Suppilo SE otsikko
Publicerad 18 januari 2021 kl 22:47

Hur ska man hitta potentiella kunder på sociala medier?

Har du hört talas om uttryck som "kall kund", "varm kund" och "säljtunnel" ? Här går vi igenom saker som du behöver veta.

Tänk dig följande scenario: du går på stan och pratar med en väninna. Plötsligt hoppar en man framför er, drar fram en broschyr och frågar om du vill köpa nya fönster till hemmet.
– Va? Jag bor i höghus och jag ska verkligen inte ha nå fönster, och jag känner inte ens dej, varför skulle jag köpa av dej?, utbrister du.
För att slippa mannen, som fortfarande viftar med sin broschyr, går ni åt andra hållet, smått irriterande.

Så här går det ofta till på sociala medier. När du är ute efter avkoppling och vill se vad kompisarna publicerat, dyker plötsligt ovälkomna annonser upp. I detta läge är du inte mottaglig för köpannonser, du är en så kallad "kall kund". Detta är både irriterande för dig och slöseri med pengar för annonsören.

En kall kund bör värmas upp för att till sist bli en het kund, vilket sker via säljtunneln.

Suppilo SE otsikko 1 1024x614


I sociala medier är det möjligt att skapa intresse och bygga kundförhållanden med hjälp av tilltalande innehåll. När kundens intresse har väckts med bra innehåll, blir kunden ofta lockad att besöka företagets webbsida eller butik. Med ett genuint intresse för företaget är kunden också mera köpbenägen. Den här processen kan beskrivas i säljtunneln.

För att få säljtunneln att fungera måste du känna din målgrupp, vad den tycker om att göra, se och läsa om. Vad har din målgrupp för problem och utmaningar i vardagen?
Det här behöver du känna till, för att veta hur du kan erbjuda målgruppen lösningar till dessa problem med hjälp av dina produkter och tjänster. När du erbjuder ett mervärde får du målgruppens uppmärksamhet.

En varm kund litar på dig, känner dig och är mottaglig för information. Åt dessa kunder kan du sedan börja annonsera om dina produkter och tjänster och hänvisa dem till webbutiken, till den fysiska butiken eller till kontaktformuläret på webbsidan.

Den potentiella kundens väg genom tunneln med hjälp av REAN modellen:

Reach – Nå nya kontakter: kontakten blir intresserad av ert innehåll
Engage – Engagera : kontakten börjar följa era social media kanaler, gillar och delar
Activate – Aktivera: kontakten besöker er webbsida eller butik, blir ev. kund hos er.
Nurture – Vårda kundförhållandet. Gillar kunden denna produkten rekommenderar hen den troligtvis i sina egna social media kanaler, en ny kunds nätverk får upp ögonen för era produkter av en pålitlig källa (människor tror i första hand på vad det egna nätverket säger) och på så sätt är bollen i rullning.

Text: Viktoria Forsberg

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar