GGB Header By Miss P

Projektbaserad högstadieutbildning

Skrivet av Petra Lillandt Durosinmi 25.04.2019 | 0 Kommentarer

Kategorier:
Taggar:

 JLS By Miss P J.L. Stanford högstadieskola som har gett vår son en bra projektutbildning med nya kunskaper och fina minnen.

När vår son hade påbörjat sista året i lågstadiet blev vi informerad av hans lärare att det erbjuds olika högstadieutbildningar i skoldistriktet. Den projektbaserade utbildningen, Connections, lät intressant och vi fick endast positiv feedback om den. Eftersom vår son var intresserad lämnade vi in en ansökan. Connection hade endast 100 platser för fyra parallellklasser som kunde sökas av skoldistriktets ca 1200 elever. På sensommaren fick vi veta att vår son hade blivit tilldelad en plats.

Shakespear Project By Miss P Programmet för Shakespeare kvällen.

Connections följer samma curriculum som de andra högstadieutbildningarna i skoldistriktet. Men den erbjuder fler och större projekt  och skolutflykter under de tre skolåren i English, matematik, science och social studies klasserna. Dessa ämnen undervisas de i fyra gånger i veckan. Ibland samarbetar de mellan parallelklasserna i Connections. I fjol samarbetade English och social studies klasserna genom att ha en Shakespeare kväll där eleverna deltog i en eller fler av Shakespeares uppsättningar som familjer och bekanta var inbjudna för att se. I år samarbetade English och social studies klasserna genom att åka på studiebesök till Washington D.C. för att fördjupa sin samhällskunskap om USA.

Mercer Caverns By PhFörsta året i högstadiet åkte Connections eleverna på en camping resa till östra Kalifornien där de bl.a. fick besöka grottan Mercer Caverns. Foto: Phela Durosinmi

Flera projekt görs utanför skolan och skoltimmarna. Eleverna har alltid kunnat välja sina projekt inom vissa riktlinjer. Första året i högstadiet hade de två större projekt, en på höstterminen och en på vårterminen. Dessa två projekt kunde de fritt välja vad de ville göra, men det måste vara något som ger eleven ny kunskap. Upplägget har alltid varit att eleven måste först skriva ner en projektplan som skall godkännas av läraren för projektet. Därefter jobbar eleven på projektet och förbereder en google slide presentation som skall vara klar vid deadline. Någon vecka efter deadline presenterar eleven sitt arbete till oftas 2 klasser med inbjudna föräldrar. Vår sons projekt var videoredigering och att lära sig spela gitarr. Andra mindre projekt som gjordes under året var om pyramiderna i Egypten och jordbävningar.

Earthquake Project By Miss PDenna struktur föreställer en byggnad och var del av projekt presentationen om jordbävningar. 

Andra året hade de fler mindre projekt och ett stort projekt som de jobbade på. Skillnaden jämfört med året innan var att eleven gavs ämnen som hen måste hålla sig till, men kunde fritt välja inom ämnet. Det stora ämnet var Medeltiden. Vår son valde t.e.x. att göra ett projekt om kartor från Medeltiden. Några av de mindre projekten under året var om cellerna i kroppen och Robin Hood.

Map Project By Miss PEn av kartorna på David Rumsey Map Center på Stanford Universitetet där information hämtades för Medeltidsprojektet om kartor.

I år, tredje året i högstadiet, har eleverna sitt hittills största projekt i valfritt ämne. Projektet måste godkännas av flera lärare och projektplanen skulle vara väldigt detaljerad som inkluderade ett kontrakt där föräldrarna skriver på att projektet ger eleven ny kunskap. Projektet skulle vara minst 80 h utanför skolan och eleven måste skaffa sig en mentor. Mentorn skall i slutet av projektet skriva sin feedback om eleven till lärarna. Vår sons projekt är cykelreparation. I onsdags var deadlinen för projektet. Nästa torsdag är den stora presentationen på kvällen dit föräldrar, mentorer, vänner, klasskompisar och lärare är inbjudna. Eleverna har blivit tillsagda att "dress to impress" för presentationen.

Repair the Ride Project By Miss PFlertalet volontär timmar med att reparera cyklar har tillbringats på Silicon Valley Bike Exchange för årets projekt.

Utöver elevernas alla projekt, så har Connections erbjudit en fin sammanhållning för både föräldrar och elever. Det har ordnats picknick, camping resor under helgerna, skridskoåkning och många andra event för de som har velat delta. Vi har endast bra saker att säga om denna projektutbildning och är så tacksam över att vår son fick möjligheten att vara en del av den.

 

Du kanske också gillar:

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar