63415644 l2
Publicerad 19 januari 2021 kl 18:23

Vad ska man ha för bilder och innehåll på webbsidan?

Webbsidornas visuella design skapar en bild av företaget och speciellt valet av bilder är i en mycket central roll när det gäller hela sidans visuella framtoning. Här kommer några saker att tänka på.

Bilder bör väljas noggrant, men vilka sorts bilder ska man då använda?


Bilder av bra kvalitet spelar en betydande roll när det gäller att skapa en positiv bild av företagets verksamhet. Bilder finns överallt: på webbsidan, i broschyrer, i reklamer och i sociala medier och de påverkar betraktaren även undermedvetet.

För att skiljas ur mängden ska ditt företags bilder vara av god teknisk kvalitet, men på samma gång förmedla värderingar och en story. Att använda egna bilder har många bra sidor. De riskerar inte att dyka upp på andras sidor, vilket är risken när man använder sig av bildbanksbilder. Fotona kan också vara av ditt företags personal och kan därigenom ge mycket autentiska bilder och få fram människorna bakom varumärket.

Om ditt företag inte har färdigt bildmaterial, lönar det sig att ta kontakt med en proffsfotograf. För att kunna besluta vilken fotograf ni väljer, så be gärna att få se fotografens referenser och fundera vilken typ av fotograf som passar er.

I början av samarbetet lönar det sig att berätta om företaget, varumärket, produkterna, värderingarna och målen åt fotografen. På basen av denna information kan fotografen mycket lättare visualisera fotograferingen. Det lönar sig också att lyssna och lita på fotografens yrkesskicklighet. Proffsfotografen kan ha nya fräscha synvinklar för just ert företags visuella uttryck. För snäva riktlinjer kan försvaga slutresultatet, medan en god kommunikation är nyckeln till ett bra resultat.

Bildbanksbilder kan också tas i beaktande. För att hitta rätt bilder så bör man ändå reservera gott om tid. Det finns bildbanker med gratis bilder samt bildbanker där bilderna kostar. Speciellt vid den förstnämnda bör man kontrollera bildernas användarrättigheter, vilka kan förbjuda eller begränsa bildens kommersiella rättigheter. Var noggrann när det gäller användningsrätterna.

Innehållet då, vad ska man skriva?


Du har några sekunder på sig att ge rätt intryck åt besökaren på webbsidan. Folk klickar snabbt vidare ifall de inte hittar vad de söker under de första sekunderna. Snygga bilder, intressanta rubriker och rätt texter i menyn får dina besökare intressera sig av vad du erbjuder för produkter och tjänster. En kort och slående mening som berättar vilken lösning du erbjuder ger mera kraft än en lång text. Satsa på ett gott intryck på första sidan.

Video på hemsidan får folk att stanna 2,5 gånger längre

Video är det mest trendiga just nu på webben. Satsa på att göra en bra video som ger bästa möjliga bild av ditt företag och dina tjänster. Videon bör vara positiv, av bra kvalitet, kort och stärka ditt varumärke på bästa möjliga sätt. Folk hittar det mesta själva på nätet, men bra service och glada människor ger alltid en positiv känsla för besökaren. Fundera på hur du kan underlätta vardagen för dina kunder och berätta om detta på din webbsida.

Öka trafiken till din webbsida med hjälp av sociala medier

Redan under utvecklingsskedet av webbsidan bör du fundera på nyckelord: ord som folk använder när de söker på Google. Integrera de här orden i rubriker, texter och url-adresser. När du samarbetar med proffs som kodar din hemsida, diskutera nyckelorden och säkerställ att de sätts in i kodningsskedet. En god SEO (sökmotoroptimering) utgör grunden för bra trafik. Med annonser på Google kan man göra kampanjer som markant ökar trafiken till webbsidan.

Med hjälp av sociala medier fångar du också konsumenternas intresse. Roliga videon, snygga bilder, intressant innehåll och bra tips kan få helt nya konsumenter att få upp ögonen för dig. Led dem till webbsidan efter att du fångat deras intresse med till exempel en länk i profilen.

Ett blogginlägg kan också enkelt delas på Facebook. På Facebook skriver man ett kort och intressant intro om blogginläggets innehåll och läsaren kan då läsa mera genom att klicka på länken. På webbsidan säljer du, medan sociala medier är till för att underhålla och fånga intresset.

Vilken nytta har man då av alla besök på webbsidan?

Om du inte driver en webbshop (där målet naturligtvis är att besökaren ska handla) så ska du ändå ha konkreta mål för dina besökare. Målet kan vara att få besökarens kontaktinfo, för att i ett senare skede kunna sälja åt personen genom nyhetsbrev. Erbjud en liten sak som man får gratis genom att fylla i e-postadressen.

Google Analytics ger en nyttig information om vem som besökt din sida, varifrån de kommer, man eller kvinna, ålder, via vilka kanaler de kommit till sidan och vilka sidor de besökt. Denna information är mycket viktig speciellt när det gäller att följa upp specifika kampanjers resultat.

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar