uffeskitchen ul

Val ger pyssel och knåp

Skrivet av Ulf Lassander 19.01.2022 | 0 Kommentarer

Intressant att se hur valarbetet utvecklas under åren. Har varit med i kulisserna under flera val.
Främst började det med EU-valet, sedan Kommunalvalet och nu Välfärdsområdet.
Utmaningen är alltid att ha fingertoppskänsla för via vilka kanaler man når väljarna.
Sedan gäller de också att få kandidaterna att hänga med i svängarna.

Men skall visa några exempel på vad som sker.
projekt
I dag är det mycket facebook och instagram som gäller.
De gamla trogna utereklamerna på torg och telefonstolpar finns nog också med
men får en allt lägre status. Dessutom ställer rådande pandemi till det
för alla inplanerade väljarträffar, debatter och möten.
Nu kör vi streamade valstugor och webbvideon istället,
här tog digitaliseringen ett stor steg framåt.


Men före allt detta så skall enhetliga kampanjbilder tas.
I detta fall är mängden bilder lite för stor men detta vals tidtabell var också allt för snäv.
Ramy varumarketHar man lyckan att få en grafisk manual (som är uppdaterad) är det
mycket lättare och snabbare att anpassa innehåll.
Ramy fb instaNu var vi en liten kampanjgrupp som trixade och fixade allt från banners och LED-skärmar till Lokal-TV.
Some med storyn och puffar fick en allt större del av kakan
och lades ut men jämna mellanrum.
emina kortEn given målgrupp var också nyfinländarna som också fick rösta.
Var fanns målgruppen, vilka språk, tidtabell och hur nå dem.
Nu fastande vi för vietnameser och bosnier.
För dem skapades egna reklamkort.
Emina vietnam baksidaHär är kortet på vietnamesiska.
Har man ett bra kontaktnät så går det alltid att få fram skräddarsytt material.

Utmaningen i Välfärdsområdesvalet är att få folk att rösta.
Många förstår inte vikten av att rösta och få fram de
kandidater som kan föra vårt välfärdsområde framåt.
Får se dur det går, några dagar kvar.

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar