Kultur, tradition och diskriminering

måndag 12 februari 2018 - 20:00 | 0 Kommentarer

Relativt ofta reflekterar jag över frågor som rör kultur och tradition. Antagligen för att jag är en invandrare i ett annat land och en stor procent av de som bor i vårt område är invandrare vilket ibland gör det svårare att veta vad som är den egentliga amerikanska kulturen? Majoriteten har blivit minoritet medan minoriteten har blivit majoritet. Vilket är väldigt intressant på sitt sätt. Detta område är som FN. Med alla dessa kulturer och traditioner som redan finns och fler som kommer med de dagliga invandrarna som flyttar in. Det gäller att vi alla visar hänsyn och bryr oss om andra kulturer som inte är vår egen för att kunna samarbeta oavsett om det är på jobbet eller privat. Det är ej alltid enkelt, det är ej alltid rättvist och ibland kanske jag ej förstår varför. Det viktigaste är att förstå att min kultur är inte den enda och inte alltid den mest passande bara för att jag är van med den.

 

Min erfarenhet från jobb och min sons skola är att chefer i upper management, lärare och rektorer gör ett fantastiskt jobb med att inkludera och inte exkludera någon p.g.a. en annan bakgrund än sin egen. Men jag är också begränsad till några arbetsplatser och skolor. Har däremot sett chefer på lägre nivå som gynnat sina egna, vilket inte är okej. Diskriminering är ett ord ingen arbetsplats vill bli relaterad med eftersom de flesta arbetsplatser i området är beroende av arbetsinvandrare från runt om världen och det finns alltid mer attraktiva arbetsplatser i området som de kan gå till. Utan invandrare skulle många företag i området kanske ej existera idag som t.e.x. Google och Instagram. En av Googles två grundare Sergey Brin är född i Moskva och en av Instagrams två grundare Mike Krieger är född i São Paulo.

 

Vi har upplevt personlig diskriminering baserat på andra människors kulturella värderingar av oss som bl.a. av en chaufför för Uber. Jag är aktiv med att ge bra och dåliga recensioner på service som jag spenderar mina pengar på. Om företaget kan ej ge ett tillfredsställande svar som varför vi blev behandlade på ett sätt som inte är okej så kommer jag att använda ett annat företag i fortsättningen och naturligtvis informera våra vänner. Det finns så många andra företag som ger samma service, i detta fall t.e.x. Lyft och Juno (i NY). Kundservice i USA är oftast mycket bättre än i Finland. Här går man en extra mile för att kunna ge kunden det de frågar efter och med ett leende. För alla vet vi att det är en mycket större chans för en negativ upplevelse att få en recension och att spridas än en god upplevelse. En dålig upplevelse ger ett företag en möjlighet till att förbättra sig. Men om problemet inte erkänns, så kommer inget att förändras.

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar