49487245 l
Publicerad 24 juni 2020 kl 22:00

5 steg till att hitta rätt influencer

Du har bestämt dig – ditt företag ska ta hjälp av en influencer i sin marknadsföring. Men hur gör man det rent praktiskt? Här ger vi dig fem enkla steg att ta!

1. Känn till din kund

Att kunna identifiera din köpare är första steget för en lyckad kampanj. Använd dig av analysverktyg för att ta reda på vem din kund är, vilka vanor hen har, var hen finns och vilka intressen och  hobbyn hen har. Det engelska uttrycket "buyer persona" är ett utmärkt sätt att beskriva vad du behöver veta. När du känner till din kund, känner du också till vilken marknadsföringsstrategi som behövs. Och vilken influencer din kund kan relatera till!

 

2. Identifiera dina behov och mål

Ett samarbete kan se olika ut beroende på vilka mål du har. Fundera vad du vill uppnå med samarbetet. Är det att stärka närvaron på sociala medier? Vill du nå ut till en ny målgrupp? Är målet att öka engagemanget? Dela ut en rabattkod? När du har en klar vision över ditt behov och dina mål är det lättare att hitta en passande influencer. Vill du öka engagemanget kan en influencer med färre följare men högre engagemang vara lösningen, medan en influencer med liknande målgrupp vara perfekt om du vill hitta nya potentiella kunder. 

 

3. Bestäm en budget

Att samarbeta med en influencer är inte gratis, så räkna in det här i din marknadsföringsbudget. Beroende på antal följare och engagemang kan priset variera från ett par hundra till tusentals euro. Ett långvarigt samarbete med en influencer kan också vara billigare i längden än att samarbeta en gång med flera olika. Sätt dig ner och fundera hur mycket du är villig att spendera på marknadsföringen och hitta en influencer som matchar vad du kan spendera.


4. Kontakta en agentur

När du vet vem du vill nå med ditt samarbete, vilka mål du har och hur mycket du kan spendera av din marknadsföringsbudget, är  det dags att hitta rätt influencer. Lättaste och säkraste sättet är att gå genom en influencer agentur. Agenturen hjälper dig att hitta den perfekta matchen. Genom en agentur får du också hjälp med upplägg, genomföring och rapport på samarbetet. På t.ex. Sevendays finns handplockade influencers, var och en med sin nischade målgrupp.

 

5. Redo att sätta igång!

Nu är det dags att möta din influencer och sätta igång! Ett samarbete ska vara roligt, lönsamt och effektivt. Kom ihåg att alltid vara klar och tydlig när du kommunicerar men agenturen och influencers, så att inget blir oklart under processen. När samarbetet är avslutat kan du alltid prata igenom rapporten  med agenturen och ställa alla frågor som du har. Förhoppningsvis är det början på ett nytt och spännande marknadsföringssätt för dig!

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar