104749412 l2
Publicerad 5 oktober 2020 kl 16:07

Instagram fyller 10 år – så skapades en av världens största plattformar

Från soliga semesterbilder och liveshopping till aktivism och informationskälla. Instagram firar tio år som socialt medium och här är historien om hur en app gick från lokal idé till global jätte.

Den 6 oktober släpptes vad som idag är en av världens största plattformar: Instagram. Idag har appen 600 miljoner aktiva användare dagligen och över 1 miljard aktiva användare varje månad. Men ingen framgångssaga skapas utan risktagning och hårt jobb. 

Det började med Burbn

Precis som med andra globala plattformar var Instagram inte den första produkten som skapades. År 2009 gjorde Kevin Systrom, en 27-åring utexaminerad student från Standford University, en prototyp av en webbapp som hette Burbn. Namnet tog Systrom från hans intresse för whiskey och bourbon. På Burbn kunde användare checka in och lägga upp sina planer och dela foton. Platsbaserade appar var vid den här tidpunkten populära, men det var delningen av bilder som gjorde Burbn unik.main qimg c6ae71d3869a1ffa85ef96774c2b3521Burbn. Bild Quora

I mars 2010 mötte Systrom två riskkapitalister från Baseline Ventures och Andreessen Horowitz. Efter att ha visat dem prototypen för hans app bestämde de en träff för att diskutera vidare vilka möjligheter som fanns. Inom två veckor hade Systrom samlat in 500 000 dollar i finansiering, vilket gjorde att han kunde bygga vidare på appen med ett helt team av människor. Den första som anslöt sig var Mike Krieger. 

Krieger och Systrom bestämde sig främst för att fokusera på en sak: fotografier som tagits på mobila enheter. De döpte också om sin app till Instagram och kombinerade orden instant och telegram. De började också fokusera på att förbättra fotodelningsupplevelsen. Avsikten var att Instagram skulle vara minimalistisk och kräva så få åtgärder som möjligt av sin användare.

En succélansering

Instagram lanserades den 6 oktober 2010 och fick över 25 000 användare första dagen. I slutet av den första veckan hade appen laddats ner 100 000 gånger, och i mitten av december hade antalet användare nått en miljon. I februari 2011 samlade Instagram in 7 miljoner dollar mer i finansiering och andra ledande företag inom teknik blev nyfikna på nykomlingen. Bland annat gjorde Twitter ett formellt erbjudande på cirka 500 miljoner dollar för att köpa Instagram, men Systrom avböjde.

The History of Instagram 1 1024x697Instagrams designutveckling genom åren. Bild Instazood

I april 2012 erbjöd Facebook att köpa Instagram för cirka 1 miljard dollar i kontanter och aktier. En viktig bestämmelse var att företaget skulle förbli självständigt förvaltat. Strax därefter och strax före börsintroduktionen (IPO) förvärvade Facebook företaget och hjälpte till att utveckla den till den app som vi känner till idag. Ett socialt medium där du kan förutom att ladda upp bilder och text, också publicera videon, shoppa direkt från appen hitta nya vänner och ta del av inspiration och information.
 

Instagram idag

Från att har varit en app där folk delar med sig av soliga semesterbilder och middagstips är Instagram idag mer än tidigare ett utrymme för åsikter, debatter och politik. Under det senaste åren har fler politiska och ideella organisationer insett värdet av att finnas på Instagram och sprida sitt budskap där. Där finns den nya målgruppen.

I år har bland annat coronapandemin, presidentvalet i USA och Black Lives Matter-rörelsen synts mycket på plattformen och olika organisationer har utnyttjat appen till insamlingar, namnlistor och skapat andra sätt att göra sig hörda på. Det är också viktigare än någonsin att ställa sig kritisk till information som fås via Instagram, eftersom källan till påstådda nyheter eller fenomen sällan går att spåra. Vi ser en tydlig trend där innehållet är mer samhällsorienterat än tidigare. 

104749412 l

Instagrams tidslinje:

  • 6 oktober 2010: Instagram lanseras
  • 12 december 2010: Instagram har 1 miljon användare.
  • 20 september 2011: Introduktion av version 2.0 med fyra nya filter.
  • 26 september 2011: 10 miljoner användare.
  • 3 april 2012: Instagram lanseras också på Android.
  • 9 april 2012: Facebook köper Instagram.
  • 28 juni 2012: Instagram designar fotosidor för webben.
  • 26 juli 2012: Instagram har 80 miljoner användare.
  • 11 december 2012: Version 3.2 med ett nytt filter.
  • 21 december 2012: Version 3.4.1 tar 25 språk in.
  • 2 maj 2013: Tagga foton på Instagram.
  • 20 juni 2013: Introduktion av videor 
  • 12 december 2013: Introduktion av Instagram direkt.
  • 1 december 2014: Instagram 300 miljoner användare
  • 22 oktober 2015: Lansering av boomerang
  • 15 december 2016: Instagram når 600 miljoner
  • 22 februari 2017: Flera bilder per inlägg
  • 5 augusit 2020: Instagram Reels lanseras
  • Nu: Instagram har mer än en miljard aktiva användare varje månad, upp från 800 miljoner i september 2017. Instagram är nu ett av de mest populära sociala nätverken över hela världen. 

Källa: Instazood, Investopedia, Resume, Vasabladet

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar