121074349 l
Publicerad 27 mars 2020 kl 10:00

5 saker du måste veta om influencer marketing

Vad är influencer marketing? Har du funderat vad det egentligen innebär att marknadsföra produkter på det sättet? Hur mäter man lönsamheten och vad är viktigt att tänka på när man jobbar med sociala medier? Här listar vi fem saker du måste veta!

Influencers marketing har tagit marknadsföringsvärlden med storm och idag har många företag insett vikten av att synas på sociala medier. Enligt en omfattande undersökning av CreatorIQ och Influencer MarketingHub har 55 % av företag idag en egen budget för marknadsföring i samarbete med influencers. Av de som deltog i undersökningen, ansåg 91% att en sån typ av marknadsföring är effektiv och nödvändig. Det som man tyckte var utmanande, var att hitta rätt influencer för deras varumärke. Att förstå influencervärlden och dess koncept är inte alltid rätt. Därför har vi listat fem saker som du ska veta om du funderar på att satsa på en sån typ av marknadsföring, eller om du funderar på influenceryrket själv.

5 saker du bör veta om influencer marketing

1. En nano- eller microinfluencer har högre engagemang är stora kändisar 

Trodde du att det krävs enorma skaror följare för att kunna ta betalda samarbeten på sociala kanaler? Då trodde du fel! Personer med över 100 000 följare på Instagram får i snitt bara 1,1% av sina följare engagerade, medan personer med 1000-5000 följare har 5.3 % engagemang på sitt innehåll. Det kan alltså löna sig för företag att samarbeta med mindre kända personer, men med trogna följare som också finns på rätt ställe rent geografiskt. Stirra dig inte blind på en podd, blogg eller Youtube-kanals följarantal, utan koncentrera dig på engagemanget och se potentialen i ett hitta en långvarig och pålitlig samarbetspartner.

2. Influencer marketing sker på många plattformar

Det finns många sätt att engagera en influencer i ett varumärke. Instagram har varit i framkant sedan år 2015 och idag inkluderar mer än 90% av alla influencer-kampanjer Instagram som en del av marknadsföringsmixen. Många influencers har också aktiva plattformar och kan annonsera på Facebook, Twitter, Pinterest, Tiktok, Youtube eller i en podd. Det är också populärt att kombinera till exempel en kampanj på ett socialt medium i samband med ett event eller en träff där influencern finns med. I dagens samhälle är en blandning av marknadsföring online och människomöten väldigt uppskattat. 

3. Äkthet är viktigt

Kontroll av statistik och äkta följare på plattformar har blivit allt viktigare. Använder man sig av köpta följare blir engagemanget väldigt lågt och speciellt när man samarbetar och gör en kampanj: falska följare kan helt enkelt inte köpa en produkt eller tjänst. Att fuska med statistiken kan fungera en gång, men i längden märks det om en influencer har äkta följare eller inte. Enligt en undersökning gjord av Morning Consult är det också viktigt att influencern är äkta på sina sociala kanaler. Speciellt generation Z (1995-2010 födda) uppskattar när en influencer är genuin, transparent och vågar vara sig själv. Det blir allt viktigare att influencern vågar publicera bilder från verkligheten och vågar visa en vardag utan filter. På så sätt kan följarna känna igen sig och relatera till personen på ett annat plan. 

4Daniela Skoglund, från danielasdagbok.com

 

4. Hur mäter man en lyckad kampanj?

Många pratar om ROI när det kommer till kampanjer med influencers, vilket betyder return of investment: alltså vad man får tillbaka för pengar man har investerat. Det bästa sättet att mäta avkastningen på influencer-marknadsföring är genom att använda ett mätvärde som mäter målen för dina kampanjer. Fler märken fokuserar på att använda sin influencer-marknadsföring för att ge konkreta resultat. 39% anser att du bör mäta en kampanj utifrån de konverteringar den driver, medan 34% är mest intresserade av engagemang eller klick och 27% intresserade av visningar eller räckvidd/visning. Om du som företag funderar på att anlita en influencer, se till att ha ett tydligt mål med kampanjen och kom överens om hur ni kan mäta det. Om du är influencer ska du alltid kunna dela med dig av din statistik. 

 

5. Betala alltid och ta alltid betalt

Många företag sysslar med pressutskick åt mindre influencers i hopp om att få gratis marknadsföring i deras sociala kanaler. Det här är inte rättvist och visar både att man underskattar sin egen produkt och att man underskattar en influencer. Precis som att man aldrig skulle skicka ett pressutskick till en tidning i hopp om att de skulle göra en gratis annons, ska man inte heller skicka ut produkter och vänta på gratis marknadsföring. En seriös influencer vet sina priser och kan styrka detta genom att visa tidigare lyckade samarbeten. Ett seriöst företag förväntar sig heller inte gratis marknadsföring. Vad en influencer tar betalt beror på hur många följare hen har, vad hens engagemangsprocent är och vad som ingår i paketet. I allmänhet är priset för ett långsiktigt samarbete (s.k. ambassadörskap) billigare än en enda bild. 

5Jennifer Sandström, från jennifersandstrom.se

Du kanske också gillar:

 

Källor: Influencer MarketingHub, Morningconsult och CreatorIQ.

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar