37841102 l
Publicerad 27 juni 2020 kl 15:00

10 tips hur du kommer igång som influencer

Känner du att kreativitet, marknadsföring och estetik är något för dig? Då kan det vara hög tid att ge influenceryrket en chans. Här listar vi tio steg du kan ta för att komma igång med karriären.

1. Hitta din nisch

Instagram har över 1 miljard aktiva användare i månaden. TikTok har över 800 miljoner aktiva användare i månaden. Det finns över 31 miljoner registrerade Youtube-användare. För att kunna sticka ut ur mängden behöver du hitta din speciella nisch och satsa hårt på den. Det är svårt att slå igenom som influencer idag och att få stor spridning på innehåll om du inte har en plan eller ett specifikt ämne du skapar innehåll kring. Tycker du att ditt brand passar i "lifestyle"-kategorin, försök ändå hitta något unikt att fokusera på!

 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram
 
 
 

Ett inlägg delat av MINIMALIST BAKER (@minimalistbaker) 16 Jun 2020 kl. 1:03 PDT

 

Ett bra exempel på nischad person är Minimalistbaker på Instagram. Med sina 1,9 miljoner följare är konceptet enkelt: alla recept har 10 ingredienser eller färre, receptet tar under 30 minuter att göra och serveras på en tallrik. 

2. Ge inte upp för tidigt

Kanske du har storslagna planer på YouTube och lovar "nya videor varje vecka" eller planerar att släppa en timmes långa poddavsnitt varje tisdag. Det finns många exempel på företag och personer som lovat ett visst innehåll, men sedan gett upp när det inte gav resultat direkt. Poängen är att inte ge upp och att vara realistisk med hur mycket innehåll du kan skapa på en vecka. Att vara konsekvent är nyckeln. Velar du fram och tillbaka, sjunker din trovärdighet hos följarna. Ingen vill börja lyssna på en podd som slutar efter tre avsnitt, för att sedan börja igen. Ge inte upp för tidigt kom ihåg att leverera den uppdatering du lovat.

 

3. Gör ett mediakit

Ett mediakit är som ett CV för din influencerkarriär. Det här är helt enkelt ett dokument som berättar allt dina framtida samarbetspartners behöver veta om dig. Vem du är, vilka tjänster du erbjuder och din statistik. Oavsett om du kontaktar ett varumärke för ett samarbete eller ett varumärke kontaktar dig, är ditt mediakit mycket viktigt. Det får dig att se professionell ut och den visar varumärken varför de ska arbeta med dig. Se till att kitet åtminstone innehåller följande information:

  • Dina kontaktuppgifter
  • Information om dig själv och ditt personliga varumärke
  • Sociala medier-bilder och bild på dig själv
  • Statistik
  • Dina följares demografi
  • Tidigare samarbeten
  • Något annat som får dig att vara unik
  • Tjänster och priser
  • Villkor

5

6

 Exempel på hur ett mediakit kan se ut.

4. Fråga vad kan du göra för dina följare och inte andra vägen

Se dig själv som ett varumärke. Smarta varumärken ger följarna vad de vill ha, inte andra vägen. Motivera med en tävling, en rabattkod eller bara information som du tror följarna vill ha. Ta reda på hur de tänker och vad de vill se mera av! När du planerat vilket typ av innehåll som uppskattas, kan du alltid försöka att återanvända så mycket som möjligt. Gör artiklar av videon, videon av texter, guider av bilder, mini-guider, webbseminarier och tweets. Försök att tänka på att göra alla olika typer av produkter. 

  

5. Bevisa att du kan leverera ROI

En influencer måste inte bara vara öppen för, utan ska också kunna bevisa ROI. ROI betyder "return of investment" och innebär att företaget får avkastning på investeringen de gjort i dig. Visa att samarbetet med dig har gett avkastning! Det här kan du göra genom att rapportera om hur många som använt en viss rabattkod eller hur många som klickat sig till en sajt marknadsfört. Att visa detta till din samarbetspartner är otroligt viktigt för att skapa ett förtroende mellan er.

hejsan

På Google analytics under "referral" kan du och företaget se varifrån besökarna kommit.

 

6. Var inte rätt att höra av dig och fråga

Var inte rädd att kontakta byråer och företag som intresserar dig, för att visa vilka typ av samarbeten du erbjuder. Det finns en stor konkurrens i influencervärlden och ibland är allt som krävs lite beslutsamhet. Sätt upp ett mål på hur många mail/samtal du ska göra varje dag och hör av dig till företag som passar din nisch. Är du med i en influencerbyrå är det lätt: bara att skriva en lista på företag du vill samarbeta med, så sköter byrån resten.

7. Bli en del av ett influencernätverk

Varumärken litar på plattformar och byråer. Det här ger extra stor trovärdighet eftersom det finns en tredje part inblandad som ser till att allt sköts enligt överenskommelse. Ett influencernätverk kan vara en plattform där influencern själv blir medlem i och söker samarbeten själv, som till exempel Somessa.com. Eller så är det en plattform som sköts av en byrå som handplockar influencers, till exempel Sevendays agentur. En agentur kan vara svårare att bli medlem i, men har du tillräckligt många följare eller ett högt engagemang bland följarna är det inte omöjligt. Sök runt vilka typ er av tjänster och byråer som finns i din närhet och som passar dina behov. Ta ett steg i taget och börja nätverka dig fram!

 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram
 
 
 

Ett inlägg delat av Cecilia | Malax, FIN (@ceciliasmeds) 24 Apr 2020 kl. 3:12 PDT

Influencer Cecilia Smeds har gjort samarbeten via Sevendays byrå.

 

8. Publicera organiskt,  kvalitativt innehåll

Många företag och byråer tittar på kvalitén på innehållet och engagemanget bland följarna. Att leverera organiskt innehåll mellan de sponsrade innehållen är viktigt, ingen vill bara se betalda bilder eller videon. Gör du för många samarbeten efter varandra kan innehållet kännas mindre trovärdigt. Kom ihåg varför dina följare tycker om dig och jobba med organiskt, kvalitativt innehåll. 

 

9. Var ärlig med din statistik och ditt resultat

Var öppen och ärlig om vad som fungerar och inte fungerar på dina kanaler. Ett varumärke kanske inte alls passar din nisch, vilket betyder att du hellre ska tacka nej. I längden lönar det sig att vara selektiv med samarbetspartners. Var också alltid redo att dela med dig av din statistik genom skärmdumpar och rapporter, fuska aldrig med resultatet av en kampanj! 

 

10. Förbered dig på hårt jobb 

Till sist: att jobba som influencer är inte ett lätt jobb. Det krävs att du har ett öga för det estetiska, tålamod, ett skarpt affärstänk, marknadsföringskunskaper, en talang för bildredigering, att du är bra på att uttrycka dig i text och att du hänger med i trender på sociala medier.  Känner du dig redo, kommer det bli en fantastisk, kreativ och rolig resa du har framför dig. Lycka till!

36646454 l

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar