Historien om influencers
Publicerad 29 mars 2020 kl 10:00

Historien om influencers: hur startade det och vad har det blivit till idag?

Vad är egentligen en influencer? Hur startade det hela och hur ser det ut idag? Följ med på en tidsresa genom influerarnas historia!


Vad är en influencer?

  • En influerare eller influencer är en person som försöker påverka sin omgivning på olika sätt. Idag är det främst genom sociala medier. 
  • Influencer är egentligen det engelska ordet för influerare, men båda används idag i svenskan.
  • Definitionen enligt enligt Språkrådet lyder;
    “En influerare är någon som människor litar på, lyssnar på och bryr sig om. Vi som finns i den digitala sfären, vilket i dag är i stort sett alla, påverkar vår omgivning på olika nivåer. Våra röster kan i dag vara lika starka i vissa nätverk som en “kändis”.  

 

Influencers har blivit en allt mer vanlig benämning på olika typers påverkare på sociala medier. Men hur startade det hela egentligen? År 2016 tillades begreppet “influerare” i den svenska språkmyndigheten Språkrådets nyordslista. Fast begreppet då var nytt, är fenomenet allt annat än nutida. Inflytelserika personer har funnits i samhället genom historien men i annan form än de vi känner till idag. Det var först när Instagram växte och blev populärt efter år 2010 som influencers antog den formen vi känner till.

Från 1700-talet till idag, hur har influencers sett ut genom historien?

Låt oss backa bandet och ta en titt på hur influencers sett ut genom åren. Kungligheter och religiösa ledare har genom historien haft stor makt och möjligheten att påverka en större grupp människor, både i den närmaste omgivningen men också över större delar av världen. Kungafamiljen i Storbritannien och påven är exempel på tidiga influencers som bland annat under 1800-talet använde sitt inflytande för att stödja patenterade mediciner. Eftersom de var betrodda och omtyckta ledare, kom försäljningen av mediciner igång även bland medelklassen och arbetarna. Under 1700-talet drog keramiken Josiah Wedgewood nytta av det brittiska kungahuset när han sålde sina alster åt Drottning Charlotte av Storbritannien. Kungahuset visade upp sina inköp för allmänheten och Wedgewood blev snabbt känd som den kungliga keramikern. Företaget växte och är än idag framgångsrikt och känt som “the royal pottery”. Marknadsföring med hjälp av inflytelserika människor har alltså anor redan från 1700-talet. 


Under det tidiga 1900-talet blev det allt vanligare för företagen att skapa fiktiva influencers för sitt märke. Exempelvis Coca-Cola skapade jultomten: en skäggig, tjock och snäll man som dricker läsken. Karaktärerna skapades för att kunderna skulle minnas märket och få en starkare koppling till företaget, helt enkelt en igenkänningsfaktor. Idag är det ett omdebatterat ämne huruvida Coca-Cola faktiskt har skapat jultomten som vi känner honom idag, eller om han fanns innan. Hur som helst fungerade det utmärkt för Coca-Cola att skapa sin egen influencer, en man som både vuxna och barn kände igen. Läsken blev en dryck för hela familjen och människor i alla åldrar. 

Influencer under 1900-talet

Foto: unsplash.com, Egor Lyfar.

Under den senare halvan av 1900-talet blev TV allt vanligare att ha i alla hushåll. Företag började då allt oftare rekrytera kändisar för att synliggöra deras tjänster och produkter. Jennifer Aniston från serien “Friends” blev till exempel LÓreal Elvive´s ansikte utåt under det sena 90-talet. Kändisar rekryteras fortfarande av diverse företag för att nå ut till en större grupp. David och Victoria Beckham samarbetar till exempel flitigt med både mode- och sport företag. 

Det är däremot inte alltid som influencer marknadsföring fungerar som man tänkt sig. Pepsi gjorde till exempel en reklamfilm år 2017 med Kendall Jenner i huvudrollen. Filmen fick snabbt kritik för att vara okänslig och göra narr av “black lives matter”-rörelsen. Pepsi tvingades snart ta ner reklamen eftersom kritiken fortsatte att hagla in. Ett annat exempel är Markoolios reklamfilm för McDonalds år 2007. Reklamen blev anmäld för att riktas mot barn, något som är olagligt, och tillslut togs också den ner. 

År 2004 när bloggarna slog igenom, blev det plötsligt möjligt för vem som helst att skapa innehåll, få följare och påverka samhället. Influencer-marknaden förflyttades allt mer över till den digitala världen och började anta sin nuvarande form. I Sverige var Isabella Löwengrip en av de första att hoppa på bloggtåget och lyckades skapa Sveriges mest lästa blogg redan som 16-åring. Genom bloggen “Blondinbella” lyckades hon bygga upp flera företag. I svenskfinland blev Malena Björndahl med bloggen “Malenami” snabbt populär och klättrade upp på nordens bloggtopplistor. 

Att samarbeta med  influencers från bloggvärlden blev attraktivt, eftersom det hela bygger på att bloggare är vanliga människor med en “normal” vardag. Följarna kan alltså relatera till innehållet och personen bakom. Inne på en blogg kan vi som läsare också kommunicera med personen bakom genom kommentarsfälten. En skådespelare däremot är svår att få tag i, speciellt som privatperson. Jämfört med en artist, kunglighet eller skådespelare känns bloggarna mer tillförlitliga och relaterbara. Bloggarna blev en starkare form av “word-of-mouth” eller mun-till-mun marknadsföring. I sin klassiska betydelse innebär det att nöjda kunder sprider budskapet vidare och företaget får fler kunder och ett bra rykte. Via samarbeten på en blogg når ett företag plötsligt ut till flera tusen potentiella kunder via en nöjd kund – bloggaren. Bloggarna kan sprida ett budskap om företag till sina följare, följarna som litar på bloggaren kommer också minnas detta senare.

influencer idag

Foto: unsplash.com, PlushDesign

När Instagram lanserades år 2010 fanns det ännu en plattform för alla att göra sig hörda på. En av de första att slå igenom på Instagram var Caroline Calloway som utnyttjade plattformen för att skriva på ett bokkontrakt. Hon slog igenom med sina berättande, långa texter som sträckte sig över flera inlägg. Det var ett helt nytt sätt att berätta sin historia på och kontot fick mycket publicitet. I svenskfinland har Ninni Nguyen lyckats slå igenom som influencer med sitt intresse för mode och stil. När Insta-story´s lanserades blev det även ett sätt för influencers att i realtid visa vad de höll på med och på så sätt får läsarna komma ännu närmre in i deras liv. Det kan kännas som att man känner en influencer personligen när man under en längre tid får följa med i hens vardag och liv. I och med att allt flera är på diverse sociala medier är det däremot också svårare att få många följare och kalla sig influencer. 

Vad är skillnaden på en influencer idag och för 200 år sedan? 


Det har skett en hel del i influencer världen under de senaste århundradena och även det sista decenniet. De största skillnaderna ser vi såklart i uttrycksformen. Sociala medier fanns inte innan 2000-talet. Då förlitade man sig på tryckta material som planscher, magasin, tidningar och TV. Vi har fortfarande dessa fysiska medier till förfogande, men huvudkanalerna för påverkare i samhället idag är sociala medier. Det är lättillgängligt och betydligt billigare för företag att använda sig av influencer marknadsföring. En kändis tar bra betalt för att ett företag ska få samarbete med hen, medan bloggare har olika stora följarskaror och engagemang och därmed också olika priser. En annan skillnad är att titeln influencer idag är grundad i något mer konkret än de faktum att du är kunglig eller en religiös ledare. Idag kan man lätt mäta följarskaran på sociala medier för att avgöra om hen är en influencer eller inte. Det finns dessutom flera kategorier som influencer, främst pratar man om makro och mikro influencers. Åsikterna om när man kan kalla sig en micro influencer går itu: mellan 1000 och 3000 följare är ett minimum. Det samma gäller för makro influencer: ett minimum på 10 000 följare tycks vara en allmän uppfattning av begreppet. Vidare kan företag idag också lättare bedöma huruvida en influencer passar för företagets image eller inte genom att se över deras bildbanker och publicerade texter.

Instagram influencer

Foto: unsplash.com, Jakob Owens


Vad har vi kommit fram till idag?


Fastän själva begreppet inte togs med i ordlistor förrän 2016, har vi sett att fenomenet i sig själv går tillbaka långt i tid. Vem som var den första influencern är svårt att bedöma, men kungligheter och religiösa ledare kan man anta att varit de tidigaste av inflytelserika personer. När vi idag pratar om influencers menar vi ändå personer som kan påverka olika stora grupper via sociala medier. Från 1700-talet till idag har det skett en hel del och formen för marknadsföring via sociala påverkare ser helt annorlunda ut. Sociala medier har gjort det lättillgängligt och billigare för företag att få större spridning. Det har också blivit mer konkret att definiera vem som är influencer eller inte genom följarantal och engagemang.

 

Källor: 

https://www.socialmediatoday.com/social-business/evolution-social-media-influencers-infographic
https://www.mediaupdate.co.za/social/146301/social-influencers-whats-the-deal
https://www.dictionary.com/e/influencer/
https://www.tintup.com/blog/history-evolution-marketing-influencers/
https://www.punktpr.se/valj-ratt-influencer-for-ditt-varumarke/
https://www.manrepeller.com/2018/06/caroline-calloway-interview.html
https://www.gatsby.ai/blog/a-brief-history-of-the-influencer
https://www.socialmediatoday.com/news/timeline-a-brief-history-of-influencers/554377/
https://www.newyorker.com/culture/annals-of-inquiry/a-history-of-the-influencer-from-shakespeare-to-instagram

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar