109042260 l2
Publicerad 22 juni 2020 kl 17:00

De största bloggtrenderna 2020

Älskar du att skriva, vara kreativ och inspirera andra? Bloggen har gått från att vara en dagbok på nätet till att vara en proffsig sajt med engagerade texter och genomtänkta inlägg. Här kommer vår trendspaning på hur bloggen ser ut 2020.

 

  1. Bloggen har en innehållsplan
  2. Bloggare investerar mer tid per inlägg
  3. Längre format vinner
  4. Interaktivt innehåll
  5. Sökmotorsoptimering trendigare än någonsin
  6. En koppling mellan bloggen och sociala medier 

 

1. Innehållsplan

Precis som med mycket annat, krävs det planering för att en blogg ska kännas relevant idag. En trend som syns är att bloggare satsar på innehållet och planerar långt i förväg. En innehållskalender eller plan görs lätt i Excel eller i en gratis mall från nätet. Tack vare planen kan bloggaren hålla koll på vad som har publicerats, vad som är tidsinställt och viktiga datum att komma ihåg. Precis som att marknadsförare använder kalendrar idag. 

 

2. Det tar längre att skriva inlägg

En annan trend vi ser är att inläggen blir mer välskrivna och tar längre att skapa. Bloggare är idag nästan som copywriters och att tillbringa lägre tid på ett inlägg ger bättre statistik. En undersökning har visat att 56% av bloggare får bättre resultat av att spendera mer än sex timmar på att skriva ett inlägg. Även om det kan låta som en lång tid, är det värd investeringen om den rankas högt i sökmotorer och drar läsarna till bloggen. Bloggare lägger också mer tid på video, infografik eller andra effekter i ett inlägg för att göra så att ett inlägg står ut i mängden. 

 116535027 l


3. Längre format

Bloggen har gått från kortfattade inlägg till längre och djupgående texter. Det betyder inte att vi bara ser bloggar med massor av text, utan det kan till exempel vara guider, listor, trender eller prognoser. Långa inlägg har minst 1200 ord. I vissa fall kan det till och med vara 5000 ord eller mer. Orsak? Blogginlägg med en längd på över 3 000 ord tenderar att få mest trafik på internet. Ett kvalitativt blogginlägg håller läsaren längre på bloggen och skapar ett förtroende. Nästa gång läsaren letar efter ett liknande ämne kommer de att vända sig till samma bloggare för mer kunskap.

 

4. Interaktivt innehåll

En annan skrivtrend för 2020 är att inkludera interaktivt innehåll i ett blogginlägg. Interaktivitet ökar engagemanget och i år förväntas fler hoppa på trenden. Interaktivt innehåll kan innehålla allt som kan få läsaren att delta i inlägget. Till exempel frågesporter, enkäter och infografik. Känner en läsare sig mer involverad, är det mer sannolikt att hen återkommer. 70% av marknadsförare säger att interaktivt innehåll är effektivt för att engagera sina besökare. 93% marknadsförare bedömer interaktivt innehåll som effektivt för att utbilda läsaren. 


100134734 l

5. SEO

Bloggen lever länge på internet om den är sökmotorsoptimerad, något bloggare inser värdet i. Google optimerar sin sökmotor för att förse användare med mer relevant och innehåll. Bloggare tar sig tid att lära sig SEO för att få sina inlägg att rankas högt. Optimering involverar aspekter av SEO som sökintention, korta och långa nyckelord, ställda frågor och svar. Bloggare formaterar inläggen som numrerade listor med ordentliga ordningsrubriker. 

Bloggen 2020 är nästan som en mini e-bok snarare än en dagbok.

 

6. Sociala medier och bloggen går ihop

En annan stor trend i bloggvärlden är sättet inläggen marknadsförs. För att få verklig trafik måste bloggaren kontakta läsarna på andra sätt, till exempel via sina egna sociala medieplattformar. Bloggaren länkar sina inlägg regelbundet över dessa plattformar för att locka nya läsare. Betald reklam är naturligtvis den mest effektiva aktiviteten, även om det alltid är bra att komma ihåg innehållsstrategin.

Här kan du läsa mera om marknadsföring på bloggar. Vilka trender ser du hos bloggare i år? 

 


Källor: Elegantthemes, Devrix, Contentfly, Verblio, Financeonline
Bild: 123rf

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar