photo 1499881696443 e66dd9a7b496
Publicerad 11 december 2019 kl 21:00

Sevendays lanserar influencer agentur

Tillsammans med en handfull influencers från Svenskfinland startar i dag ett helt nytt koncept på Sevendays! Behovet av marknadsföring som når ut till en specifik målgrupp och på ett personligt sätt har aldrig varit större. Vi ser till att det uppfylls.

Medie- och marknadsföringsbranschen är i ständig rörelse och utveckling, vilket också Sevendays strävar efter att vara. Efter fyra år som bloggsajt är det dags att presentera ett helt nytt element: en agentur för influencers.

- Tillsammans med en handfull micro influencers från Svenskfinland inleder vi ett nytt och unikt samarbete, där vi jobbar med att föra samman företag med en matchande influencer-profil. De kan i sin tur ta den personliga marknadsföringen till en helt ny nivå. Det är med stolthet vi har handplockat våra första influencers och ser fram emot att få starta igång, säger Julia Holmqvist, innehållsansvarig på Sevendays.

Att använda sig av kända personer i marknadsföring är inget nytt koncept, men tack vare nya plattformar är det idag även möjligt för mindre företag att samarbeta med personer som har ett starkt nätverk. Den perfekta matchen är mellan ett företag och en person med liknande värderingar, en engagerad följarskara och ett skarpt öga för det estetiska.

- För oss är det också viktigt att samarbetet blir autentiskt. Därför är vi med och planerar samarbetet och följer upp under samarbetets gång. Följarna ska också känna att rekommendationerna är äkta och att det passar in med influencerns profil. 

Rebecca

Rebecca Sjöblom jobbar som medieförsäljare på HSS Media och har sett ett behov av den här typen av tjänster. 

-En influencer har under en lång tidsperiod byggt upp ett förtroende till sina följare och följarna ser hen som en förebild. Influencer marketing är en växande marknadsföringsstrategi och den fungerar som ett komplement till den övriga marknadsföringen, som till exempel print. Jag ser en framtid där majoriteten av företag – stora som små – ser mervärdet i att anlita en influencer.

På sajten kommer du hitta micro influencers med olika storlekar på sina följarskaror och som jobbar med olika nischer. Medan mode och stil kanske intresserar någon, är miljötänk och minimalism viktigt för någon annan. Julia Degerth driver plattformen "Grön i Åbo" och är en av de första personerna att lanseras som en influencer på Sevendays. 

DSC 0446

- Jag tycker det är ett ypperligt sätt att nå ut till en specifik målgrupp och det på ett personligt sätt. En influencer eller annan person inom sociala medier har en annan sorts makt än traditionella företag och kan få en helt egen typ av kontakt med kunderna. Det blir mer djup! Jag märker ju också att det mer och mer är trenden att man ber dessa personliga varumärken sköta marknadsföringen och ser hoppfullt på framtiden gällande det, säger hon.

För Julia är det viktigt att företagen hon jobbar med delar samma värderingar och har ett gott syfte.

- Jag gör det allra bästa tänkbara arbetet för företaget i fråga och satsar på varje text och bild. Jag arbetar med miljöfrågor och då lyfter jag upp det som företaget gör för vår planet och varför deras produkter eller tjänster har positiv inverkan på miljön. Tycker Sevendays nya satsning är en fantastisk grej! Varför har inte Svenskfinland haft något tidigare? 

Deer And Christmas Balls Greeting Card 1

Hanna Löfholm arbetar med företaget och varumärket "Hananaa", och är sedan länge etablerad som influencer i Svenskfinland. Hon jobbar dagligen med marknadsföring och har sett behovet av annonsering på sociala medier växa.

- Det känns som att det idag nästan är ett måste för företag att marknadsföra sig genom influencers, även vid sidan om den traditionella marknadsföringen och beroende på målgrupp. Marknadsföringen blir mera personlig, och känns förhoppningsvis mer genuin. En annan fördel är att man genom influencer marknadsföring kan nå ut till väldigt snäva målgrupper om man så vill. 

Det som alla influencer betonar är vikten av att samarbetet ska kännas trovärdigt och passa in i deras profil. Att enbart marknadsföra en produkt eller tjänst för vinstens skull gör mer skada än nytta. Enligt en undersökning tar 70% av alla köpare hänsyn till vänners rekommendationer innan de genomför sitt köp och det är något Sevendays vill betona. Trovärdiga samarbeten där alla känner sig inkluderade och inte lurade.

Skarmavbild 2019 12 11 kl. 10.11.26

Sandra Holmäng  jobbar också med sina egna sociala medier under namnet "SandraEmilia". Hennes tjänster kommer från och med idag finnas på Sevendays.

- Den här nya satsningen är helt klart rätt i tiden och det behövs. Både från influencers sida, men främst från företagens sida som får både synlighet i influencerns kanaler men också vidare på Sevendays sidor. Den typen av marknadsföring kommer nog bara att bli större i Österbotten/Finland, men jag tror också att branschen kommer att fortsätta ändras från år till år.

Sandra får dagligen samarbetsförfrågningar men väljer endast ut ett fåtal att jobba med.

-  För att jag ska jobba med ett företag ska det vara en produkt/tjänst jag själv hade kunnat köpa, då är det äkta och känns lätt för mig att prata om och marknadsföra. Följarna kommer att se igenom samarbetet om det inte kommer från hjärtat.

Är du nyfiken på vem som är våra första influencers? Här kan du läsa om dem alla!   

Vid samarbetsförfrågningar ta kontakt med rebecca.sjoblom@hssmedia.fi 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar