seger somevinkit blogi kokkola vaasa web
Publicerad 18 januari 2021 kl 22:24

8 tips till lyckad marknadsföring på sociala medier

Har du precis kommit igång med sociala medier? Här ger vi dig många testade och fungerande praktiska tips till lyckad marknadsföring på sociala medier.

1. Bortse inte äldre, redan publicerade inlägg

Maximera nyttan av befintligt innehåll. Ofta känns det kanske som om man hela tiden är tvungen att producera nytt material. Det är självklart trevligt med nya och spännande inlägg men repetition är aldrig fel.

Gå igenom innehåll som fungerat bra tidigare och repetera saker som har väckt intresset hos dina följare eller kunder.
Redigerare en befintlig bloggtext i kortare texter så den lämpar sig som sociala medieinlägg och välj en passande bild till varje inlägg. Uppdatera infografik eller annan statistik och presentera utveckligen.
 

2. Kom ihåg att vara äkta

Konsumenter uppskattar inte för säljande innehåll och tröttnar snabbt. 4-3-2- regeln fungerar bra som grund för innehållsplanering. 4 st. inlägg som ger mervärde och hjälper kunden, 3 st. inlägg som kommunicerar med kunden eller engagerar och 2 st. inlägg som marknadsför eller säljer. Gör något annorlunda och väck intresset med en live video, vad kunde vara mera genuint!

3. Bra berättelser kommer vi ihåg

När ärenden bakas in i berättarform kommer våra hjärnor ihåg dem bättre. Ibland kan det vara skäl att ta lite avstånd från produkt- eller servicebeskrivningar och fokusera på storytelling och på så sätt jobba med företagets långsiktiga brandbyggande.
 

4. Följ upp kampanjer och deras resultat

Vad är målet med din marknadsföring? Vart vill du leda dina följare och kunder? Till webbsidan? Vill du samla in e-mail till nyhetsbrev? Kom ihåg att lägg upp konkreta mål för din marknadsföring då är det också enklare att planera innehållet och planen blir långsiktigare. Med konkreta mål är det även enklare att följa upp och analysera resultaten.

5. Få ut det mesta av marknadsföringsbudgeten

Det finns många olika sociala plattformar och i de flesta fall räcker inte marknadsföringsbudgeten till att finnas överallt. Välj några kanaler som passar ditt företag och fokusera på dem. Ta reda på var din målgrupp spenderar tid och lär känna din målgrupp,  hur de agerar och tänker.

Kom ihåg att kanalen går att ändra på vägen, det är ingen idé att lägga ut dyra pengar på en kanal som inte når rätt målgrupp fast man gärna skulle finnas på just den kanalen. Kom ändå ihåg att även publicera innehåll på en digital plattform som ägs av företaget, t.ex. blogginlägg på företagets egen hemsida. Ifall det uppstår problem på en somekanal är inte all information bundet till ett ställe du inte har kontroll över.

 
6. Betalda annonser på sociala medier

Idag är betalda annonser på sociala medier mer standard än undantag. Detta är ett klart tecken på att betalda annonser används för att de fungerar och når folk. Ifall du önskar att ditt värdefulla innehåll skall synas är det viktigt att annonsera.

7. Ge ordet åt kunderna

Människor är intresserade av människor och vad andra tycker och tänker. Uppmana dina kunder att dela sina erfarenheter av din produkt eller service genom att använda specifika hashtags. Bland alla som använt hashtagen kan man t.ex. ordna en utlottning.

Människor delar gärna av sina positiva erfarenheter på sociala medier, vilket är värdefullt för företag, se detta som en möjlighet! Kom även ihåg att svara på negativ feedback, det ger en transparent och ärlig bild av företaget.

 
8. Kombinera kundernas online och offline erfarenheter

Man tänker ofta att varumärkets fysiska touchpoints är åtskilda från online-erfarenheter. Kombinera dessa två genom att till exempel samla på e-post adresser i samband med ett fysiskt evenemang eller genom att bygga upp en igenkännbar miljö ämnat för foton i ett café eller en butik. På så sätt delar kunderna med sig av sin fysiska erfarenhet till sina personliga kanaler.

Ett bra exempel är den gamla mejeri-ytterväggen vid Kyrö Distillery med texten ”Kyrö Distillery Company” i Isokyrö där folk gärna stannar och tar en selfie som de sedan delar med rätt brandhastag på Instagram.
 

Text: Ida Storbacka

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar