård för en rimlig summa. Sjukförsäkringen köps främst via jobbet eller privat. Men du kan också kvalificera för sjukförsäkring till lägre kostnad om du bl.a. är över 65 år eller är väldigt fattig. Det finns nästan lika många alternativ av sjukförsäkring i USA som människor. Första frågan du får om du behöver uppsöka ett sjukhus utan att du har en avtalad tid är om du har en sjukförsäkring. Därefter ber de att få se ditt sjukförsäkringskort så de kan ringer numret på baksidan till ditt sjukförsäkrings företag för att se om de samarbetar med varandra. Om de ej samarbetar så får du betala en större summa omgående och du skriver under att du kommer att betala resten efteråt, eller så tar de ej emot dig och du bör uppsöka ett annat sjukhus. Detta är ett land där en bruten arm kan kosta $60,000 (ca. 49,000 euro) utan sjukförsäkring.

 

När du tackar ja till ett nytt jobb så innebär det att din sjukförsäkring ändras om du är ansvarig för din egen sjukförsäkring. Därför är det viktigt att kolla upp vilken typ av sjukförsäkring företaget du intervjuar med erbjuder. Är du under 26 år så kan du tillhöra dina föräldrars sjukförsäkring. Har du en partner eller är gift, så kan en av er (och eventuella barn) tillhöra den andras. Sjukförsäkringen kan bestå av en, två eller tre delar vilka är försäkring för doktor/sjukhus/medicin, tandläkaren och ögonläkaren. Arbetsplatser kan erbjuda någon eller alla eller ingen av de tre delarna av sjukförsäkringen. Alla delar har en månatlig kostnad och du kan välja ifall om du endast vill ha en eller flera delar av sjukförsäkringen. Du kan välja t.e.x. att ha doktor/sjukhus/medicin delen men skippa tand- och ögondelen av sjukförsäkringen. Skippar du t.e.x. ögonförsäkring och du behöver uppsöka en ögonläkare så betalar du hela summan som det kostar. Ibland betalar arbetsplatsen hela den månatliga summan för de delar av sjukförsäkringen de erbjuder, ibland betalar de en viss procent och ibland inget. I karriärsintervjun som jag gjorde med Nicole Davis så berättade hon att hennes jobb betalar 80% av hennes månatliga kostnad för sjukförsäkring, men inget för hennes son, som hon måste betala 100% för, vilket kallas full premium.

 

En del arbetsplatser erbjuder sjukförsäkring från din första arbetsdag, medan andra erbjuder det först efter att du har jobbat i t.e.x. 3 månader. Efter det kan du endast ändra dina val av sjukförsäkring en gång under året när det är open enrollment, vilket pågår oftast under 2 veckor - 1 månad, och är någon månad innan den träder i kraft. Det finns undantag till regeln ifall ens livssituation förändras så som skilsmässa, födsel eller dödsfall. Missar du open enrollment så är du utan sjukförsäkring via jobbet nästa år (förutsatt att jobbet erbjuder sjukförsäkring). Byter du jobb, så avslutas din nuvarande sjukförsäkring sista dagen du är på jobbet. Om du blir arbetslös eller jobbar på en arbetsplats som ej erbjuder sjukförsäkring så kan du bl.a. köpa en privat sjukförsäkring. Både privata sjukförsäkring och de du kan köpa via jobbet (om jobbet ej betalar hela eller delar av kostnaden) kostar flera hundra dollar per person per månad.

 

När du har bestämt dig för vilka delar du vill att din sjukförsäkring skall täcka, så är det viktigt att du förstår din sjukförsäkring. Innan du bokar tid hos doktorn/tandläkaren/ögonläkaren vill du kolla upp att de godtar din försäkring. När du byter försäkring så kan det också betyda att tandläkaren du tidigare gick till inte samarbetar med din nya försäkring och därför kan du ej gå till henne längre (eller så betalar du hela räkningen själv). Även om du eller ditt jobb betalar en månatlig avgift för att du skall ha en försäkring, så kommer du att betala en viss procent eller summa för att besöka läkaren//tandläkaren/ögonläkaren. De flesta sjukförsäkringar har ett tak för läkare/sjukhus/medicin delen så att man betalar en max summa per person och/eller per familj per år. Det varierar mycket men kan vara t.e.x. $3,400 - $6,400/person eller $6,000 - $10,000/familj per år. Men taket garanterar ej att du går kostnadsfritt från läkarbesök efter att du nått taket. Det beror på servicen du har behövt. Tand- och ögonförsäkring ger dig rätten till att använda en viss summa per år. Tror att t.e.x. min tandförsäkring betalar upp till $2,000/person/år och ögonförsäkringen $1,000/person/år.

 

Detta var en kortare beskrivning av hur sjukförsäkringen i USA fungerar. Dagen du fyller i din open enrollment på några minuter är dagen när du kan säga att du är en amerikan (självfallet ej bokstavligen).

 

Välkommen till USA!

 

Childrens ER at Stanford By Miss P

 

För ett år sen råkade vår son trilla på en ramp med sin scooter på bakgården. Han skar upp ett djupt snitt på sitt smalben som tog oss till Stanford akuten som är ett godkänt sjukhus för vår försäkring. Det blev 16 stygn med en räkning på nästan $11,000 (ca. 9,000 euro). Tack vare den försäkring som vi har så behövde vi endast betala $3,200 (ca. 2,600 euro). Försäkringen tog hand om resten.

fredag 2 mars 2018 - 00:00

Intervju med Nicole Davis, Verkställande Administrativ Assistent

Undrar du hur det är att jobba som Verkställande Administrativ Assistent (Executive Administrative Assistant) på ett mindre företag i Silicon Valley? Här kan du läsa om Nicole Davis som är en Verkställande Administrativ Assistent till ägaren (President) på ett familjeägt escrow* företag i San Jose, CA.

 

Nicole By Miss N

 

Nicole, Please introduce yourself.
Hi, My name is Nicole Davis, I am originally from Boise, Idaho, and I grew up on a dairy farm. I moved to San Jose area to go to college, where I obtained a BA in Psychology and an MS in Justice Studies. I am a single mom to an 11 year old boy.

 

What is your current position?
I am an Executive Administrative Assistant and slowly training to become a full time Escrow Officer.

 

What is the name of the company you work for and what does the company do?
I work for Business & Escrow Service Center Inc. in San Jose, CA. We primarily work with sale of business and mobile home escrows.

 

How many years of industry experience do you have?
I have worked as an administrative assistant in different lines of work since I was 14. My current job is really all I know since I have been her 14 years.

 

Do you work part-time, full-time, or are you a contractor?
I am a full-time employee.

 

What is your education?
I have a BA (Bachelor of Arts) in Psychology and an MS (Master of Science) in Justice Studies from San Jose State University.

 

What is your professional background?
I have worked as an administrative assistant in different lines of work since I was 14. My current job is really all I know since I have been her 14 years.

 

Did you apply for your current position, or did someone reach out to you?
I applied through the newspaper in 2004.

 

What are some of your daily tasks?
Closing files, talking to clients, signing documents for opening and closing of escrows, daily interaction with the public and public agencies. Receipting in funds as well as cutting checks to disburse funds.

 

Are your immediate coworkers at the same location, or are you spread out around the world?
We are all in the same location. It’s a small business of nine employees.

 

What is the culture like?
Small business family owned for 35 plus years.

 

Do you have a good life and work balance?
I do not believe I do, work is stressful and it is not untypical to miss lunch or try to come in early, and stay late if possible. Constant reminder nightly and on weekends with work emails coming in. No compensation for hours worked over the normal 40 though often it is necessary to reduce some of the stress level that often ends up going home with me.

 

How many days of vacation or PTO (Personal Time Off) do you have each year?
I have four weeks of vacation, five days of PTO, and three days of sick leave.

 

Does your work include benefits?
Yes, my employer match a 401(k)*, pays 80% of my insurance* (only for employee, family is in addition and full premium* is paid at my cost), and vacation.

 

What do you like the most about working at Business & Escrow Service Center Inc.?
I like the job security, and interacting with coworkers and different types of people. People can have interesting stories of either life lessons or knowledge.

 

What advice would you give a person who is interested in a similar position as yours?
It is based on an old fashioned work structure, typically 8-5, with an hour lunch. This is not the job for someone who requires lots of flexibility and it is not uncommon to work more than 40 hours a week. There is no ability to work from home. There is not a lot of people with knowledge in this type of industry (escrows for sale of businesses and mobile homes), it is a hands on job, meaning the job is learned through working in the industry. Since the workforce is small I would suggest learning as much as you can this would makes someone more valuable and harder to replace. Once you know the industry you have good job security and knowledge is power.

 

What is your view on networking?
I think networking is great, however in my profession it is not really something that is necessary.

 

That's all the quesitions I had. Thank you so much for the time! :)

 

Har ni några frågor om intervjun eller några frågor till Nicole så får ni kommentera eller sända meddelande till mitt LinkedIn konto. Alla frågor besvaras.

 

*Ett escrow företag är en oberoende tredje partner som håller pengarna för en transaktion under tiden allt pappersarbete avslutas i försäljning/köp av t.e.x. företag, fastighet, hus, värdepapper och aktier.
*401(k) är en typ av pensionssparande där företaget eventuellt matchar en viss procent. (Kommer att skriva mer om pensionssparande i ett annat inlägg.)
*80% of my insurance betyder i detta fall att företaget betalar 80% av försäkringen (inkluderar hälso-, tand- och synförsäkring) för den anställda. Resten betalar den anställda. (Kommer att skriva mer om försäkring i ett annat inlägg.)
*Full premium betyder i detta fall att den anställda betalar 100% av försäkringen för sina familjemedlemmar.

söndag 25 februari 2018 - 00:00

Boktips: Hitta dina 5 styrkor som kan hjälpa dig i din karriär!

Book Recommendation Strengths Finder 2.0 By Miss P

 

Strengths Finder 2.0 av Tom Rath plockade jag upp i bokaffären efter att en professor på Harvard hade rekommenderat den för sina sommar studerande, som skulle påbörja sista året på gymnasiet, som en guide inför valet av deras framtida yrken. Eftersom en välrespekterad professor rekommenderar boken för de som ännu inte har påbörjat sin karriär så är det en bra indikation att även jag som är mitt uppe i min karriär borde läsa den. Boken består främst av ett test som du gör online (en unik kod kommer med varje bok) och som tar runt 30 minuter. Lite läsning tillkommer innan testet och mer efter.

 

Författaren skriver i sina inledande ord att allt för många människor försöker fixa sina brister istället för att bygga på sina styrkor från ung ålder tills vi är mitt uppe i vår karriär. Därför började författaren tillsammans med ett team av Gallup forskare ledda av Donald O. Clifton, som har rest jorden runt för att upptäcka människors styrkor i mer än 50 år, identifiera de 34 topp styrkor hos människor. Deras forskning visade att människor har större potential om de investerar sin energi i att utveckla sina styrkor än att försöka fixa sina brister.

 

Efter att du har gjort testet så får du veta vilka dina fem topp styrkor är utav de 34. Du kan läsa mer ingående om de fem områden i boken, men du får även en guide om dina styrkor som du kan skriva ut/spara. Guiden är indelad i tre delar. Den första delen ger dig kunskap om vad dina fem styrkor innebär. Den andra ger dig förslag om hur du kan tillämpa de fem styrkorna i din karriär. Den tredje delar med sig av andra med samma styrkor som berättar om hur deras vardag i karriären ser ut eller hur deras karriär har sett ut över en specifik tidsperiod.

 

Jag rekommenderar denna bok för alla som är intresserad av att utvecklas i karriären men också personligen. Den gav mig (och ännu ger) insikt och perspektiv om mina styrkor och hur jag kan använda dem till min full potential. Kommer ihåg hur jag som yngre försökte fixa mina svagheter istället för att bygga på mina styrkor. Boken är lättläst även om den har mycket att lära.

 

Önskar dig en insiktsfull läsning!