Den rosa resan
Bilden med Vasabladets logon genom tiderna tog jag fram inför 150 års jubliét.
Tanken var då att det skulle bli t-skjortor och andra trycksaker, blev vykort och affischer.
Då förstod man inte värdet och tyngden av ett av landets äldsta varumärken.
Nu, över tio år senare, började intresset vakna för idén och retrokänslan vinner.
Tavlor sattes upp i kafferummet, företagets bilar tejpas om och nu äntligen blir det collegetröjor som skall säljas på Konstens natt.
En speciell cykel skapades under sommaren för att förstärka vårt story
och få oss att sticka ut i mängden.
Någonstans i det här skedet strax före Konstens natt började tanken vakna
på en tröja i en annan färg. Vändagen låg allt för långt borta och plötsligt står det klart att det är Rosa-månaden oktober som vi skall satsa på
och den Rosa-resan började.
En plan läggs upp för vad som skall göras.
Vad behövs och när skall vissa saker beställas.
Finns det collegen i lager? Nej, inte i Finland så de tas från Sverige.
Skall tröjorna paketeras vid försäljningen? Nej, vi ger en bomullskasse
med samma tryck, samtidigt slipper vi problemet med plastkassar
och påsar ock kunden får en hållbar shoppingväska på köpet.
Var skall tröjorna säljas och på vilket sätt?
Valet blir nya Espen och den rosa dagen 12 oktober.
Österbottens Cancerförening kontaktas och ett samarbetsprojekt skapas.
För att lyckas och kunna lyfta en kampanj behövs bra foton som håller
i både tryck och digitalt.
Tur att vi har duktiga fotografer i huset som glatt ställer upp och hade fått ögonen
på en passande cementvägg som skulle bli bra bakgrund.
Cancerföreningens stödpersoner fungerar som modeller och
samtidigt förstärks engagemanget hos donationsmottagaren.
Paraplyet, kom med på köpet för det råkade regnade den dagen.
För att nå ut så brett som möjligt till olika målgrupper använder vi oss av
alla våra plattformar print, webb och sociala medier.
Det skrivs blogginlägg, tas bilder.
För att få ut maximal delning av budskapet skapas #jagärmed #ärdumed.
En del lokala profiler kontaktas som vill vara med och stöda kampanjen
bland annat via instagram.
Viktor Hurmio var en av de som direkt ställde upp.
Snygg färg på kavajen har han också!
Den 12.10 klockan 10 plockar vi upp popup-shoppen i Espen
och försäljningen drar igång före vi egentligen skulle börja.
Timmarna rusar iväg och lådorna töms.
Samtidigt har vi ett upprop i tidningen att privatpersoner och företag
kan också stöda kampanjen genom att betala in en fritt vald summa
direkt till Cancerföreningens konto.
Uppmaningen publiceras i ÖT, VBL och Sydin.
Oktober går mot sitt slut och resultatet blir 8500 euro som doneras till Cancerföreningen för cancerforskningen i Österbotten. Föreningens verksamhetsledare Markku Suoranta är också jätteglad över den synlighet deras verksamhet fått och att de tydligt sett ett ökat intresse
för de tjänster som de kan erbjuda.
Det blev rejält trafik på instagram med fina bilder på tröjorna.
En lyckad kampanj som väcker mersmak. Ett stort TACK till alla som deltog.
Kommentarer
Ingen har kommenterat ännu
Skriv en kommentar